Terraria Recenze Terraria

Terraria

Tomáš Nadrchal

Tomáš Nadrchal

11. 8. 2011 22:00 9

V posledních měsících a letech stále častěji narážíme na tituly založené na náhodně generovaném prostředí a absolutní volnosti s ním spojené. Ano, mám na mysli zejména fenomenální Minecraft, který uchvátil hráče po celém světě, ač se sám do této komunity neřadím a jakkoli chápu důvody, proč má tolik příznivců, na mne nezapůsobil. Neskrývám, že i proto jsem k novému fenoménu zvanému Terraria přistupoval s předsudky a nevěřil, že mne dokáže pohltit. Ale Terraria není Minecraft, zatímco jeho úspěch přinesla zejména budovatelská volnost, Terraria je spíše akční RPG plošinovka.

Vzhůru do temnoty

První spuštění a první vygenerování světa s sebou přinese více otázek než odpovědí. Oč jde? Co mám dělat? Bude se ptát řada hráčů. Odpověď na první otázku je prostá – přežít. Ano, přežít, protože zatímco ve dne jsou jediným problémem na povrchu všudypřítomní útoční slimáci, jakmile slunce zapadne, objeví se hromada zombíků, létajících krvavých očí a dalších potvor, kteří vás rychle připraví o život. Jisté je jedno, chce to zbraň na lepší obranu, neboť krumpáč nestačí. Na řadu přijde sekyra a pokácení prvních pár stromů, z nichž vznikne první dřevěný meč nebo také luk, čili zbraně, s nimiž už není problém přežít prvních pár nocí. Posléze bude dost možná následovat první výlet do hlubin zemských, v nichž se tma snoubí s temnotou. Jenomže člověk je tvor omylný, takže se mnohdy stane, že první výlety končí buď pádem způsobeným neobratným pohybem po hranách propastí, anebo hůře, utopením jediné louče v podzemním jezeře. Pocit, kdy obrazovka zčerná a člověk se snaží vyhrabat z hlubin nahoru, aby zachytil alespoň slaboučký paprsek světla, když přitom narazí na další jezero a začne se topit, případně potká kvílející potvoru, jejíž smysly jsou pro tmu uzpůsobené a začne hráče bez milosti vykosťovat, je nezapomenutelný a dodává Terrarii na vynikající atmosféře.

Od dřevěného meče po lightsaber

V tu chvíli člověk začne chápat, proč mu přátelská NPC postavička radí, aby těžil suroviny a vyráběl z nich polotovary, respektive tovary. Postaví si první domeček, v něm pec, kde ukuje první pořádný meč. Na výlety do hlubin zemských si začne nosit čím dál tím více loučí, jejichž taktické rozmístění osvětluje jinak temné prostory a umožňuje soustředit se pouze na prozkoumávání, vraždění stvůr a zejména dolování surovin. Rozsáhlost Terrarie se řadí k naprosto unikátním – i když si hráči pro své první putování zvolí vygenerování nejmenší nabízené mapy, její řádné prozkoumání bude trvat déle než deset hodin. Jakmile začne docházet dřevo, je nutné se vydat dále do krajiny, neboť stromy zkrátka a dobře za den nedorůstají. A zatímco na povrchu se střídají všelijaké podnebné pásy, od klasického mírného až po džungli nebo poušť a s nimi spojené rostliny, suroviny a protivníky, v podzemí lze narazit na cokoliv možného nebo nemožného. Čím hlouběji se hráč dostane, tím nemilejší překvapení na něj čekají, ale také tím vzácnější úlovky může získat. A čím vzácnější minerály nebo kovy, tím kvalitnější zbraně, brnění a možnost postavit se silnějším protivníkům. Postupně se od dřevěného meče hráči dostanou až k pistoli nebo lightsaberu, zbraní, ale i ostatních předmětů, je opravdu obrovské množství, jde jen o tom kutat, hledat, tvořit.

The Blood Moon is Rising

Hratelnost Terrarie byla založena na několika základních lidských vlastnostech – na chamtivosti a zejména zvědavosti. Člověka zkrátka zajímá, co se bude nacházet v té či oné propasti, kam lidská noha nikdy nevstoupila. Jenže tuší, že tam na něj může čekat dosti tuhý nepřítel, s nímž si není radno zahrávat v nekvalitní zbroji, a tak shání vzácné kovy a jiné látky, aby se do těchto hlubin mohl vydat. A onen pocit, kdy se hráč dostane ke kýžené surovině, díky níž si může vyrobit nový meč, je k nezaplacení, ať už vlastníte jakoukoli platební kartu. Mnohdy je totiž potřeba vypustit jezero plné vody, což znamená vykutat pod ním pořádnou díru a následně vodu seslat dolů, díky čemuž se ale velmi často zatopí další, ještě vzácnější suroviny. Hra tu a tam usoudí, že se pokrok postavy dostal už na dostatečnou úroveň, a vyšle na něj silného bosse, jehož skolení vyžaduje dostatek umu a zabijáckého instinktu. Krom krvelačných potvor zde najde i další NPC postavy, díky nimž si lze například něco koupit nebo doplnit zdraví. Nečekejte žádné grafické orgie, tedy pokud jste odkojeni na Crysis a retro stylizace byste se nedotkli ani seschlým dřevěným klackem uchopeným v gumových rukavicích. Terraria sází na pixelartovou grafiku, kterou považuji za dokonalou, podobně laděné tituly zkrátka jsou můj šálek kávy a věřím, že spustě hráčů udělá ještě větší radost.

Terraria se pyšní skvělým herním enginem, díky němuž jsou náhodně generované krajiny opravdu unikátní a dobývání vzdálených prostor přináší obrovskou výzvu. Bohužel se však tvůrcům nepodařilo zcela zvládnout ovládání, na jehož záludnosti jsem si nebyl schopen zvyknout a nevím, zda se mi to kdy podaří, až se vydám na další putování. Nevím, jak jinak navrhnout hrátky s inventářem, ale rozhodně by to stálo za hlubší zamyšlení. Co ale rozhodně odsuzuji a považuji za chybu je nemožnost využít pravé myšítko pro případný druhý aktivní objekt. Hráč po většinu doby využívá dvojici předmět – zbraň a krumpáč na těžbu, nicméně jejich nekonečné přehazování je opravdu otravné, na což si zvyknout zkrátka a dobře nelze.

Terraria je v zásadě explorativní akční plošinovka, v níž se hráči mohou vyžívat dlouhé a předlouhé hodiny. Má sice své mouchy, ale nepamatuji, kdy se mi stalo, že bych se s hrou sžil natolik, abych nevnímal uživatelsky ne zrovna příjemné ovládání. Terraria vše sází na atmosféru, parádní pixelartovou grafiku, absolutní volnost, přetěžké bossy, … Rozsah tohoto článku není ani zdaleka takový, abych mohl popsat všechny možnosti, jež hra nabízí. Neváhejte proto, je to zkrátka pecka, za kterou není problém utratit potřebných deset éček.

Terraria
PlayStation Vita Vita

Naprosto úžasná nezávislá záležitost, která chytne a jen tak nepustí. Vezměte si pár dní dovolenou, případně napakujte zásoby a řekněte rodičům, že pár dní nevylezete z pokoje :-) Až na problematické ovládání jasný hit letošního léta.