The Crew 2 Recenze The Crew 2

The Crew 2

4. 7. 2018 18:20 5

V historii Ubisoftu bychom našli až překvapivě velké množství sérií, které jsou s druhým dílem úspěšnější. Na jednu stranu to znamená, že se ve Francii dokáží poučit z vlastních chyb, na stranu druhou byla jednička v takovém případě v určitém slova smyslu zklamáním. The Crew zklamání bylo. Závodní hra, na kterou se před lety těšil celý svět, v mnoha pasážích hořela jako papír, byť v některých aspektech byli s odstupem někteří možná až příliš kritičtí. Ale teď přichází The Crew 2 a opět jde o obsah naplněný třaskavou hmotou. Zatím nehoří, jenom nebezpečně doutná. Výbušný potenciál tlumí zásoba dobrých a zábavných prvků, kterých několik přibylo. Vznikl tak zajímavý, ale také nebezpečný mix plný tragických rozhodnutí a poměrně zábavných aktivit.

YOUNG, WILD AND FREE

Ubisoft měl šanci na zlepšení Crew už na konci roku 2015, když vyšlo rozšíření Wild Run. Povedlo se a obraz hry se změnil k lepšímu. Ivory Tower, studio, které má i letošní hru na starosti, tak navázalo právě tam. Logický krok vyústil v ještě větší důraz na adrenalinové aktivity nad územím Spojených států. Obsah rozšíření, tedy především nové čtyři kategorie vozidel a aktivit (supersporty, drift, monster trucky a motorky) zůstaly a přibyly další. Představení letadel a lodí bylo velkým překvapením, ale opět dávalo smysl. Silnice a polní cestičky byly pokryté a tak se nabízelo obsadit i vodní plochy a nebe nad nimi. Přiznám se, že od začátku se mi příliš nezamlouval systém plynulého přecházení mezi vodou, zemí a vzduchem, nakonec se ale ukázal nejen funkčním, ale i užitečným a hlavně zábavným. Lodě a letadla je ten nejmenší problém; pokud byste se snad obávali, že toho adrenalinu je až příliš. Přináší oživení, ne nutné zlo.

Otevřít hráčům celý svět od začátku není nutně špatně, problém ale je, pokud je od začátku k dispozici fast travel. Z východu na západ se můžete přenést kliknutím tří tlačítek.

Pokud ale doufáte, že právě to je prvek, kvůli kterému se vyplatí koupit The Crew 2, tak ne, není. Největším tahákem je mapa, obrovská gigantická mapa celých Spojených států. Kam se hrabou ostatní závodní hry, od východu na západ je to přibližně 100 kilometrů jízdy/plavby/letu vzdušnou čarou. Nechybí všechny pamětihodnosti, nechybí nic, co byste si pod pojmem USA představili. Přestože se příliš neliší od prvního dílu (jak by také mohla), vývojáři k ní letos přistupují poněkud odlišně. Odlišně a nešikovně. Otevřít hráčům celý svět od začátku není nutně špatně, problém ale je, pokud je od začátku k dispozici fast travel. Z východu na západ se můžete přenést kliknutím tří tlačítek. Největší část kouzla The Crew letos stejně jako před čtyřmi lety spočívá v korzování po mapě, objevování nových oblastí, přejíždění mezi podnebnými pásy a jedinečnou přírodou, o což vás rychlý přesun chtě nechtě připraví.

Největší tahák, který hra má, tak v podstatě splachuje do kanálu. Ne, že by ho nepotřebovala, ale zbavuje se ho jako nadbytečného a doufá, že se obejde jen s dílčími lokacemi, které navštívíte v rámci závodů. To ale také není bohužel tak docela pravda. Většinou platí, že přesun znamená nový ráz krajiny, město střídá venkov nebo neobydlené lány polí a luk, ale pokud nedáváte pozor, nemáte ponětí, kde se právě teď nacházíte. Hraní The Crew se změní v objíždění závodu za závodem, jako byste hráli jen staré Need for Speed a z nabídky vždy vybrali další výzvu. Stačí ale nedávat pozor a najednou si říkáte, jestli jste v Jižní Karolíně nebo někde v Jižní Dakotě. Škoda. Pokud by vás hra, stejně jako v případě prvního dílu, nutila dojet od jednoho pobřeží k druhému, nepochybovali byste o tom, kde se právě nacházíte a mapa by byla mnohem větší částí celého zážitku, než jak tomu je teď.

BYLO BY O CO STÁT?

