The Age of Decadence Recenze The Age of Decadence

The Age of Decadence

Stephano

Stephano

14. 11. 2015 14:00 3

Vývoj her je nesmírně zdlouhavý a nákladný proces. A my jsme velmi nevděčné publikum. Chceme kvalitu i kvantitu, a pokud možno ihned. Někteří vývojáři ve snaze vyjít hráčům vstříc a urychlit vydání posléze chrlí záplaty jako na běžícím páse, jiní otevírají brány veřejných betaverzí, zbytek míchá své ingredience víc než magistr Edward Kelley. Pokud ale mají autoři megalomanské vize, pak je tempo vývoje vysloveně želví. Tvůrci ze studia Iron Tower dost možná útočí na rekord v počtu let strávených při tvorbě jediné hry. Začali ji vyvíjet už v roce 2004. Lenoši… Jenomže poctivé hry holt musí mít individuálnější přístup.

FALLOUT V TÓZE

The Age of Decadence je nekompromisní izometrické RPG. Vlastně vám místo pomocné ruky usekne ostrým mečem tu vaši, nechá si ji a bude se snažit smlouvat o prodeji zpět za měšec zlatých. Laťka je přitom nastavená hodně vysoko. Programátoři dávají jasně najevo, že si chtějí brát to nejlepší z RPG, která vznikala přibližně na prahu nového milénia. Zkušenosti z hraní her jako je Planescape: Torment, Baldur's Gate nebo Arcanum se vám budou velmi hodit. Samotní tvůrci však chtěli vytvořit Fallout v tóze - jejich logo jsem si ostatně málem popletl s tím, které patří Black Isle Studios. Inspirace je jedna věc, ale dají se milované mechanismy převést bez minel na papyrus?

Stane se z vás odvážný voják, který bude silnější než Obelix po užití kouzelného elixíru, anebo se dáte cestou etikety a vytříbeného chování?

Staré císařství se nachází v období zmaru. Slavné rody jsou ve sváru. I když se jedná o RPG bez kouzel (je chvályhodné, že se o to pár her pokouší), možná tu bude nakonec mág nebo jiná vesmírná civilizace, která tahá za zákulisní nitky. Na výběr máte jedno z osmi povolání, které bude ukazatelem pro vaše zaměření i volby mezi frakcemi. A bodíků je poskrovnu. Charisma, síla, konstituce? Ach, to rozhodování. Užijí si oba póly ega. Stane se z vás odvážný voják, který bude silnější než Obelix po užití kouzelného elixíru, anebo se dáte cestou etikety a vytříbeného chování? Obojí uplatníte v míře vrchovaté. Čichám, čichám Fallout...

VÍTEJTE S CIZÍM SVĚTĚ

O orientaci v nesourodém prostředí se starají obsáhlé popisky postav, míst i vyprávění. Jazyk je přitom patřičně barvitý. Při pozorném čtení objevíte humor, narážky, dvojsmysly i hrubé urážky na vaši adresu. Nevíte, kdo hraje podle pravidel. Hroší kůže samozřejmě mohou sáhnout po striktních řešeních. Od cechu zlodějů nebo vrahů se dá levota očekávat, ale sem tam odmítne umírněné řešení i zadavatel questu, byť se s ním snažíte o smířlivý dialog.

Začínáte ve městě Teron a jeho přilehlém okolí. Další místa jsou velmi odlišná, ihned uvidíte ty maličkosti z jednotlivých lokací, z čehož vychází i chování samotných obyvatel. A ne každý se s vámi bude na potkání vřele bavit. Mezi jednotlivými oblastmi se každopádně dá rychle cestovat. Jaké štěstí. Římský legionář nachodil denně 50 kilometrů. Ovšem jiné výhody tu nehledejte. Absence šipek a kompasu je dalším testem pro hráče.

