Teenage Mutant Ninja Turtles Recenze Teenage Mutant Ninja Turtles

Teenage Mutant Ninja Turtles

Jan Horčík

Jan Horčík

15. 4. 2007 22:46 1

Herní podoba Želv ninja sleduje až nebezpečně těsnou paralelu s filmovým zpracováním. První herní přenesení slavné čtveřice se objevilo v roce 1989, dva roky po úspěšném nástupu původního televizního seriálu. Nášup her pokračoval až do roku 1993, kdy vyšel dosud poslední třetí film série. Pak se po želvácích na deset let slehla zem, aby Konami mohla na slavnou tradici opět navázat v roce 2003 se svými konzolovými tituly Teenage Mutant Ninja Turtles.

Současnost

Jelikož se v brzké době chystá do kin nejnovější film nesoucí tentokrát název TNMT (česky Želvy ninja), je nasnadě, že herní vydavatelé, v tomto případě Ubisoft, se rozhodli obšťastnit hráče stejnojmenným herním pojetím. Jako každá správná hra podle filmu vychází na hafo současných platforem, počínaje Xbox 360 přes PS2, Wii, Nintendo DS a GBA až po PC a my se teď podíváme na poslední zmíněnou verzi.

Teenage Mutant Ninja Turtles

V základu se jedná o konzolovou 3D plošinovku, kdy vždy ovládáte jednoho želváka. Předchozí věta v soubě ukrývá hned několik klíčových pravd. Předně, hra je primárně určena pro konzole, a tak je jasné, že ovládání na PC není bez gamepadu žádná slast. Za druhé, jde o 3D plošinovku, takže hlavní těžiště hratelnosti spočívá ve skákání, šplhání a spoustě další akrobacie. Za třetí, nečekejte žádné velké týmové orgie, převážnou část hry budete vždy ovládat pouze jednoho vybraného želváka.

Želví akrobacie

Když to trochu přeženu, tak tahle hra není o ničem jiném než úžasných akrobatických schopnostech želvích hrdinů. Dokážou běhat po stěnách, skákat do výšky, nebo využívat k pohybu své zbraně. Mise jsou založeny jedině na tom, že se musíte dostat z bodu A do bodu B, to všechno v čistě lineárním postupu, který vám nedává na výběr. Čas od času vás vyruší partička nepřátel, kterých existují v celé hře všeho všudy asi tři typy. Jakmile se pustíte do boje, zjistíte, že vlastně stačí bušit do jediné klávesy a hra si to nakonec vybojuje tak nějak sama.

Teenage Mutant Ninja Turtles

Ovládání je místy zmatené a celé to vypadá, jako by hra mířila především na hráče ve věku 6-12 let (což je ostatně i cílová skupina filmu). Jak se dalo čekat, každá želva má nějaké ty speciální schopnosti. Požírač pizzy Michelangelo například dokáže ze svých nunchucků udělat vrtule a dostat se tak prakticky kamkoliv. Vědátor Donatello se pomocí svého bo dokáže odrazit dál než mistr světa ve skoku o tyči. Raphael pomocí svých sai vyšplhá na jakkoliv vysokou stěnu. Nutno dodat, že level design hry není špatný, prostředí se mění od žungle přes stoky až třeba po betonovou poetiku New Yorku. Ve hře je skvěle vyjádřen dojem velikosti a výšky, podobně jako třeba v konzolovém hitu God of War. Jinak se ale nové Želvy s tímhle skvostem absolutně nemohou srovnávat snad v žádném ohledu.

Chytré rozmístění checkpointů v každém levelu zabraňuje frustraci z nutnosti procházet delší úseky levelů znovu a znovu. Objeví se však několik úseků, které by od level designérů byly bývaly užily ještě nějaké to pilování, protože dokážou hráče už během tří neúspěšných pokusů o zdolání pěkně naštvat. Příjemným zpestřením jsou originální bossové, kteří se zjevují a opět mizí mezi jednotlivými misemi.

Teenage Mutant Ninja Turtles

Kino nebo počítač?

Nové Želvy ninja mají svá pro i proti. Jako nová hra za plnou cenu nemají příliš co nabídnout - je to krátké, zelené, místy špatně ovladatelné, graficky nepříliš propracované. V konkurenci desítek ostatních, mnohem nadupanějších her podobného stylu jednoznačně neobstojí. Na druhou stranu, když už se do hraní pustíte, chytne vás to, možná právě díky své jednoduchosti. Dobrá zábava na jedno nudné nedělní odpoledne, nebo když budete chtít zabavit svého caparta a jít si... třeba zahrát Gears of War.

Na závěr jeden tip. Pokud jste náhodou šťastným majitelem herní konzole Xbox 360 a přemýšlíte o TNMT pro Xbox 360, zkuste vzít do úvahy, že na Xbox Live Arcade před časem vyšly skvělé staré Teenage Mutant Ninja Turtles od Konami. Jasně, grafika není nic moc, ale pro milovníky retra a zábavného multiplayeru až pro čtyři hráče je tahle pětidolarová klasika nejspíš mnohem lepší volbou, než aktuální vydání želváků.

Teenage Mutant Ninja Turtles
Nintendo GameBoy Advance
Nintendo GameCube GameCube

Další filmová rychlokvaška, která možná měla našlápnuto k tomu být něčím víc, ale potřeba být na pultech včas a zároveň nebýt příliš náročná - tak, aby si zahráli i ti nejmenší - ji opět srazil do šedi průměru.

Zavzpomínat si na staré dobré časy, které jsme jako malí caparti trávili vybarvováním obrovskýh omalovánek Michelangela a Donatella určitě není na škodu, navíc plošinkovky v sobě vždy ukrývají zábavné jádro. Rozběháte to navíc i na starších konfiguracích.
Zábava bohužel nevydrží moc dlouho, hra brzy přejde ve stereotyp, souboje jsou řešené velmi jednoduše, protivníků je málo a grafika taky není nic moc. O příběhu a nějakých známých postavičkách ze seriálu nebo filmů ani nemluvě.