Test Drive Unlimited Recenze Test Drive Unlimited (PS2)

Test Drive Unlimited (PS2)

michal.jonas

michal.jonas

6. 4. 2007 22:28
Reklama

Reinkarnace kdysi tak slavné značky úspěšně započala již minulý rok, když nejdříve TDU vyšel na Xbox 360, aby prakticky stejná PC mutace následovala až tento rok. Podobné zpoždění čekalo i separátně vyvíjené verze pro PS2 a PSP, jenž mělo na starosti studio Melbourne House, na rozdíl od Eden Studios v případě X360/PC verze. A i když PS2 TDU trpí poměrně velkým zjednodušením oproti modernějším bratříčkům, i přesto tato závodní arkáda jako řemen nabízí jinde neviděnou volnost a doslova desítky hodin závodního vyžití.

Jedu jedu po Oahu

Havajský ostrov Oahu má obrovskou rozlohu přes 1500 km² a jeho silnice dají také úctyhodných 1600 km. Již od začátku je úplně celý otevřený a můžete se tak po něm projíždět zcela svobodně. Ostrov byl modelován s jistou akurátní přesností, což potvrzují např. blogy tamějších obyvatel a většina míst tak věrně kopíruje své reálné předobrazy. Jediné co z Havaje pořádně znám, je samozřejmě Pearl Harbor, a tak jsem se na něj jel podívat. A skutečně je záliv minimálně podobný válečným hrám s touto lokací a i v TDU zde kotví americké válečné lodě.

Navíc je grafika PS2 verze opravdu znamenitá, pochybná kvalita konverze se naštěstí neprojevila. Sice barvy nejsou tak syté a jasné jako na Xboxu a v dálce občas doskočí nějaká ta budova, nicméně dohlednost je parádní a stejně tak míra detailu okolí je obdivuhodná. Po silnicích uzříte tu hustší, tu řidší provoz, na plně animované obloze poletují hejna ptáků a před čelním sklem plachtí listy spadlé ze stromů podél cest. Potěší i různé zabarvení nebe, od slunečného dne, přes růžový podvečer, až po šedavou oblačnost. Podobně skvělé jsou i částicové efekty včetně odlétávající hlíny při vyjetí ze silnice či kouře ze spálených gum při smykování. Zkrátka vizuální stránka je překvapivě znamenitá a dýchavičné PS2 dělá velkou čest.

Hlavně nezabloudit

Nicméně zcela chybí jakýkoli destrukční model, a to i u civilních vozidel. Když budete bourat před zraky policejních hlídek a tyto vás dostihnou, čeká vás pak pokuta za rušení veřejného klidu, nicméně hlídky jsou vždy viditelné na malé mapičce v rohu obrazovky. Ta má tři úrovně zoomu a zobrazuje nejbližší okolí včetně důležitých bodů zájmu. V pauze je k dispozici i plnohodnotná satelitní mapa celého ostrova, kde si vždy pohodlně prohlédnete všechny důležité lokace, místa závodů a také zde najdete lokalizace ostatních hráčů v případě, že jste připojeni na online server TDU, jenž je pro PS2 verzi unikátní. Velká mapa obsahuje i filtrování zobrazovaných položek a také praktický navigační systém. V něm si jednoduše označíte cílové místo a ženský hlas i barevná linka na mini mapě vás již dovede k tomuto cíli. Do navštívených lokací se pak můžete přímo teleportovat bez nutnosti navigované jízdy. Jediným kiksem GPS je tak občasná navigace do protisměru.

Velké závodní putování začíná příletem na místní letiště a návštěvou nejbližší auto půjčovny. Tyto renty jsou rozmístěné po celém ostrově a nabízejí za mrzký peníz půl či hodinovou projížďku s vybraným vozem bez nutnosti vydávat se za jeho nákup. Je to vhodné pro jízdu ve voze, který ale nechcete kupovat, nebo na něj ještě nemáte našetřeno. Stejně jako později ve vaší domovské garáži si můžete prohlédnout vůz svobodně ze všech stran, vlézt si do kokpitu, stáhnout okénka (střechu nelze ovládat), anebo zkontrolovat podrobné výkonové statistiky.

