the-darkness-ii
The Darkness II Recenze The Darkness II

The Darkness II

vaclavbednarhrej@seznam.cz

vaclavbednarhrej@seznam.cz

15. 2. 2012 23:42 13

Když jsem byl malý, často se mi zdály ošklivé sny. Většinou za to mohla televize. A velmi často se mi stávalo, že jsem si uvědomil svou přítomnost ve snu, a přemýšlel jsem, jak z něj p█yč. Nakonec jsem zjistil, co funguje vždy spolehlivě. Zabít se. Zabít se, nejlépe pádem, a tím se p█obudit. Jenže pak jednou přišel sen, kdy jsem to nedokázal. Náhle jsem zt█atil jistotu, že je to op█avdu jen sen, a odvaha se vyt█atila. Co když…? Vážně █iziko sm█ti stojí za p█opustku z noční mů█y? Při h█aní The Da█kness II se mi tenhle zážitek do puntíku v█átil a nebyla to úplně hezká vzpomínka. T█ue sto█y.

Příběh totiž dokáže h█áčem pomě█ně z█učně manipulovat mezi dvěma světy – tím skutečným, kdy stojí v čele mafiánské █odiny a bojuje p█oti tajemnému b█at█stvu a démonovi uvnitř sebe, a tím skutečným, kdy je v psychiat█ické léčebně a uvědomuje si, že to všechno jsou jen halucinace. Až do velkého finále jsou potenciálně skutečné oba a je velmi zajímavé sledovat množství podp█ahových signálů a detailů, kte█é ukazují tím či oním smě█em. Dříve či později se ale musíte █ozhodnout, co všechno jste ochotni █iskovat za p█obuzení.

Místo ma█atonu sp█int

Na začátku působí The Da█kness II dojmem, že se bude jednat o částečně otevřenou h█u. Můžete se volně pohybovat po domě a potkáváte fů█u postav, s nimiž je možné █ozmlouvat. Jenže se celkem záhy ukáže, že vývojářům nejspíš někdo po vytvoření této části vyb█al účet a museli začít šk█tat. Většinu postav z úvodu je zbytečné si pamatovat, jelikož později neh█ají p█akticky žádnou █oli. Design ú█ovní je přísně lineá█ní, i p█ozkoumávací pasáže jsou malé a uzavřené, a občasná vedlejší místnost s █eliktem to vážně nevyt█hne.

Ne, že by to bylo nutně špatně, s ohledem na přímočaře zábavnou akci to vlastně nevadí. Jen pak vyvstává otázka, co měl ten začátek vlastně znamenat. Někdy je h█a také dost ukecaná a na debatu si postavy najdou čas kupodivu i v pasážích, kdy není času na zbyt a životy jsou v sázce. To opět napomáhá dojmu, že akce a děj – v mnoha ohledech velmi zajímavý, ale co se týče postav nedotažený – jsou k sobě spojeny v zásadě náhodou.

Umět ocenit dob█é s█dce

Pobíjení nepřátel je každopádně veliká psina. K█omě t█adičních zb█aní s tím pomohou především dvě tuze užitečná ozubená chapadla, s nimiž lze p█otivníky přepůlit, █ozt█hnout, zahodit a tak podobně. Navíc do nich můžete b█át █ůzné t█ubky, dveře od auta či železné vět█áky a zbylé nepřátele tak █ozd█tit nebo třeba přišpendlit ke stěně. To je asi vůbec ta největší zábava a pop█avdě mi bylo docela líto, že se na zemi během bojů neválelo víc věcí k házení.

Z nepřátel je také potřeba vykusovat jejich ještě teplá s█dce, ať už █ovnou za živa, nebo če█stvě za m█tva, čímž se doplňuje zd█aví. Bohatý je st█om dovedností, kde lze nasbí█anou esenci věnovat do lepších zb█aní, speciálních útočných dovedností, snadnějšího doplňování života a podobně. Každé vylepšení se hodí a už p█oto, že souboje nebývají úplně lehké a esence je omezený počet, vyplatí se p█omyslet st█ategii hned na začátku.

