The Banner Saga 2 Recenze The Banner Saga 2

The Banner Saga 2

Tomáš Nadrchal

Tomáš Nadrchal

5. 5. 2016 08:36

Slunce se pomalu sune nad obzorem, voda šplouchá o břehy líně plynoucí řeky, v dálce se tyčí skalnaté velehory a krajina se hemží armádou kovových válečníků, kteří se rozhodli vyhubit všechny lidské osady. Vítejte ve druhé Sáze o praporu.

PASTVA PRO OČI

Miluji nezávislé hry. Už je to řada let, co jsem jim propadnul, a byť na ně již nemám tolik času co dřív, nepřestávají mne uchvacovat. Týmy na indie scéně nemají mnohamilionové rozpočty a týmy čítající stovky členů, které jim umožní vytvořit ultimátní grafickou podívanou, kde si během procházky po lese můžete z inventáře vytáhnout lupu a na nejbližším suchém smrčku zkoumat míru napadení kůrovcem. Mít pouze několikačlenný tým ale nutně neznamená horší vizuální stránku, stačí si vyhrát se stylizací, artworky a vzniknou nádherné kousky typu Samorost od domácího studia Amanita Design Jakuba Dvorského nebo třeba zamýšlená trilogie The Banner Saga, na jejíž druhý díl se dnes podíváme.

Při spuštění nové hry lze jednoduše stisknout tlačítko „import saved game“ a je vystaráno.

Možná vám přijde poněkud zvláštní začínat recenzi polemizováním o vizuální stránce věci, přeci jen grafika by měla být pouze podpůrný prostředek k zážitku z příběhu a hratelnosti, že ano? Jistě, nechal jsem se unést, zkrátka proto že mám na vizuálně pěkné věci úchylku. Svět druhé Banner Sagy dokáže být mrazivě temný i romanticky barevný, plný nádherných scenérií. Nesmazatelně se mi tak zaryly do paměti záběry na krajinu, jíž líně protíná široká řeka, v dálce se tyčí ledem ověnčené vrcholky velehor a v údolí mezi hromadou sněhu prosvítají roztátá místa s čerstvou jarní trávou. A jsem si jistý, že nebudu sám, ale pojďme ke hře samotné.

KOČKO-CO? KOČKOPES!

The Banner Saga 2 je stejně jako první díl jakýsi prazvláštní kočkopesoidní mix příběhové lineární adventury s důrazem na dialogy, tahové akce a RPG. Kdo měl tu možnost si vyzkoušet první díl, jistě si pamatuje, že veškerá rozhodnutí měla vliv na další vývoj děje, zejména pokud šlo o to, která postava se zachrání a která se vydá do křemíkového nebe. Tato rozhodnutí se dokonce propisují i do pokračování, za což dáváme malé, nikoli bezvýznamné, plus. Při spuštění nové hry lze jednoduše stisknout tlačítko „import saved game“ a je vystaráno – do pokračování se vám přenesou veškeré informace potřebné pro plynulé navázání na vaše kroky. Ti, co zemřeli, tak zůstávají pod drnem, řádně vylevelovaní hrdinové zase zůstanou na svých hodnotách. Super.

Autory nicméně nutno pochválit, neboť mysleli i na nováčky v sérii. Ti si mohou nejprve v krátkém vysvětlujícím videu prohlédnout základní mezníky dějů minulých o tom, kterak se slunce zastavilo, země zachvěla a svět začala zahlcovat armáda Pohromy, mocných kovových válečníků, kteří hrozí zničit lidské osady a vyhrát svou třetí válku s varly, potomky obrů. Pravda, shrnující video je možná až moc stručné, takže je dobré se na něj podívat více než jednou, ale nevadí. Absenci předchozích rozhodnutí vyřešili autoři ze studia Stoic šalamounsky – navrhli zlatou střední cestu událostí z prvního dílu a dali hráči na výběr, zda půjdou ve šlépějích Rooka nebo Allete. A zatímco Rook je tvrďák, kterého jen tak něco nerozhází, Allete je lepší projektový manažer, řečeno korporátním jazykem.

