The Cat Lady Recenze The Cat Lady

The Cat Lady

Marek Švrkala

Marek Švrkala

28. 4. 2013 22:00

Susan Ashworth se jednoho dne probudí v nádherném snu. Za svítání se prochází kdesi v poli ječmene. Vítr jí fouká do tváře a vlasy se jí třepotají, když sleduje romantický východ slunce. Susan je však mrtvá, a tak může jen stěží slyšet, co se děje ve skutečnosti. Někdo našel její tělo na zemi a zavolal záchranku, která ji oživuje cestou do nemocnice. Nešťastná čtyřicátnice, kterou sousedé nazývají kočičí ženou, se záměrně předávkovala prášky a chtěla najít klid. Jenže to tak úplně nevyšlo.

Hlavní hrdince se místo věčného pokoje zjeví záhadná starší žena pojmenovaná jako Královna červů. Ta ji předtím, než bude Susan moci zemřít, přikáže zabít skupinu lidí, kterou označila za parazity. Jde o šílený sen? Nebo o skutečnost? To už budete muset v kůži nešťastné ženy, jíž se nepodařila ani vlastní sebevražda, rozsoudit sami. Jedno ale mohu prozradit, The Cat Lady přináší příběh, na nějž dlouho nezapomenete.

Remigiusz Michalski z nezávislého studia Harvester Games po adventuře Downfall z roku 2009 znovu stvořil ponuré vyprávění, v němž se mísí několik zásadních prvků – kafkovské zoufalství a deprese spojené se smutnými osudy jednotlivých hrdinů, s prožíváním násilí a s až perverzní brutalitou některých charakterů. Několikrát se postava ocitne i v surrealistickém světě – tehdy přišly jediné slabší chvíle, kdy jsem příběhem nebyl úplně pohlcen. Možná ale jen nedovedu ocenit abstraktní ztvárnění některých situací.

Trpělivost růže přináší

Výrazné upozornění, že by hru neměly spouštět děti, je rozhodně namístě. Někteří z vrahů, s nimiž se máte vypořádat, holdují neskutečně odporným technikám a také samotné vyprávění, jež dokazuje, jak depresivní může být život, není určeno nejmladším pařanům. Příběhu kočičí ženy by se měli vyhnout i netrpěliví hráči. Vždyť velmi podstatnou složkou hry jsou ve všech sedmi kapitolách dialogy, které jsou často rozvleklé. Tvůrci jimi nešetří, často dojde také k monologům hlavní postavy. Možnost volit odlišné odpovědi v dialozích naznačuje jistou nelinearitu, až na několik alternativních konců však vesměs jde jen o milé drobnosti a děj se vyvíjí téměř shodně. Přesto rozhovory zanechají velkou stopu, kterou ještě posiluje vynikající dabing.

Hlavní hrdinka je namluvena opravdu skvěle a její temný hlas přispívá k depresivní náladě, jakou The Cat Lady vzbuzuje. Ani další charaktery nezůstávají pozadu, což je třeba na nezávislé scéně mimořádně ocenit. Některé hlasy sice působí dosti zvláštně, k vzezření i mentálnímu stavu postav se to ale neobyčejně hodí. Podobně dobře dopadly také zvuky a především hudba. Více než sedmdesátiminutový soundtrack slouží přesně k tomu, k čemu u takto napjatých příběhů má, a skvěle buduje atmosféru nejen v důležitých momentech.

Výtečné vyprávění si zasluhuje odpovídající grafickou prezentaci. Většina míst a scén je stylizována do černobílé, jen občas se objeví další barvy, což působí umělecky a stylově. Vše pak vidíte z boku ve vícevrstvém 2D pohledu, v němž se prochází postavy. Jejich animace jsou poněkud trhavé, svět se ale zajímavě pohybuje. Grafickou stylizaci nenarušují ani občasné šokující momenty, kdy nechybí krev, která je do hry stylově zasazena. Vizuálně tak jde o jednu z nejzajímavějších adventur, které běží na AGS enginu. The Cat Lady dokládá, jak široké možnosti tato technologie nabízí.

Hratelnost je v pozadí

Atmosféra, příběh a prezentace je pro hru tím hlavním, a tak samotná hratelnost hlavně v některých fázích působí spíše jako doplněk, který jen rozjede další části děje. Ve velmi omezené míře vás čeká sbírání a používání předmětů. To obvykle není nijak náročné díky tomu, že před sebou máte vždy jasné úkoly a k dispozici je pouze několik předmětů. Vždy se pohybujete v uzavřeném prostoru několika lokací a aktivní body jsou navíc označeny, takže je nemusíte dlouho hledat. Obtížnější už jsou některé puzzly, i s nimi si ale snad poradíte.

Poněkud nestandardním řešením je netradiční ovládání, na které jsem si musel pár desítek minut zvykat. Namísto pohybu myši totiž musíte používat výhradně klávesnici – šipkami postava chodí do stran a šipkami rovněž sbíráte předměty, pohybujete se v inventáři a následně předměty používáte. Na to se dá zvyknout, nepříjemnější pak v některých fázích je, že pohyb je trochu pomalý, to je však možná záměr, který má hráče nutit k většímu přemýšlení.

Netradiční zážitek

The Cat Lady rozhodně není pro každého, vždyť i v rámci adventur jde o netradiční projekt, který vše podřizuje depresivnímu psychologickému scénáři bez výrazných nedostatků. Zhruba sedm hodin zábavy je určeno hlavně hráčům, kteří mají silný žaludek a nebude jim vadit, když se ponoří do značně zneklidňujícího příběhu plného hororových a surrealistických prvků, které obzvláště vyniknou díky stylovému zpracování. Jasný nezávislý tip a důkaz, že hry mohou skvěle zvládnout dospělou tematiku.

The Cat Lady

Nenápadná nezávislá adventura, která si díky svému depresivnímu příběhu zaslouží maximální pozornost. Po dohrání vás bude ještě dlouho mrazit z toho, co jste prožili.