SteamWorld Heist Recenze SteamWorld Heist

SteamWorld Heist

8. 1. 2018 10:05 12

Šílení králíci s Mariem si vloni uzmuli titul toho “XCOMu na Switchi”, ale nebyli jediní, kteří na hybrida od Nintenda přinesli taktické přestřelky. Že mozkové závity a strategické přemýšlení dokáže potrénovat i 2D hra, dokazuje SteamWorld Heist, další titul ze světa parou poháněných robotů. Vyšel na samém sklonku roku a na rozdíl od matičky SteamWorld Dig se tady nikam pod zem nekope. Heist s Digem pouze sdílí svět. Místo krumpáčování se zde s partou robopirátů přepadávají vesmírné lodě, sbírá lup a do toho lítají kulky hlava nehlava.

POSÁDKA K POMILOVÁNÍ

SteamWorld Heist je další hrou, která míchá atmosféru divokého západu se sci-fi vesmírným prostředím. V roli kapitánky Piper a její robotické posádky se potloukáte od jednoho maléru k druhému, odrážíte útoky pomátlých techromancerů, pátráte po tajemném vězni nebezpečné Červené královny a nakonec dojde i na záchranu celého světa. Příběh jako takový není nic, co by vás u hry drželo, protože příběh nepravděpodobných hrdinů vypráví každá druhá hra. Vývojářům z Image & Form se ale alespoň podařilo přijít se skupinou překvapivě sympatických postav, které vám navzdory absenci dabingu, filmečků a možnosti soulože přirostou k srdci podobně jako společníci z her od BioWare. Ať už je to věčně posilující Bogdan Ivanski, který se do bitev vrhá s granátomety nebo brokovnicemi, starý námořník a sniper v jednom Valentine, nebo “jižanská” Sally schopná následovat úspěšný útok dalším útokem, vybrat si vždy jen pár členů na misi je těžké nejen kvůli jejich užitečnosti, ale i osobitosti.

Střelba tady neprobíhá na pravděpodobnost zásahu, ale je ve vašich rukou namířit pušky tak, aby projektily nepřátele zasáhly.

Když si ale partu vyberete a vybavíte ji puškami, lékárničkami, jetpacky, brněním, granáty a dekorativními čepičkami, stojí před vámi náhodně generovaná loď plná nepřátel, úkrytů a lootu. Byť za úkol míváte vždy něco trochu jiného, většinou mise probíhají tak, že stejně zničíte všechno a všechny, kdo stojí ve vaší cestě, seberete každý pytel s lupem a co nejrychleji se dostavíte k východu.

PIF PAF!

Roboti zpravidla mají v kole dvě akce - jednu na pohyb a druhou na střelbu či dovednost, ale mohou ji využít k dalšímu pohybu dál. Prakticky vždy se vyplatí schovat se za nějaký barel nebo zátarasu, která je ochrání před střelbou protivníků. Střelba tady neprobíhá na pravděpodobnost zásahu, ale je ve vašich rukou namířit pušky tak, aby projektily nepřátele zasáhly. Brokovnice mají velký rozptyl, granátomety střílejí obloukem, sniperkami zase můžete střelu odrazit od několika povrchů a zasáhnout nepřítele třeba do zátylku, i když vám zírá do očí. Robot však sám od sebe nedrží zbraň v klidu a muška se náhodně pohupuje nahoru a dolu a je třeba výstřel i dobře načasovat.

V základu snadný systém soubojů postupně bobtná o nové překážky, jako jsou nepřátele se štítem, teleportující se mrchy, hořlavý olej, vybuchující nástrahy, paralyzující snipery nebo kapitány, kteří si přivolávají posily. Nové hračky však dostane i vaše posádka - v lodích bývá poschovávaný vzácný loot, ze kterého se mohou vyklubat netradiční zbraně, jako třeba taková trumpeta vystřelující ocelové ježky. Samotná aktivní posádka také za každou úspěšnou misi sbírá expy, leveluje a odemyká další zatraceně užitečné schopnosti.

