Superliminal Recenze Superliminal

Superliminal

Zdeněk Pudivítr

Zdeněk Pudivítr

29. 7. 2020 12:10 2

Logické hry to na poli PC a domácích konzolí nemají moc jednoduché. Zatímco na mobilech tvoříme barevné řady, šoupeme geometrickými tvary, hledáme stejné symboly a doplňujeme čísla jako o závod, mám pocit, že doma na gauči se nám moc přemýšlet nechce. Ne, že by to bylo úplně nepochopitelné, přesto vždy rád vidím úspěch her jako The Talos Principle, Portal nebo The Witness, které jsou pro mě vítaným zpestřením mezi záplavou převážně akčních titulů. Superliminal je hrou ze stejných vod jako výše uvedené, a ačkoli je svým rozsahem mnohem skromnější, neznamená to, že by neměla svým zájemcům co nabídnout.

ÚHEL POHLEDU

Prvotina malého týmu Pillow Castle staví svou hratelnost především na optických iluzích ve 3D prostoru. Když se díváte na velký předmět z velké dálky, připadá vám malý. Uchopíte ho, postavíte před sebe a skutečně se malým stane. Stejně tak můžete objekty zvětšovat tím, že je prostě umístíte daleko od sebe. Jednoduchý, ale skvělý nápad. Tím to ale nekončí. Postupem času dojde i na hrátky s barvami, světlem, klonováním předmětů nebo vymotávání se ze zdánlivě nekonečných labyrintů.

Nezřídkakdy budete zpochybňovat, zda je to, co vidíte, vlastně skutečné.

Pro úspěšné překonání zhruba tříhodinové příběhové linky si budete muset osvojit poněkud netradiční způsob vnímání svého okolí. Nezřídkakdy budete zpochybňovat, zda je to, co vidíte, vlastně skutečné a přemýšlet, jakým způsobem hru „rozbít“, aby vám ukázala to, co skutečně skrývá. Pro obzvlášť vynalézavé a zvědavé hráče připravili autoři navíc skryté předměty a místnosti, ke kterým bude potřeba například doskákat po lustrech či procházet neviditelnými dveřmi. Zkrátka kdo si bude chtít hru pořádně vychutnat, dostane možnost tak učinit. Tedy částečně.

HRANICE MOŽNOSTÍ

Až budete zaseklí u některé z logických hádanek, možná vás bude otravovat, že kolem sebe uvidíte více řešení daného problému, nicméně ty vám vývojáři nedovolí použít. Je pochopitelné, že by se hra stala velmi rychle nefunkční, pokud by se tak mocný nástroj, jakým je zmíněné manipulování velikostí předmětů, dal použít na vše, co máte po ruce. Zároveň je ale škoda, že tím pádem budete po každém vstupu do místnosti chodit sem a tam a zjišťovat, u kterého předmětu se vám změní kurzor na ikonu ruky abyste zjistili, že je aktivní a lze s ním nějakým způsobem pracovat.

Často jsem se při průchodu hrou zamýšlel nad tím, jak složité asi musí být takové nápady zpracovat, aby fungovaly.

I přes to všechno je ale působivé sledovat, jaké triky dokázali autoři ve svém díle vytvořit. Jestli se vám líbily třeba hrátky s prostorem z Layers of Fear, kde jste se například podívali oknem do místnosti, abyste o chvíli později zjistili, že jste do ní byli teleportováni, Superliminal si užijete. Často jsem se při průchodu hrou zamýšlel nad tím, jak složité asi musí být takové nápady zpracovat, aby fungovaly. Klobouk dolů.

Když už jsme u technického provedení hry, stojí za to zmínit, že běží na enginu Unity, který je nechvalně známý pro své dlouhé nahrávací časy. V případě Superliminal se sice moc nenačekáte, vzhledem k délce hry jsou ale načítací obrazovky poměrně časté a lehce podkopávají dynamiku hry. Toho si evidentně byli vědomi i sami autoři, a tak jich alespoň připravili hned několik druhů. A vzhledem k tomu, že jsou vcelku vtipné, zmizí často rychleji než váš úsměv.

Drobné výhrady mám k ovládání, které by mohlo být plynulejší. Hra se až na výjimky na PS4 Pro neseká, na vteřinku jí zatopíte třeba až klonováním velkého počtu předmětů nebo situacemi, kdy řeší kolize velkých objektů. Pochopitelné. Přesto se nemůžu zbavit pocitu, že hra stabilně běží v nějaké neobvyklé snímkovací frekvenci. Po minutě hraní na to přestávám myslet a vlastně mě to nijak zvlášť neobtěžuje, ale při přechodu z jiné hry je jasně cítit, že Superliminal neběží úplně hladce.

NEBROUŠENÝ, ALE VZÁCNÝ DRAHOKAM

Superliminal podle mě patří do kategorie her, které je, i přesto, že mají k dokonalosti daleko, potřeba vyzdvihnout, aby se neztratily mezi velkými AAA tituly. Mám na mysli to, že pro tuhle hru asi do obchodu půjde cíleně málokdo. A to je škoda. Fanouškům originálních logických titulů by zkrátka neměla uniknout, a když se jí podaří zaujmout i někoho ze zbytku hráčského publika, jedině dobře. Ostatně i vy už jen z pohledu na trailer jistě poznáte, jestli se vám trefila do vkusu nebo prostě o tento typ her obecně nemáte zájem.

Superliminal

Pro váhavé mohu ještě doplnit, že mezi velké přednosti Superliminal jednoznačně patří hudba, která vás bude svými tóny příjemně uklidňovat i během situací, kdy se budete nenávidět za to, proč vám řešení některé z hádanek tak dlouho nedochází. Pointa příběhu, ač nikterak objevná, hru krásně zaobaluje  Bez ní by byla jen sérií překážek a vyprávění tak dodává Superliminal další vrstvu. Zkrátka tu máme další povedený titul nezávislé videoherní scény. Více takových, prosím.

Superliminal

Ze Superliminal vám půjde hlava kolem. A to je dobře!