The Elder Scrolls V: Skyrim Special Edition Recenze The Elder Scrolls V: Skyrim - Special Edition

The Elder Scrolls V: Skyrim - Special Edition

Maggot

Maggot

7. 11. 2016 10:40 16

Je to jako se vracet zpět domů. Ne do cimry s párem oken a dveřmi, kam chodíte přespat po práci nebo po škole. Domů, k rodičům, do tepla, kde je vždycky dobře. Kde víno teče z kohoutků a kde každé ráno pod polštářem najdete královskou snídani. Tam, kde se čepele netupí a kde kouzla nestojí žádnou manu. Tam, kde jste strávili dlouhá léta, ale přesto víte, že se rádi vrátíte kdykoliv. Dlouho odoláváte, vždycky máte něco důležitějšího na práci, stejně ovšem přijde moment, kdy musíte na volání reagovat. I já jsem slyšel volání SkyrimuKolosální RPG hit sesílající mocnou erekci na mladé i staré se dočkal omlazené podoby, a tak si všichni můžeme svých 100 hodin slávy znovu zažít s upravenými efekty, posíleným enginem a oficiální konzolovou podporou modifikací v zádech!

DRACI A DRÁČATA

Je tomu již 5 let, co se poslední velký The Elder Scrolls titul pro jednoho hráče ukázal na PC, PlayStation 3 a Xbox 360. Pět let, během nichž Bethesda stačila vydat další dvě velké hry, Fallout 4 a The Elder Scrolls Online, přesto se nakonec rozhodla udělat jeden krok zpět a přinést svůj cenami ověnčený titul i na železo nové generace s vylepšenou grafikou, herními vychytávkami, podporou modifikací, ale také starými problémy a novými chybami. Již při oznámení během letošní E3 jste všichni dobře věděli, jestli si upravenou verzi Skyrimu chcete nebo nechcete zahrát. Zatímco minimalistické změny zarputilé skeptiky jen usvědčí o tom, že se do chladem a válkou prolezlého regionu nepotřebují vracet, fandové původní hry pojmou tuto příležitost jako zodpovědný důvod se do hry ještě minimálně jednou podívat.

Moudro do kapsy #1:
Pod střechou je největší sucho

Všimli jste si někdy, že na vás v původní Skyrimu pršelo, i když jste byli pod střechou? Srandovní moment, osobně jsem si nikdy tuto skutečnost neuvědomil až do momentu, kdy mě na to někdo upozornil. Nová verze hry samozřejmě tento problém řeší a v otevřených prostranstvích na vás pod stříškou nespadne ani kapka vody. Netřeba podotýkat, že tento problém komunita vyřešila velice brzy.

Je zbytečné se zdlouhavě rozepisovat o herních mechanismech, příběhu a obecnému rozsahu hry, zaměřme se spíše na podstatu a kvalitu remasteru jako takového. Pokud přeci jen chcete vědět více, určitě se zakousněte do recenze původní hry. Předem se sluší dodat, že z výhod nové verze hry těží převážně konzoloví hráči, kteří byli s předchozími limitacemi zásadně ochuzeni o některé z prvků, jež byly pro počítačovou verzi standardem. I PC hráči si ovšem mohou krás omlazeného projektu zcela jistě užít. Přestože se ty nejvýraznější změny odehrály na straně grafiky a renderovacího enginu, tím hlavní prodejním argumentem byla pro vývojáře a hráče samotné podpora modifikací, která je zároveň terčem palčivých debat.

DOMÁCÍ LIPOSUKCE

Osobně znám jen minimum hráčů, kteří si počítačovou verzi netroufnuli posílit uživatelskými modifikacemi. Kromě nového obsahu totiž došlo i na opravy a užitečná funkční vylepšení ze strany komunity. Krásou současné konzolové verze je, že až na výjimky si to samé mohou nyní užívat i konzolisté. Proces instalace je přímočarý a jednoduchý, z rozsáhlé a z velké části i zaplevelené knihovny si vyberete vše potřebné a nainstalujete. Hra si vytvoří záložní uloženou pozici, vypne podporu achievementů a trofejí a je hotovo. Celý proces je řešen skrze oficiální kanály Bethesdy, nemusíte se tedy prohrabovat tunou balastu na serverech třetích stran. Ať už stojíte na jakékoliv straně, co se modifikací týká, pozitivní vlivy uživatelské tvorby převládají.

