The Cave Recenze The Cave

The Cave

Vladislav Burian

Vladislav Burian

27. 1. 2013 23:17

Bylo nebylo, za devatero horami a devatero řekami stála starobylá a taky trochu kouzelná jeskyně. V té jeskyni bylo jedno malé království, kde žil starší pan král a s ním i jeho milovaná dceruška princezna. Jenže v tom království s nimi přebýval ještě někdo další – děsivý zlý drak, kvůli kterému musela princezna přečkávat sama na věži ve své nevelké komnátce. Jednoho dne však do království dorazil udatný rytíř, aby princeznu zachránil. Bohužel se ale všechno nevyvíjelo podle plánu. Zkrátka se to trochu zvrtlo. Ten drak totiž, milí čtenáři, princeznu sežral…

Sedmero speleologů připraveno

Chcete další příběh, teď třeba ten o posedlém horníkovi? Ale kdepak, nic nebude, to bychom vás připravili o to nejlepší z celé hry. Tedy o všechny ty nečekané situace a zvraty, které si pro svou nejnovější hru The Cave připravili Ron Gilbert (spolutvůrce takových pecek jako Monkey Island, Maniac Mansion či DeathSpank) společně s týmem Tima Schafera Double Fine Productions. Je to totiž právě ten trochu pokřivený smysl pro humor, co dělá z celé hry příjemný, oddychový zážitek.

Dějištěm putování a zároveň i vypravěčem příběhu je tajemná jeskyně, před kterou se setkává sedmička protagonistů, každý s jinou touhou, proč se chce do jeskyně vydat. Jde o dobrodruha, vědkyni, mnicha, cestovatele časem, rytíře, dvojčata a vidláka z venkova. Všechny najednou však do jeskyně nevezmete, vybrat si z nich musíte pouze tři. (Nepřipomíná vám to jiný výtvor Rona Gilberta, a sice Maniac Mansion? No jasně, že ano!) Já osobně poprvé sáhl po rytíři, vidlákovi a cestovateli časem. Hrou však projdete, ať si vyberete kohokoliv, ačkoliv tu platí jedno velké ALE. Výběr hrdinů se totiž odráží na obsahu příběhu!

Abychom si rozuměli: základ hry je vždycky stejný, ale každý hrdina má svou speciální schopnost, která mu dovoluje dostat se na nějaké místo v jeskyni, kam ostatní nemohou. A to jsou právě ta místa, která se vážou k důvodu jejich putování jeskyní (části hradu, gotického domu či třeba zábavního parku). V případě rytíře je jeho speciální schopností dočasná nesmrtelnost, u cestovatele časem je to možnost dostat se přes nevelké překážky pomocí jakéhosi teleportu a vidlák si zas dokáže nafouknout kolem hlavy bublinu, díky níž vydrží dlouho pod vodou. Každý z hrdinů však přispěje svou troškou do mlýna.

Nejlepší je dát si The Cave hned třikrát!

Ačkoliv za celou dobu nezjistíte jméno svých hrdinů, budou vám postupně bližší a bližší, jak budete odkrývat pozadí jejich příběhu. V jeskyni se totiž nacházejí malby, většinou v nějakém vzdáleném koutě a ještě za nějakou překážkou, jež vám přiblíží krátký výjev z života toho či onoho hrdiny. A takových obrázků je tu pro každého z nich hned několik. Takže to máme nejenom hlavní, ale i sedm postranních příběhů, které dávají celé výpravě úplně jiný rozměr. A aby to bylo ještě trošku složitější, každá malba patří předem určenému hrdinovi. Narazíte-li proto na obrázek se symbolem někoho, koho v týmu zrovna nemáte, nedá se nic dělat. Pro odkrytí tohoto tajemství si musíte dát hru znovu, a to s plejádou zbývajících postaviček - pro kompletní vyjasnění děje všech sedmi postaviček je tedy potřeba dvou opáček.

