The Banner Saga 3 Recenze The Banner Saga 3

The Banner Saga 3

Vojta Dřevíkovský

Vojta Dřevíkovský

1. 8. 2018 12:58 2
Reklama

Jestli třetí a poslední díl série The Banner Saga něco dokazuje, pak to je, jak silná je její premisa, která se od první hry z roku 2014, prakticky nezměnila. Svědčí to o jasné vizi, kterou indie studio složené z bývalých vývojářů z BioWare naservírovalo v prvním dílu a pak jen postupně vylepšovalo. Kombinace špičkového vyprávění, originálního bojového systému i nezaměnitelného vzhledu udělalo z The Banner Saga velmi úspěšnou sérii, která nyní třetím dílem vrcholí. Zvládli lidé ze studia Stoic završit svoji ságu o praporu? No, co myslíte...

NA KONCI SVĚTA SVÍTÍ JISKRA NADĚJE

Nemá cenu chodit kolem horké kaše - mé dojmy z prvních hodin hraní se v podstatě nezměnily. Jen se prohloubily. The Banner Saga 3 to nejlepší RPG, které jsem za poslední dobu hrál a nic na tom nemění, že se jedná “pouze” o poslední třetinu velkého příběhu. Neznáte-li předchozí díly, pak nemá cenu tady začínat a upalujte rovnou na recenzi jedničky. Stoic si totiž s neznalými hráči neberou servítky, ale ani nemusí. Tento díl je završením dlouhého příběhu a začít s ním je jako číst Návrat krále a ignorovat nějaké ty knihy před ním.

Pocitově TBS3 ještě o něco víc než doposud hraje na strunu epické tragédie a nutí své hráče se vyráchat v následcích svých rozhodnutí.

Vývojáři si však ony servítky neberou ani s našimi hrdiny, které posílají hned ze začátku z bláta do louže. Jmenovitě Iver, Eyvind a Juno vstupují do krajiny pohlcené jedovatou temnotou na cestu za zdrojem zkázy, zatímco karavana Rooka/Alette se snaží vypořádat s politikařením v posledním zbývajícím městě Aberrangu, kde se schovává kdokoliv, kdo stačil utéct rozpínající se temnotě. Špatná situace střídá ještě horší a když přijde na rozhodnutí o dalším postupu, dobrá volba prostě neexistuje.

DÉŠŤ, OKAP A TI DRUZÍ

Nezadržitelně se blížící konec světa všechny přeživší dohání k zoufalým činům. Někteří toho využijí k upevnění své moci a populistickými hesly si zajistí věrnost vystrašených lidí, jiní se snaží chopit jakéhokoliv stébla a hledat naději na záchranu, kde se dá. Pro Dredgy to znamená hledání útočiště v Aberrangu, který obléhají a chtějí dovnitř. Pro Ivera a spol. to znamená užití mocné magie k ovládnutí mysli vůdkyně žoldáků, s jejichž nedobrovolnou podporou se vydávají do temnoty. Ale také to znamená zoufalé chování obyčejných lidí, kteří nechtějí riskovat své bezpečí za zdmi Aberrangu s nelidskými přivandrovalci. Proti tomu nejsou imunní ani naši hrdinové a třeba moje lučištnice a matka tří dětí Nid, která to s karavanou táhne od samotného začátku, v jednu chvíli zkrátka řekla, že musí myslet na bezpečí svých dětí a zkusí hledat záchranu na moři. A prostě odešla.

V lecčem The Banner Saga připomíná “telltalovky”, tedy alespoň co do propletení příběhu, voleb a výsledků událostí. Třetí díl se spoustou vašich dávných rozhodnutí pracuje a byť úplný konec neuzavírá osudy úplně všech hrdinů, cesta k němu je plná následků a odkazů na vaše dosavadní jednání. Pocitově TBS3 ještě o něco víc než doposud hraje na strunu epické tragédie a nutí své hráče se vyráchat v následcích rozhodnutí učiněných z dobré vůle či naopak v zápalu roleplayování. Držkující zmetek Rugga si možná facku zaslouží, ale nezaděláte si tak na krutou odplatu? Jedno vítězství vám může příště přitížit a vůbec, příběh Rooka/Alette v Aberrangu by šel shrnout heslem “když se dobrým lidem dějou špatné věci”. Naštěstí však vyprávění nikdy nepřekročí práh emočního vydírání nebo patosu. Tentokrát jde prostě o všechno a je extrémně frustrující, když se místo spolupráce zbytek lidstva (a varlstva a horsebornstva) utápí v xenofóbních konfliktech.