V záplavě opravdu zprasených, polovičatých a ukradených modifikací se totiž najdou i skutečně profesionálně zpracované klenoty, jako například obří třicetihodinový Falskaar a nemálo jemu podobných. Zatímco Xbox One verze se díky dohodě mezi Microsoftem a Bethesdou dokonale vyjasnila, PlayStation 4 mutace kvůli značným omezením představuje celkem znatelný kopanec do našich virtuálních mezinohou a neméně virtuálních peněženek. Je totiž svázána velikostní restrikcí, modifikace na PS4 si na harddisku vyhradí pouze 1 GB místa, což je znatelně méně než u konkurence. Tím nejzásadnějším mínusem je ovšem fakt, že modifikace nesmí využívat žádných externích materiálů, tvůrci přídavků se tak musí spokojit pouze s existujícími assety. Netřeba podotýkat, že ty nejvíce vzrušující modifikace vznikají právě na koleni s vlastní přidanou hodnotou.

AŽ NA DNO MĚŠCE

Již v této fázi má smysl se zabývat otázkou ceny a obsahu. Distributoři si za "speciální" edici hry účtují plnou cenu, což je v tomto případě lehce diskutabilní s ohledem na rozsah a severitu změn. Majitelé PlayStation 4 mají ještě výraznější právo vztyčit svůj výstražný ukazováček s ohledem na polovičaté řešení modifikací. Problém neleží ani tak na straně Sony, potíž tkví v tom, že vývojáři si hráče naslinili již během E3 přislibem řešení, které nebylo se Sony vůbec konzultováno. Pod kapotou se ovšem skrývá několik zásadních vylepšení, kterých si zcela určitě všimnete. Ačkoliv nemění povahu hru nikterak radikálně, přinutí vás znovu se do 5 let starého titulu zamilovat! Změny v enginu pak přináší ty nejzásadnější a nejpříjemnější novinky.

Moudro do kapsy #2:
Instalatér Paarthurnax

Mario coby nejlegendárnější instalatér všech dob a hlavní tvář Nintenda nepatří mezi nejukecanější postavy, přesto je jeho hlas ikonou. Respektive je to hlas Charlese Martineta, který si střihnul roli i ve Skyrimu, když poskytl hlas drakovi Paarthurnaxovi. A zatímco Mario piští jako přiskřípnutá třináctka, Paarthurnaxovo hlas je svým basujícím a hlubokým vyzněním v úplně opačném spektru.

Jádro hry je už kompletně 64-bitové, což má obecně blahodárný vliv na stabilnější chod hry a to nejenom díky efektivnější práci s pamětí. Skyrim pohodlně běží v 60 FPS i na pozemských počítačích, konzole pak v ustřižených třiceti, FullHD je samozřejmostí. Vzpomínáte si na rychlost načítání při přechodu mezi lokacemi? Rychlost dejme do uvozovek, zkuste si vybavit tu smutnou situaci, kdy jste přešli z města na mapu, ale vzápětí si uvědomili, že jste doma nechali sváču a museli se vrátit zpět. Museli jste prožít několik dlouhých vteřin načítání, na konzolích pak ještě mnohonásobně déle. Hra je v tomto ohledu řádově přívětivější a rychlost už není problém, a to ani v případě velice náročných scén s extrémním množstvím animovaných objektů. První zátěžové testy PC verze hlásí, že engine vcelku dobře snáší i brutální scény s několika stovkami postav. Ne že byste se do takové situace ve hře přirozeně dostali.