Následuje prakticky jediný povinný závod s trojicí protivníků, jenž vám v případě vítězství poprvé vydělá jak výkonnostní body, tak hlavně potřebné peníze, zde zvané kredity. Body dostáváte nejen za dobře odjeté podniky, ale také za dlouhé skoky, jízdu v závětří za vozem před vámi, či za řízené smykování. Stoupající počet těchto bodíků pak odemyká další zajímavé lokace a závody na ostrově. Za kredity si pak samozřejmě kupujete nejen nová luxusní vozidla, ale také upgrady a nové domy s garážemi pro uskladnění plechových miláčků.

A jedeme do tropů

Po tutoriálovém závodě se zpřístupní první trojice dealerů, kde si vyberete vás první vůz. Možnosti jsou stejné jako v půjčovnách, navíc si můžete před složením platby vyjet na krátkou zkušební jízdu. Vozový park ale není tak rozsáhlý jako na Xboxu. PS2 verze obsahuje pouze polovinu vozidel, což je přesně 67 autíček. Z luxusních značek bohužel chybí Ferrari a Maserati, stejně jako všechny motocykly. Auta se mezi sebou liší jak výkony, tak i jízdním projevem a zvukem motorů. Nečekejte ale žádné reálné jízdní vlastnosti, TDU je kovaná arkáda jak poleno. Autíčka se spíše smýkají, ale fyzika vozidel není na PS2 tak záludná jako na Xboxu. To ovšem neplatí pro NPC protivníky při závodech až s pěti dalšími řidiči, protože typický náraz do jezdce před vámi způsobí nekontrolovatelný smyk. Velkou ránou je ale nepochopitelná absence manuálního řazení!

Beta testu se účastnilo prý 1500 vybraných hráčů z celého světa (včetně několika havajských obyvatel) a 30 z nich jezdí pod svými jmény po ostrově jako NPC vozidla, nebo prezidenti řidičských klubů. Tyto kluby v PS2 verzi slouží pouze pro závody jeden na jednoho, kdy postupně vyzýváte všechny členy na kratší souboje. Jestliže všechny porazíte, obdržíte za to ugrady vozů zdarma, nebo později i nová vozidla. Vylepšení vozů má podobu několika cenově odstupňovaných balíčků, jenž vždy zlepší výkony a jízdní vlastnosti. Nakupují se u zvláštních servisů, ale nemají žádný vliv na vzhled vozidla. Po nákupu prvního vozítka zbývá v jedné z realitek nakoupit vysněný dům s garáží zatím jen pro čtvero vozů, přičemž si je také možné dům nejdříve virtuálně prohlédnout.

Jedna dovolená nestačí

Bohužel si již doma nemůžete vybrat oblečení a ani vzhled vašeho řidičského alter ega není možné ovlivnit. Musíte se smířit s tím, že vypadáte trošku jako mladý rozmazlený zbohatlík, jenž podědil balík prachů a teď je rozhazuje po tichomořském ostrově. V bytečku si vybíráte informační zprávy o závodech a stejně tak si prohlížíte velmi podrobné statistiky včetně procentuálního dokončení hry. Mně tento přehled ukazoval po necelých pěti hodinách strávených v TDU jen pěti procentní dokončení hry, takže podle toho si můžete snadno udělat obrázek, jak je hra veliká. Pro ilustraci hra nabízí více než 240 závodních podniků a jízd. Domnívám se, že ji nedojedete dříve než za několik desítek hodin. Poslední položkou v domě je samozřejmě garáž, kde se opět můžete zcela volně kochat vašimi draze nekoupenými vozidly. Auta i domy je možné také pod cenou prodat zpět prodejci u kterého jste je původně zakoupili.

