The Elder Scrolls V: Skyrim Recenze The Elder Scrolls V: Skyrim Switch

The Elder Scrolls V: Skyrim Switch

Pavel Makal

Pavel Makal

29. 11. 2017 12:45 14

Milý čtenáři, dovol mi na úvod malé přiznání. Tenhle text už tu mohl viset pěkných pár dní, nebýt jedné nepříjemnosti. Kdykoli mi totiž v uplynulých dvou týdnech přišla na mysl nutnost jít psát recenzi na Skyrim, zcela nepokrytě to skončilo další pařební seancí do tří ráno, samozřejmě vnitřně omluvenou “pořizováním screenshotů” a tak podobně. Nijak se netajím tím, že jsem náchylný k závislostem všeho druhu. K cigaretám, kávě a kroblihám však nyní musím bohužel přičíst i hraní Skyrimu na Switchi.

VŽDYŤ UŽ TO ZNÁTE

Nevím, do jaké míry má smysl představovat pátý díl série The Elder Scrolls. Skyrim vyšel už před dlouhými šesti lety, loni pak prožil první obrodu a dorazil ve formě remasteru i na konzole současné generace. Jak se zdá, vývojáři z Bethesdy ještě pořád nemají svého díla dost, protože i letos se dočkalo hned dvou nových verzí. Jenže zatímco ta pro PlayStation VR nevyhnutelně bojuje s celou řadou kompromisů, mezi něž patří především uživatelské pohodlí, hrát Skyrim na Switchi je prostě lahůdka. Pokud jste náhodou v uplynulých šesti letech trávili čas mimo herní svět a nemáte o téhle hře ani páru, dáme si rychlou rekapitulaci. Jedná se o masivní RPG v obřím otevřeném světě, k prasknutí naplněném vedlejšími úkoly, menšími či většími kobkami, slujemi, opuštěnými trpasličími městy a tak dále. V rámci hraní můžete následovat hlavní příběhovou linii točící se kolem návratu draků do severské provincie Skyrim, ale také se třeba můžete stát arcimágem na místní čarodějné univerzitě, šéfem cechu zlodějů, pánem temného bratrstva vrahů, můžete se stát vlkodlakem nebo upírem, koupit a vybavit si dům, plnit vůli zvrácených božstev a tak dále. Skyrim je obrovská hra a jako taková může samozřejmě budit zvídavou otázku. Je vůbec možné tohle všechno absolvovat na skoro kapesní platformě? Je. A je to paráda.

Odhalovat chodby opuštěných trpasličích měst na záchodě? Projíždět se zasněženou krajinou na koni ve vaně? To si pište, že to stojí za to.

Skyrim na Switchi je hrou bez jakýchkoli kompromisů. Nová verze nabízí hru ve zcela kompletní podobě včetně veškerého dodatečného obsahu, navíc přináší několik vlastních novinek. Už při prvním osahání na letošním Gamescomu jsem vycítil, že tady možná Bethesda na něco kápla. Po několika desítkách hodin, které jsem strávil s plnou verzí hry, musím tento dojem jednoznačně potvrdit. Od prvního spuštění jsem totiž chycen v pasti, ze které se mi nechtělo utíkat. Ve chvíli, kdy jsem si vytvořil svého hrdinného nordického reka a jal se zbavit okovů a přinést řád do sněhem pokryté provincie Tamrielu, byl můj osud zpečetěn. Skyrimu jsem po původním vydání v roce 2011 věnoval desítky hodin, procoural jeho zákoutí křížem krážem a získal platinovou trofej i přesto, že hraní verze pro PlayStation 3 představovalo kvůli jistému bugu s velikostí uložených pozic pravé peklo. Loňský remaster jsem s klidem nechal plavat, objem času, který si Skyrim žádá, už bych podruhé přikován k televizi absolvovat nechtěl. Ale čistit doupě nekromantů na cestách? Hledat bájný artefakt při stonání v posteli? Odhalovat chodby opuštěných trpasličích měst na záchodě? Projíždět se zasněženou krajinou na koni ve vaně? To si pište, že to stojí za to.