Věřte, že repete si dáte rádi. The Cave je totiž chytlavým mixem adventury a plošinovky s nespočtem hádanek, které čekají na rozlousknutí. Avšak aby na ně vůbec došlo, musíte se k nim nejprve dostat, což v kontinuálním světě, který je sice rozdělen do tematických celků, není tak snadné, jak by se mohlo zdát. Jak to funguje? Většinou se dostanete do některého z ucelených celků (hrad, zábavní park apod.), kde už rovnou vidíte cestu dál, jenže je zatarasená kupříkladu kupkami sena nebo bránou. V tuhle chvíli přichází na řadu detektivní práce, jak zařídit, aby se cesta dál otevřela. V ilustračním případě tedy jak zapálit onu kupku sena anebo kde sehnat klíč k bráně.

Vtipné a nápadité hádanky jsou obrovskou devízou The Cave. Určitě vám nemáme v plánu vyklopit všechno, ale nelze aspoň nenaznačit... Tak třeba musíte získat lístky do automatu, v němž je plyšový méďa pro vysněnou krasotinku. Jenže abyste lístky dostali, musíte zdolat několik atrakcí. Jednou z nich je sázení, jaká barva padne na otáčejícím se kole. Ať se snažíte sebevíc, barvu netrefíte. Tak jak na to? Prohledáváním okolí zjistíte, že zde stojí i stánek s věštcem. A teď přichází ten pověstný „AHA“ efekt. Jdete tedy za věštcem, ale ten vám nechce pomoci. Všimnete si však, že vedle stánku stojí zdroj na energii, který je prázdný. Tak co teď? Jdete dál a hledáte vhodný zdroj energie. Když ho konečně najdete, zjistíte, že nejde vyndat, protože pohání jinou atrakci... A takhle funguje celá hra, jako souvislá řada více či méně logických hádanek, u nichž se ale vždycky náramně pobavíte. Byť je pravda, že na pár zákysů také dojde. O to větší je však radost z jejich rozřešení.

A tenhle znáte? Jde takhle...

U mnoha rébusů musíte využít toho, že máte k dispozici tři hrdiny. Budete tedy tahat za tři páky najednou, abyste otevřeli dveře dál, jindy zase překonávat víceúrovňové nášlapné systémy, vyvažovat váhu plošinek anebo třeba přidržovat předměty na požadovaném místě. A jelikož k přepínání mezi hrdiny dochází skutečně hodně často, děje se tak jednoduše – klávesami 1, 2 a 3. Ono celé ovládání je vlastně docela jednoduché, dohromady je potřeba jen zhruba šest kláves.

Grafika se velmi povedla. Sice je občas poněkud tmavší, než by se slušelo, ale to je asi dáno prostředím, kde se hra odehrává. Jinak je velmi pestrá, bohatá na detail i nápad a ve spojení s atmosférou i úsměvná. A nejinak je tomu také u audio doprovodu. V paměti vám sice asi neutkví žádné skladby ze soundtracku, ale to ne z důvodu, že by byl nevýrazný či snad špatný, ale protože je neustále protkáván hláškami a vtipy.

Shrnu-li to, už dlouho se nestalo, abych nějakou hru rozehrál okamžitě podruhé. U The Cave však ano. V průběhu putování vás totiž začnou zajímat osudy i zbývajících hrdinů, kvůli nimž se do jeskyně vrátíte. A ono se s tím pravděpodobně i počítalo, neboť délka jedné hry je docela krátká - okolo čtyř hodin na první pokus. Až pokud vyrazíte do jeskyně i se zbývajícími hrdiny, k času se připočtou další cca 2krát 3 hodiny, což v součtu dělá už pěkných 10 hodin příjemné zábavy. Nemá to cenu dále natahovat, The Cave za 15 EUR (tj. 380 Kč) rozhodně stojí, a to ať už sáhnete po jakékoliv platformě. Hra vychází na počítače (Windows, Linux i Mac), Xbox 360, PS3 a Wii U.

The Cave
Wii U Wii U

Neuvěřitelně chytlavý mix adventury a plošinovky, který vás dostanete svým přesně mířeným humorem, variabilitou a v neposlední řadě i nápaditostí hádanek a vůbec prostředím jeskyně.