Představte si například sérii Test Drive a její poslední přírůstky. Vzpomenete si na konkrétní závod, nebo spíš na Havaj a krásné prostředí? The Crew obecně sérii Test Drive právě díky tomu připomíná, protože sdílí onen pocit. Nikdy, opakuji nikdy vám neutkvěje v hlavě nic konkrétního, zbyl by jen pocit Spojených států, které vám leží u nohou. Kde by ale byl Test Drive, kdyby se hrál špatně? The Crew (2) má tu výhodu, že dojem z jízdy není špatný. Na můj vkus je až příliš arkádový, ale v nabídce jsou typy vozidel, s nimiž se jezdí dobře a s nimiž je pohyb po Státech zábavný. A zábavné je nakonec i to přepnutí se do letadla, vyletět k oblakům a někam se dostat vzduchem, případně přesedlat i na velmi rychlý člun, jehož využití je ale samozřejmě omezené. Nic vás nicméně nemotivuje. Od hry nejde žádný podnět k tomu, abyste se sebrali a někam dojeli po svých. Proč taky? Velikost mapy najednou hraje proti sobě, protože k dalšímu závodu je to standardně docela daleko, především uvážíme-li, že některé jsou na protější straně, než kde právě jste.

Svůj potenciál The Crew 2 zbytečně utápí ve špatných nelogických rozhodnutích.

Krátké vzdálenosti ve hře prakticky nejsou a ani závody vám nepomáhají, aby vás „někam“ dovedly. Ne, ne, na silnicích jde většinou o okruhy, a když už, tak nejsou dostatečně dlouhé, abyste se dostali alespoň na půl cesty k něčemu dalšímu. Obsah hry měl být zpočátku mnohem kondenzovanější a měl se přesouvat spolu s hráčem. Bavíme se čistě teoreticky. A vlastně ani nejde o to, že by The Crew 2 nebylo zábavné. Svůj potenciál jen zbytečně utápí v podobně špatných nelogických rozhodnutích. To, jak se bude hrát, muselo být vývojářům jasné dlouhou dobu před měsícem. Není a priori špatně, že vlastně jen přeskakujete z akce do akce, v mém případě jsem to dělal rád, ale jde o, že Crew mohlo být o třídu výš, než kde nakonec skončilo, ale svou šanci opět promrhalo. Je to paradoxní, ale i když je novinka opět multiplayerově zaměřená, nabízí hromadu závodů pro jednoho hráče. Jenže závodů, pouze nich, ničeho jiného. Vývojáři z Ivory Tower zjevně předpokládali, že vlci samotáři po Americe nejezdí a že tuto část hry budete absolvovat jen ve skupině (nehledě na to, že ani ta nemá ve hře co dělat). Ale chlapci, mluvím k vám, kteří máte v zádech i zmíněný Test Drive... to jste se přepočítali. Mohli jste toho pro nás udělat mnohem víc.

BOHATÁ STUDNICE

Jedním dechem lze dodat, že toho nepřipravili málo. Závodu je vážně mraky. Všechny jsou rozdělené do čtyř kategorií, pouliční závody, offroad, freestyle a Pro Racing. Pouliční závody mají čtyři podkategorie, ostatní po třech, což nám v součtu dává třináct typů jednotlivých aktivit. Každá z nich má vlastní (relativně bohatý) seznam vozidel, z nichž některá dostanete zdarma, jiné si ale musí nakoupit za místní měnu. Nazývejme ji například bitcoin. The Crew 2 se stejně jako další hry od Ubisoftu snaží být co nejvíce in, takže kromě toho sbíráte namísto zkušeností fanoušky na sociálních sítích. Proč ne, nijak to neruší, jen to spíše dokresluje, na koho hra vlastně cílí. Přitom jinak je svým pojetím spíše staromilská. Právě to, že online je v současné době spíše v ústraní, ještě tento dojem umocňuje.

Po obsahové stránce, hovoříme-li čistě o závodech, nemůže být řeč o nedostatku nebo snad zklamání, v mých očích jde naopak o příjemné překvapení.

Některým ale nesedne brutálně zjednodušený jízdní model. Jak už padlo, je až moc arkádový. Pokud by měl někdo tendence srovnávat novinku třeba s poslední Forzou Horizon, i ta je svým základem mnohem blíže nějaké realitě. Vozidla jsou tužší, mají váhu a nezabrzdíte s nimi na pětníku. Některá auta, především ta z rychlejších kategorií, se ale řídí dobře a je zábava je kočírovat a užívat si bezmyšlenkovitého závodění. Crew ale čas od času jde až do extrému – například drifty jsou na první pohled absolutně přepísknuté a auta se ovládají jako splašená prasata (terminus technicus) když jim na kýty přiložíte rozžhaveným značkovacím železem. Chudinky zvířata, ale lituji i vás, pokud nejste na takový jízdní model připravení. Nemůžu ale říct, že bych se nebavil, ovládnout podobný stroj chce trochu cviku a představuje v jinak vcelku jednoduché arkádě určitou výzvu. Každý závod navíc můžete jet dvakrát, stačí si jen změnit jeho obtížnost a vyrazit na trať znovu. Pokud hledáte výzvu, těžší obtížnost vám jí nabídne. Správný postup ale spočívá v návratu k odjetému závodu s lepším vozidlem, než právě máte, jinak máte před sebou mnohdy nadlidský úkol.

