Test Drive Unlimited Recenze Test Drive Unlimited

Test Drive Unlimited

Zdeněk Princ

Zdeněk Princ

6. 4. 2007 22:28 4

Aloha! Nejsem sice prsatá & opálená coco-bongo tanečnice, nevlastním ani populární květinový náhrdelník, ale za to vám jedno garantuji. Test Drive Unlimited je, jásejte, skvělý! Nepatřím do sorty lidí, kteří by se nechali uchlácholit prvním screenshotem, první bombastickou zprávou shrnující rysy nové hry. Je mi mnohem milejší být raději příjemně překvapen, nežli zbytečně zklamán. To, že se moje taktika vyplácí, mi nakonec ověřuje i TDU. Ano, po několika desítkách hodin, kdy se můj vlastní pot začal pomalu mísit s virtuálním benzinem, ho mohu shledat evoluční záležitostí, juch!

Pokrok nezastavíš!

Prvním úkolem je vybrat si vzezření hlavního hrdiny z několika osob čekajících na letišti ve frontě na odbavení. Poté následuje odlet směr Havaj a cíl vaší cesty – jedna z havajských autopůjčoven. Právě v tomto momentě na vás dýchne první závan originality, neboť půjčování aut může, ale pochopitelně také nemusí hrát důležitou roli ve vašem dalším osudu. K dispozici je pár vzorků z celkových 90 vozidel obsažených ve hře, přičemž si můžete auto zapůjčit na deset, či dvacet (reálných) minut. Pak už zbývá jen vyplatit příslušnou sumu a poprvé usednout za volant. Následuje cesta do realitní kanceláře, ve které si za nemalý peníz ($150 000 a výš) musíte pořídit bydlení, pokud možno s dostatečně velkou garáží. Po posledních dvou částech nenásilného tutoriálu, tedy výhry v prvním závodě a koupi vlastního auta, se vám konečně otevírá celý ostrov Oahu jako na dlani, doslova!

Ve skutečnosti je toho na jednoho člověka tolik, že doopravdy nebudete pár minut vědět, kam dřív skočit. Vaše první krůčky by však měly směřovat směrem ke kvalitní navigaci, reprezentované doopravdy efektní, nu, a nakonec i efektivní GPS. Po stisku příslušné klávesy se obraz naprosto plynule přenese do nebeských výšin, z vašeho auta zbude jen těžko rozpoznatelná tečka a můžete se pokochat celkovým pohledem na ostrov. Zpracování mapy je plně trojrozměrné a doopravdy funguje jako futuristická GPS. Můžete si zde nechat libovolně zobrazit všechny závody, nebo jejich jednotlivé druhy, obchody, místa lačnících stopařek i mužů zadávajících tzv. bokovky. GPS funguje navíc i jako samozvaný teleport, kdy vás může v okamžiku přenést na určené místo, ovšem jen v případě, že jste jej už někdy navštívili „po svých.“ Mapa má své další uplatnění i v multiplayeru, o těchto detailech však hovoříme v samostatném článku. Po skončení práce s mapou se stejně plynule vrátíte do vozu a pokračujete směrem k vybrané destinaci dle pokynů sympatického ženského hlasu promlouvající k vám právě skrze GPS.

Ze závodu do závodu

Kořením hry jsou pochopitelně samotné závody, kterých si užijete hned několik druhů. Základní, nejvíce zastoupenou skupinou jsou klasické tratě start - cíl, kdy je trať rozkouskovaná ještě na kratší checkpointy, čímž se vývojáři vyvarovali zkracování trati. Další skupinu tvoří time-trialy, tedy závody proti časomíře a v neposlední řadě také závod, ve kterém se sčítá dosažená rychlost na několika radarech rozesetých kolem vás. Na druhou stranu však musím říct, že nebýt skutečné rozmanitosti a živosti ostrova, stala by se ze závodění vcelku nuda. Nicméně proti kolektivním závodům, kdy proti sobě stojí vždy alespoň čtyři protivníci, tu jsou i mise zcela individuální. Jde o hru na taxíka, v níž musíte v časovém limitu dopravit na určené místo půvabnou ženštinu. Limituje vás ale také čistota jízdy, díky které mnohdy končí mise ještě před limitem, společně s nesouhlasnými řečmi poškozené krasavice. Mnohem zajímavěji se tváří poslední skupina taktéž individuálních misí, ve kterých si pro změnu zahrajete na kurýra. Pokud jste fanoušky stejnojmenného filmu, budete si po dobu krvavě malého časového limitu připadat jako sám drsňák Jason Statham. Jako správný kurýr se však budete potýkat se strážci zákona, jejichž umělá inteligence stojí na vcelku vysoké úrovni a čas od času se stane, že vám policejní sexbomba napaří pokutu jak Brno! Bohužel se policejní pátrání aktivuje až příliš často, i po nepatrném drcnutí do kolemjedoucích aut, což někdy dokáže odsunout, ne-li přímo zhatit zamýšlené plány.

