The Elder Scrolls Online: Morrowind Recenze The Elder Scrolls Online: Morrowind

The Elder Scrolls Online: Morrowind

10. 7. 2017 10:00 6

První rozšíření vlažně přijatého MMORPG od ZeniMaxu představuje velké lákadlo pro fanoušky série Elder Scrolls. Na třetí díl Morrowind se pěkně vzpomíná a možnost se do něj vrátit ve hře, která postupně vytváří jeden velký Tamriel pro všechny hráče, musí být pro někoho prostě neodolatelná. A skutečně, výpravy po prapodivném ostrově Vvardenfellu, kde rostou obří houby a lidé jezdí na přerostlých blechách, jsou zvláštně okouzlující. Škoda jen, že se to všechno odehrává v nezáživném obalu ESO.

TROCHU JINÝ HOUBOVÝ TRIP

Docela mě překvapilo, že od vydání onlinovky The Elder Scrolls Online uplynuly už více než dva roky. Pamatuju si docela přesně, jaké rozporuplné dojmy jsem měl z prvních hodin v preview verzi i poté při launchi. Z pohledu grafiky to tehdy nebyla žádná sláva a bojový systém si vás buď získal, nebo unudil svojí plytkostí. Na tom se nic nezměnilo a Morrowind nejspíš nepřiměje k návratu hráče, kteří už odešli. Na druhou stranu by však mohl přilákat někoho, kdo zatím o hře jen přemýšlel. Události v ESO se sice odehrávají nějakých 700 let před TES III: Morrowind, ale spousta věcí je na svém místě a pamětníky potěší nejen remasterovaná podoba známých lokací, ale třeba i povědomé hudební motivy, které se dostaly do nového soundtracku.

Zdejší svět je fascinující a prazvláštní zcela jiným způsobem než podivné světy v jiných hrách.

Jistě, herní mapa asi je menší než v původním Morrowindu, ale pořád je kam cestovat a co prozkoumávat. Zdejší svět je fascinující a prazvláštní zcela jiným způsobem než podivné světy v jiných hrách a tam, kde před patnácti lety zely holé pláně, je teď spousta života a detailů. Gigantické houby a houbové struktury lemují cesty, v trávě a mokřadech se prohánějí hmyzoidní nix-houndi, pod sopkou pak dupají ohniví golemové a uvnitř trpasličích zřícenin na dobrodruhy čekají duchové a mechaničtí strážci. Různorodost se netýká pouze oblastí, ale i zdejších obyvatel. Polobůh Vivec řeší tajemnou konspiraci proti své osobě, rody temných elfů si jedou své politické hry a na ulicích zdejších měst se střetávají různé kultury z celého Tamrielu. Stará moc rasistických aristokratů naráží na nové myšlenky mladé generace, která se staví proti vyvražďování domorodých kmenů nebo otroctví pod rouškou přísného vězeňského systémů. A do toho všeho přicházíme my.

SILNÝ PŘÍBĚH TO NEZACHRÁNÍ

Pokud někde Morrowind boduje, pak to jsou hlavní questy, které se nachází v každém městě Vvardenfellu. Jejich příběhy jsou často velmi dobře napsané a jednou tak budete řešit delikátní situaci týkající se organizace vrahů Morag Tong a zmizelého šlechtice, jindy rozluštíte záhadu podivné písně ve vaječném dole nebo pomůžete maskovanému hrdinovi potírat zločin. Příběhům nechybí humor, ale ani vážný patos a je snadné se do nich zažrat, i když se jedná o kratší epizodku s nafoukaným archeologem. Když si navíc sedne dabér se zajímavou postavou, možná zapomenete na to, že hrajete onlinovku a ukáže se, že vývojáři fakt umí.

Bohužel, i sebelepší quest pak strhává fádní hratelnost. Praktické řešení velké většiny úkolů spočívá v tom, že někam přijdete někoho zabít nebo někam přijdete a seberete něco označené ukazatelem. Vložky ve stylu primitivního plížení mezi strážemi, kteří nevidí na dva metry, či mačkání čudlíků v určitém pořadí, napínají pomyslné řetězy MMORPG, v nichž je ESO spoutané. Co na tom, že v každé knihovně najdeme několikastránkovou knihu k přečtení? Co na tom, že NPC jsou na poměry onlinovek poměrně ukecané? O to nejlepší ve hře přijdete, pokud hrajete v partě s kamarády a v rychlém multiplayerovém tempu jdete společně od jednoho ukazatele k dalšímu.