JE LIBO CUKR, NEBO BIČ?

Navíc SteamWorld Heist není tak krutě přísný jako XCOM, netrápí žádným časovým limitem a ani smrt robota v misi není velký problém. Na domácí lodi ho zase sestaví, jen přijde o získané expy. Když už náhodou někde narazíte na problém, stačí doletět do nějakého obchodu v okolí a zakoupit si novou silnější výbavu pro vaši posádku. V druhé polovině samozřejmě trochu přituhne, ale obtížností se vývojáři drží na příjemné hranici, kdy vás hra nutí se snažit a občas vás za troufalost vytrestá, ale nijak nefrustruje. Ovšem jen pokud nechcete - před každou misí si můžete zvolit na jakou obtížnost chcete hrát a upravit si tak výzvu. Obtížnosti Veteran a Elite jsou už pěkně kulišácké a pokud za sebou nějaké to xcomování máte, klidně se do nich pusťte hned od začátku a budete mít o zábavu postaráno.

Díky nadčasové grafice Heist nepůsobí jako dva roky stará hra.

Tu zábavu se Heistu daří udržet chytrými obměnami schématu mise - povídání - mise - povídání, že vám ani nepřijde, že víc toho ve hře vlastně není. Například většina misí vyžaduje tříčlennou posádku, ale když si s sebou máte vzít čtyři, hned víte, že vás čeká něco vypečeného. Třeba boss. Nebo naopak se objeví mise, do které může jít jen jeden robot a co teď? Pošlete tam snipera s bonusem k headshotům, bijce na blízko nebo někoho, kdo se umí sám vyléčit? Navíc ani postavy, které se do posádky přidají až později, nehrají druhé housle a jakoby jejich osobnosti vynahrazovaly pozdní příchod. Mezi mými oblíbenci se o první místo perou FEN, tajemný cizinec schopný čerpat energii ze zastřelených nepřátel, kterou pak umí přeměnit v útočný paprsek nebo vyléčení, a Billy, run and gun (and run) potápěč z hlubin vesmíru, který dokáže komunikovat jen občasným zabubláním.

A TEĎ UŽ TO SKUTEČNĚ VYŠLO NA VŠECHNO

Ultimate Edition, ve které SteamWorld Heist vychází na Switchi, obsahuje veškerá DLC, která pro hru vyšla. Jedná se o novou postavu a pár misí, což ve výsledku neurazí, ale dokázal bych si představit i nějaký nový exkluzivní obsah. Díky nadčasové grafice Heist nepůsobí jako dva roky stará hra a kořeny ve starším handheldu prozrazuje jen, že pohyb kurzoru je příjemnější a spolehlivější na d-padu než s analogem. Snad by se mi jen víc líbil rozšířenější soundtrack, neboť v bojích zní snad jen jedna písnička. Jinak ale není moc co Heistu vyčíst. Má humor, má styl, má nápady, má nízkou cenu a netrvá déle, než musí. Několik stupňů obtížnosti, vždy jinak generované lodě, náročnější challenge mise a New Game + jsou pak způsoby, jak vyždímat víc než 15 hodin, které jinak na dohrání zabere.

SteamWorld Heist

Pokud vás taktické strategie baví, se SteamWorld Heist strávíte krásné hodiny plné krytí, míření a střílení. Vzhledem k tomu, že mise nezaberou víc než 10 minut, hodí se Heist náramně třeba na cesty a před spaním zase působí jako vynikající spínač nespavosti díky svému “ještě jednu misi” efektu. V každém případě se však jedná o důkaz talentu švédských Image & Form a životaschopnosti sympatické indie série, která do svého divokého vesmíru sází jeden herní žánr za druhým.

SteamWorld Heist
Nintendo 3DS 3DS
Linux Linux