TERA Recenze TERA

TERA

konfrst.jan@gmail.com

konfrst.jan@gmail.com

19. 6. 2012 22:36 16

Zaujmout na dnešním trhu online RPG je úkol nelehký. Jedni to zkouší příběhem, jiní úkoly a další zase krásným světem. Ne však Tera, ta na to šla pěkně od lesa a jako zásadní a hory přesouvající prvek prezentuje svoji ideu obrození standardního soubojového systému MMORPG.

Nově tak již nemusíte očekávat prachobyčejné postávání na místě a bušení do čísel jak vám prsty narostly, kdepak, Tera má v soubojích mnohem blíže ke klasickým rubanicím z pohledu třetí osoby. Vyvolávání komb, jejich řetězení a čekání na obnovení těch silnějších schopností zůstává na místě, ale mnohé může překvapit nutnost v reálném čase používat úskoky, úhyby a především – vždy je třeba přesně mířit na nepřítele. Koukáte-li při soubojích po ptácích, může se nabití kouzla, nebo pracné napnutí tětivy luku lehko přenést v neúspěch, v lepším případě pak pouze ve svačinu.

Soubojový systém je tedy hlavní devizou hry a tím největším, čím se Tera snaží přispět do vývoje žánru. A sluší se podotknout, že se to daří velmi úspěšně, hráč si tak už nemusí připadat pouze jako divák barevného kolotoče na obrazovce, ale je od něj vyžadováno, aby do samotného boje zasahoval mnohem aktivněji. Což posouvá boje do roviny, kdy nerozhoduje jen úroveň postavy, ale také zkušenost hráče a lépe se i projevuje schopnost správně se rozhodnout a včas zareagovat.

BAM!

A když už je řeč o soubojích, narazíte-li ve hře právě na toto citoslovce úderu, značí to jediné, natrefili jste na Big-ass monster. A ten dělá čest svému jménu, jak to jen jde a samozřejmě krom majestátního pozadí má velké i vše okolo. Souboje s takovými zloduchy představují spíše duel Davida s Goliášem. A jsou to právě tyto bestie, jež představují zajímavou výzvu vaší hbitosti a schopnosti dobře kombinovat útoky a úhyby.

POSKOK ČI PODRŽTAŠKA

Co na hře ovšem velmi zamrzí, je samotná úkolová náplň, pro mnohé alfa i omega hry na hrdiny. Na samotném začátku vás hra vyplivne na ostrově mezi dvěma kontinenty, jste součástí expedice, jste level 20 a jste pěkně nakrknutí, jelikož se něco nepovedlo a pláž je plná bědujících a v lepším případě pouze raněných spoluobjevitelů. Tam se po nutném seznámení s ovládáním (máte-li pevné nervy, můžete zkusit i gamepad) vydáváte na tutoriál alias průzkum.

Jenže co čert a vývojář nechtěl, brzy dostanete solidně rákoskou přes prsty a ochutnávka v podobě dvacáté úrovně bude hráči násilím odebrána a bude se muset začít budovat od nuly a samozřejmě dle vlastního gusta.

Na jiné části ostrova čerstvě obživnutý hráč zjišťuje se slzou v oku, že scénář a questy rozhodně nebudou hlavní devizou hry. Co se úkolů týče, jsou bez debat nejslabším článkem hry – klasické zabij, přines, ulov a doprovoď se nijak neobměňuje a pouze se v pravidelných cyklech střídá či násobí, mnohdy dokonce navzdor vší logice. Není tak problém narazit na dva po sobě jdoucí úkoly, kdy nejprve bráníte ohrožený druh fauny jen proto, abyste ho následně pro výzkumné účely jaksepatří zmastili. Na druhé straně je záhodno zmínit, že onen soubojový systém činí minimálně z lovících úkolů velmi chytlavou činnost a vám nezbude než ty vzácné a výsostné jednorožce vraždit se spokojeným úsměvem ve tváři.

Odskočíte-li si od těch žlutých interpunkčních znamének k oranžovým, příběhovým, zjistíte, že je opět celý svět v ohrožení pekelnými monstry a v nutné nouzi o hrdiny. Ohroženi jsme pochopitelně všichni, a tak nám nezbývá než se sjednotit! Hm, jen jestlipak jsem toto už někde viděl?

Ovšem ne každé MMORPG je o vyprávění hutného příběhu, ale bezmála každé má být o prozkoumávání obrovských lokací, navazování přátelství a nějakém tom grindění ve skupině podobně zasažených lidí.

LIDÉ, VOLTE SE!

A právě ve sféře sociální Tera opět vystrkuje růžky jakožto inovátor – v čele své guildy se můžete stát vládcem provincie, posílit tak svoji moc, získat příjmy na daních, právo bít se ve jménu politické spravedlnosti a na straně druhé máte i moc ovlivňovat NPC, jejich obchody, rozmístění, sortiment a tak dále. Uchazeč o trůn pak musí být bohatý, mít dosaženou alespoň 50. úroveň a uspořádat si vlastní kampaň. Šikovné a efektní, leč právě co se týče válek, má Tera nemalou mezeru – chybí dedikované PvP arény, a tak jedinou možností jak změřit své síly s protivníkem je třeba právě ve jménu guild. Náprava tohoto nedostatku je však přislíbena v některém z budoucích patchů.

Zbytek herní náplně nijak zvlášť z řady nevybočuje, po vybrání výrostka, či výrostky, jež vás bude ve hře zastupovat (možno hrát i za psí charakter, či za lolitku!), následuje tutoriál a uvrhnutí do světa, kde můžete rubat, kutat, vyrábět, sešívat, běhat, jíst, povídat a především být pořádným dobrodruhem a ne jak ti borci s kyblíky na hlavách a s dřevěnými klacky v rukách co se prohánějí pod okny v parku.

ZELENÁ JE TRÁVA, TERA TO JE HRA

Vedle souboje a podpory volební korupce hra dokáže vysloveně okouzlit svým světem. Z okolních obrázků možná shledáte, že se jedná o prachobyčejný kýč, a možná budete mít i pravdu, ale faktem je, že ten kýč v pohybu a se vší květenou i zvířenou vypadá naprosto skvostně. A to vše za velmi přátelských hardwarových nároků použitého Unreal enginu třetí generace.

A tak jsme opět svědky mírné evoluce v mezích zákonem povolených, Tera je hra krásná, skvěle hratelná, jako důvod začít s MMORPG takřka ideální. Pokud ale již někde masivně brouzdáte, má smysl o Teře uvažovat snad jen v případě, že vás již orci omrzeli, či už jste došli až na samotný konec galaxie.

TERA

Velmi návyková a zábavná hra především díky prostředí a vymazlenému soubojovému systému. Škoda jen slabšího scénáře a úkolů.