Tales of Monkey Island Recenze Tales of Monkey Island: Launch of the Screaming Narwhal

Tales of Monkey Island: Launch of the Screaming Narwhal

Tomáš Krajča

Tomáš Krajča

6. 7. 2009 22:30 5

Roky minuly, ale nic se nezměnilo. Guybrush Threepwood stále zůstává pirátským nemehlem s dobrým srdcem a pořádnou porcí nezdravého sebevědomí. Nonšalanci, s jakou se představuje jako "Guybrush Threepwood, mocný pirát," už chybí jen zablýsknutí bělostného chrupu ve stylu reklamy na nejmenované procesory. Z dialogů se neztratila hravost, cynické komentáře, slovní hříčky a přibylo parafrází, které ocení Monkey Island veteráni. Po stránce děje, rozhovorů, bizarních postav a tříhlavých opic je všechno v pořádku. Ale o tom, jak Spuštění Řvoucího narvala a další epizody slibně rozjetého příběhu dopadnou, rozhodne víc než jen to, jestli je "Pozor, za tebou je Ludvík XIV.!" lepší hláška než ta s tříhlavou opicí (u nás vede opice, ale je to o prsa Elaine Marley).

Není pivo jako grog

Úvod první epizody seriálu příběhů, které tvoří lidé ze studia s příhodným názvem Telltale Games, názorně předvede, že zaměňovat kořenové pivo a kořenový grog se nevyplácí. Jinak spolehlivý voodoo recept spustí nečekané účinky a místo aby strašlivý LeChuck skončil definitivně v bažinách zapomnění, promění se zpátky v člověka. Následuje exploze, bezvědomí a tma. Guybrush se probouzí o něco později na břehu ostrova Floatsam. Aby neštěstí nebylo málo, nemá u sebe žádné peníze, a tak je nucen otročit pro bulvárního pisálka, vedle toho přijít na kloub podivnému klimatickému úkazu, díky němuž vanou ze všech stran větry směrem k ostrovu a znemožňují tak pirátům, kteří do jeho vod zabloudí, aby odpluli... a nedosti problémů s větry, zavařili scenáristé Guybrushovi ještě starostí o levou ruku, jež byla infikována černou voodoo magií z LeChuckovy zombie podoby.

Poklady, rvačky a úklady

Jistě, Guybrush Threepwood je asi tak mocný pirát, jako je Voodoo Lady kandidátkou na playmate Hugh Hefnera. Na Floatsam Island ale působí jako milé osvěžení. Místní jsou unaveni a demoralizováni více než rok nepříznivými větry, a tak se neperou, všechny poklady už dávno vykopali a celé měsíce nikdo nikomu nezrekvíroval loď. Davey Nipperkin, zvědavý pirát s pořádně velkou bradou, je zoufalý: o čem psát do bulvárního deníku, když se na ostrově nic neděje? Guybrush je pro něj darem z nebes, zvlášť když mu může nabídnout kontakt na svůj cenný zdroj výměnou za "pirátskou prácičku". Tu si Guybrush užívá skoro tak jako hráč sám: pronikne do pirátského klubu a celý ho rozmlátí, pomůže "lovci pokladů" najít "poklad" (a nálezce by byl šťastnější snad jen kdyby ho zavedl do obchodu s komiksy), minibombičkou ve spodním prádle vyzraje na Reginalda Van Winslowa, kapitána lodi Řvoucí narval... a objeví nového skoro-ultimátního nepřítele v baronovi DeSinge.

Voodoo magie a elektrická opička

Jakkoliv se Launch of the Screaming Narwhal odehrává na malém prostoru několika lokací ostrova Floatsam, nabízí dost zábavy i různorodých puzzlů. Dojde na bloudění džunglí podle stylové mapy (a to hned dvakrát), mechanický puzzle, logickou mezihru, kdy je Guybrush přivázán na amputační křeslo, i klasické kombinování předmětů a vedení dialogů výběrem z více možností. Herní doba je dost krátká, ale naplněná zajímavými výzvami. Na druhou stranu – nelze nevidět povinné naplňování řady klišé (setkání s Voodoo lady, spolupráce s opičím kamarádem) a upřímně, narážek na starší díly, postavy, hlášky a lokace je snad až příliš mnoho, stejně jako motivů vypůjčených z reálného světa. Občasné mrknutí hře tohoto rázu svědčí, nemusí ale každou chvíli dávat najevo, že ví, kdo sedí za monitorem – vlastních fórků a situačního humoru by mělo být rozhodně více (třeba jako pirát-sklář, který prodává průhledné jednorožce).

Stojí za tebou fakt hnusná tříhlavá opice!

A konečně: k sérii Monkey Island vždy patřila pohádková, detailní 2D grafika v jásavých barvách (čtvrtý díl laskavě pomiňme). V téhle disciplíně Tales of MI silně zaostávají: velmi hrubé modely a leckdy až ošklivé scény skutečně značce čest nedělají. Situaci nemůže spasit ani hudba Michaela Landa – ta je sice kvalitní a buduje správně atmosféru, ovšem opět víceméně jen za použïtí několika klasických melodií. Velmi nepříjemné je potom nestandardní ovládání - k pohybu neslouží klikání myši, ale držení tlačítka a tažení, což je vrcholně nešikovné (aspoň že fungují klávesy WASD), stejně nepochopitelná je nemožnost prozkoumávat předměty v inventáři pravým tlačítkem (je třeba nejdřív kliknout na lupu a tu pak použít na předmět) a spojovat je přenesením jednoho na druhý (je třeba je vybrat a položit do k tomu určených políček a pak ještě kliknout na ikonu "smíchej" a doufat, že to něco udělá...).

Dohromady tedy lze Tales of Monkey Island doporučit. I přestože je hra přecpána vnitřními odkazy, pobaví se u ní lépe ti, kdo ještě s Guybrushem Threepwoodem neměli tu čest – je to bezpochyby vtipná adventura, která nabízí zajímavé hádanky a dobré dialogy. Ovšem nelze se zbavit dojmu, že si měli Telltale Games dát aspoň o trochu víc práce s vývojem než scenáristé Lucasfilmu s vymýšlením jména Guybrush...

Tales of Monkey Island

Docela pěkný rozjezd nového Guybrushova dobrodružství, ale nesmíte od něj očekávat příliš. Kdo se přenese přes nešikovný interface a občas odpudivou grafiku, u dialogů a některých scén se zaručeně pobaví.

humorné dialogy, variabilní hádanky a slibný rozjezd příběhu seriálu Tales of Monkey Island
snad až příliš mnoho odkazů namísto původního humoru, ošklivá grafika, nestandardní a otravné prvky v interface