JÁ, HRDINA

Na základě vašeho charakteru se bude jinak odvíjet i hlavní příběh. Já byl v maléru v podstatě od prvních minut. Trocha vybavení, hrst mincí a šmytec. Nepředvídatelnost řešení a možnosti volby dává vzpomenout na Star Wars: Knights of the Old Republic, Zaklínače, Deus Ex a samozřejmě znovu ten Fallout. Doposud ta vývojáři následovaná šablona funguje. Raději si ale vezměte pár dnů dovolené. Herní doba se může natáhnout na desítky hodin. Až s postupem času zjistíte, že jste se ocitli ve promyšlené detektivce. Zvolil jsem si charakter prétora, díky čemuž jsem mohl snáze proniknout do kruhů místní smetánky, nebo mít mnohem větší pravomoc. Loajalita mezi frakcemi bude koneckonců po celou dobu hraní velmi důležitým faktorem.

Na košaté dialogy se tu klade takový důraz, že se nemusíte nikdy zapojit do žádného konfliktu se zbraněmi.

Abyste si The Age of Decadence pořádně užili, musíte dobře ovládat angličtinu. Ale hlavu vzhůru! Update přijde s latinou. No nic. Květnaté vyjadřování je ozdobou celého projektu. Rétorická cvičení budou na denním pořádku. Na košaté dialogy se tu klade takový důraz, že se nemusíte nikdy zapojit do žádného konfliktu se zbraněmi. Je to příjemné, protože hra myslí i na kované pacifisty. Pro málomluvné tvory nabízí naopak bazarový výprodej mečů, dýk, kopí, kuší, sítí, seker a štítů. Vše je dovoleno. Prolévejte krev, co hrdlo ráčí. Hru pohání engine Torque 3D a jeho zásluhou si budete moc užít plejádu způsobu, jak porazit protivníka tváří v tvář. Fyzika vám poté ukáže líbivé pohyby postav. Beta představovala jeden velký balíček technických chyb. Bohové, tedy přesněji vývojáři ale uzdravili svého raněného oře, který už je nyní zase při síle. Čekají vás souboje plné napětí a taktiky. Obtížnost je snad rituálem samotného Marse. Obstojí jen ti nejlepší bojovníci. Vesele ukládejte. Úkoly ani souboje jako takové se ovšem neopakuji, čemuž pomohl brilantní scénář a následky situací. A některé jsou vyloženě fatální. Hlavní příběh je atraktivní až do konce. Vedlejší mise naštěstí nejsou vůbec podle klasických vzorů většiny RPG, což jistě oceníte.

TAHLE HRA SI NEHRAJE NA RETRO. ONA JE RETRO

Nelze si nevšimnout skutečnosti, že na pohled se celý herní svět utápí pouze v odstínech hnědé, okrové nebo šedé. Jenže touto zdánlivě mdlou a fádní prezentací autoři vybudovali jedinečný výtvarný styl, který výborně doplňuje neutěšenou atmosféru, díky níž je snazší odpustit hře její archaickou podobu. Pamětníci možná mohou v grafice spatřit střípek zrušené a zapomenuté hry Torn, která měla vzniknout pod záštitou již zmíněných Black Isle Studios. Chybí snad jen ty malůvky a hesla, která jsem viděl v seriálu Řím. O hudbu se postaral Ryan Eston Paul, který nabídl podmanivé avšak nikterak rušivé tóny.

The Age of Decadence

The Age of Decadence není lehká hra a není zdaleka pro každého. Nenabízí stohy nápověd, soubojový systém balancuje mezi zábavou a nadlidským výkonem. Spousta otázek může zůstat nezodpovězena. Co se týče ovládání, vystačíte si s myší a natáčením kamery. Snadné a funkční. Sisyfovská práce jednoho malého, ale velmi sympatického studia je po více než 10 letech u konce. Dovedu si představit, že pro značnou část herní obce bude atraktivnější a uchopitelnější konkurence v podobě Pillars of Eternity nebo Wasteland 2. Postapokalyptický svět inspirovaný pádem římské říše může totiž být ve snaze navázat na zlatý věk RPG pro někoho až příliš hardcore a nezávislý. Důraz na volby a jejich následky, rozsáhlé dialogy, nelineární příběh, svět dynamicky reagující na akce hráče a různá řešení questů však stojí za to. Teď záleží na vás, zda se vám zamlouvá premisa tohoto postapokalyptického starověku.

The Age of Decadence

Unikátní hra, která zkouší skloubit nové možnosti s archaickým šarmem herních legend žánru tahových RPG. Ryzí a poctivé dobrodružství, které není pro každého, ale odvážlivci jej ocení.