Po ubytování už nejste vůbec ničím vázáni, čímž se vám otevírá prostor pro naprosto svobodné závodění a řízení po ostrově dle libosti. Stejně tak nejste nijak tlačeni do nějaké závodní kariéry, což může časem způsobit jistý stereotyp, ale to se v takto extrémně rozsáhlé hře dalo očekávat. Nasednete tedy do vozu a vyrazíte ven. Při jízdě je k dispozici plně svobodná kroužící kamera kolem vašeho autíčka, dva stupně kontroly trakce TCS (při vypnutí auta lépe smykují, ale hůře drží stopu) a nebo devět rozhlasových stanic. O stahování okének jsem již mluvil, dále se nabízí klakson bez efektu na provoz před vámi a nesmím zapomenout na ovládání světel. Reálně vymodelované kokpity unikátní pro každý vůz jsou plně animované, řidič točí volantem a řadí, přičemž z pohledu za vozidlem je také vidět do kabiny.

Závody po havajsku

Kromě návštěvy dealera, půjčovny či realitky jsou na ostrově ještě lakovny pro placenou změnu barvy karoserie a konečně místa závodních podniků. Kromě chybějících úkolů z Xbox verze, jako jsou dovážky nových vozidel, či odvoz stopařek, se nabízejí klasické okruhové závody ve třech obtížnostech, rychlostní testy a obligátní časovky za plného provozu. Potěší řiditelný průlet nad trasou před každým závodem i možnost okamžitého restartu. Dobrý výkon pak nejen vydělá nějaký ten peníz (závody je možné stále opakovat), ale vyhraje i jednu z medailí. Před započetím vlastní hry se můžete připojit online, takže na mapě mimo jiné uvidíte i všechny aktuálně připojené hráče, s nimiž je možné závodit jeden na jednoho, nebo ve skupině s dalšími 7 jezdci. Online jízdy tak vhodně doplňují hlavní offline podniky, přičemž jejich absolvování není podmínkou, ale zase citelně vylepší peněžní bilanci.

Kromě hlavního režimu jen PS2 verze obsahuje i instantní závod, ve kterém si vyberete z náhodné nabídky vozidel a ihned se účastníte jednoho podniku bez nutnosti načítat uloženou pozici v hlavní hře. Příjemné je, že i tyto jízdy hráče odměňují body a kredity pro nákup věcí v kariéře. Jak vidno je i nový Test Drive pro PS2 do jisté míry unikátní a neskutečně rozsáhlou závodní arkádou, která vám vydrží jako několik konkurenčních her najednou. PS2 tak nemusí modernějším platformám skutečně nic závidět, když i se starou dobrou „péesdvojkou“ zažijete znamenité jezdecké dobrodružství ve vzdáleném tropickém ráji.

Test Drive Unlimited
Windows PC
PlayStation PlayStation 2
PlayStation PSP
Xbox Xbox 360

Verdikt

Bezprecedentní návrat slavné herní značky i v rámci separátně vyvíjené PS2 verze dokazuje i na starší konzoli, že nejen RPG můžete hrát desítky hodin a stále se u toho dobře bavit.

Co se nám líbí a nelíbí?

Grafika a vizualizace velkého ostrova s reálným podtextem je parádní, dále neskutečná svoboda a volnost, mnoho užitečných drobných funkcí, animované kokpity, přehledná navigace s GPS a dvojicí satelitních map, offline i online závody, půjčovny, dealeři, realitky, nový instantní závod a hlavně obrovská životnost se jinde jen tak nevidí.
Bouračky jsou bez destrukce, policie je otravná, některé funkce z ostatních verzí chybí, kluby mají nevyužitý potenciál a vozový park je bez motorek. Na smýkací jízdní model je třeba si zvyknout a jen automatické řazení bez podpory volantu hodně zamrzí.
Reklama
Reklama

Komentáře

Nejsi přihlášený(á)

Pro psaní a hodnocení komentářů se prosím přihlas ke svému účtu nebo si jej vytvoř.

Rychlé přihlášení přes:

Google Seznam
Reklama
Reklama