Street Fighter x Tekken Recenze Street Fighter X Tekken

Street Fighter X Tekken

Lukáš Kunce

Lukáš Kunce

18. 6. 2012 22:00 4

Jen na málokterou herní sérii usedlo takové množství prachu, jako na čtvrtým dílem oživený Street Fighter. Právě hra se z univerza přerostlých rváčů se čtyřkou v názvu sklidila maximálně pozitivní ohlasy, naopak šestý Tekken se s tolik otevřenou náručí hráčů ani kritiků nesetkal, a to i přes tu skutečnost, že jeho mechanismy jsou ve srovnání se Street Fighterem o poznání jednodušší a modernější. Doba ovšem postoupila a dnes se největší jména z obou světů jako vzteklí psi rvou o přízeň miliónů fanoušků – naštěstí jim to docela klape.

Výlet na Antarktidu

Kdyby dneska dopadl na Zemi meteor, chlapíkům z NASA by samým rozrušením nejspíš vypadly hrnky kafe z rukou, ale snad by si kvůli tomu nikdo nelámal ruce. To mlátičky z anabolik to řeší přesně opačně. Když pak navíc zjistí, že ten meteor s sebou přitáhnul jakousi obří krabici, která se dokonce chlubí zvláštními silami, je o řádný povyk postaráno. Záhadný objekt si vysloužil příhodně vznešený název "Pandora" a zároveň se stává Mekkou bojovníků z obou odvrácených stran.

Pro přívržence strany Tekken to ale může být o poznání náročnější pouť. Los o výhodu domácího prostředí totiž vyhrál právě Capcom se svým Street Fighterem, a tak se extrémně pohybliví tekkenisté musí poprat s poněkud nepříznívými podmínkami, hlavně pak nepřítomností třetího rozměru. Tvůrci hry ovšem byli tak laskaví, že celé své dílko značně zjednodušili a dodali mu na přístupnosti, ale zároveň se podařilo uchovat jádro tolik typické strýtfajterní hratelnosti. A jak? Čti dál, drahý čtenáři.

Jednodušší = lepší?

Zatímco rozpoznávacím znakem Tekkenu jsou příšerně dlouhá komba a nekončící snaha o nepřipuštění soupeře k útoku (oblíbený juggling), Street Fighter sází na jednodušší kombinace, kdy je obvykle nutné stisknout více různých tlačítek. Tenhle "problém" částečně mizí díky novému prvku "super charge", který speciální útok přetvoří v extra speciální útok a z toho o moment později vyleze vrcholný super art, a to pouze za podržení potřebného tlačítka. A protože to zní až moc dobře, musí to nést i svou nevýhodu, kterou je docela dlouhá doba nabití útoku, která při tradičním provedení chvatu samozřejmě odpadá.

Ti méně zkušení bitkaři jistě přivítají i další zjednodušující hračku, kterou jsou gemy. V praxi jde o různobarevné kuličky o dvou základních kategoriích. Tou první jsou gemy asistenční, za jejichž použití si hráč nemusí lámat hlavu s krytím soupeřových útoků, protože kouzelný kamínek se o to postará úplně sám, ovšem s malým znevýdoněním v jiné oblasti boje. Na druhé straně stojí boostovací gemy, a ty se zasluhují o přímě vylepšení jednotlivých schopností. Tak například žlutý Fortitude gem sníží efekt obdržených úderů, naopak červený Immense gem zvýší sílu vašich útoků a zelené drahokamy zase pomáhají hrdinově rychlosti.

O poznání brutálnější efekt na zápasníkovu sílu má pandora mód. Ten lze spustit jen v případě, že postava už je na pokraji svých limitů a zbývá jí méně než 25% života. Jako vypuštěný démon pak působí běsnící monstrum, zahalené do barev bílé, černé, fialové a navíc s pekelně červenýma očima. Bohužel jde o úplně poslední explozi sil, a tak se po krátkém časovém intervalu postava skácí k zemi. Z toho plyne jediné – použití na vlastní nebezpečí!

Snad nejvýraznějí hratelnostní novinkou je potom systém přehození, přeloženo do srozumitelštiny jde o střídání aktivních postav během souboje. Do každého z nich totiž nastupuje celkem čtveřice neohrožených, dva na každé straně. Po celou dobu trvání potyčky je lze libovolně prohazovat jednoduchou kombinací dvou tlačítek, ale jakmile jeden z nich padne, je dobojováno a jde se na druhé kolo, kde znovu může figurovat i dříve padlý. Tahle fičura přináší nejen prodloužení soubojů a rozšíření taktických možností, ale také pár pěkných společných komb a super útoků.

Crossover jak se patří

Arcade režim s unikátními příběhy pro jednotlivé dvojice, versus pro to nejčistší zápasení nebo plnění zajímavých výzev a misí? SfxT, jak je název hry obvykle krácen, toho nabízí víc než dost, a to navíc v bezkonkurenční stylizaci. Rozhodně potěší i zapojení humoru, to především ve filemčcích arcade módu, kde třeba Yoshimitsu svými yodovskými hláškami určitě pobaví. A nelze opomenout easter egg v podobě hratelného Pac-Mana, jenž nebojácně osedlal mokujinovitého mecha.

Z jednoho tábora soustředěně civí ikonický Ryu, blonďák Ken či plackovlas Guile, z toho druhého vysílají nenápadné úsměvy záhadný Jin, vtipálek Yoshimitsu či děda Heihachi. A proč se usmívají? Protože se plynule přesunuli do úplně jiného univerza, které jim až nečekaně moc svědčí. A svědčí jim tolik, že se mnohým ani nebude chtít zpátky ke klasickému Tekkenu. Alespoň tedy do doby, než se na jeho domácí půdě předvedou borci ze Street Fighteru. Herní, vizuální i zvuková stránka nasadila laťku tak vysoko, že její případné překonání by znamenalo neskutečnou pecku.

Street Fighter x Tekken
PlayStation Vita Vita

Kvalitní hra ve všech směrech, která by neměla chybět ve sbírce žádného fanouška bojovek. To ale neznamená, že by po ní neměl sáhnout úplně každý, kdo hledá instantní herně společenskou zábavu.