Streets of Rage 4 Recenze Streets of Rage 4

Streets of Rage 4

Martin Synek

Martin Synek

11. 5. 2020 13:00 11

Když jsem jako malý kluk poprvé přičichával k videohrám, dělo se tak většinou v potemnělých maringotkách, které přivezla pouť. Na těchto místech jsem se seznamoval s akčními sériemi, ze kterých se mi mnohé zapsaly do srdce minimálně zlatým písmem. Byla to doba, která přála žánrům, které obdivuji doposud a jakmile se objeví jakákoli zmínka, která se opírá o některou z mých oblíbených sérií, málokdy ji minu. Dnes je to stejné, protože jsem právě dokončil hru Streets of Rage 4, která mi dobu mých prvních setkání s hrami přiblížila až neuvěřitelně věrně.

KDYŽ MILUJETE RETRO

Touto dobou je to šestadvacet let od momentu, kdy vyšel poslední číslovaný díl této beat-em up mlátičky. Tehdy to bylo ještě na stařičký Mega Drive, ale mé setkání se hrou probíhalo standartně skrze coin-op herní automat, který nainstalovali u nás v nejmenované hospodě. Příhody bývalého policajta Axla Stonea nebo Blaze Fieldingové jsme poté prošli nesčetněkrát, což hovořilo o jistých kvalitách hry.  Nicméně nový díl se snaží takové zážitky zprostředkovat i aktuálním generacím hráčů skrze všechny dostupné platformy. Vývojářská studia LizardCube, Dotemu a Guard Crush Games si dokázala obstarat licenci na značku a jali se přetavovat svou lásku do hratelného stavu. To, co z jejich lásky vzešlo, se vám pokusím rozebrat v následujících odstavcích textu.

Pro začátek je potřeba říci něco málo o zdejším příběhu, který je samozřejmě přítomen v minimalistickém podání a půjde o faktor, který u hry budete nejméně vnímat. Nicméně jde v zásadě o to, že zlovolné živly sužují Wood Oak City a vy jim opět budete muset učinit přítrž. K tomu vám dopomáhej základní pětice bijců, kteří disponují různými bojovými styly a vychytávkami. Nezapomínejme, že jde o striktní beat-em up záležitost, takže půjdete se svou postavou ve 2,5D prostoru proti přesile a nikdo vám tu nedá nic zadarmo. Jen váš skill a dobré reflexy budou měřítkem obtížnosti.

Budete se probíjet skrze vězení nebo dáte zakusit sílu svých pěstí jednomu motorkářskému gangu.

Hra je poplatná všem pravidlům doby, na kterou má odkazovat. Nádherně ručně kreslená grafika včetně úžasných úrovní vás dokáže upoutat na první pohled. V pohybu vše navíc vypadá neuvěřitelně dobře, jen musíte být ta správná cílová skupina. Při hraní na vás čeká tucet různorodých úrovní, které se rozprostírají po celém městě Wood Oak City. Budete se například probíjet skrze vězení nebo dáte zakusit sílu svých pěstí jednomu motorkářskému gangu. Vyzkoušíte si i boj ve vlaku či na lodi. Možností je spousta a už dopředu musím říci, že jedno zahrání vám určitě stačit nebude.

VEZMI TÝPKA LOPATOU

Přesto, že máme rok 2020, nečekejte od Streets of Rage 4 žádné novinky v žánru. I po těch šestadvaceti letech si vystačíte s údery, kopy, skokem a speciálními manévry, které udělí damage oponentům, ale i vám samotným. Po jednotlivých levelech je rozeseto bezpočet různorodých power-upů, které vám buďto doplní život, dají vám možnost použít speciální kombo proti nepřátelům nebo dodají potřebnou zbraň, abyste si své pěsti nepošramotili úplně. V nabídce naleznete tyče, páčidla, baseballky, nože i štíty. Ovládání navíc funguje na jedničku, a tudíž není problém do hry dostatečně proniknout.

Při průchodech jednotlivými levely si budete muset zvykat na koncové bossy. Jsou originální, výborně rozanimovaní (tak jako všechno ostatní ve hře) a dají vám zakusit, zač je toho dolní čelist. Hru jsem nejprve dohrál na normální obtížnost, což mi zabralo něco okolo čtyř hodin. Nicméně musel jsem si dát přídavek, jelikož se v některých levelech objevují skryté retro lokace, kde potkáte staré dobré záporáky z minula (i v jejich oldschool rozpixelované podobě). Pokud byste chtěli malinko poradit, k jejich návštěvě potřebujete paralyzér a najít ukrytý herní automat.

Obsahu je doopravdy mnoho a celá hra je až po okraj naplněná různými easter-eggy či pomrknutími na pamětníky původní trilogie.

Jak už jsem psal výše, v základu máte na výběr z pěti postav. Časem, který hře budete věnovat, vám do sestavy přijde až dalších dvanáct borců, ale vesměs jde o osmibitové verze aktuálních postav, jen jako by k vám spadli z roku 1994. Tím pro mne získává hra další retro bonus navíc. Streets of Rage 4 u mě navíc zabodovala i neuvěřitelně chytlavým soundtrackem, který se velmi dobře poslouchá. Je správně retro i s přihlédnutím k aktuálnímu datu a pracovali na něm autoři soundtracků z původní trilogie. Komu by to nestačilo, může si zapnout i originální soundtrack z předchozích her, který vás vrátí zas o několik desítek let zpátky v čase.

SKUPINOVÝ NÁŘEZ

Streets of Rage 4 je možné hrát až ve čtyřech lidech najednou. Pro gaučové řežby jde o ideální hru a zábavnost se tím pádem násobí. Postav na výběr je dostatek, a tak si každý přijde na své. Kdo ne, ten si za chvilku zvykne. Hrozná škoda je, že si ve stejném počtu nemůžete zahrát s kamarády online. Jde to pouze ve dvou a pokud budete hledat náhodného parťáka do hry, prozatím budete odměněni poměrně dlouhou čekačkou, která se pohybuje okolo pěti minut.

Kromě hlavního příběhového režimu dostanete na výběr i další možnosti, jak si hru užít. V arcade režimu si můžete projít hru s omezeným počtem životů, Boss Rush zase vybízí k tomu, abyste sejmuli všechny šéfy úrovní seřazené hezky pěkně za sebou, a nemenší zábava je i s volbou Battle, kdy si jdete po krku se soupeřem hezky jeden na jednoho, jako v klasických bojovkách. Obsahu je doopravdy mnoho a celá hra je až po okraj naplněná různými easter-eggy či pomrknutími na pamětníky původní trilogie.

Závěrem bych rád Streets of Rage 4 doporučil všem, kteří mají podobný žánr her v oblibě. Bude se líbit jak nostalgikům, kterým připomene ty úžasné časy strávené u coin-op automatů z minulosti. Nováčkům pak ukáže, jak lákavý audiovizuál se dá vykouzlit za pomoci party vývojářů, kteří dokázali přetavit svou lásku k látce do podoby moderní hry, která však má tu správnou oldschoolovou duši. Osobně jsem rád, že podobné hry vznikají, a tak trošku se divím vývojářům, že jich není víc, protože žánr beat-em up her by si zasloužil své vzkříšení, stejně jak tomu bylo u žánru bojovek.

Streets of Rage 4
Linux Linux
Apple Mac

Hra, která ukazuje, že i notně zaprášený žánr beat-em up dokáže i po letech neuvěřitelně bavit. Hra má spoustu obsahu a hraje se výborně. Navíc u toho skvěle vypadá a perfektně zvučí. Ideální volba na večerní pařbu s kamarády.