The Crew 2

Po každém levelu se objeví další a další úkoly. Kvantifikovat je je obtížné, ale je jich vážně dost. Po obsahové stránce, hovoříme-li čistě o závodech, nemůže být řeč o nedostatku nebo snad zklamání, v mých očích jde naopak o příjemné překvapení. Jenže jak už několikrát padlo, The Crew je primárně online záležitostí. Je to obří hřiště, na kterém bychom si měli hrát s ostatními. Právě proto je příběh v ústraní a vlastně jej ani nevnímáte. Kdyby žádný nebyl, nijak by to ničemu nevadilo. A tady přichází další překvapení, tentokrát ale s negativní konotací – online je nuda a prakticky v něm člověk nemá co dělat. PvP je zatím nedostupné a jeho spuštění je v plánu až na konci roku. Zatím tak můžete hrát s několika málo lidmi na jedné mapě. Novinka tudíž samozřejmě vyžaduje neustálé připojení k síti, bez něj si nezahrajete, i když většinu věcí budete absolvovat bez ostatních. Podmínka být neustále připojený nedává vůbec žádný smysl. Ano, budete potkávat ostatní, můžete je pozvat, aby jezdili s vámi, můžete závodit v co-opu, což dělá hru lehčí, neboť daný cíl musí splnit jen jeden z vás... a to je v přímé interakci vše.

Teď vypadá výrazně víc online i chystaná Forza Horizon 4.

KAM KRÁČÍŠ?

Možná, že výčet je až příliš krutý, ale zbytek hraní s ostatními probíhá bez nich. Ano, druhé Crew obsahuje spoustu žebříčku a činností, které můžete „sdílet“ s ostatními, ale je k tomu nepotřebujete. Takových věcí je ve hře docela dost, to poznáte především na mapě, pokud si je vyfiltrujete. Dokonce jich je v mých očích až moc a opět má člověk pocit z neustále informační zahlcenosti. Desítky možností, neustále někde něco vyskakuje. Typický, tentokrát nepoučitelný Ubisoft. Udělá správný krok jedním směrem, aby následně zase něco podělal někde jinde. Neustále budete zdvihat obočí, možná si klepat na čelo, až po sté budete po závodě vyzvedávat něco jako zářivý neonový lootbox, v němž jsou části, díky nimž svůj vůz (loď/letadlo) vylepšíte. Poměrně bohatou a povedenou možnost vizuálních změn na svém autě provedete jen z vlastní základny (= fast travel), v níž se pohybujete ve first-person perspektivě, která nevypadá a ani nepůsobí dobře a navíc nepřináší žádnou přidanou hodnotu.

Využiju teď toho, že mám vnímavého a inteligentního kolegu a kamaráda, Pavla. Ten totiž současný stav The Crew definoval správně a výstižně. Jednak je pokračování nadmíru zmatečné (a možná i zmatené) a chvílemi působí, jako že neví, co chce, ale především vázne v prezentaci. Nechtějte po mě srovnání s Forzou, obě hry jsou odlišné. Ale Forza je každoročně vyšperkovaná a má sexappeal, který člověk vidí na první pohled, když k někomu přijde na návštěvu. The Crew 2 přesně tohle nemá. Troufám si tvrdit, že se jedná o kvalitní hru, o kvalitnější a lepší verzi titulu z před čtyř let, ale stejně na první pohled uvidíte pravý opak. Navíc tím, že později odemykáte další a další závody se zábava stupňuje, což jsou předpoklady k tomu, aby Crew uspělo. Ale víte, co si myslím? Že neuspěje. Nepřesvědčí, to je to slovo, které situaci vystihuje. To dobré v něm je, ale není to na první pohled, protože u někoho uvidíte, jak se ovládá drift a radši půjdete o dům dál. A já se vám nedivím.

Ani netvrdím, že je Crew bez chyby. Má chyb až běda. Bohužel chyby, které by se možná daly odstranit, kdyby si ke hře na chvíli sedl někdo jiný s racionální představou a jinou vizí, dle níž nemusí být Crew ta nejvíc über cool na světě. Samozřejmě tomu moc nepomáhá ani fakt, že i když jsme se v globálu s grafikou hry posunuli, tak na mnoha místech vypadá až moc mrtvě a zejména v obydlených oblastech jakoby ztratila tvář a část kouzla těchto jedinečných míst. Věřte mi, to je to poslední, co při hraní vnímáte. Ale je to to, co při rozhodování vidíte.

The Crew 2

The Crew 2 je jedinečnou ukázkou, proč bychom neměli dávat na první dojem. Základ hry je překvapivě zábavný a v singleplayeru i bohatý, jenže multiplayer teď nic nenabízí a i kdyby, pod nepoutavou slupkou by veškeré klady stejně zanikly.