Super Meat Boy Recenze Super Meat Boy

Super Meat Boy

Marek Švrkala

Marek Švrkala

30. 12. 2010 23:22 5

Porotci Independent Games Festivalu, nejprestižnější světové soutěže nezávislých her, každý rok zveřejňují pět nominovaných titulů na hlavní cenu, tedy na nejlepší hru roku. Finalisté nemusí být ještě dokončení, tvůrcům stačí prezentovat funkční prototyp. I proto se častokrát stane, že jury nevybere skutečně to nejlepší a vybraný projekt nakonec zklame. V případě plošinovky Super Meat Boy, která se objevila v pětici nominovaných titulů roku 2010, ale porota rozhodně vedle nešlápla. Super Meat Boy si superlativy zaslouží.

Kdo tohle vymyslel? Já ho uškrtím!!!

Nemá cenu chodit kolem horké kaše nebo v tomto případě spíše kolem krvavé flákoty masa. Od začátku je vše jasné – Super Meat Boy je hardcore 2D plošinovka, která si na nic nehraje. Nabízí to nejzákladnější, co klasický žánr provázelo celých třicet let, a tuto prvotní esenci přivádí k dokonalosti. Hratelnost spočívá v kombinaci trojice tradičních pohybů – chůze, běhu a skoku. Navíc se můžete odrážet od zdí a klouzat po nich. To je opravdu vše – nečekejte žádné střílení, žádnou kooperaci, ani jiné prvky, jimiž se dnešní hopsačky pokouší odlišit a zaujmout. Jak už ale jistě víte, i s tou nejzákladnější kombinací herních prvků se dají dělat velké věci. A právě to se autorskému duu Team Meat - Edmund McMillen (autor indie záležitostí Gish, Braid nebo Aether) a Tommy Refenes - povedlo.

Ve více než třech stovkách levelů (další přibudou díky editoru, který bude v lednu uvolněn pro veřejnost) autoři postupně servírují ohromné množství různých nápadů a scénářů, jak hráče potrápit. V kraťounkých úrovních (většinu jich lze při přesném zvládnutí úkolů projít maximálně za několik desítek vteřin) se setkáte s tradičním game designem – musíte se vyhýbat bodákům, ozubeným kolům a jiným ostrým nástrahám. Využijete klíče, posuvné plošinky, odpadávající zdi nebo větráky, díky nimž se můžete vznášet. Tu a tam se vynoří také různí nepřátelé, kteří vám cestu ještě více znepříjemní. Místo střelby a soubojů se jim musíte vyhýbat, což vyžaduje přesné časování jednotlivých kroků. Stačí na chvilku zaváhat a jste zase na začátku. Po smrti totiž následuje okamžitý automatický restart. Klíčové je bezchybně ovládnout pohyb své postavičky, sehrát se se svým ovladačem. Sami vývojáři při každém spuštění hry humornými hláškami upozorňují, že je vhodné vytáhnout gamepad. S trochou cviku je však možné hrát i klasicky na klávesnici. Ale pozor, riziko jejího zničení je u výbušnějších jedinců hodně vysoké...

Na tohle nemám, končím

Cílem v každé z mnoha úrovní je proskákat až k Bandage Girl, milované ženě hlavního hrdiny, Meat Boye. Bohužel i když se k ní dostanete, čeká vás další práce. Zlotřilý doktor Fetus ji vždy znovu unese. Flák masa (přesně tak Meat Boy vypadá) je zamilovaný až do morku kostí, není se tak co divit, že je rozhodnutý pro dívku udělat cokoli. Třeba i mnohokrát zemřít a efektně se rozplácnout na stěně. Počítadlo úmrtí se klidně může vyšplhat do tisíců, časté opakování je nedílnou součástí hry. Některé levely prakticky nelze dokončit jinak než metodou pokus – omyl. Vše je spojeno i s pořádnou porcí vtipu. Pokud úroveň zdárně projdete, spustí se simultánní animace všech vašich předchozích pokusů. V opakovaných záběrech tak pobíhají klidně stovky postaviček najednou – sledovat jejich nešťastné osudy a postupné zlepšování je velmi zábavné.

