SUPERHOT VR Recenze Superhot VR

Superhot VR

Pavel Makal

Pavel Makal

31. 7. 2017 13:45 9

Když jsem byl malý chlapec, vyrůstající v 90. letech minulého století, samozřejmě jsem miloval akční filmy všeho typu. Arnold, Sylverster, Bruce a samozřejmě i Steven Seagal na zrnících VHS kazetách jsou něčím, co nikdo z mojí generace nemůže vytěsnit. Vzpomínám si ale na jeden zvláštní fenomén. Kdykoli hrdina či padouch zamířil svou zbraní do kamery, pocítil jsem podivné, nepříjemné mravenčení mezi očima u kořenu nosu. Nevím, zda jste někdy zažili něco podobného, pravdou je, že léta hraní videoher, kde se to střílením jen hemží, ve mně tento pocit zdánlivě udusala. Jenže pak přišel Superhot VR a já poprvé okusil, jaké jsou poslední okamžiky před tím, než vás kulka zasáhne přímo mezi oči. A vážení, opravdu mě to bavilo!

ZNÁMÝ RECEPT V NOVÉM KABÁTĚ

Pokud jste o Superhot nikdy neslyšeli, není nic snazšího než si přečíst Davidovu loňskou recenzi. Pokud vám stačí zkratkovité vysvětlení, pak vězte, že dílo polského studia Superhot Team je jednou z nejoriginálnějších stříleček posledních let. Proč? Jářku, v zásadě proto, že tady se čas hýbe jen tehdy, když se hýbete vy. Jediný zásah znamená smrt, a to jak pro vás, tak i pro nepřátele. Hra si vystačí jen s velice omezenou paletou barev, sněhobílá prostředí se hemží rudými nepřáteli a jsou poseta černými předměty, které můžete používat k jejich odpravování. Jestliže jste původní Superhot hráli, určitě mi dáte za pravdu, že hra se limitně blíží spíše puzzlu, kde je střelba jen jedním z prostředků, jak vyřešit prekérní situaci. Každou úroveň lze opakovaně řešit různými způsoby, zlepšovat svůj čas a vymýšlet co nejefektnější a nejefektivnější způsoby anihilace protivníků. A když to téhle už tak nadmíru chutné směsi přisypete trochu té virtuální reality, vznikne vám krmě, která skoro zastíní i svíci se šesti.

Hru sice lze hrát i v sedě, její opravdový potenciál ale vytěžíte v okamžiku, kdy budete mít kolem sebe dost místa na nejrůznější manévry.

Ještě než se pustím do popisu toho, proč je Superhot hrou, kterou by si žádný majitel VR zařízení neměl nechat ujít, je na místě několik upozornění. Testoval jsem verzi pro PlayStation VR, hra je dostupná i na PC a můžete si ji zahrát, pokud vlastníte zařízení HTC Vive nebo Oculus Rift. Pokud se rozhodnete Superhot na PS VR pořídit, mějte na paměti dvě věci. Jednak potřebujete poměrně velkorysý prostor kolem sebe. Hru sice lze hrát i v sedě, její opravdový potenciál ale vytěžíte v okamžiku, kdy budete mít kolem sebe dost místa na nejrůznější manévry. Počítejte také s tím, že ke hraní potřebujete dva ovladače PS Move, Superhot VR vůbec nepodporuje hraní na DualShocku 4. Jestliže splňujete obě kritéria, máte před sebou velice slušnou jízdu virtuálním prostorem.

AKČNÍM HRDINOU SNADNO A RYCHLE

Jakmile si nasadíte helmu a popadnete ovladače do rukou, ocitnete se v nápadně známém prostředí. S ohledem na jednoduchou grafiku původní hry konverze pro VR nijak zvlášť netrpí a vše působí pěkně ostře. Tedy až do chvíle, než si zafuníte a zapotíte čočky, ale o tom až později. Neočekávejte, že VR verze je prostou předělávkou původní hry. Vývojáři chytře změnili koncept a pokud vám od posledního odstavce vrtalo hlavou, jak se budete ve hře pohybovat bez DualShocku, odpověď je nasnadě - nebudete. V Superhot VR jste přikováni na jednom místě, to ale neznamená, že váš zážitek bude nudně statický. Ani omylem! I ten nejmenší pohyb znamená posun času, pamatujete? Kamera velmi dobře snímá pozici helmy a jakmile jsem si uvědomil, že hra skutečně funguje a co vše v ní mohu dělat, roztáhl si mi na obličeji neuvěřitelně uspokojený úsměv. A mohu s velkou radostí říct, že po většinu herní doby už mě neopustil.