UHNI, ASSASSINE, TADY SE BUDOU SEKAT HLAVY

Mám sérii The Elder Scrolls moc rád a přestože jsem s ohledem na svůj věk “nezažil” první díly Arena a Daggerfall, Morrowind, Oblivion i Skyrim mi učarovaly měrou vrchovatou. Svůj díl na tom má především košatá a rozvětvená mytologie, kterou si například můžete stále doplňovat čtením stohů porůznu nalézaných knih. Skyrim ale přišel i se zábavným systémem levelování, kdy při dosažení každé nové úrovně získáte bod, kterým si lze odemknout konkrétní perk u jedné z mnoha disciplín, jako je páčení zámků, některá ze škol magie, lukostřelba, alchymie a tak podobně. Levelování je ohromně zábavné, s každou další úrovní totiž cítíte, že se váš hrdina nadechuje k čím dál mocnějším výšinám. O herních mechanismech bych tu ostatně mohl mluvit ještě dlouho, neuděláte ale chybu, když si přečtete některou ze dvou starších recenzí. Sám vám raději povím víc o svém nadšení z hraní na hybridní platformě. A nadšení je to nemalé, protože považte, ačkoli mám k dispozici prakticky všechny velké i menší tituly, které v posledních týdnech a měsících vyšly, ačkoli bych mohl klidně pokračovat v dobrodružství Bayeka v Assassin`s Creed Origins na Xboxu One X, zachraňovat princeznu v Super Mario Odyssey nebo třeba lovit fragy v multiplayeru Call of Duty na PS4 Pro, skoro veškerý můj volný čas užírá právě Skyrim a je to z velké části zásluha Switche. Až na pár situací jsem totiž hrál výhradně v handheldovém režimu a mohu s velkým uspokojením a radostí říct, že mému zážitku vůbec nic nestálo v cestě.

Jak je už na Switchi zvykem, hrát můžete buď v tabletovém režimu, kdy je obrazovka na stole a hru ovládáte dvojicí Joy-conů na volno nebo v gripu, samozřejmě vám nic nebrání zahrát si klasicky na televizi s pomocí doku, a pak je tu ještě onen zmiňovaný handheldový režim. Při hraní na televizní obrazovce jsem hrál jak s Pro Controllerem, pak se jedná o naprosto standardní zážitek, jaký znáte z jiných konzolí, vyzkoušel jsem ale i hraní s dvojicí rozpojených Joy-conů a kupodivu i tehdy se Skyrim hraje velmi příjemně. Je třeba zmínit, že hra nabízí pohybové ovládání, nečekejte ale zázraky. Můžete máchat Joy-conem a postavička bude mlátit zbraní, na chuť jsem tomu ale příliš nepřišel. Mnohem příjemnější funkcí je využívání gyroskopu k přesnému zaměřování lukem, které funguje jak s Pro Controllerem, tak s Joy-cony nebo s celým handheldem. Kritickým zásahům ze zálohy pak už nic nestojí v cestě. Skyrim také podporuje figurky amiibo. Po přiložení postavičky vám do herního světa spadne truhlice s pokladem. Hodnotné věci bohužel zjevně nadělují jen figurky s motivy série The Legend of Zelda, ve Skyrimu ostatně můžete najít vybavení spjaté právě s touto slavnou herní ságou. Zkoušel jsem ale přiložit i ostatní své figurky, jako je Bowser, pixelovaný jubilejní Mario nebo háčkovaný Yoshi a truhly jsem získal také. Bylo v nich ale třeba jen pět jablek nebo hlávka salátu. Pro vegany dobrý.

