The Forest Recenze The Forest

The Forest

daniel.hlas@gmail.com

daniel.hlas@gmail.com

9. 5. 2018 14:50 8

Čtyři dlouhé roky předběžného přístupu ukončilo vydání plné verze jedné z nejlepších survival akcí současnosti. Zvědavost hráčů od začátku zvyšovalo vědomí, že tenhle herní počin má přece jen na svědomí nezávislé vývojářské studio Endnight Games. To má za sebou tvorbu pouze jednoho jediného titulu a otazník nad pověstí studia tak visel déle, než bychom si přáli. Dost ale bylo omáčky, pusťme se do popisu samotné hry, kvůli kterému tu ostatně všichni jsme.

JAKO Z TROSEČNÍKA

Příběhová linie jakoby z oka vypadla filmovému zpracování Trosečníka s Tomem Hanksem. I zde nás v průběhu klidného letu zastihnou nepředvídatelné události, které zaviní dramatický pád letadla. V roli odolného chlapíka jménem Eric Leblanc tragédii samozřejmě přežijeme. Když se ale po chvíli probouzíme, vidíme neznámou osobu odvádět našeho milovaného syna Timmyho pryč. Vědomí vzápětí bohužel zase ztrácíme, takže ničemu nezabráníme. Od tohoto bodu je motivace hlavní postavy zřejmá – zachránit Timmyho za každou cenu.

The Forest nám žádnou odpověď rozhodně nenabídne na zlatém podnose. Teprve konec celého příběhu je zároveň zakončením hry a odhalením celé pravdy.

Příběh do hry vstupuje zřídka a úlomkovitě. Občas nalezneme nějakou zvláštní fotografii, obrázek, časopis či předmět, který ale nabídne více otázek než odpovědí. Teprve v pokročilé fázi hry do sebe začínají úlomky zapadat a hráči začíná docházet, o co tu celou dobu běží. Pro pochopení podivného dění v průběhu hry je ale zapotřebí usilovnějšího přemýšlení. The Forest nám tak žádnou odpověď rozhodně nenabídne na zlatém podnose. Teprve konec celého příběhu je zároveň zakončením hry a odhalením celé pravdy. Ačkoliv jsme to nečekali, konec je to doslova strhující. Zároveň se dočkáme hned dvou možných závěrů a je jen na našem rozhodnutí, jak naše herní počínání nakonec dopadne. Tak jako tak na příběh téhle hry jen tak nezapomenete a od survival titulu je to to příběh nadmíru propracovaný.

BOJ O HOLÉ PŘEŽITÍ

Když na začátku vyskočíme z devastované trosky toho, čemu se ještě nedávno říkalo letadlo, jsou před námi krátkodobě důležitější úkoly než se rozběhnout za ztraceným potomkem. Nevíme, kde jsme, máme hlad, žízeň, brzy se začne stmívat a my někde musíme přenocovat. Právě zde se do hry vkrádá hlavní prvek hry – survival neboli boj o holé přežití. Po celou herní dobu nás budou provázet dvě již zmíněné potřeby – hlad a žízeň. Zkraje nám pomohou zavazadla rozházená v okolí letadla, ve kterých po vypáčení nalezneme čokoládové tyčinky i sladké nápoje. Ty je ale vhodné šetřit na horší časy nebo delší cesty. Dále už přežití závisí na našich schopnostech. Pokud potřeby naplňovat nebudeme, začne se nám zmenšovat maximální možná míra výdrže, kterou potřebujeme pro manipulaci s nástroji i sprintování. A to je problém.

Ostrov naštěstí nabízí poměrně pestrý jídelníček. Stačí ulovit nějakou tu ještěrku, želvu, opeřence, srnu nebo králíka, stáhnout je z kůže a hop s nimi do ohniště. Na naši pečinku však nesmíme zapomenout, jinak se promění v černý uhel. Ulovené maso taktéž nelze příliš dlouho nosit v inventáři, jinak se zkazí. To lze částečně řešit usušením masa na k tomu určeném zařízení, které si kdekoliv můžeme postavit. Co se žízně týče, kromě zmíněného ochuceného nápoje z plechovky jde využít i o něco přirozenější tekutina – voda. Pít z přímo z moře samozřejmě možné není a ani voda z jezera není úplně bezpečná. První možností je tak nabrat vodu do hrnce a na ohništi ji převařit. Z krunýře želvy lze zase postavit nádobu, která zachytává vodu z deště, takže už nemusíme neustále nosit vodu z rybníku.

