The Banner Saga Recenze The Banner Saga

The Banner Saga

Tomáš Krajča

Tomáš Krajča

19. 1. 2014 23:52 1

Byla zima. Nízko nad obzorem bledě žhnulo nehybné slunce a krystalky sněhu jiskřily v jeho paprscích. Rozlehlou plání okolo královské cesty z Grofheimu tlumeně zněly unavené kročeje. Desítky mužů, lidé i obři, mlčky táhli poloprázdné povozy. Dva dny cesty od posvátného kamene nechal náčelník Rook zkrátit příděly. Den nato i přesto došla medovina. Nebylo třeba pohledů na temnou skvrnu na obzoru, aby se srdce válečníků zakalila obavami. "Pořád je nám v patách," zašeptala Alette. A vskutku, rusovlasá lučištnice měla pravdu. Jako hejno havranů zakroužila nad karavanou přízračná silueta Řvouna, a teprve když varl Irvain natřikrát práskl bičem, rozplynula se jako dým. "Jako ten druh dýmu, co se zítra vrátí," napadlo krásnou náčelníkovu dceru, ale nechala si to pro sebe. "Vrátí a zhoustne," napadlo Irvaina, ale i on zachoval mlčení. Pozvolna začínal padat sníh...

NA NEBI SLUNCE JAKO JÁMA

VARLE, VARLE

Varlové jsou rasou prastarých obrů, kteří uzavřeli za doby první velké války smlouvu s lidmi a společně čelí hrozbě Pohromy. Prosluli svou láskou k boji a nezlomnou tvrdohlavostí.

Banner Saga není RPG. RPG v The Banner Saga nehledejte. Technicky vzato jde o jednu informaci, ale tak důležitou, že musela být uvedena hned dvakrát. Ano: velká část kritiky, s níž se tenhle úspěšný Kickstarterový projekt setkává, plyne z pomýlených očekávání. Nejde o epické otevřené RPG, i když má rozlehlou a nádherně kreslenou mapu s romanticky znějícími názvy míst. Nedá hráčům volnost vybírat cestu, zkoumat hory a pláně, a do detailů plánovat rozvoj každé postavy v družině.

Co tedy Banner Saga je? Mix lineární adventury založené na dialozích a taktického válčení na tahy. Mezi uzlovými body příběhu se hráč pohybuje po kolejnici, ze které nelze odbočit. Starání se o karavanu vesničanů, válečníků a obrovitých varlů pravidelně přerušují události, jež vyžadují rozhodnutí náčelníka, který se pak musí vyrovnat s jejich mnohdy neočekávanými následky. A když dojde na ostřejší při se šťouchanci a strkanci, přepne se hra do izometrického pohledu a poškádlí strategické dovednosti velitele chytlavým bojovým systémem.

Protože obsah Banner Saga není snadné popsat, ani mu přijít na chuť během prvních pár (leckdy až desítek) minut hraní, je skvělé, že autoři mohou získat na startu náskok díky formě. Tedy, na počátku hráče zláká zejména úchvatná audiovizuální stylizace. A přestože úvod do příběhu není zdaleka přehledný, strhnout hráče s fantazií se mu podaří hned u první kapitoly. "Ten den se zastavilo slunce," vypráví, zatímco hráč si spolu s Janem Skácelem odlévá do ztraceného vosku obraz titěrné karavany ztracené kdesi v zamrzlé divočině.

BYL ŠTĚDRÝ PROSINEC

Banner Saga přináší původní svět a vlastní postavy i mytologii, která neskrývá severskou inspiraci. Ódina, Lokiho a strom Yggdrasil nahrazují původní bohové a tajemná místa. Hráč se střídavě stará o dvojici hrdinů, jejichž cesty se v určitém okamžiku děje protnou. Severními zěmemi zmítá dosud nepoznaný strach. Slunce se zastavilo na obloze, kraj ničí zemětřesení a ze všech světových stran se stahují početné armády Pohromy – mocní kovoví válečníci, kteří hrozí zničit lidské osady a vyhrát svou třetí válku s varly, potomky obrů.

Na cestě za poznáním, odkud se vojska Pohromy berou, kdo je vede, a zda a jak je možné je zastavit, hráč pozná desítky postav nejrůznějších povah a názorů. Prací velitele je přitom udržet karavanu naživu, a to obnáší řešení řady konfliktů. Od prostého případů vojáka opilce, který málem zapálí tábor, až po zásadní rozhodnutí, zda s vyhladovělými muži a ženami čekat na naději zjevenou čaroději ve snu, anebo se vydat na obtížnou cestu k přístavu. Podobně jako v The Walking Dead znamenají jednotlivá rozhodnutí spíše jen odbočky a úkroky z naplánované cesty, ale mohou rozhodnout o tom, kteří hrdinové se dožijí konce příběhu, a nejde o prvoplánové volby, které by se daly přečíst s vysvětlením herní logiky "A znamená být za dobrého, B za padoucha a C za oportunistu."

