SBK 2011 Recenze SBK 2011

SBK 2011

Ondřej Švára

Ondřej Švára

3. 5. 2011 22:00 2
Reklama

Oč snadnější je pro vývojáře vyrobit každoroční facelift nějaké sportovní hry, o to hůře bývá recenzentovi, když k ní má napsat nový text a nezopakovat stokrát vyřčená fakta. Syndromem stará/mladá začíná kvůli vydavatelské setrvačnosti trpět i motocyklová série SBK, jejíž nový díl nese výmluvný podtitul - 2011. Šlus, letopočet stačí. A pamětníci ví, že stačil vždycky. Co vlastně dodávat ke hře, která je (a z principu musí být) pořád stejná? My ale něco dodat musíme. A chceme.

Letošní SBK 11 totiž úplně stejné jako to starší není. Ne snad proto, že by se jinak Milestone museli propadnout hanbou. To už by dávno udělali po SuperStars: Next Challenge, což byla opravdu stará hra v nové krabici. Ne. Aktuální herní superbiky jsou odlišné v tom, jak přistupují k věčnému kompromisu značky mezi arkádovým jízdním režimem a simulátorem. Zatímco loni vývojáři oba modely striktně oddělili a vyrobili de facto dvě zcela odlišné hry v jednom balení, letos šli na problém více od lesa a přinesli košík s jedním, diplomaticky řečeno zajímavým, nápadem. Slepili totiž arkádu a simulaci v jeden celek. Ovšem ne tak, že by vzniklo něco na způsob NfS: Shift. V nových superbicích nyní pouze neexistuje ono základní rozdělení, kde by na sebe arkáda vázala ultralehký jízdní režim a s ním disciplíny, které by byly milovníkům simulátoru nepřístupné. Teď hra nechává na každém z vás, jak chcete to či ono jet.

Tvoje volba

Po prvním zahrání zjistíte, že je to praktické. Nyní lze pro všechno od single závodu přes šampionát až po arkádově úkolovou soutěž Tour vybírat vždy jeden ze tří stupňů naladění: arkáda, kompromisní medium a simulátor. A to je sympatický způsob, jak vyhovět oběma závodnickým táborům. Teď neexistuje žádné buď, anebo. Vybírejte naladění prostě dle své chuti a schopností. Je libo zajet první závody v Tour na arkádní režim a pak postupně přeřadit na zlatý střed a ke konci zkusit simulaci? Ano, není to problém. Režimy se totiž dají libovolně nastavovat nejen před typem soutěže (quick race, time trial, šampionát, kariéra, Tour), ale rovněž před každým dílčím podnikem v dlouhodobém seriálu. Jak moc jsou nyní vlastnosti hry provázané, ukazuje i to, že si na arkádu klidně můžete zvolit možnost jezdcova zranění nebo poškození motocyklu.

Na druhou stranu ale hra vlastně zchudla, neboť staví jen na simulátorové sekci z minulého dílu, která rovněž obsahovala tři jízdní volby. Ty nové ze SBK 11 lze obecně charakterizovat tím, že se pod nimi motorky chovají překvapivě podobně a opravdu si více berou ze simulace starého dílu, než z nějakého bezstarostného „Tour trampejlení“. Pro všechny tři režimy je nyní typická nervozita stroje v zatáčkách a především velmi zvolna nastupující brzdy. Pakliže jste zvyklí na konkurenční MotoGP a zejména jeho starší díly, tak budete v SBK velmi překvapeni, jak těžké je dostávat motocykl pod stokilometrovou rychlost a nevyjíždět ze zatáček po tečnách vstříc slámě. Jednotlivé režimy se liší spíše jen v technické v pomoci, kterou počítač jezdci na každé úrovni dá, nebo naopak neposkytne. V arkádě za něj například vypíná plyn, pokud najíždí do zatáček příliš rychle. A jakmile začátečník zjistí, že se tato poměrně otravná funkce nedá vypnout, brzy přejde na volbu medium, která už je oproštěna od autopilota a dává konečně dobrý pocit z jízdy, byť je stále ještě znát lehká činnost neviditelného protiprokluzu a stabilizátoru. Na full simulaci už nikoliv. Plnotučná jízda je doprovázena opravdu velkou nestabilitou motorky (zejména na mokru) a jezdec je obecně mnohem ochotnější opouštět stroj v situacích, které by na jednodušší režimy ustál.

Čím víc ale u SBK 2011 ze začátku trpíte, tím více si pak hraní užíváte. Ve schopnosti učení je nový superbikový díl k neporažení a dlouhodobá snaha o kompromis, o které jsme se bavili nahoře, vychází Milestonu na jedničku. Ostatně, hájit prestiž značky pomocí simulace a zároveň lákat mainstreamové hráče arkádou - to byl a je hlavní cíl SBK od znovuzrození brandu v roce 2007, kdy vydavatelskou záštitu nad prací Milestonu převzalo Black Bean po Electronic Arts. A to se nyní opravdu daří.

Málo atraktivity

Proto je docela škoda, že už v souvislosti s novým dílem není o čem psát. Obsahově SBK 2011 totiž nenabízí nic úžasného, ani dlouhotrvajícího. Čeká vás letošní aktualizovaná závodní licence, oplývající čtyřmi motocyklovými třídami Superbike, Supersport, Superstock 1000 a Legends,v nichž se utkáte s osmdesátkou závodníků na šestnácti tratích a devíti značkách motorek, což zní sice dobře, ale osmiletá kariéra s drobtem manažerských funkcí vydrží jen na pár hodin a arkádová Tour není nic jiného, než jen vydloubnutá bláznivá část z minulého dílu, ochuzená o kus divokosti a o živé vstupy s členy týmu. Nový díl v podstatě neobsahuje nic, co by neměl ten starší a ani on nebyl kdovíjak nabobtnalý. Tady se projevuje obrovská nevýhoda závodních her, které čerpají z drahé a přitom silně omezující závodní licence. Shodou okolností je to devadesát procent tvorby Milestonu.

Takže co se SBK 2011? Nová závodní hra italské výroby si odnáší pozitivní hodnocení, které ani tak neplyne z toho, že není v motocyklovém fochu pořádná konkurence, ale protože je to opravdu zábavná hra s praktickým přístupem k obyčejnému i zkušenému závodníkovi. Leč, je to za cenu ústupků, SBK zaprvé už není dvěma hrami v jedné (byť na takovou kombinaci spousta lidí nadávala) a zadruhé nedokáže přivábit ničím dalším, než jen aktualizovanou soupiskou jezdců. O grafické stránce a všemožně propagované technologii EmotionFX se pak ani nehodlám šířit, neboť v praxi jsou změny skoro nepostřehnutelné. Po vizuální stránce platí, že je hlavně kvůli nedetailním tratím stále mnohem lepší dívat se na superbiky v televizi.

SBK 2011
Windows PC
PlayStation PlayStation 3
Xbox Xbox 360

Verdikt

SBK 2011 si bere více ze simulace, než z arkády, ale zazávodit si přitom může každý. Milestone nestvořili motocyklový zázrak, ale určitě hru, za kterou se nemusejí stydět.

Reklama
Reklama

Komentáře

Nejsi přihlášený(á)

Pro psaní a hodnocení komentářů se prosím přihlas ke svému účtu nebo si jej vytvoř.

Rychlé přihlášení přes:

Google Seznam
Reklama
Reklama