Tearaway Unfolded Recenze Tearaway Unfolded

Tearaway Unfolded

10. 9. 2015 07:00 15

Když se tvůrci LittleBigPlanet před dvěma lety pochlubili svým novým titulem pro handheld PS Vita, sklidili zasloužený potlesk, neboť Tearaway představovalo naprosto jedinečné propojení kvalitní plošinovky, hráčovy tvořivosti a jedinečných možností příručního systému. Hra využívala všech možností handeldu: gyroskopu, obou dotykových ploch, všech tlačítek i kamery a mikrofonu. Zdálo se nemožné, že by šlo Tearaway hrát na jakékoliv jiné platformě... A přesto tu po dvou letech máme Tearaway Unfolded, titul pro PS4 na pomezí remasteru a remaku, a kdybyste nevěděli, že má hra kapesní kořeny, nejspíš byste to při hraní ani nepostřehli.

ŽÁDNÁ VÝTVARNÁ VÝCHOVA

Tearaway Unfolded se odehrává ve světě stvořeném z papíru. Krajina, objekty i obyvatelé jsou papírové skládanky a dokonce i efekty jako vítr, voda či zvuky jako by byly vystřižené z barevných školních čtvrtek a pak v prostoru rozanimované. Ve hře ovládáte panáčka Iotu nebo panenku Atoi, kteří byli pověřeni, aby donesli z papírového světa zprávu vám, hráčovi. Cesta leporelem není však bez komplikací a vy společně s papírovým kurýrem zažijete dobrodružství, které vás provede nápaditým a hravým světem - od zelených pastvin po přímořská městečka, výzkumné laboratře, rozlehlé pouště a abstraktní místa, kde nehmotné nápady nabývají na skutečné, papírové formě.

Přechod z Vity vyžadoval úpravu ovládání, ale Media Molecule se povedl jeden unikátní způsob plnohodnotně a bezproblémově nahradit jiným.

Hráči samotní jsou součástí příběhu a pokud mají ke konzoli připojenou kameru, jejich tvář se objevuje v trhlině na nebi, ke které zpráva putuje. Není to však jediný způsob, kterým Tearaway využívá možností konzole i periferií a prakticky všeho, co ovladač DualShock 4 dokáže. Přechod z Vity vyžadoval úpravu ovládání, ale Media Molecule se povedl jeden unikátní způsob plnohodnotně a bezproblémově nahradit jiným a při hraní vám ani nepřijde, že byste se museli spokojit s kompromisem. Místo prorážení země prstem skrze zadní vitový touchpad se tentokrát svítí světlem z proužku na ovladači, místo foukání do mikrofónu se poryvy větru vyvolávají šmejděním po dotykové plošince. A i tvorba papírových vystřihovánek našla svoji vhodnou alternativu - když už ne na touchpadu, tak na mobilech a tabletech v doprovodné PlayStation aplikaci, která nabízí větší a lepší plochu pro vaše vystřihovací ambice.

(NE)OBYČEJNÁ PLOŠINOVKA

Přes neobvyklé nadstavby hratelnosti je Tearaway Unfolded v srdci pořád plošinovka, leč snaží se, co jí síly stačí, aby vás ani na okamžik nenudila. Průzkum světa a hopsání po platformách často něco narušuje, ať už je to pseudo-bojová pasáž s nepřáteli nebo hlavolam, při kterém musíte použít všechno, co jste se dosud naučili. Téměř každá z mnoha úrovní přichází s vlastním novým herním prvkem, který se někdy zásadně, jindy spíše okrajově zařadí mezi rostoucí nabídku dovedností, které používáte. Jednou tak budete větrem nastavovat vlaječky, aby vám vytvořily můstky mezi ostrůvky. Jinde se projedete na válečném praseti, ovládnete příboj neklidného moře, propůjčíte svůj hlas strašákovi nebo se proletíte na složené vlaštovce nad ostrovy za divoké bouře.

Tearaway Unfolded je absolutně precizní ve svém dávkování zábavy a nikdy nepocítíte, že ten či onen level trvá příliš dlouho. Zručnost, s níž tvůrci navrhovali svůj svět, se potvrzuje v level designu, který obvykle nápady otrocky neopakuje, některé nechá jednou zazářit a jiné mnohem později zakomponuje do složitějších puzzlů. Ať už se jedná o základní prvky hry nebo roztomilé herní gimmicky, hravost, se kterou Tearaway Unfolded přistupuje k ovladači a herním mechanismům, je mezi velkými tituly, kam tato novinka bezesporu patří, nevídaná. Media Molecule už svojí prvotinou LittleBigPlanet dokázali, že se nebojí dělat milé hry, které počítají s tvořivostí svých hráčů a Tearaway je vlastně další logický krok v nastoleném stylu. Titul často po hráči požaduje, aby vytvořil nějaký prvek do světa - motýlí křídla, oheň, mrak nebo třeba sněhovou vločku - a nápadně i nenápadně s ním celou hru naplní. Nebo jej naučí používat a hrát si s multifunkčním fotoaparátem, se kterým lze pořizovat různé fotky s různými barevnými filtry, nastavením clony či čočky a výsledky pak sdílet se světem.

TOHLE NENÍ SPROSTÝ PORT Z HANDHELDU

Výkon PlayStationu 4 dovolil vývojářům svět hry učinit ještě větším a hezčím, než jak vypadal na handheldu. Objekty mají ostřejší textury, některé dříve němé postavy dostaly hlas, lokace jsou hustě poseté různými detaily a často prošly nejen faceliftem, ale i zásadní proměnou či znatelným rozšířením, díky němuž hra obsahuje více vedlejších úkolů a míst k průzkumu. Mnoho změn zkrátka působí jako klasická revize tvůrce, který se po letech vrátí ke svému dílu a snaží se jej posunout blíže své původní vizi. A zároveň dávají zapomenout na to, že hra kdysi byla míněná pro handheld.

Originál může mít pověst jednoho z nejlepších titulů pro Vitu, ale přiznejme si, že šlo spíše o přehlížený drahokam. Konzolová předělávka původní hru skutečně obohacuje a vylepšuje ve všech směrech.

Přišlo mi, že si Tearaway Unfolded pohrává s hráčovým očekáváním a snaží se jej mnoha způsoby překvapit a... popravdě jí to často vychází. Příběh vás několikrát dovede na dosah cíle, aby nabral jiný, neočekávaný směr a vašeho poslíčka nasměroval do další části papírového světa, naprosto odlišné od toho, co jste až dosud viděli. Takovéhle tahání na uvařené nudli Tearaway však rádi prominete, protože každá nová lokace nabízí další způsoby, jak si s úsměvem na tváři pohrát a déle v zábavném světě setrvat. Originál může mít pověst jednoho z nejlepších titulů pro Vitu, ale přiznejme si, že šlo spíše o přehlížený drahokam. Konzolová předělávka původní hru skutečně obohacuje a vylepšuje ve všech směrech, díky tomu se tak sama směle řadí i mezi to nejlepší, co pro PlayStation 4 vyšlo.

Tearaway Unfolded

Originální a v řadě ohledů inovativní plošinovka dostála svým ambicím až na pořádné konzoli. Představivost a kreativita hrají v Tearaway Unfolded prim, ale titul nikdy nezapomene na to nejdůležitější - na zábavu.