Prvních pár úrovní slouží jako tutorial, ale velice brzy započne ono frenetické drama, které si v ničem nezadá s původním Superhot. Nepřátel je spousta, ženou se k vám ze všech stran, v rukou třímají pistole, samopaly, brokovnice nebo nože. Musíte být neustále ve střehu, krýt si záda, pečlivě umísťovat střely, počítat munici a využívat všeho, co se vám dostane pod ruku. Možná vám to bude připadat dětinské, ale v okamžiku, kdy jsem dal nepříteli pěstí, druhou rukou jsem ve vzduchu zachytil pistoli, kterou upustil a v rychlém sledu odstřelil dva další záporáky, kteří po mně šli z boku, cítil jsem se jako hrdina. Jako ten akční hrdina, jakým jsem v dětství chtěl být. Zážitek k nezaplacení! A podobných momentů je ve hře zkrátka mnoho. Budete zalévat protivníky deštěm kulek ze dvou samopalů naráz, házet šurikeny, sledovat, jak kolem vás majestátně proplouvá hejno broků a hystericky se krčit za jedinou překážku, která vás dělí od jisté smrti. Zapomeňte na trapné kroucení hlavou v příšerném Eagle Flightu, tady vás čeká pořádný adrenalin.

LEPŠÍ NEŽ TOTAL GYM 1000

Superhot VR s trochou nadsázky funguje docela dobře jako cvičební pomůcka. Pokud jste na tom s fyzičkou jako já, budete překvapeni, jak rychle se při hraní zapotíte. V případě, že poslechnete mé rady a budete hrát ve stoje ve větším prostoru, bude vaše snažení pro nezúčastněné okolí připomínat lehce retardovaný breakdance. Neustále budete klesat do dřepu, balancovat na špičkách, kroutit se v piruetách, tak moc hra dokáže pohltit svou iluzí. Při hraní jsem si připadal jako Neo, když se poprvé dostal do programu Construct. A řeknu vám, je to zatraceně parádní pocit. Bohužel zejména v aktuálních horkých měsících z prostorově výraznějších jedinců mého typu při hraní lije pot po litrech a po chvíli budete nuceni přerušit hraní a otřít headset, který vypadá jako potapěčské brýle. Vysportovaní borci ale tento problém jistě mít nebudou.

Rozhodně se jedná o lepší investici, než jsou jednohubky Robinson: The Journey nebo už zmiňovaný Eagle Flight.

Bohužel to není jediná potíž, která vám může hraní Superhot VR otrávit. Čas od času se bohužel stane, že kamera nesprávně zaznamená pohyb ovladačů, což v této hře může znamenat smrt. Nepříjemné je to zejména z toho důvodu, že každá z 18 misí se skládá z menších částí, mezi nimiž ale není žádný checkpoint, tudíž vás hra může začít poměrně brzy frustrovat neustálým opakováním stejných pasáží. Nemalý cvik vyžaduje i házení předmětů a ani po dohrání si nejsem zcela jist, zda je na vině má neschopnost, nebo nepřesnost ovladačů. Celou kampaň můžete projít zhruba za tři až čtyři hodiny, což je při cenovce 689 korun poměrně málo. O příběhu navíc nemůže být řeč, narozdíl od původního Superhot se VR varianta od nějakého většího vyprávění oprostila. Na druhou stranu se vám po dohrání zpřístupní bonusové úrovně a výzvy, a pak se rozhodně jedná o lepší investici, než jsou jednohubky Robinson: The Journey nebo už zmiňovaný Eagle Flight.

Superhot VR

I přes vyjmenované výtky je Superhot VR z mého pohledu tím nejlepším, co si můžete momentálně na headsetu od Sony zahrát. Nemohu se zbavit dojmu, že vývojáři už od počátku navrhovali svůj koncept s tím, že se v budoucnu podívá i do virtuální reality. To, co fungovalo loni v původní hře, funguje výborně i v novince. Už dlouho jsem při hraní nebyl tak nadšený ze samotného jádra hratelnosti. Superhot VR mě přinutil nadávat, smát se, hýkat radostí, funět vzteky a únavou a vítězně ryčet po překonání náročných pasáží. Mám rád takové hry, protože připomínají ten opravdový důvod, proč hrajeme. Jestli máte doma PS VR nebo některý z podporovaných PC headsetů, určitě dejte Superhot šanci. Je to první hra, která by mě přiměla o pořízení uvažovat.

SUPERHOT VR

Naprosto skvělý zážitek z virtuální reality kazí několik nepříjemností, které hře brání v absolutním hodnocení. I tak se ale jedná o povinnost pro všechny majitele headsetu od Sony. Z mého pohledu se jedná o momentálně nejlepší hru na PS VR.