The Beginner's Guide Recenze The Beginner's Guide

The Beginner's Guide

konfrst.jan@gmail.com

konfrst.jan@gmail.com

28. 10. 2015 09:13 7

Co udělá vývojář, když dokončí svůj titul? Zveřejní jej. A co se děje poté? Pak pravděpodobně nastupuje zvědavost, hledání reakcí publika, vyhlížení recenzí, prohledávání diskusních fór. Tedy alespoň za normálních okolností. Coda ale příkladem normálních okolností není. Coda vyrobil pozoruhodné množství her a herních konceptů v průběhu tří let (2008 – 2011), nikdy však žádnou nevydal. Nechtěl. Aktivně své nápady přesouval do koše, který v průběhu let trefně přejmenoval na studnici nápadů.

STANLEYHO PARAPLE

Avšak Coda měl kamaráda, Daveyho Wredena, tvůrce The Stanley Parable, a ten se rozhodl Codovi pomoci. Hrou The Beginner's Guide chce zviditelnit jeho mnohdy velmi surrealistickou tvorbu a ukázat světu, kým Coda je i jak se v průběhu let měnila jeho tvorba a s ní de facto i jeho osobnost. Wreden jednotlivé koncepty vzal, poslepoval je v jediný celek, doplnil je svým komentářem a některé pak také ještě upravil tak, aby vůbec šly dohrát. Takovými drobnostmi se Coda nikdy nezabýval.

Jednotlivé koncepty nemají příběh a postrádají hlubší myšlenku. Tedy alespoň na první pohled.

A tím máme vlastně vyřešenou celou herní náplň – několikero konceptů her poslepovaných dohromady. Někdy jde o nápady funkční, jindy jsou zase zcela rozbité. Ve většině případu však bez zjevného propojení, ať už z pohledu vyprávění či z hlediska herní náplně. Jednotlivé koncepty nemají příběh. Nemají také, až na světlé výjimky jinou náplň, než jen dojdi z bodu A do bodu B a většinou také postrádají hlubší myšlenku. Tedy alespoň na první pohled. Skrze tyto koncepty se totiž zřejmě nemáme dozvědět něco o hře samotné, ale o jejich autorovi. O Codovi. Má to však jeden celkem zásadní háček.

FIKTIVNÍ DUO VÝVOJÁŘŮ

Co když Coda vlastně možná ani nikdy neexistoval? Obrázek si musí hráč udělat sám – po The Stanley Parable tu máme od jeho tvůrce další divnopočin a nutno podotknout, tentokrát se Davey Wreden zřejmě překonal a můžeme vám jedním dechem zaručit dvě věci. Po skončení budete kroutit hlavou a nebude vědět, co jste právě dohráli.

A co víc, vlastně si ani nemusíte být vůbec jisti, zda jste něco vůbec dohráli a zda to, co jste spatřili byl konec. A pokud vás navíc třeba jako mě v průběhu zaskočí technické potíže znemožňující hru dohrát, tak budete pochybovat o to více. Ale konec The Beginner’s Guide doopravdy má, a to ne jen tak ledajaký. Tento je docela divný.

Všechna ta podivnost je totiž završena dialogem dvou hlavních postav – Codyho a vypravěče, Wredena samotného. Konec nic neuzavírá, ale vytváří pouze prostor pro nové otázky a hráče nadále aktivně klame. Kdo je Coda, proč přestal tvořit zhruba v momentě, kdy vyšel The Stanley Parable, a pokud Coda neexistuje, co tedy znamená autorova rozdvojená osobnost?

The Beginner’s Guide není ani tak hrou jako spíše studií lidské osobnosti - Cody, Wredena, tvůrce. Tam, kde The Stanley Parable kladl před hráče volby a dával hlasitě najevo, kterak je možnost rozhodnutí se ve videoherním světě vlastně pouhopouhou iluzí, tam The Beginner’s Guide klade jasné linky. Iluze voleb je hráči odebrána zcela, zato se nám dostává do rukou něco podstatně zajímavějšího - zprostředkovaný pohled do duše tvůrce, do jeho fantazie, na hru, která nestojí sama o sobě, ale funguje jako komentář.

NEJISTÝ KOMENTÁTOR

Do toho nám neustále žvaní Wreden a pokouší se dodat vlastní interpretaci mnohdy zcela nepochopitelných mechanismů a designérských rozhodnutí (či rovnou přešlapů). A často v takové snaze tápe spolu s hráčem – proč je na vesmírné stanici bludiště? Těžko říci, ale je tam a pravděpodobně ze stejného důvodu ani nelze dobít zbraň (která bez nepřátel beztak ztrácí smysl)... Zde někomu zřejmě solidně šplouchalo na maják. Je však otázkou, zda lze vynést takto jednoduchý a přízemní soud nad někým, koho vlastně ani neznáme. A zároveň je musíme ptát, proč Wreden chce, abychom si tuto otázku kladli.

Wreden ve svém nejnovějším díle nesnaží sdělit příběh klasickým způsobem.

Kdo je Cody, kdo je Wreden a co pro tvůrce znamená mít krizi, a to ať již tvůrčí, nebo například dokonce osobní? Wreden ve svém nejnovějším díle nehovoří ke hráči a nesnaží se sdělit příběh klasickým způsobem tak, jako to činí snad každý jiný vývojář, ale celou dobu zřejmě hovoří o sobě samém a o lidech jemu podobných. Mluví o dialogu, o zápase, který během života musejí vývojáři absolvovat. Se sebou, s přijetím veřejnosti.

JEDINEČNÝ ZMATEK

A to dělá z The Beginner’s Guide zcela jedinečný titul – něco takového jsme tu rozhodně ještě neměli. A můžeme teď vypíchnout některé malicherné hlouposti typu technická zastaralost (připomeňme však, že se údajně jedná o koncepty, jež se datují až do roku 2008), či už jen prostý fakt, že běžný mainstreamu chtivý hráč toto dílo smaže během první z celkových dvou hodin a zamumlá si nějaký vulgarismus. Byla by to však chyba, protože přesně o tomto hra není.

Vyzývám vás tímto k jedinému – pojďme se pobavit na téma příručky pro začátečníka, na téma vývoje her, konceptů, a na tom, jak moc může osobnost ovlivnit to, co vlastně vytvoříte, a to ať už ve světě videoher či mimo něj. Interpretace každého hráče může Wredenův The Beginner's Guide pouze obohatit a společně ve hře můžeme nalézt další skrytá témata. Za mne o osobně je The Beginner’s Guide o absolvovaném vnitřním souboji tvůrce, o kritice díla a o jeho celkovém přijetí veřejností. Nejeden koncept je slepou uličkou, Codovi to však nevadí, ten totiž neustále postupoval kupředu. Proč se ale vlastně jenom v roce 2011 tak náhle zastavil?

The Beginner's Guide

Pokud jste snad po The Stanley Parable čekali od jeho tvůrce něco normálního a designové přízemního, tak jste se mýlili. The Beginner's Guide je jedinečnou sondou do duše vývojáře a jako taková funguje na výbornou. Tedy aspoň pokud chcete.