The Book Of Unwritten Tales Recenze The Book of Unwritten Tales

The Book of Unwritten Tales

Marek Švrkala

Marek Švrkala

24. 11. 2011 23:00 4

Cesta německých adventur do anglosaského světa je mnohdy trnitá. Problémy postihly také nadějný projekt The Book of Unwritten Tales, který se na německém trhu objevil už v dubnu roku 2009, kdy začal sbírat velmi pozitivní hodnocení. Výpravné fantasy dobrodružství od studia KING Art Games se nakonec přes změnu distributora dočkalo anglické mutace, a tak si jej mohou užít všichni, kdo jazyk Shakespeara ovládají.

Jeden prsten, čtyři hrdinové, spousta zábavy

Jinak idylický svět, v němž společně žijí lidé, trpaslíci, elfové, skřeti, gnómové a další rasy, mnoho let sužuje krutý válečný konflikt. Naději k ukončení války nalezne dobrácký skřet Mortimer MacGuffin. Starý archeolog při svém pátrání v knize narazí na popis místa, kde je ukryt legendární artefakt, jehož získání může osud války rozhodnout. Jenže ještě před tím, než se MacGuffin k artefaktu dostane, se jeho plány pokusí získat zlotřilý čaroděj Munkus.

MacGuffin je unesen a v kleci umístěné na létajícím drakovi míří do spárů nepřátel. K únosu se naštěstí připlete elfka Ivodora Eleonora Clarissa. Atraktivní princezna ze Stříbrného lesa ráda dělá dobré skutky, a tak archeologovi pomůže. Osvobození se ale úplně nepovede, archeolog, jenž s padákem v kleci dopadne do sněhu v horách, je brzy dopaden. Ovšem stačí alespoň předat svůj kouzelný prsten a potřebné indicie malému gnómovi Wilburovi Weathervanemu, který šel náhodou kolem. Gnóm se později setká s Ivodorou a partičku zachránců světa ještě doplní doplní svérázný dobrodruh Nate a chlupatý Critter, jeho roztomilé růžové zvířátko.

Nejvýraznější z hrdinů je rozhodně maličký Wilbur Weathervane. Prostořeký gnóm vám nepochybně brzy přiroste k srdci. Vždyť svým osudem tak připomíná populárního Bilbo Pytlíka! Wilbur sice pracuje v pivovarské hospodě, tajně ale sní o velkém dobrodružství. Sympatický gnóm chce být kouzelníkem, který zachrání svět. V druhé kapitole (vyzkoušejte si ji v demoverzi) s vaší pomocí navlékne kouzelnický hábit, aby se mohl setkat s osobou, jíž má zlatý prsten doručit. Příběh pak nabere obrátky a ke slovu se dostanou i další hratelné postavy, které v několika částech společně kooperují a využívají své přednosti.

Bezproblémové ovládání, svižná hratelnost

Zapojení až tří postav najednou je ale jedinou výraznější inovací, jinak se vývojáři drží klasické oldschoolové point-and-click hratelnosti. Posun v příběhu zajistí hlavně sbírání a kombinování různých předmětů. Obtížnost není vysoká, díky možnosti zviditelnit si aktivní body zvládne hru každý – vždy se totiž dostanete pouze do několika obrazovek, kde po prozkoumání zůstane jen pár aktivních hotspotů. Pokud navíc zvolíte správné použití předmětů, uvidíte speciální textový popis. Příběh tak odsýpá velmi svižně a neztrácí tempo.

Častou bolestí titulů překládaných z němčiny bývá lokalizace, tentokrát ji ale autoři přes problémy s distributory anglické verze zvládli na výbornou. Scénář v průběhu pěti kapitol prakticky nemá slabá místa, od začátku dává smysl a baví. K dobrému dojmu přispívají jak originální hratelné postavy, které se vhodně střídají, tak další charaktery (nezapomenutelná je třeba mluvící mumie). Rozhovory stačí odklikat (na další postup v ději až na několik výjimek nemají větší vliv), avšak to se rozhodně nevyplatí. Dialogy jsou totiž dobře napsány a ještě lépe namluveny. O báječné anglické namluvení všech postav se postaralo profesionální dabérské studio v Londýně. Herci mluví se správnou intonací a navíc zaujmou rozdíly, kdy různé rasy hovoří odlišnými anglickými akcenty.

Vedle dialogů se vyplatí pozorně naslouchat také popisům všech předmětů, hýří totiž jemnými vtípky. Už ve zmiňované druhé kapitole najdete narážky na World of Warcraft, kdy dvě postavy hrají obdobu slavného MMORPG a nadávají na technické potíže. Server umístěný ve vedlejší místnosti přitom provozuje cvičená opice. Scenáristé si dělají srandu i z Pána prstenů, Star Wars a jiných her, ovšem činí tak s noblesou a jemně. Humor tedy nepůsobí křečovitě, jak se často stává u jiných parodií.

Půvabné herní prostředí

Kvalitu The Book of Unwritten Tales podtrhává rovněž technické zpracování. Přestože prvotní verze hry byla vytvořena už před téměř dvěma roky, patří v tomto žánru k absolutní špičce. Čekají vás nádherné 2D lokace, po nichž se pohybují slušné 3D modely postav. Grafici nešetřili barvami a zajímavými nápady, půvabná zákoutí si jistě s radostí detailně prohlédnete. K vtažení do příběhu přispívá časté přiblížení k postavám, kdy se při rozhovoru kamera přesune z klasického vzdáleného pohledu blíž k obličejům hrdinů. Animace se autorům také povedly, a to jak v případě dějových předělů, tak u běžného pohybu postav.

The Book of Unwritten Tales neselhává ani, co se týče herní doby. Jednotlivé kapitoly dohromady zaberou slibovaných 20 hodin, což je ve srovnání s konkurencí a k přihlédnutím k ceně (30 dolarů) skvělé. Hra nemá vyložené slabiny, lze na ní najít jen drobné mouchy, jako je třeba zdlouhavé přepínání postav, rozporuplný konec nebo několik menších grafických chybek. Zkušenější pařani by mohli vytknout ještě nižší obtížnost, avšak Kniha nenapsaných příběhů je takto alespoň dostupná širšímu publiku. Dílo německého studia KING Art si nepochybně zaslouží vysoké hodnocení, které ho řadí k nejlepším adventurám posledních let.

The Book Of Unwritten Tales

Výpravná fantasy adventura svou kvalitou připomene rané díly série Simon The Sorcerer nebo Discworld a potvrdí, že i dnes mohou adventury skvěle bavit.