STAVĚT A TVOŘIT

Každý trosečník potřebuje základnu, výchozí bod, ve kterém načerpá síly pro další boj s přírodními živly. The Forest tak nabízí možnost postavit si celou řadu různých příbytků, ať už na stromě, na zemi či na vodě (houseboat, různě velké vory). K tomu je ale zapotřebí spousta dřeva. Proto se kutilské aktivity vyplatí využívat poblíž nějakého toho lesa, protože nosit těžké klády není nic příjemného (ačkoliv i to lze řešit speciálním povozem). K dispozici naštěstí máme knihu se seznamem všech možných staveb, včetně počtu a typu potřebného materiálu. Pak už jen stačí nasbírat vše potřebné, ať už jde o listí, klacky, kameny, smůlu, provaz či cokoliv jiného. Specifickým materiálem jsou klády, které samozřejmě získáme tak, že pokácíme strom. Ten dopadne na zem a sám se automaticky „naporcuje“ na určitý počet klád v závislosti na velikosti stromu.

Vlastnoručně vyrobená pochodeň dlouho nevydrží a určitým vysvobozením je teprve svítící baterka (která ale pro změnu vyžaduje výměnu baterií).

Kromě příbytků, ve kterém lze přespat dlouhou temnou noc či si hru uložit, je důležité stavět také ohniště. I těch je ve hře několik a liší se náročnosti na materiál, tím, jak dlouho vydrží i velikostí plamene a tedy dosahem svitu. Kromě přípravy výživy je plamen výtečným pomocníkem i při boji s temnotou. Když se totiž v téhle hře setmí, člověk nevidí doslova ani na krok. Jsme tak snadnou obětí a nezbývá než doufat, že si nás žádný krvelačný tvor z okolí nevšimne. Můžeme sice „rozsvítit“ zapálením zapalovače, avšak i ten má dosti omezený dosah. Vlastnoručně vyrobená pochodeň zase dlouho nevydrží a určitým vysvobozením je teprve svítící baterka (která ale pro změnu vyžaduje výměnu baterií). Noc je zároveň dosti dlouhá, takže pokud nás zastihne mimo domov a nestihneme nic postavit, čeká nás běh do základny téměř naslepo, případně otravné čekání na svítání.

Život nám citelně zpříjemní užitečné stavby, které například umožní skladovat všelijaký materiál, ať už jsou to kameny, klacky, potraviny, léky či zbroj. Svůj příbytek si také lze ozdobit, k čemuž využijeme kožešiny, lampy, židle, stoly a třeba i krb, takže ihned cítíme doslova teplo domova. Možná ještě důležitější série staveb slouží k obraně. Jednak můžeme vytvářet dřevěné hradby z kmenů stromů, ale bránit se lze i aktivně – pomocí pastí. Těch je ve hře několik let šest až sedm a je trochu škoda, že vývojáři nepřidali nic nového ani do plné verze. Některé pasti protivníky polapí živé a my tak nacházíme lidojeda visícího za nohu na provaze. Jiné pasti se protivníky snaží rovnou zabít a záleží tak jen na námi preferované strategii.

Nutno dodat, že vyrábět budeme i různé nástroje a vybavení. Stačí otevřít inventář a už zbývá jen zkombinovat příslušné předměty. K dispozici je také nápověda, která ukazuje, jaké přesně předměty máme přiložit pro vytvoření požadovaného předmětu. Vyrobit si tak můžeme sekeru, luk, různé druhy oštěpů či šípů, ale i různé bylinné směsi, třeba pro léčení či energii navíc. Ne vše lze ale svépomoci vyrobit. Ty nejlepší předměty tak budeme muset najít a řekněme si narovinu, že hledat třeba takovou katanu na takto velkém ostrově, je jako hledat jehlu v kupce sena. Není tak divu, že se na internetu šíří návody s tím, kde přesně najít některý z předmětů.

