stratego-next-edition
Stratego Next Edition Recenze Stratego Next Edition

Stratego Next Edition

Martin Strnad

Martin Strnad

10. 9. 2008 22:00

Stratego Next Edition si ani náznakem nehraje na nějaký příběh. Žádné reálné či vymyšlené světy, postavy či dialogy se ve hře nevyskytují, proto i my v recenzi půjdeme rovnou k věci. Stratego je původně desková hra. K jejímu hraní je potřeba herní pole o šířce i výšce desíti políček a dva týmy čtyřiceti figurek s čísly od 1 do 10 a znaky výbušniny a vlaječky. Jednotlivé figurky se mohou horizontálně či vertikálně pohybovat a navzájem se vyhazovat ze hry na základě hodnoty figurky, takže šestku kupříkladu vyšachujete sedmičkou či vyšší figurkou. Bomby nelze vyšachovat jinou jednotkou, než trojkou, ale také s nimi nelze hýbat, dvojky slouží jako zvědové, a tak je jim na rozdíl od zbytku eskadry umožněn pohyb napříč neomezeného množství políček. Nejslabší jedničky, čili v herním žargonu zvědy, lze využít k odrovnání pouze toho nejsilnějšího, a sice desítky. Hráči se střídají v tazích, aniž by viděli hodnoty oponentových figurek (vyjma soubojů), dokud jeden druhému neobsadí vlajku, případně pokud jeden z nich neztratí všechny pohybu schopné jednotky.  Princip hry je relativně jednoduchý, ovšem jeho praktická aplikace umožňuje hlubokou strategickou hru.

Už samotný začátek, kdy si každý z hráčů  rozestavuje své vojsko, je důležitou součástí a lze na něj vztáhnout hned několik typických strategií, které lze pozorovat v jakékoliv jiné alepsoň vzdáleně podobné hře. Technika silného opevnění kupříkladu znamená, že si hráč někam hodně bokem, třeba do rohu herní plochy, postaví vlajku a tu obestaví bombami. Naopak strategie blafu slouží k oklamání oponenta, který se domnívá, že to, co je tak silně opevněno, je vlaječka, zatímco vaše vlajka si v klidu sedí někde uprostřed bojiště.

Jakmile se rozestaví figurky, začíná hra paměti, pozorovacích schopností a matematicko-logického uvažování, kdy je třeba vypozorovat, kterými jednotkami oponent vůbec nehýbe, kde má bomby a zavčas mu odstavit nejsilnější desítku. To ovšem platí v tom ideálním případě a protože je každá partie jiná, nechybí nikdy hře proti živému oponentovi prvek překvapení.

To všechno vám samozřejmě poskytuje i verze hry pro Nintendo DS. Všechno vypadá jednoduše a hra se prezentuje už od začátku, jako čirá hratelnost bez zbytečného balastu kolem. Ovšem ono odstřihnutí balastu zároveň odstřihává všechny potenciální hráče, kteří do hry ještě nepronikli a neznají stolní předlohu. Pokud pak přihodíme absenci pořádného tutoriálu, který zde sice je, ale užívá takřka metodou hození neplavce do vody, máme zde hru přímo bránící se nováčkům.  A ti, co ji znají a do hry již v její původní podobě pronikli alespoň trochu hlouběji, budou naopak zklamáni mnohými nedodělky.

Jsou zde sice k dispozici tři herní módy, ovšem rozdíl mezi režimem klasické hry a Stratego 90 je pouze v otočení herní plochy o 90 stupňů, což se projeví pouze ve změně polohy osmi políček, které na bitevní ploše zabírají neprůchodné močály. Třetí režim Duel pak celou hru redukuje a dává hráči k dispozici pouze deset figurek a snaží se tak dělat ze strategické hry hodné dlouhého uvažování pouhou rychlovku na pět minut. Pokud si tedy chcete užít tu největší hodnotu hry, šáhnete logicky po klasickém režimu. Jaké ale bude vaše překvapení, když hned napoprvé porazíte umělou inteligenci i na nejtěžší obtížnosti. Sáhnete tedy po multiplayeru, předpokládaje, že tahová strategie bude obsahovat režim tak zvaného horkého křesla, kdy si hráči předávají ovládání jediného přístroje mezi sebou. A v deziluzi přístroj hned odložíte, protože zde nic takového není. Hra podporuje pouze lokální wi-fi multiplayer a to především pokud oba hráči vlastní kopii hry, neboť v případě jediné cartridge je vám umožněn pouze již výše zmiňovaný režim Duel, čili značně ořezaná verze původního Stratega.

Stratego Next Edition si rozhodně nezaslouží ničí pozornost. Jako tahová strategie doslova odpuzující začátečníky svou prezentací a iritující znalce hloupou umělou inteligencí a absencí pořádného multiplayeru patří zaslouženě do nejhlubšího kouta herního smetiště jako ukázka toho nejhoršího zpracování deskové hry do digitální podoby.

Stratego Next Edition

Pokud máte jiného kamaráda, dost hloupého, aby si namísto deskového originálu koupil, stejně jako vy tohle, může kladem být multiplayer
Hloupé, předvídatelné a nelogické AI, nulové rozdíly herních módů, absence pořádného tutoriálu, takřka nulová grafická prezentace hry