POWER TRIP

Tvůrci při vydání v obsáhlému changelogu nezmínili i celou řadu menších vylepšení, která možná nejsou nikterak zásadní, ale zážitku určitě prospívají. Postavy objevující se v dáli na hranici viditelnosti se nyní vykreslují plynule, nikoliv skokově jako poltergeisti a za zmínku stojí i hladké a plynule se pohybující stíny. Revize stínování by si zasloužila možná samostatný článek, hlubiny internetu ovšem nabízí dostatek porovnávacích videí i screenshotů v případě, že vás tato oblast zajímá. Jednou z pravděpodobně nejvtipnějších a nejméně očekávaných změn (dost možná i nejméně žádaných) je nový shader vodních ploch, které se nyní lépe hýbou a lépe vypadají. Pohyblivé vodní zdroje, rozumějme řeky, mají svůj zdroj a směr, kterým tečou, dokonce i zpomalují kolem překážek a zrychlují při zúžení.

MUSÍME TO OPRAVIT :(

Vydávání záplat a patchů oficiální cestou je pro velké studio vždycky zdlouhavé. Aktualizace musí projít řadou schvalování, testováním a ověřováním. V tomto ohledu mají moddaři obří výhodu a té již využívají. Pokud vás otravné bugy obtěžují, neváhejte si vyhledat "Unofficial Skyrim Special Edition" patch, který je nyní dostupný na PC a Xbox One. Více než půlgigový balík opravuje kolosální množství malých či větších problémů a s každou verzí se seznam ještě více prodlužuje.

Z vizuálního hlediska se Skyrim změnil nejvýrazněji. Nejenom jako titul, ale i jako nehostinná oblast, která je obecně známá jako jedna z nejchladnějších a nejhrubějších v celém Tamrielu. Chladná povahou a chladná i barvami. Řada nových efektů a změn v renderovacím enginu dělají z remasterovaného světa hry o něco teplejší a na srdci hřejivější místo, kde budete chtít umírat a kde budete chtít, aby ostatní umírali. Teplejší a výraznější barevná paleta je nejviditelnější v lesnatých oblastech, které nyní skutečně září zelení, oranžové stromy na východě mapy na hráče naopak přenáší vlnu melancholie. Jistá hrubost a surovost prostředí se možná z malé části vytratila, stále ovšem budete terčem mrazivé nehostinnosti, která se dynamicky přelévá z pohádkových lesíků na studené a zasněžené pláně, pokračující až hluboko do temných jeskynních pevností. Skyrim je rozhodně světlejší, současně ale otevírá náruč i těm hráčům, kteří jej znají skrz naskrz a chtějí si osvěžit paměť.

DÝKA MEZI LOPATKY

Kompletně přepracované nasvícení dělá s hrou divy, jinak statické efekty původní hry působí ve srovnání s dynamičtějším systémem náhle neuvěřitelně zastarale. Intenzivnější sluneční paprsky proplétající se mezi stromky jsou dnes standardem, krajina Skyrimu ovšem působí mnohem majestátněji než u většiny moderní konkurence. O to více v kombinaci s obohacenou vegetací, která parádně vyplňuje předtím oholené pláně. Angličtina má pro pojmenování těchto efektů parádní a plně vystihující výraz - godrays! A víte co je také super fancy slovíčko? Lens flare, mokrý sen J.J. Abramse! Většina světelných zdrojů vydává velice slabý, ale viditelný záblesk, když se na něj podíváte a otáčíte se do strany směrem od něj. Svíčky, slunce, kouzla, odrazy ve vodě, cokoli vás napadne. Pryč jsou šeredné super-vzdálené vrcholky hor, vypadající jako krabice zmačkaná po stěhování, přesto se najdou slabá místa, jako jsou například příkré svahy hor v oblastech, do nichž se většina hráčů nedostane.

Moudro do kapsy #3:
Perfektní hodnocení ve Famitsu

Japonský magazín Famitsu používá svůj vlastní specifický systém hodnocení, kdy 4 odlišní recenzenti hodnotí hru nezávisle na sobě. Na kolik je pro vás tento styl relevantní si musíte odpovědět sami, ze všech 23 her s perfektním hodnocením (40/40) se najdou pouze dva západní tituly – TES V: Skyrim a Grand Theft Auto V.