BOJOVNÍK GREENPEACE V AKCI

Proto mi přijde, že hrát ESO v singlu je lepší a pokud do něj naskočíte kvůli přidání Vvardenfellu, nemusíte mít strach, že se k houbovému ostrovu budete muset nejdřív prokousat. I nové postavy mohou po krátkém tutoriálu začít rovnou na břehu Seyda Neen. Navíc začít nanovo umožňuje rovnou vyzkoušet novou hratelnou třídu, verzatilního Wardena, jehož schopnosti se zaměřují na útok, obranu i léčení. Je to milovník a strážce přírody, který si hned zkraje může vyvolat přátelského medvědího společníka, léčivé houby pod nohama i útok magickým cliff racerem. Časem nabízí poměrně zajímavé útočné i podpůrné buildy z kombinací různých dovedností a všestrannost je jeho silnou stránkou, byť se zřejmě nikdy nevyrovná opravdu specializovaným healerům nebo tankům.

To nejlepší na rozšíření Morrowind jsou skvělé příběhy a neotřelé lákavé prostředí.

Projít obsah rozšíření zabere zhruba 30 hodin, podle toho, jak moc času strávíte kompletováním roztroušených aktivit, výbavou svého nového domu ve Vivecu či plněním úkolů z guild. Poté (či přitom) můžete hledat zábavu v novém PvP Battlegrounds, kde se vždy střetnou tři týmy o čtyřech hráčích v režimech jako Team Deathmatch nebo Capture the Flag. Můžu však rovnou říct, že mě si Battlegrounds vůbec nezískaly, a to z několika důvodů. Zaprvé matchmaking do nich trvá celou věčnost kvůli opakovanému restartování celého procesu. Přitom najít partu na normální delve (kratší PvE dungeon) je otázka pár vteřin! Zadruhé nováčci jsou vhozeni do stejných bitev jako pokročilí hráči a jsou pro tým kvůli častému umírání zásadní přítěží. Zatřetí, do bitev se míchají týmy složené z náhodných hráčů a předem připravené týmy spoluhráčů, které mají v bitvách díky sehranosti vždy navrch. Tato designerská rozhodnutí jsou recept na pohromu pro každého, kdo nemá endgamovou výzbroj a pokud vás, jako mě, zdejší soubojový systém nijak zvlášť nebaví, nemá se ani cenu do Battlegrounds pouštět. To už spíš si užijete nový trial (raid pro 12 hráčů), který dobrodruhy protáhne velice zvláštním mechanickým městem.

PROČ VLASTNĚ MMO?

Je škoda, že mě ze všeho nejvíc bavilo to, co jsem si mohl užít sám. To nejlepší na rozšíření Morrowind jsou skvělé příběhy a neotřelé lákavé prostředí. Pro pamětníky navíc nová kapitola v Elder Scrolls Online představuje jízdenku do známého kraje plného nových aktivit i četných pomrknutí na oblíbenou hru. Bohužel, pak tu jsou všichni ti ostatní hráči. Ti, kteří mi zabíjeli bosse v dungeonech dřív, než jsem k nim stačil doběhnout. Ti, kteří při pátrání po tajném vstupu do doupěte Morag Tong také běhali od indicie k indicii. Ti, kteří stejně jako já plnili svůj osudový quest jediného vyvoleného bojovníka a zacláněli mi rozhovoru s prastarou bohyní. Ostatní hráči bourají to nejlepší, co Morrowind nabízí, tedy jádro dobrého RPG, které je obalené přinejlepším průměrnými mulitplayerovými prvky. Nemůžu se ubránit dojmu, že bez toho MMO by byl můj čas strávený ve Vvardenfellu podstatně příjemnější.

The Elder Scrolls Online: Morrowind
Apple Mac

Rozšíření onlinového světa Tamrielu přidává skvělou porci příběhu, ale největší neduhy hry neopravuje. Kdo na to přistoupí, dočká se návratu do jednoho z nejosobitějších herních světů, krásného Vvardenfellu.