Přestože pro přesun do dalšího světa stačí úspěšně dokončit většinu levelů v předcházející oblasti a zdolat závěrečný souboj s bossem, pouhým průchodem úrovně bez zaváhání vaše snažení končit nemusí. Potřebnou motivaci pro další hraní přináší přísný časový limit, jehož splnění odemkne ještě obtížnější verze jednotlivých úrovní (takzvaný Dark World) s větším počtem pastí. Vedle nich můžete na speciálních místech vstoupit i do takzvaných Warp zón. Když je naleznete, ocitnete se v retro levelech, které jako by vypadly z dob osmibitů a dalších historických zařízení. Adrenalin nostalgického hopsání navíc zvyšuje fakt, že na rozdíl od normálních módů nemáte neomezený počet životů.

Zajímavou motivací je také sbírání náplastí. Ty jsou umístěné na těžko dosažitelných místech. Pokud jich získáte dostatek, zpřístupní se vám další herní postavy. Místo zkrvaveného Meat Boye můžete hrát i za jiné hrdiny a to ne jen tak ledajaké. Tvůrci se dohodli s autory známých indie hitů a implementovali do hry jejich postavičky. Setkáte se tak například s Josefem z české adventury Machinarium, kapitánem Viridianem z retro arkády VVVVVV nebo s Runmanem ze stejnojmenné série skákaček. Každá z postav má navíc rozdílné vlastnosti, jejichž využití může dopomoci ke splnění některých úrovní. Speciální postavy jsou na různých platformách unikátní, majitelé Super Meat Boye na Xboxu 360 tak mohou řádit s jinými hrdiny než PCčkáři.

Tu plošinku přeskočím. Ty vole, jsem fakt dobrej

Urputné zápolení doprovází klišovitý příběh o záchraně přítelkyně. Naštěstí jej tvůrci neberou vážně, což dokládají úsměvné animované cutscény. Kreslené animace rozdělují jednotlivé světy a finální souboje, do hry vnáší potřebný humor a odlehčení. Zpracování je jinak hlavně účelné, postavy přesto mají potřebný šmrnc a na jejich pohyb se dívá hezky. S nadsázkou je nutné brát i neustálé stříkání krve z Meat Boye. Červená tekutina na plošinkách zůstává, postava pak na ní hezky šplouchá. Velkou pochvalu zaslouží hudební doprovod od Dannyho Baranowskyho (složil hudbu např. pro Canabalt a Gravity Hook) – chytlavé melodie dovedou rozparádit a navodit skvělou kulisu. Navíc je jich dostatek a vhodně se střídají, a tak vydrží dostatečně dlouho.

Při hraní pozdějších úrovní (první svět slouží hlavně jako tutoriál a je jednodušší) Super Meat Boye se snad nikdo neubrání občasným pocitům zoufalství a následným záchvatům vzteku. Nastavená obtížnost je na dnešní poměry opravdu extrémní, hru dokončí jen ti nejlepší a nejvytrvalejší, což dokládají i různé statistiky na Steamu nebo jiných službách. Pokud se vysoké laťky nebojíte, budete štědře odměněni. Pocit radosti, který vás zavalí, když dokončíte úroveň třeba po stovce marných pokusů, je totiž nepopsatelný. Právě takovou triumfální náladu umí Super Meat Boy navodit báječně. Nejen díky tomu je jedním z nejblyštivějších nezávislých klenotů posledních let.

Super Meat Boy
PlayStation Vita Vita

Skvělý level design velkého množství úrovní nabízí spolu s obrovskou obtížností dlouhotrvající herní zážitek. To vše za výhodnou cenu nezávislých titulů. Jasný tip nejen pro milovníky hardcore plošinovek.