Super Mario Odyssey Recenze Super Mario Odyssey

Super Mario Odyssey

26. 10. 2017 13:00 18

Opakuje se situace z letošního jara se Zeldou. Jeden z nejočekávanějších titulů nejen nové konzole, ale v podstatě i celého roku, už tištěná média vychvalují až do nebes a ta digitální v podstatě s křížkem po funuse přicházejí se svými verdikty mezi hráče, kteří už vědí o hře první poslední. Není třeba chodit kolem horké kaše - Super Mario Odyssey je super hra. Je to i nejlepší hra s Mariem za celé roky. Především je to však moderní a nápadité dobrodružství, které se nebojí hráče bavit všemi dostupnými prostředky.

Bylo nebylo, za devatero horami v houbovém království unesl Bowser princeznu Peach a chystá se jí rovnou vzít za ženu. Mario to samozřejmě nemůže nechat jen tak a vydává se princeznu zachránit. Kníratý instalatér v tom však tentokrát není sám. Jelikož Luigi asi neměl zrovna čas, novým společníkem buclatého protagonisty je Cappy, jeden z obyvatel kloboukového království, kterému Bowser unesl přítelkyni Tiaru. Mario a Cappy tak nasedají na létající loď Odyssey a jdou Bowserovi ve stopách přes 14 rozličných světů. V každém novém světě je třeba posbírat měsíčky, které fungují jako palivo pro Odyssey a zastávky tak Mario vyplňuje průzkumem, hledáním měsíců, likvidací bossů a k tomu všemu mu pomáhá Cappy a jeho schopnost přenést Mariovo vědomí do chyceného nepřítele.

CESTA DO HLUBIN ŽABÁKOVY DUŠE

Stačí hodit čepicí a Mario je vcucnut do těla překvapené žáby, ryby, Goomby, létajícího Bullet Billa, Tyrannosaura Rexe, ale i kytky, patníku, tanku, ohnivé koule, elektrického výboje nebo v jednom velmi vtipném momentu obřího kusu masa. Každé převtělení přináší své výhody, většinou nějakou speciální dovednost, kterou využijete v daném světě k dalšímu postupu, vyřešení hádanky nebo poražení nepřítele. Ryby nepotřebují pod vodou hledat vzduchové bubliny, Goombové se dokáží stavět na sebe do vysokých věží, tankem můžete střílet po obrněných nepřátelích, a tak dále. Chytání nepřátel však není laciný gimmick, trik, který by se do nekonečna opakoval ve stejné podobě. V Odyssey lapání představuje centrální herní mechanismus a vývojáři po celou dobu hry přicházejí s novými nápady, jak hraní neustále oživovat a své hráče překvapovat.

Mario má tak tentokrát blíže k nové Laře Croft spíše než ke své poslední plošinovkové inkarnaci třeba v Super Mario 3D World.

I přes časté střídání těl se Odyssey nerozpadá na sekvenci miniher, kdy se každou chvíli děje něco jiného. Pospolu ji drží jakás takás dějová linie složená z několika hlavních úkolů, které je nutné v každé zemi splnit, sběr fialových mincí, za které lze nakupovat nové kostýmy nebo dekorace do létající lodě a především hlavní hvězda hry. Role hrdiny akční dobrodružné hry Mariovi sedí a hra v otevřenějších světech se spoustou různých aktivit a prostorem k dovádění je po všech těch 2D a 3D plošinovkách a spin-offech nečekaně svěží. Každý svět, který Mario navštíví, je v podstatě taková středně velká otevřená úroveň, ve které se míchají oblasti s lineárnější hratelností a volné prostory plné různých aktivit, skrytých cestiček, těžko dostupných místnůstek a schovaných pokladů v podobě fialových mincí a měsíčků. Mario má tak tentokrát blíže k nové Laře Croft spíše než ke své poslední plošinovkové inkarnaci třeba v Super Mario 3D World.

SUPER MARIO EPIZODY

Ať už zamíříte do zamrzlé pouště, pseudo-americké metropole, plážového království nebo opuštěné výzkumné stanice, kde se roboti starají o pěstování květin, vaším hlavním cílem bude vyřešit zdejší problém a nasbírat dostatek měsíčků pro vaši loď. Jejich hledání v lecčem připomíná záležitost s korok seeds v jarní Zeldě. Kdykoliv vidíte v krajině cosi jiného, pravděpodobně se jedná o nějaký hlavolam nebo úkol, za jehož splnění dostanete palivo pro vaši loď. Jednou budete muset poslepu projít vzor na zemi nebo v časovém limitu sesbírat barevné noty, jindy doplnit řadu buddhistických soch nebo vyhrát v běžeckém závodu plném podvodníků. Takových úkolíčků, puzzlů a výzev Super Mario Odyssey obsahuje nespočet a opakují se ve variacích třeba jen dvakrát nebo třikrát za celou hru. Nikdy se nenaplní prokletí současných open-worldovek, které v každé oblasti po hráči požadují plnění těch stále stejných triviálních aktivit.