Jistou změnou prošlo i prostředí a postavy, stromy jsou nyní znatelně hezčí díky texturám ve vyšším rozlišení, kde se ovšem částečně projevuje další menší nedostatek. Ačkoliv jsou zdrojové textury v základu mnohem kvalitnější než u původní hry, na spoustě míst jsou i přesto uměle upscalované a tím pádem znehodnocené. Celkově vypadá Skyrim stále dobře, modely ovšem neprošly žádnou změnou, animace působí stále stejně toporně a v porovnání s novými hrami nezáživně, možná až roboticky. I série malých grafických a technických vylepšení za to ale stojí. Zkuste si teď představit sami sebe v roli Bethesdy! Když vydáváte titul, který jste rok v kuse po vydání opravovali a plátovali, aby se dostal do funkčního stavu, nechtěli byste se při vydání re-edice ztrapnit a snažili se poopravovat vše, co jde, že? Jasně...

NÁDECH PŘED SMRTÍ

Celá řada starých a menších bugů se ve hře stále objevuje, od parťáků ignorujících útoky nepřátel až po zglitchované draky bez animací. To je všechno pohodička a Special Edition není ani zdaleka tak rozložená jako byl původní Skyrim při vydání. Několik čertovin se ovšem děje a část z nich zcela jistě zažijete i vy. Zcela nejkritičtější je mizení NPC postav, často i klíčových pro postup v příběhu. V mém případě to byl nepotřebný obchodník, hráči ovšem hlásí zmizení v mnohem rozsáhlejším měřítku (*úvodní znělka X-Files hraje v pozadí*). Méně vzácný problém se zvukem je už veřejně známý, stejně jako občasné výkonnostní potíže se specifickými sestavami. Ačkoliv už je testovací patch ke stažení na Steamu, první dojem je zbořený. Množství menších bugů je obří - budete si jich všímat a nebudete je mít rádi.

Skyrim je stále stejně senzační hra, kolosální moloch nabízející obsah v rozsahu menšího MMO v ohraničené a strukturované formě.

Ačkoliv by se výše zmíněné odstavce vešly do kratšího strukturovaného seznamu, je potřeba si je protrpět. Co se za ta léta nezměnilo, je fakt, že je TES V: Skyrim stále stejně senzační hra, kolosální moloch nabízející obsah v rozsahu menšího MMO v ohraničené a strukturované formě. Vyprávění není ani zdaleka tak osobní jako v Dragon Age: Inquisition, stejně jako se hloubka questů, řemeslné zpracování a smysl pro detail nedá srovnávat s posledním Zaklínačem. Skyrim si kope vlastní ligu a dává hráči úžasnou svobodu v prozkoumávání a objevování velice specifického světa s parádní hratelností a vývojem postavy. Každý moment se vám vryje do paměti. Od zabití prvního draka a vypuštění svého vnitřního Dovakhiina, přes nájemné vraždy, kradení, plenění kobek třeba až po plnění úkolů pro lstivé daedrické božstvo.

CRY ME A RIVER

Příběh si píšete sami a věřte, že ve hře, jejíž zdolání vám může zabrat klidně i 200 hodin, když to vezmete obloukem, najdete příběhů nespočet. O to více, když jsou součástí hry všechna 3 obří DLC. A tak se na závěr sluší položit si kardinální otázku. Pro koho teda vlastně The Elder Scrolls V: Skyrim – Special Edition je? Hard-core fanoušci mají celkem jasno, stále jde o tu fajnovou čupr záležitost, která je hezčí, plynulejší, rychlejší a v kondici rovné svým mladším bratřím. Nováčci mohou této skutečnosti směle využít, obecně jsou ovšem změny v celkovém měřítku nepodstatné a počáteční bugy finální význam cenovky taktéž sráží.

The Elder Scrolls V: Skyrim Special Edition

Starý obsah a principy povyšuje na vyšší úroveň vylepšená grafika a rychlejší načítání. Obecně pozitivní změny ovšem nedělají ze Skyrimu nic závratně nového a četné chyby také stojí v cestě.