Prací velitele je udržet karavanu naživu, a to obnáší řešení řady konfliktů mezi cestovateli.

Vedle všudypřítomných povinných i nepovinných dialogů je tu pak jednoduchý ekonomický model, v němž hráč udržuje morálku své výpravy, snaží se splašit zásoby a nakupuje zajímavé předměty. A konečně globální část poslouží i k rozdělování zkušeností a zlepšování dovedností postav v karavaně.

A STUDÁNKA JE PLNÁ KRVE

TÁBOŘENÍ

Aby morálka neklesla příliš, je třeba se čas od času utábořit. Odpočinek připraví karavanu o část zásob, ale zvedne náladu, bojovníci si navíc mohou zacvičit v tréninkové aréně.

Bojový systém se opírá o dvojici statistik charakterizujících každou postavu: brnění a sílu. Jejich kombinace vede k zajímavým možnostem taktiky a specializace hrdinů – někdo je dobrý na prorážení zbroje, jiný zase dává velkou damage a hodí se na "dobíjení". Samozřejmostí jsou zvláštní schopnosti, často vázané na vhodné postavení nepřátel na bojišti, což dělá z manévrování opravdu náročnou disciplínu. Ale takový řetězový blesk, který zasáhne šest soupeřů s rostoucí damage, za trochu toho lámání hlavy stojí. A postavy také mohou využívat vůli k dočasnému boostování svých útoků.

Banner Saga poněkud ztrácí v rozmanitosti nepřátel, kterými jsou stále dokola kovoví roboti lišící se víceméně jen velikostí. Ano – i mezi nimi jsou střelci, tanky, podpůrní bojovníci a další třídy, ale i přes veškerou chytlavost bojového systému se dostavuje po pár hodinách hraní nepříjemný stereotyp.

Naštěstí ho hra umí vyvážit příběhovými posuny a citem pro budování dramatických situací. Nedrásá nervy hráče neustále. Nechá ho týden cestovat pustinou a sledovat jen tenčící se stav zásob, nabídne meditační chill-out okamžik u božího kamene, a pak teprve zaútočí s nemilosrdností sobě vlastní. Výjimkou nejsou okamžiky à la Helmův žleb, kdy hráč neví, zda se věnovat obraně, stavbě lodi, hledání zásob nebo shánění přístřeší pro mrznoucí vesničany. A závěr hry, jakkoliv se dá předvídat, je patřičně velkolepý i emotivní.

Banner Saga poněkud ztrácí v rozmanitosti nepřátel, kterými jsou stále dokola kovoví roboti lišící se víceméně jen velikostí.

SNĚŽILO NA PALETU A PRÁZDNÁ BYLA PALETA...

Absolutorium pak zaslouží Arnie Jorgensen za vizuální ztvárnění hry a Austin Wintory za hudební doprovod. Banner Saga čaruje v příběhových scénách díky nádherným artworkům, ale stejně tak i v "běžném provozu" – když se kamera oddálí a hráč sleduje svou sice stočlennou, ale náhle tak malou a vzdálenou karavanu, jak překonává horský hřeben, když zazní vznešené tóny a před bojovníky se vynoří obří kámen pokrytý obrazy a runami neznámého božstva, tají se bez přehánění dech.

Banner Saga dopadla přesně tak, jak fanoušci a podporovatelé doufali. Daleký sever ožívá zajímavými hrdiny a i přes určitou míru stereotypu a frustrace z předurčenosti děje nenechá hráče vyvléknout se z mrazivých tenat, dokud není zhruba desetihodinová kampaň pokořena a dokud Řvoun může opakovat svoje: "Slyšte mě řvát." Vlastně... to byla jiná sága, sága, v níž se zima teprve blíží. Banner Saga si ale ani s Písní ledu a ohně nezadá. Občas rozehřeje, častěji přimrazí – a na konci přiměje napsat týmu Stoic, ať koukají dopsat pokračování. A, proboha, ať nevraždí tolik kladných hrdinů, jako George R. R. Martin.

The Banner Saga
PlayStation Vita Vita

Romantická a drsná adventura a chytlavá taktická strategie v jednom. Banner Saga má své mouchy, ale mnoho jí lze odpustit i díky nádherné stylizaci.