Super Mario Maker Recenze Super Mario Maker

Super Mario Maker

Lukáš Kunce

Lukáš Kunce

7. 9. 2015 06:00 2

Pamatujete si na Mario Paint? Pravděpodobně ne. Šlo o zvláštní hříčku, která na začátku 90. let vyšla exkluzivně pro SNES a v jejím balení se ukrývala také speciální dvoutlačítková myš. Uživatel si ve hře mohl namalovat nebo složit v podstatě cokoliv a využít k tomu oblíbených postav a zvuků z populárního universa. Z Mario Paint se po letech stala kultovní záležitost, komunita si žádala nový díl a jak dobře víme, Nintendo hlasu lidu naslouchá. Ačkoliv Super Mario Maker není přímým nástupcem malování, má našlápnuto získat mezi hráči podobný status.

POČKEJ!

Nintendo mívá boží nápady. Stejně tak ale umí přijít s absolutním nesmyslem, a protože je japonský gigant konzistentní, neušetřil ani Super Mario Maker. Rozumných způsobů, jak odemknout další herní prvky, existuje spousta. Nintendo ale vsadilo na dávkování obsahu po opravdu malých doušcích. Abyste v editoru mohli využít všechny typy překážek a nepřátel, musíte každý den strávit alespoň pár minut vytvářením úrovně z prozatím dostupných zdrojů. Ve výsledku zabere cesta ke kompletnímu balíku nástrojů dlouhých 9 dnů. Motivace Nintenda je jasná, ale nástrojů ve hře vážně není tolik, abyste se jimi cítili přehlceni. O to úsměvnější je fakt, že stačí po každém upozornění, že další den náklaďák doveze pár nových hraček, přetočit čas konzole o den vpřed. Tudíž kdo chce mít všechno hned, má možnost. Hráč, který k takovému fíglu nepřijde, si ale protrpí více než týden zbytečného čekání.

Nadšená komunita už připravila například střílečku ve stylu R-Type, vertikální bowling a samozřejmě také extrémně náročné kousky pro opravdu trpělivé a zkušené hráče.

Super Mario Maker má dvě základní části - Create a Play. Ve druhé jmenované si můžete vyzkoušet ostatními hráči vytvořené levely a prostřednictvím sítě Miiverse je hodnotit i komentovat. Teprve ve chvíli, kdy odehrajete pár kladně hodnocených úrovní, si uvědomíte, co všechno lze v Super Mario Makeru dělat. Nintendo sice přibalilo balík desítek vlastních ukázkových úrovní, které jsou fajn, ale možná až příliš normální. Nadšená komunita už totiž připravila například střílečku ve stylu R-Type, vertikální bowling a samozřejmě také extrémně náročné kousky pro opravdu trpělivé a zkušené hráče, kde si bez dokonalého načasování všech pohybů ani neškrtnete. To by bylo, abyste se těm trollům nepomstili, co?

UŽ MŮŽEŠ

Editor Super Mario Makeru vám v konečné fázi nabídne něco přes 60 dílčích prvků, což je ideální počet, pokud se v tabulce nástrojů nechcete ztratit. Je na vás, zda uděláte úroveň klasickou, podzemní nebo duchařskou ve stylu původních Super Mario Bros., Super Mario Bros 3., Super Mario World či moderních New Super Mario Bros. Pochopitelně vám jsou k dispozici základní cihly, plošinky, mince, power-upy, goombové, želvy a všichni další známí nepřátelé. K vytvořeni opravdu zajímavých levelů ale budete chtít použít pokročilejší objekty jako "teleportační" dveře, liány, pohyblivé plošiny nebo zvukové efekty. Příležitost se najde i pro vaše figurky amiibo, které ve formě power-upu zpřístupní roztomilé kostýmy. Dokonce můžete zasadit ikonické zelené trubky, které Maria pošlou do další vámi navržené pod-úrovně. Dlouhé levely ale trpí kvůli tomu, že mezi herními prvky nenajdete nezbytný checkpoint. Do jak frustrujících situací se kvůli tomu může hráč dostat, si jistě umíte představit sami.

Ta vůbec nejlepší vlastnost Super Mario Makeru je jeho neuvěřitelná přístupnost. Podobné editory totiž bývají zbytečně komplikované, naučit se je pořádně ovládat zabere hodiny času a pokud v tom nejste skutečně dobří, pravděpodobně se na ně brzy vykašlete. Super Mario Maker je díky unikátním možnostem Nintenda Wii U tak uživatelsky přátelský, jak je to jen možné. Tlačítkové zkratky pro kopírování a gumování fungují skvěle a vlastně celému systému ovládání, který stojí na dotykovém GamePadu, nelze cokoliv vytknout. Žádné házení klacků pod nohy, pomalé reakce nebo vyčerpávající a nezáživné testování, tak to má být. Celý proces tvorby úrovně lze bez výhrad a dodatků popsat jediným slovem - intuitivní.

MALÝ VELKÝ ZÁZRAK

Snad jedinou objektivní slabinou hry jsou její online funkce. To v případě titulů od Nintenda není nic nového. S nahráváním vašich úrovní do online prostoru sice nebudete mít nejmenší potíže, ovšem vyhledávač se vývojářům nepovedl. Levely sice můžete řadit dle oblíbenosti nebo obtížnosti, chybí ale možnost hledat dle názvu. Pokud vám tedy kamarád doporučí fakt skvělou a boží úroveň, bude vám k ní muset poslat i unikátní kód, bez kterého se k ní prostě nedostanete. Komentování prostřednictvím Miiverse se jeví jako výborný nápad, přechod ze hry do další aplikace je ale příšerně zdlouhavý, a pokud už jste zvyklí na svižnost podobných funkcí na jiných strojích, asi si psaní chytrých poznámek brzy odpustíte. Rok 2015. Naštěstí hra běží perfektně plynule bez sebemenších záškubů, krásně se na ni dívá a nechybí jí vtipný hudební podkres.

Nintendu se povedlo vytvořit skvěle vyvážený hybrid editoru a hry - tak akorát jednoduchý a přístupný pro méně zkušené hráče a dostatečně komplexní pro ty hardcore.

Mario Maker, tehdy ještě bez přízviska “Super”, měl být jednoduchým mini editorem za pár korun určeným pouze pro digitální distribuci, kde by si hardcore fanoušci Maria mohli vytvořit pár úrovní. Obří vlna zájmu ale způsobila, že se ze skromného projektu stal největší first party exkluzivní podzimní titul pro Wii U, který rozhodně nezapadne. Nintendu se totiž povedlo vytvořit skvěle vyvážený hybrid editoru a hry - tak akorát jednoduchý a přístupný pro méně zkušené hráče a dostatečně komplexní pro hardcore příznivce plošinovek, kteří se vyžívají v pekelné obtížnosti. Pokud vás koncept Super Mario Makeru jen trochu láká, rozhodně byste mu měli dát šanci. Tohle je jasný hit letošního podzimu, o kterém se fanoušci Nintenda budou bavit mnoho dalších let.

Super Mario Maker
Wii U Wii U

Nintendo dokonale zaplnilo propast mezi tvorbou vlastního obsahu a hraním. Vyladěnější titul podobného typu zkrátka neexistuje.