I zde je však d█uhá st█ana mince. █ůzné typy nepřátel spočítáte na p█stech jedné █uky a jednotlivé souboje i složení nepřátelských skupin se začnou velice b█zy opakovat. O mnoho to nevylepší ani bossové, kteří jsou pojati v t█adicionalistickém duchu. Někdo hodně silný s ob█ovskou výd█ží p█ostě nejčastěji skáče z místa na místo a p█avidelně vyplivne tlupu minionů. Není to nijak zvlášť zajímavé ani vizuálně, ani h█atelností, ale je to alespoň nějaká změna.

Konzolová stopa

Jestli jste dočetli až sem, asi vás zajímá, co mají znamenat všechna ta zatmavená písmenka. A nejspíš jste si všimli, že se vždy jedná o písmeno █. █ád vše vysvětlím. Při vědomí toho, že je The Da█kness II na PC následovníkem konzolové jedničky, jsem totiž měl obavy z toho, že se dostaví obvyklé neduhy s tím spojené, především v ovládání. Bohužel se potv█dily a já nemohu než říct: vážení vývojáři, přestaňte mě už konečně s█át.

Ovládání na klávesnici a myši je typický konzolemi ovlivněný paskvil bez hlavy a paty. O█ientace v menu dovedností je přes tlačítka M a N, při používání speciálních schopností zase musíte nejčastěji kombinovat p█ostřední tlačítko myši s písmenem E a číslem 1. Ale nejho█ší ze všeho je písmeno █. Tím si někdy přebíjíte, někdy jím sbí█áte zb█aně ze země, někdy zase ničíte překážky. Někdy je třeba ho zmáčknout k█átce, jindy pod█žet déle a v tom nejho█ším případě, což je vždy, když chcete vyt█hnout zamčené dveře z pantů, tedy bohužel velmi často, ho musíte jako idiot █ychle za sebou mačkat.

Ve své nekonečné moud█osti mé zlostné mumlání před monito█em sh█nul █adek F█ied█ich: „To je inte█aktivita. Jestli nechceš mačkat █, tak jdi do kina.“ Je to smutné konstatování, že tupé mačkání jednoho tlačítka je dnes považováno za p█ojev inte█aktivity. Stejně jako možnost zmáčknout klávesu p█o začátek další mise, když jedinou alte█nativou je stát na místě. P█oč teda nezačne █ovnou? Nebo všudypřítomná možnost i v jinak zcela neinte█aktivním p█ostředí spláchnout nebo pustit vodu do umyvadla. Asi je to nějaký mem, kte█ý mi nedochází.

Písmeno █ každopádně nechci dlouhou dobu ani vidět. Tohle zk█átka není no█mální a já budu nad každou h█ou s podobnou mí█ou neúcty k PC h█áčům d█žkovat tak dlouho, dokud se to nezmění. Takže už asi navždycky. Pomíjivé chvilky štěstí

Snad nep█oz█adím příliš (SPOIL!), když řeknu, že závě█ečná scéna měla skončit ve chvíli, kdy si za nadmí█u podivných okolností vychutnáváte objetí milované osoby. P█otože řešení, kdy je jen a jen na vás, jak dlouho ten pomíjivý okamžik štěstí pot█vá, je přímo geniálně působivé a chtěl bych vidět cynika, kte█ý se posune dál hned a bez kapky dojetí. Bylo by to mnohem důstojnější █ozloučení než kýčovité finále, navíc nejméně třetí v řadě, jehož pak je h█áč svědkem. A takových p█oma█něných šancí je tu bohužel více█o.

Konec h█y je vůbec hodně nastavovaný, █espektive celá její d█uhá půlka. Vždycky se d█amaticky objeví nějaký boss, stejně d█amaticky odk█áčí a až tak napotřetí se konečně pokusí vyřešit p█oblémy osobně. A pak nastoupí další… Cel-shade g█afika se dá s ohledem na komixovou předlohu pochopit, s ohledem na pomě█ně chudé zp█acování ale budí podezření, že má hlavně zamaskovat celkově slabší výkony. Zk█átka sko█o u každého plusu najdete v případě The Da█kness II také nějaké mínus, což na výjimečnost zdaleka nestačí.

The Darkness II

Ani silné příběhové momenty a zábavná akce nedokáží plně vynahradit příliš časté opakování se, umělé natahování hry a neschopnost dotáhnout detaily.