Super Mario Maker 2
Super Mario Maker 2 Recenze Super Mario Maker 2

Super Mario Maker 2

Pavel Makal

Pavel Makal

27. 6. 2019 10:44 8

Původní Super Mario Maker vyšel na Wii U už skoro před čtyřmi lety, v prosinci 2016 se pak dočkal poněkud osekané, ale zato přenosné verze pro handheld 3DS. Nápad poskytnout hráčům možnost tvořit vlastní úrovně v léta milované skákačce, navíc s celou řadou zajímavých a vtipných možností (mezi něž patřila například možnost nahrávat vlastní zvukové efekty, trestuhodně ale jen ve verzi pro Wii U) se ukázal jako sázka na jistotu a hra patří do první desítky nejprodávanějších titulů na minulé generaci domácích konzolí od Nintenda. I u nás v redakci jsme dlouhodobě řešili, kdy se tenhle titul ukáže i na o poznání úspěšnějším Switchi, a s ohledem na předchozí zkušenosti jsme tak nějak očekávali, že dostaneme přeleštěný původní první díl s nálepkou Deluxe, nebo tak nějak. Nintendo se ovšem vytáhlo a místo herní nekromancie přináší na svou aktuální konzoli zbrusu nový díl.

ZNOVU A LÉPE

V něm se navíc zbavuje drtivé většiny nedostatků, s nimiž přišla původní hra, například nesmyslného umělého omezení nástrojů, které se odemykaly postupně. Nyní se můžete vrhnout do tvoření s kompletní paletou a rovnou využít své kreativní schopnosti. Samozřejmě ale nejspíš budete potřebovat nějaký čas na to, abyste se v poměrně bohaté nabídce možností zorientovali, přeci jen toho budete muset rozhodnout docela hodně, v první řadě vůbec zasazení úrovně dle rozličných her s Mariem v hlavní roli. Navrátivší se čtveřici Super Mario Bros., Super Mario Bros 3., Super Mario World a New Super Mario Bros. Doplňuje pátá varianta v podobě Super Mario 3D World.

Pokud jste se těšili, že si nově budete moci tvořit plně trojrozměrné úrovně, musím vás zklamat, hopsání se stále bude odehrávat ve 2D. Přesto je ale 3D World skvělým přírůstkem, který přináší řadu unikátních a v jiných světech nevídaných prvků, které využívají 3D prostor v popředí a na pozadí, a také své vlastní unikátní nepřátele. Zatímco mezi čtyřmi předchozími typy světů můžete přepínat a navzájem se liší spíše grafickým pojetím, 3D World stojí stranou a s ostatními takto kompatibilní není. Navíc to vypadá, že by v průběhu času mohly do hry skrz dodatečný obsah dorazit i další podobné „motivy“.

NEZTRATÍTE SE

Co se týče samotného ovládání uživatelského rozhraní, je designované jak pro ovladač, tak i pro šmatlání po dotykové obrazovce handheldu. Obě varianty fungují uspokojivě, ta druhá je ale pocitově přeci jen o něco příjemnější. Samotné stavění úrovní funguje na principu skládání jednotlivých součástí stylem drag and drop, hra umožňuje ze stavitelského režimu okamžitě přeskakovat do herního a snadno tak testovat za chodu, jestli zrovna tenhle skokánek není příliš zapeklitě umístěn. K dispozici máte také různá nastavení dodatečných podmínek, jako je časový limit, případně samostatně se pohybující levý či horní okraj obrazovky, který vás bude nepříjemně popohánět.

Hra vám dává dostatek nástrojů k tomu, abyste se pokusili stát se takovým (v mém případě o poznání méně schopným) druhým Šigeru Mijamotem.

Možností je skutečně spousta a jen pečlivým zkoumáním a objevováním se vám postupně představí všechny prvky, díky nimž můžete plně vytěžit možnosti hry (což se mi zcela upřímně během recenzování určitě ani náhodou nepovedlo, ale o to víc mě hra motivuje k tomu, abych s ní i nadále trávil čas). Navíc je hra nesmírně přívětivá v tom, že ve většině ohledů funguje přesně tak, jak byste si přáli. Nepřátele můžete zvětšovat, dávat jim křídla, lze nastavit i velmi specifické podmínky pro splnění úrovně, zajezdit si v autíčku, zkrátka můžete se do sytosti vyřádit. A o to jde v Super Mario Makeru 2 především. Dává vám dostatek nástrojů k tomu, abyste se pokusili stát se takovým (v mém případě o poznání méně schopným) druhým Šigeru Mijamotem.

HELE VOLE, KDE MÁM ZÁMEK?

V tom, jak pochopit základy budování úrovní, by vám měl pomoci příběhový režim, týkající se zmizelého zámku princezny Peach. Ve zhruba stovce úrovní přímo od Nintenda strávíte několik málo hodin, které vám ale poslouží k pochopení základních mechanismů hry a tvorby úrovní, s nimiž můžete následně potrápit kamarády a vlastně i celý svět. Sdílení vytvořených úrovní je velmi jednoduché, napřed samozřejmě musíte dokázat, že vytvořená úroveň skutečně lze projít (a následně si nadávat, co za ďábelské skopičiny jste si vymysleli). K vytvořené úrovni můžete přidat krátký popis a předpřipravené tagy, usnadňující vyhledávání. Pokud chcete oblažit někoho konkrétního, stačí vygenerovat speciální kód, díky němuž pak lze úroveň sdílet napřímo. Je zcela nepochybné, že právě tady leží největší porce zábavy, jakou vám druhý Super Mario Maker může poskytnout – trumfování se s kamarády, kdo jakou úroveň dokáže či nedokáže projít.

Pokud kamarády nemáte a příběhový režim vyčerpá své možnosti, nabízí hra nekonečný režim, v němž se se třemi životy snažíte projít co největší množství náhodně vybraných úrovní od jiných hráčů. Na jednu věc je ale třeba rozhodně upozornit – abyste mohli on-line prvky hry (včetně stahování a nahrávání úrovní) využít, musíte mít předplacenou službu Switch Online. Pokud vám ani Story režim nestačí, obsahuje hra tutorial s názvem Yamamura’s Dojo, kde vás mluvící holub a jeho lidská kamarádka zasvětí do dalších tajů hry. A přestože je to výuka nebývale robustní, mnohem větší zábava je zkoušet a přicházet na nové elementy pěkně po svém.

KDYŽ SE POTKAJ TŘI SOBI...

Super Mario Maker 2 také obsahuje multiplayer pro až čtyři hráče, není ale vždy pravidlem, že s každým dalším příchozím se zábava násobí. Už při návrhu úrovně je dobré pamatovat na to, zda chcete, aby si ji užili spíše sólisté, nebo aby byla přístupná i malému chumlu chaosu, jež představuje čtveřice poskakujících postaviček. Mapy pro multiplayer můžete následně speciálně označit a oddělit je tak od těch ostatních. Do položky hry více hráčů lze také zařadit možné společné stavění ve dvou na jedné konzoli, což možná ocení i rodiče, kteří tak mohou svým ratolestem pomoci v kreativním rozletu.

Super Mario Maker 2 je vlastně vším, čím by druhý díl měl být. Staví na stejném základu jako předchůdce, ale odstraňuje mnohé zbytečné překážky a nabízí skutečně velice obsáhlý a robustní systém, s nímž se můžete dlouhodobě piplat, a který má potenciál do budoucna ještě růst.

Super Mario Maker 2

Větší, lepší a zábavnější, takový je druhý díl Super Mario Makeru. Pokud ve vás dříme tvůrčí duše, určitě neváhejte a dejte se do hraní!