LIDOJEDI S MUTANTY ÚTOČÍ

A jací soupeři se nám vlastně postaví? Některé hráče už první den překvapí řada primitivních zdejších domorodců. Někdy nás pouze pozorují nebo pobíhají kolem. Mohou však také rovnou zaútočit, zejména pokud se ocitneme v jejich blízkosti. Nejčastěji se tihle podivíni pohybují ve skupinkách a mnohdy jsou také ozbrojeni nějakým tím kladivem či jinou ne zrovna moderní zbraní. Po celém ostrově jsou rozprostřeny jejich vesnice, které jsou přímým důkazem toho, co tyhle nativní kmeny vlastně jedí – ano, jde o lidské maso. Jejich ohavné skřeky, nevypočitatelný pohyb i přečíslení tak budeme sledovat s napětím a vědomím, že by si na nás nejraději pochutnali. A buďme upřímní, to opravdu není hezká představa.

The Forest se nechutnostem nevyhýbá a častokrát narazíme na zohavená těla pasažérů, kusy končetin a stříkance krve jsou již samozřejmým bonusem.

To ale není vše. Něco mnohem horšího náš čeká teprve pod zemí. Pod ostrovem totiž vězí spletitá síť tunelů, jež kromě jedinečných předmětů ukrývají i několik druhů ohavných mutantů. Cestu nám zkříží skákající zmutovaná mimina i obří chobotnice vypadající jako spojení několika lidí. V jeskyních se však skrývají klíčové objekty pro příběh a tak tam tak jako tak vypravit musíme. Naštěstí se můžeme chránit i nějakým tím brněním. Vycraftit jde z kůže přerostlé ještěrky či přímo z kostí lidojedů. Ty je však nejdříve nutné zabít, useknout jim končetiny a ty nechat spálit v ohništi. The Forest se nechutnostem nevyhýbá a častokrát narazíme na zohavená těla pasažérů, kusy končetin a stříkance krve jsou již samozřejmým bonusem.

K boji lze využít celý arzenál zbraní, z nichž každý kousek má své plusy a mínusy. V první řadě jsou to různé sekery. Některé umí lépe blokovat útoky nepřátel, jiné se vyjímají svou rychlostí. Pro hbité útoky se ale nakonec nejlépe hodí oštěp či katana. Pokud si to však s nepřáteli chcete vyřídit o něco rychleji, využijete přímočařejší nástroje – motorovou pilu, molotov, dynamit či rovnou vlastnoručně vyrobenou výbušninu. Pro střelce je zase k dispozici prak, případně dřevěný i profesionální luk hned s několika typy šípů – dřevěnými, profesionálními kovovými, otrávenými či zápalnými. Pro fajnšmekry je pak připravena flinta či signální pistole, jež nepřítele zapálí.

ZPRACOVÁNÍ S VÝHRADAMI

The Forest bylo možné hrát zhruba čtyři roky v rámci předběžného přístupu. Zpočátku se grafická stránka zdála být nadstandardní. Jenže vývoj se natahoval a grafika v rámci vývoje nebyla příliš vylepšována. Dnes tak tak oproti tvrdé konkurenci dosahuje maximálně průměrných kvalit. Zejména nasvícení prostředí někdy působí příliš kontrastně a nevěrohodně. Výhrady je možné vznést i k nadbytku různých bugů či nedostatečně propracované optimalizaci. Na druhou stranu na nás čeká mnoho hezkých výhledů, zejména na oceán či údolí je radost pohledět. Možná vás překvapí i téměř úplná absence hudby. Kromě některých důležitých scén tak panuje úplné ticho, což sice umocňuje napínavou atmosféru, avšak zároveň to dělá herní zážitek trochu nudnějším. Naopak co hratelnost vyloženě oživí, je multiplayer. Do boje se může pustit až 8 hráčů a taková bitva s davem lidojedů s využitím pastí i na koleni vyrobených zbraní je skutečný zážitek.

The Forest

Pokud jste stejně jako já v posledních měsících The Forest dohráli až do konce a kladete si otázku, co nového přineslo vydání plné verze, pak vězte, že v podstatě nic velkého. Poslední fáze vývoje se totiž nesla ve jménu oprav chyb a nedostatků, zatímco nic podstatného do hry bohužel přidáno nebylo. Hrát hru znovu s vyhlídkou na přelomovou inovaci tak opravdu smysl nemá.

The Forest

The Forest je prvotřídním bojem o přežití, kde sběr surovin a stavbu základny obohacuje silný příběh, hororová atmosféra a napínavá akce. V herním balení sice najdeme otevřený svět i multiplayer, ale k dokonalosti má hra přece jen daleko. Pro fanoušky survivalu jde přesto o jasnou volbu.