POŘÁD JE NA CO SE DÍVAT

Co se týče grafiky, ačkoli se nejedná o žádný moderní výstřelek a rozhodně se nemůže měřit s loňskou remasterovanou verzí, ani na velké obrazovce mě podoba hry nijak nepohoršovala, je zkrátka třeba si uvědomit, že hrajete šest let starý titul. Jistá technická omezení jsou vidět především v exteriérech, rok 2011 volá, že chce zpátky svoje modely postav, a pokud jste Skyrim někdy hráli, asi mi dáte za pravdu, že animace byly prkenné už v době původního vydání a dnes působí mnohdy až směšně. Hra to ale plně vynahrazuje masivní porcí obsahu, zábavnou hratelností a bylo by licoměrné neuznat, že i se zastaralou grafikou umí často vykouzlit velmi působivá panoramata. Některá místa, například říše jisté Daedry z datadisku Dragonborn, vypadají velice dobře a v případě, že budete stejně jako já hrát primárně v handheldovém režimu, nebudete mít ke stýskání mnoho důvodů. Potěšitelné je samozřejmě i to, že ani na malé obrazovca hra netrpí nečitelností stohů textu a dá se tak velice pohodlně hrát i v okamžicích, kdy se na vás v metru tlačí objemná důchodkyně a vy nemáte dostatek manévrovacího prostoru.

Mnohem větší problém je, že mi hra v průběhu testování několikrát spadla do dashboardu, což je jev, který jsem dosud na Switchi nezažil.

Abych ale zas jen nechválil, to, že je Skyrim na Switchi plnohodnotným zážitkem, bohužel také znamená, že si hra přináší některé své chyby z jiných platforem. Řeč je samozřejmě o nemalém množství bugů, které vás mohou pořádně potrápit a bohužel občas i překazit další postup, protože vám zkrátka neumožní dokončit quest. To se mi stalo právě na konci příběhové linie DLC Dragonborn a pořádně mě to naštvalo, už jen proto, že letmým zkoumáním internetu jsem došel k poznání, že stejným problémem trpěly už starší verze. Skyrim se někdy chová dost nevypočitatelně, odnesl jsem si i tak bizarní zážitky, jako je zběsilý útok stráží poté, co jsem omylem z police sebral mrkev. Mnohem větší problém je, že mi hra v průběhu testování několikrát spadla do dashboardu, což je jev, který jsem dosud na Switchi nezažil. Doporučuji tedy v pravidelných intervalech ukládat, jinak můžete být nahněváni jako já, když jsem vyčistil půl dungeonu a Molag Bal nebo jiné zlomyslné božstvo si pak zřejmě usmyslelo, že bych si to mohl střihnout ještě jednou. V lokaci kolem Labyrinthianu jsem také zaregistroval náhlý a ničím neopodstatněný pokles framerate, naštěstí se však zřejmě jednalo o ojedinělou chybu, nikde jinde už jsem na nic podobného nenarazil.

The Elder Scrolls V: Skyrim Switch

Skyrim je jedním z nejzásadnějších RPG posledních let a před příchodem třetího Zaklínače byl ideálním žánrovým příkladem hry, u níž je velmi těžké najít někoho, komu se vůbec nelíbí. Pokud jste jej nikdy nehráli a máte doma Switch, vůbec neváhejte. A pokud jste na tom jako já a rádi byste si hru zopakovali, ale nevíte, zda budete mít dostatek času, nemějte obavu. I takhle masivní hra se dá kupodivu velmi dobře dávkovat na kratší seance a chytla mě tak, že jsem nebyl líný vytáhnout konzoli z tašky na desetiminutový přejezd MHD. Ledové srdce severské země stále tepe velice silně, ústřední hudební motiv pořád umí rozproudit hrdinskou krev v žilách a já recenzi ukončím kontroverzním prohlášením, že takhle mě k sobě nepřipoutala ani celá slavná Zelda se všemi svými absolutními hodnoceními. No a kdyby se takhle na Switchi objevil i starý Oblivion, vůbec bych se nezlobil.

The Elder Scrolls V: Skyrim

Hra, která dělá Switchi velkou parádu, a důkaz, že ani šest let starý titul nemusí patřit do starého železa. Zábava na desítky, klidně i stovky hodin a povinnost pro každého majitele Switche s oblibou v sekání hlav a pouštění plamenů z konečků prstů.