The Awesome Adventures of Captain Spirit Recenze The Awesome Adventures of Captain Spirit

The Awesome Adventures of Captain Spirit

David Rozsíval

David Rozsíval

26. 6. 2018 11:01 8
Reklama

Nic se nevyrovná představivosti osmiletého chlapce, tvrdí Bart v jedné z epizod seriálu Simpsonovi. A máloco se zjevně vyrovná představivosti vypravěčů z Dontnod a také jejich píli, protože nám pouhých pár týdnů po vydařeném Vampyrovi přinášejí zákusek a předkrm v jednom v podobě adventury The Awesome Adventures of Captain Spirit.

Nový počin francouzského studia je zasazen do stejného světa jako Life is Strange (pozornější hráči jistě objeví některá pojítka), ale jinak vypráví příběh zcela nový. Jeho hlavním protagonistou je osmiletý klučina Chris a jedno volné sobotní dopoledne. My bychom věděli, co s ním – sednout ke konzoli a rozpařit … třeba toho Vampyra, ale Chrisova obdoba konzole PlayStation je toho času rozbitá, tudíž nezbývá než si hrát postaru. A tady získává Captain Spirit celou náruč kladných bodů.

BÝT KRÁLEM VE SVÉM KRÁLOVSTVÍ

Tah na branku nostalgie totiž zvládají vývojáři na výbornou – ostatně, o tom nás zvládli přesvědčit už v Life is Strange. S Chrisem je to ale přece jenom trochu jinak. S Chrisem nevzpomínáme na sílu zašlých přátelství a kamarádů, kteří tehdy znamenali, když ne celý, tak alespoň půlku našeho světa. Chris nám připomíná momenty zdánlivé osamělosti, které však bez nejmenšího problému vyplňovala bezbřehá dětská fantazie. Auto se tak mění v kosmickou loď, bojler v nestvůru, kterou je třeba zkrotit a domek na stromě v létající pevnost střeženou Nebeským pirátem.

Chrisova situace je přitom všechno, jen ne lehká – s otcem, Charlesem, zůstali po smrti matky při autonehodě úplně sami – a Charles to tak úplně nezvládl. Whisky zapíjí pivem při sledování basketbalových zápasů, na Chrise se čas od času utrhne, ztratil zaměstnání a také přišel skoro o všechny peníze.

Celý titul, který zabere maximálně dvě hodiny, se totiž skládá z víceméně banálních činností, kterým unikátnost propůjčuje právě jenom chlapcova představivost.

Přes to všechno jej Chris, tak jak to se svojí bezelstností zvládají jenom děti, pořád miluje a obdivuje. A přes to všechno si je také stále schopen bezstarostně hrát, možná dokonce utíkat do světů, které existují jen v jeho hlavě. Důležité ovšem je, že hráč musí přistoupit na Chrisovu hru – celý titul, který zabere maximálně dvě hodiny, se totiž skládá z víceméně banálních činností, kterým unikátnost propůjčuje právě jenom chlapcova představivost. Pokud se tedy hráč nechce nechat fascinovat dětským viděním světa, bude mít pocit, že je zavalen trivialitami beze smyslu.

MÍT STÁLE KLUKOVSKÁ TAJEMSTVÍ

Jenomže právě v tom je trumf, kvůli kterému si Dontnodu obzvlášť cením. Jen málokteré mainstreamové studio má chuť a ochotu vyprávět zdánlivě obyčejné příběhy obyčejných lidí. Právě civilnost přitom současná bombastická, efekty přehuštěná videoherní tvorba potřebuje jako prase drbání. Captain Spirit podobně jako minisérie Before the Storm ukazuje, že se tvůrci dokážou i takřka zcela obejít bez nadpřirozených schopností, aniž by tím trpěla atraktivita příběhu.

Jsme o jednu generaci Unreal enginu dál a na vzhledu hry je to rozhodně vidět. Captain Spirit je pořád silně stylizovaným titulem, ale co do vizuální podoby svého předchůdce jednoznačně předčí.

Bohužel, příběhový oblouk hraje v Captain Spirit až druhé housle. Vzhledem k tomu, že se celá hra odehraje během jednoho dopoledne, se autoři soustředí především na prokreslení minulosti rodiny skrze celou řadu dopisů, policejních zpráv a dalších úředních dokumentů, charakterů Chrise a Charlese a také Chrisova světa. Chybí nádech tajemna, který poháněl příběh první řady Life is Strange, chybí vícero postav, které by ději dodávaly potřebné tempo.

DALŠÍ ZMRZLINA UPADLA DĚCKU NA ZEM

Kromě výše uvedeného pořád chybí také kvalitní lipsync. A to přes skutečnost, že jsme o jednu generaci Unreal enginu dál a na vzhledu hry je to rozhodně vidět. Captain Spirit je pořád silně stylizovaným titulem, ale co do vizuální podoby svého předchůdce jednoznačně předčí – a o to víc zamrzí, že mimika a vůbec animace postav zamrzly podobně jako rybníček za Chrisovým domem. Díky kvalitním výkonům dabérů je opět snadné podobná selhání odpouštět, nelze ale nevidět, že titul tohoto typu by si lepší péči rozhodně zasloužil. A když jsme u těch nedostatků, čas od času mi vypadávaly, nebo se zasekávaly zvukové stopy dialogů (hrál jsem Steam verzi), což také nebylo dvakrát příjemné.

Oproti Life is Strange došlo ještě k několika dílčím úpravám – nově můžete ovlivnit vzhled hlavního hrdiny – může mít buď helmu nebo masku, lehkou nebo těžkou zbroj, a to buď v temné nebo barevné variantě. Chris také zvládá mluvit i během chůze, což se doufejme bude moci projevit na větší dynamice dialogů (ačkoli Captain Spirit této možnosti využil jenom v úvodu).

MÍT MÁLEM VOLŇASEK DO DĚTSTVÍ

Jak už jsem naznačil, Captain Spirit není nikterak rozsáhlý. Co do herní doby to znamená maximálně 2 hodiny (klidně také ale jen několik minut) a co do prostředí se to rovná Charlesovu domku a přilehlé zahradě. Ač jsem vzhledem k cenovce ZDARMA podobný rozsah očekával, musím se přiznat, že mě poněkud zaskočil náhlý konec, který je navíc vysloveným cliffhangerem, na jehož vyřešení si budeme muset počkat až do září, kdy startuje Life is Strange 2. The Awesome Adventures of Captain Spirit je příjemně nostalgickou jednohubkou, která sice nevyrazí dech svojí délkou nebo hloubkou příběhu, ale která dokonale navnadí na podzimní vydání regulérní druhé řady. Za peníze bych se možná kvůli všem výše zmíněným problémům ošíval trochu víc, ale zadarmo jde o zážitek, který by byla škoda nechat si uniknout.

The Awesome Adventures of Captain Spirit
Xbox Xbox One
Windows PC
PlayStation PlayStation 4

Verdikt

Volňásek na vlak ve směru dětství by byla škoda nevyužít, zvlášť když mašinfírou jsou nadaní vypravěči z Dontnod.

Reklama
Reklama

Komentáře

Nejsi přihlášený(á)

Pro psaní a hodnocení komentářů se prosím přihlas ke svému účtu nebo si jej vytvoř.

Rychlé přihlášení přes:

Google Seznam
Reklama
Reklama