LULUSÁCI Z TEMNOTY

Zato putování Ivera po temnotou zahalené krajině místy připomíná lovecraftovský horor plný pokřivených tvarů a příšer, které temnota vytvořila z chudáků, kteří ji nestačili utéct. Také se převážně zde objevují nové herní prvky, které oživují čtyři roky starý bojový systém. Juno dostává speciální schopnost znovuzrození a Eyvindova hůl nahrazuje troubení na roh a místo zvyšování vůle dokáže poslat na nepřátele v diagonále řetězec blesků. Nové schopnosti přijdou vhod proti novému typu protivníků, kteří mají slušnou výdrž a pár opravdu nepříjemných dovedností, jako je třeba zneviditelnění se a útok ze zálohy nebo vysávání síly vašeho hrdiny a posilování nepřítele. 

Hra je navíc poměrně štědrá s rozdáváním renownu, za který se leveluje, takže vyhnat své hlavní hrdiny na maximum není nic těžkého.

Setkáte se s pěknou řádkou různých jednotek, které navíc po sobě zanechávají prach vysávající vůli hrdinů, kteří přes něj přejdou. A to v zápalu boje dokáže pořádně naštvat. Nepřátelé nově také dokážou útočit ve vlnách, mezi kterými se můžete rozhodnout, zda z boje prchnete, nebo setrváte, přerozmístíte své jednotky, nasadíte třeba i nové a pustíte se do dalšího kola boje s novými zlobivci. Pokud vytrváte a porazíte i bosse na konci vln, můžete si přijít na dosti užitečný artefakt.

Z HRDINŮ LEGENDAMI

Artefakty nejsou úplně novinkou, ale jako odměna za zdolání vln nepřátel jsou velkým lákadlem, neboť znatelně posilují vaše hrdiny. Podobně silný účinek mají i nové tituly, které umožňují rozvíjet a hlavně specializovat postavy i po dosažení maximálního levelu. Jak mocné artefakty, tak silné specializace skrze tituly dělají z hrdinů v podstatě superbojovníky a byť to k finále výpravné ságy patří, některé souboje jsou kvůli tomu poměrně lehké.

The Banner Saga 3
i Zdroj: Hrej.cz

Hra je navíc poměrně štědrá s rozdáváním renownu, za který se leveluje, takže vyhnat své hlavní hrdiny na maximum není nic těžkého a i ti vedlejší se tam někam mohou poměrně snadno vyškrábat. Je tedy TBS3 lehčí než předchozí díly? O něco málo asi ano. Ani vyšší počty nepřátel ve vlnách nemusí vaše od začátku nabušené hrdiny nutně rozsekat na padrť, zvlášť když hrajete opatrně. Ale procházku růžovým sadem určitě nečekejte.

A ŽILI ŠŤASTNĚ AŽ DO...

Je to totiž pořád The Banner Saga - ten chmurný, nádherně ilustrovaný a stejně tak nádherně ozvučený hrdinský epos, který nám Stoic předčítá už několik let. Spíš menší změny v hratelnosti napříč hrami rozhodně pomohly se zbavit pocitu stereotypu nebo odstranily prvky, které by kvůli vývoji příběhu nedávaly smysl. Ne všechno se však podařilo opravit a Stoic na některých nepříjemnostech své série tvrdohlavě lpí. Taktické souboje probíhají pořád stejně a tentokrát bojiště nabízejí ještě více interaktivních prvků, jako jsou třeba převratitelné ohnivé kotle nebo vývěry temné energie. Nicméně větší počet “pastí” na bojovém plánu vyžaduje šílený mikromanagement pohybu jednotek a absence tlačítka, které by krok vrátilo zpět, je prostě neomluvitelná. Automatický pohyb totiž nebezpečí na zemi často ignoruje a zbytečně tak vaši postavu zraní. Někdy vás pozlobí i uživatelské rozhraní, které nemá vždy úplně přátelské ovládání a nakonec i to cestování s karavanou v Aberrangu působí trochu zbytečně, když se vlastně odehrává jen v jednom městě. Nicméně rozhovory mezi hrdiny (a padouchy) jsou stále fantasticky napsané a vykreslují postavy s hloubkou a uvěřitelnými motivacemi líp než kdejaká AAA produkce. 

Všichni víme, že ne každá série dokáže nabídnout skutečně uspokojivé vyvrcholení. A ne každá si dokáže napříč jednotlivými díly udržet tak vysokou kvalitu. The Banner Saga však obojí zvládla s přehledem a nabízí strhující zakončení dlouhé a náročné poutě obyčejných lidí, které okolnosti dohnaly k hrdinství. Zkrátka a dobře, tuhle parádu si prostě nemůžete nechat ujít.

The Banner Saga 3
Windows PC

Verdikt

The Banner Saga 3 je nejen skvělou hrou, ale především dělá z celé série povinnost pro fanoušky příběhových RPG.

Reklama
Reklama

Komentáře

Nejsi přihlášený(á)

Pro psaní a hodnocení komentářů se prosím přihlas ke svému účtu nebo si jej vytvoř.

Rychlé přihlášení přes:

Google Seznam
Reklama
Reklama