Snad jedině by šlo Odyssey vytknout, že každý svět je menší, než by se mi líbílo. Jejich počet a rozmanitost to částečně vynahrazuje a hraní vlastně docela příjemně utíká. Nicméně se ze hry stává řetěz zhruba hodinových epizodek, kdy Mario s Cappym někam přiletí, vydají se směrem k hlavnímu úkolu, cestou vyřeší pár vedlejšáků, nasbírají měsíčky a mince, koupí si nový kostým, vyřeší problém, porazí bosse a zase můžou letět dál. Loď Odyssey k aktivaci vyžaduje mnohem méně měsíčků, než se jich v jakémkoliv království celkově nalézá. Zprvu tak není důvod, proč se po dosažení povinného minima snažit nové měsíčky hledat. Naštěstí se to však zlomí po dohrání hry. Závěrečnými titulky Super Mario Odyssey nekončí a pokud ve starých světech najdete dostatek nových měsíčků, otevřete si i nové dobrodružství.

UKÁZAT VŠECHNO, CO SWITCH DOKÁŽE

Je až obdivuhodné, jak moc se Nintendu povedlo podmínit snad každou část hry zábavě. Je to takový ten smysl pro detail, kdy třeba po nárazu do kaktusu Mariovi nos zrudne a objeví se na něm tři bodliny. Je to fotorežim, ve kterém si vyhrajete s kompozicí obrázků, používáním filtrů a efektů a můžete tak zvěčnit téměř jakýkoliv moment ve hře. Je to pohyb Maria a jeho hopsání ve světě díky překvapivě robustnímu pohybovému repertoáru. Různé kombinace vyústí v kutálení ze svahů, uskakování nepřátelům nebo skok extra vysoko či daleko. Mario také může využít hozeného Cappyho jako odrazovou plošinku nebo se roztočit a hodit čepičákem kolem sebe, což se hodí (ha!), když vás nepřátele obklíčí ze všech stran. Ovládání pak nabízí možnost hrát s oběma Joy-Cony odpojenými a světe div se, ono to není vůbec špatné! Cappy se tak nehází pouze stiskem tlačítka, ale i pohodlně škubnutím ruky. Pohybové ovládání navíc umožňuje několik výhod nad tím klasickým, třeba možnost hodit Cappyho nahoru či dolů nebo dráhu jeho letu ještě pohybem ruky pozměnit, což při klasickém ovládání nejde.

Dát Cappyho na hraní mladšímu sourozenci, potomkovi nebo nehráčovi je prostě v pořádku.

Zároveň s vytaženými ovladači můžete v podstatě okamžitě hru proměnit v co-op pro dva hráče. Lokální multiplayer lze zapnout a vypnout kdykoliv a druhý hráč se v něm zhostí Cappyho, který může poletovat v okolí nezávisle na Mariovi, sbírat penízky, útočit na nepřátele, případně je pro Maria chytit. Mezi oběma postavami tedy nepanuje úplná parita, ale dát Cappyho na hraní mladšímu sourozenci, potomkovi nebo nehráčovi je prostě v pořádku.

KDYBYS NEBYL MARIEM, NESTAL BY SES TYRANNOSAUREM

Super Mario Odyssey se tak profiluje jako tradiční nintenďácká rodinná hra se vším všudy, včetně líbivého grafického zpracování (nakonec ani to městské království nevypadá úplně zle, byť hra září spíše v jiných světech), naivního příběhu a nezávadného obsahu, ať už to znamená cokoliv. To samo o sobě není úplně problematické, ale pro trochu zkušenější hráče to s sebou nese i další klasickou ninteňdáckou vlastnost. Obtížnost hry není zprvu nijak vysoká a roste vskutku šnečím tempem. Poslední světy už mohou trochu potrápit i nesváteční hráče, ale opravdu jen trochu. Odyssey se vlastně zprostilo i jakýchkoli skutečných penalizací za chybu - Mario má tři životy a když o všechny přijde, vrací se zpět k nejbližšímu checkpointu ve stejném stavu, takže i například se sebranými měsíčky od posledního savu, jen o pár mincí lehčí. A to opravdu není žádný problém, neboť mincí je všude dost a i s pravidelným utrácením jich budete mít na kontě tisíce.

Super Mario Odyssey

Přesto tu po Zeldě máme co do činění, podle očekávání, s druhou vlajkovou lodí Nintendo Switch. Jestli nová Zelda open-worldovky naučila něco o provázanosti herních systémů, snad nový Mario ukáže, že lze mít herní světy plné aktivit, které se neopakují do zblbnutí. Odyssey je oddaná svému poslání hráče bavit a konzistentně si jí to daří originálními nápady a vynalézavým level designem, díky kterému je na relativně malé ploše každého světa pořád někde něco zajímavého či nového k prozkoumání a získání. Nejde však o žádné nostalgické pomrknutí na doby největší slávy barevných plošinovek. Tohle je moderní hra, která posouvá hranice a nastoluje nová pravidla svého žánru.

Super Mario Odyssey

Super Mario Odyssey je návrat Maria na výsluní v nejlepší možné podobě a pokud vlastníte Switch, neměli byste si tuhle hru nechat ujít.