Aby vše mělo svůj smysl, každý závod je rozdělen do kategorie podle síly aut, takže se nemůže stát, že by se střetl David s Goliášem, tedy pokud nevyhledáte závod bez omezení kubatur. Za každý vyhraný závod či splněnou misi, obdržíte také určitý finanční obnos, dávku zkušeností a za kvalitní svezení stopařky také poukazy do prodejny s oblečením. Tím nepřímo narážím na možnost celkové úpravy vzhledu řidiče a když myslím celkové, tak doslova. V tomto ohledu zachází TDU až do krajností, zkrátka The Sims hadr. Za vyhrané peníze také můžete rozšiřovat počet svých nemovitostí a pochopitelně automobilů a motorek.

Je libo Ferrari, Audi, nebo snad Aston Martin?

Sbírání automobilů je dost možná tím nejlákavějším, co může TDU nabídnout. Celkový počet se zastavil kolem čísla 90 a čítá nejrůznější značky. Od klasických jako je Volkswagen nebo Audi, až po vymazlené závoďáky Ferrari či Lamborghini. Každé z aut má odlišné chování a pokud změníte vozidla po delší době, budete se zase chvíli učit chodit. V tomto momentě však také narážíme na největší slabinu nového Test Drive, která sice lze překousnout, ale přeci jen zde mohli vývojáři zapracovat trochu více. Řeč je o chování aut jako takových. Všeobecně se o nich dá tvrdit, že na silnici značně plavou. Další nedostatek vidím v jen malém využití ruční brzdy, která sice reaguje jako ta reálná, tedy až v nižších rychlostech, ale zároveň to degraduje předem očekávaný arkádový styl používání. Raději tedyi zapomeňte na divoké průjezdy zatáček ve stylu rallye, bohužel.

S čím se už počítat dalo a výtka je v tomto případě i o dost menší, je zničitelnost, tedy spíše nezničitelnost vozu. Při čelní srážce s nějakým pevným objektem (sloup) vyloudí reproduktory podivný zvuk mačkaného plechu, ale tím celá záležitost končí - na autě ani škrábanec. Efektněji to vypadá u srážek s ostatními příslušníky provozu, neboť počítačem řízená auta jsou rozbitná, na druhou stranu až příliš. Vzduchem tak lítá kde co. Situaci bohužel ani nenahrává ovládání na klávesnici. Netvrdím, že se mezi vámi nenajdou vyznavači tlačítek, ale přeci jen je ovládání na volantu, či joypadu mnohem citlivější a ve výsledku i zábavnější.

Boží podívaná!

Až na konec recenze jsem si schoval hodnocení nejpozitivnější, hodnocení technické vyspělosti. Ta dosahuje skutečně nevídaných kvalit, což poznáte prakticky na každém ujetém metru. Okolní krajině se nedá vytknout téměř nic, možná jen občasná hluchá místa, která však při normálním průjezdu ani nezaznamenáte. Skvěle se v TDU vyvedlo i zpracování modelů jednotlivých vozů, které skutečně kopírují realitu do nejjemnějších detailů. Vrcholem precizně odvedené práce je plně trojrozměrný interiér, jenž také nabízí nejzajímavější pozici pro ovládání vozu. Působivě funguje i rozmazání pohledu při vyšších rychlostech, nebo HDR osvětlování. Co se týče ostatních objektů, jako jsou domy v pozadí, ptáci, voda, ostatní vozidla… to vše je zpracováno na takové úrovní, aby ani při pomalé jízdě nepůsobil žádný z elementů jakkoli rušivě. Povedená je i volba soundtracku, jenž je vtipně rozdělen do rádiových stanic dle žánru, podobně jako známe z her GTA. Špatně se to nemá ani se zvuky vozidel – bez obav rozeznáte slabší motory od silnějších a při prvním sešlápnutí plynu budete mít zcela jasno.

Celkově vzato je Test Drive Unlimited do puntíku vyvedenou hrou. Nabízí skvělé grafické prostředí, více než 1000 km silnic, mohutný příděl vozidel všech značek, zábavu i originalitu a nebýt lehce nedotaženého fyzikálního modelu vozidla, bezesporu by si tahle hra odnesla v ranečku všech deset buchet; takhle to ale stačí jen na devítku. Na závěr jen připomenu recenzi multiplayeru, který se na devíti bodech podílí nemalou měrou!

Test Drive Unlimited

Hodnoti Test Drive Unlimited jinak, než pozitivně by bylo škoda. Jedná se o evoluční díl arkádových závodů, posouvajících tuhle větev zase o kus výše. Kromě excelentí grafiky nabízí řadu originálních prvků a dokonale kombinuje offline a online hraní. Jednoznačný pokořitel Need for Speed, bez debat!

Skvělá prezentace hry, povedená grafika, rozlehlost ostrova, GPS, dostatečný počet vozidel, zábava při jejich sbírání, adrenalin, multiplayer
Ne moc vydařený fyzikální model, citlivost policie, nemožnost arkádově využít ruční brzdu, takřka neovladatelné na klávesnici, auta po silnicích nezdravě plavou, v závěru se může dostavit trocha letargie ze stereotypu, ačkoli je ostrov dosti rozmanitý