Team Fortress 2 Recenze Team Fortress 2

Team Fortress 2

Petr Kadlec

Petr Kadlec

28. 10. 2007 23:00 17

Team Fortress se před lety objevil jako modifikace pro první Half-Life a získal si tehdy velkou oblibu. Jenže od té doby uplynula spousta času a jak už to tak bývá, věci se mění. Valve si vzala tuhle hříčku do parády a vystavěla na jejích základech samostatnou hru, kterou nabízí jako součást Orange Boxu. A myslím, že nebude žádným překvapením, když řeknu, že se jedná o počin nadmíru kvalitní.

Princip hry je velice jednoduchý a ve své podstatě geniální. V jednoduchosti je přeci síla. Dva znepřátelené týmy se snaží porazit jeden druhý za použití ničivých zbraní (více či méně potrhlých) a důvtipu. Cíle jsou jasné - ukrást tajné dokumenty z hlubin nepřátelské základny, nebo zabrat území kontrolované protivníkem. Ke zdárnému splnění mise je zapotřebí nejen dobrá muška a dostatek munice, ale především spolupráce s ostatními hráči v týmu. Ta je svým způsobem přirozeně zajištěna potřebou různých povolání. Ostatně každému hráči sedí jiný styl hry a tak si každý přijde na své.

Team Fortress 2
Postav je na výběr celkem devět, rozdělených do třech skupin. Defenzivně založeným jedincům se jistě bude zamlouvat trojce Demoman, Heavy a Engineer. První z nich je expert na exploze a granátomet v jeho rukách dokáže nadělat solidní paseku. Heavy je typický Arnold s maxi rotačním kulometem, kterému nemůže odporovat takřka nic, ovšem kvůli tomu je výrazně omezen v rychlosti chůze. Engineer je jednoduše inženýr - chlápek, co je přes všechna ta technická heblata, ale s brokovnicí to taky umí. Defenzivní skupina je zastoupena postavami Pyro, Soldier a Scout. Poslední z jmenovaných je do začátku hraní asi nejvýhodnější. Jeho palebná síla je sice malá, ovšem rychlostí se mu nikdo nevyrovná, což nováčkovi umožňuje důkladně prohlédnout terén a zjistit co a jak. Kategorii support tvoří Medic, Sniper a Spy. O jejich významu jistě není třeba se rozsáhle rozepisovat. Každé z povolání má svůj účel a jeho absence v týmu může vést k brzkému konci mise a výhře nepřítele.

Ve správný čas na správném místě

Team Fortress 2
Tahle logistická poučka má své využití i v TF 2. Nejde o to získat co nejvyšší skóre, primárně se musí celý tým soustředit na splnění úkolu, a to bez správného načasování a soustředění sil na důležitém místě prostě nejde. Pokud například musíte zajistit obranu strategického bodu, nemůžete se s týmem rozprchnout po mapě a snažit se ulovit co nejvíce fragů. Inženýři musí vybudovat obranné věže, odstřelovači obsadit výhodné pozice a tak dále. V jádru je vše intuitivní, ovšem ani dobrá strategie nemusí být nutně klíčem k úspěchu. Akce je hodně dynamická a vývoj bitek se mění během vteřin. Stačí chvilka nepozornosti a obrana se hroutí jako domeček z karet. K celkové akčnosti přispívá také koncepce map, které jsou relativně malé a není v nich těžké se orientovat. Nestane se tak, že byste při prvním spuštění hry tápali, kterým směrem se vydat. Bojiště je vždy blízko, co by z báze kamenem dohodil.

Zuřivé boje

Team Fortress 2
Nováčka může zprvu zaskočit jistá nepřehlednost bojů, kdy se na relativně malém prostoru střetává 18 i více hráčů najednou, ovšem celkem brzy se rozkouká a přijde té zběsilosti na chuť. Teoreticky by zde mohl, při takto zuřivých přestřelkách, nastat problém s kradením fragů. Znáte to jistě z jiných multiplayerových akcí, kde se v souboji jeden na jednoho bijete s protivníkem a když ho už takřka máte, přiskotačí váš spoluhráč, dorazí ho, připíše si body a vy ostrouháte. Tomuhle naštěstí autoři z Valve prozíravě předešli. V TF 2 je zaveden systém asistencí, takže body za zabití dostanou oba zúčastnění. Podobných drobností, které zpříjemňují hraní, je zde více než dost. Za zmínku stojí například možnost pomsty. Pokud vás někdo z protivníků zabije několikrát za sebou, jste vyzváni k vykonání krevní msty. Nad hlavou tohoto nepřítele se objeví boxovací rukavice a pokud ho pošlete do věčných lovišť, nedostanete žádné extra body, ale hra vám příjemně aplauduje a vy můžete mít pocit zadostiučinění. Je to maličkost, ale hraní tím získává nádech osobní zainteresovanosti, která je ale brána s nadsázkou a pořádným nadhledem.

Herní minimalismus

Team Fortress 2
TF 2 obsahuje pouhých šest map, z nichž každá představuje jeden herní mód. V zásadě jde stále o to samé, jen v různých podobách. Například na mapě Dustbowl jeden tým brání určené body a druhý se je snaží dobýt. Pokud pozici ovládne nepřítel, již ji nelze získat zpátky. Mapa Granary funguje stejně, jen s tím rozdílem, že lze ztracené body znovu získat. Vinou nízké variability úkolů a malého počtu map TF 2 časem ztrácí na zajímavosti, což by ovšem nemuselo být trvalé. Jistě na sebe dlouho nenechá čekat pořádná várka map a modifikací od fanouškovské komunity.

Doba trvání jednotlivých herních kol je omezena, takže se nemusíte bát nekonečného přetahování se se soupeřem o strategické pozice na mapě. Pokud se ovšem žádné z nesvářených stran nepodaří do časového limitu vyhrát, přichází ke slovu náhlá smrt. Týmy se střetnou ve finálním souboji, kde je rozhodující pouze dobrá muška, dostatek střeliva a medik stojící poblíž. Nic jiného v této řežbě důležité není. Vyhrává ta strana, která má po skončení více přeživších. Je to jednoduché a efektivní řešení, které poskytne jednoznačný výsledek.

Jako z grotesky

Team Fortress 2
Komiksová grafika hru příjemně odlehčuje a zobrazovanému násilí dává groteskní punc. Když vidíte Scouta jak honí s malou baseballovou pálkou nebohého Engineera, kterému zrovna došla munice a musí přebít, nelze si nevzpomenout na věčného tuláka Charlie Chaplina nebo na dvojici Laurel a Hardy a jejich vylomeniny. Přispívají k tomu také vynikající animace postav, které jednoduše nemají chybu a člověk se musí smát, jen vidí nějakou postavičku běžet kolem. Technické zpracování je celkově bez kazu. Source engine dělá svou práci skvěle, hra je nenáročná na hardware a přitom vypadá dobře. Zvukové stránce také není co vytknout.

Závěr je jednoznačný. Team Fortress 2 je zábavnou hrou s vyváženou hratelností, které ovšem chybí trochu více různorodosti v úkolech a mapách. Zamrzí také absence počítačem řízených protivníků, takže bez připojení k internetu si nelze zahrát. Nicméně zápory jsou minimální. Faktem tak zůstává, že TF 2 je skvělou hrou u které se budete královsky bavit a časem, díky fanouškovským přídavkům, bude zrát jako víno.

Team Fortress 2

Vydařený multiplayerový počin, u kterého strávíte spoustu času a nudit se rozhodně nebudete.

Dynamická akce, skvělá hratelnost, humor a nadsázka, komiksová stylizace