V HLAVNÍCH ROLÍCH: IVER, MOGR, KRUMR, …

Nemá smysl, abych zde vyzrazoval podrobnosti příběhu, nerad bych se dostal do pozice, kdy spoilery překročí únosnou hranici. Počet dialogů je obrovský a připomíná téměř interaktivní film. Což není špatně! Není a nebylo by, ani kdyby byly rozhovory namluvené. Asi jsem se moc namlsal při sledování trailerů, ale zatímco v úvodu jsou příběhové sekvence krásně podkreslené mluvou vypravěče, jakmile přijdou na řadu rozhovory, nastává hodinka čtení. Chápu, že rozpočet na vývoj byl omezený, ale je to ohromná škoda, která sráží výsledný zážitek o úroveň níže. Ozvučení vůbec není nejsilnější stránkou, zvuky během bitev by tahaly za uši i důchodkyni, která se vyžívá v poslouchání Evy a Vaška z okopírované audiokazety. Naopak za hudbu dávám velký palec nahoru, melancholické temné tóny krásně ladí s vizuální stylizací. Když porovnáte hudbu se zbytkem zvuků, nevěřili byste, že pochází z jedné a té samé hry.

Oproti prvnímu dílu přibylo několik vychytávek, jimiž se autoři snažili snížit míru stereotypu.

Zatímco se staráte o karavanu, je občas nutné postavit tábor, aby válečníkům neklesla morálka. V úkolníčku nalezneme také starání se o zásoby, obligátní levelování hrdinů a v neposlední řadě také souboje. Ty jsou stejně jako v prvním díle pojaty tahovým stylem jednou já – jednou soupeř. Oproti prvnímu dílu přibylo několik vychytávek, jimiž se autoři snažili poněkud snížit míru stereotypu. Předně přibyly nové jednotky, kentauři doběhnou daleko, zasáhnou nepřítele a ještě se stihnou stáhnout, stealth jednotky se zase nenápadně proplíží bitevním polem a uzmou protivníkovi něco z jeho brnění. Na scénu také přibyly předměty, jež mají za úkol zvýšit strategické možnosti. Dají se ale jednoduše zlikvidovat, takže v konečném důsledku toto moc velký vliv na hratelnost nemá. Co ale vliv má, jsou nové možnosti ukončení bitvy. Vedle tradičního „zabij všechny nepřátele“ přibyly další jako například „zabij klíčovou jednotku nepřítele“ nebo „přežij určitý čas“. Taktický model se jinak oproti prvnímu dílu nikterak výrazně nezměnil, ostatně – proč měnit něco, co funguje.

… GUNNULF, EYVIND, ODDLEIF, LUDIN, ROOK, ALLETE

Abych jen nechválil, zaujal mne bug, kdy umělá inteligence zvesela pobíhala po políčkách, na nichž byl oheň. To sice potěší, neboť vítězství na sebe nenechalo dlouho čekat, ale nevypadá to vůbec dobře. Velmi brzy jsem také začal být alergický na všudypřítomnou načítací obrazovku, ale to jsou jen kosmetické nedostatky. Druhé pokračování se hraje stejně dobře jako jeho předchůdce, odstraňuje některé drobné neduhy, bojuje se stereotypním pojetím soubojů a zejména nepolevuje v kvalitě příběhové linie. Pro třetí závěrečný díl trilogie píšeme Ježíškovi o doplnění namluvených dialogů. Dnes to bez nich na 4 hvězdy ještě stačilo, ale bylo to těsné…

The Banner Saga 2
PlayStation Vita Vita

Kočkopsoidní mix adventury, tahové akce a RPGčka v úžasně stylizované grafice, který vychytává některé mouchy prvního dílu, do finále trilogie je však stále co ladit.