Starhawk Recenze Starhawk

Starhawk

Jiří Pavlovský

Jiří Pavlovský

15. 5. 2012 22:00

Ano, má to příběh. Mix sci-fi a westernu na vás drze zírá z televizní obrazovky a svůj osud vypráví ležérně, pomocí zjednodušených komiksových animací. Máte tam všechno, na co jste z filmového McDonalda zvyklí: Neohroženého hrdinu s šrámem na duši, starou lásku, mocného padoucha, který byl kdysi hrdinův přítel, hláškujícího parťáka... v podstatě je to jeden z těch příběhů, u kterých by vám stačilo říct první větu a zbytek už si dovyprávíte sami. Ale koho zajímá originalita? Příběh je v tomhle případě jen něco jako podvozek auta. Ano, málokdo si koupí auto na základě efektního podvozku, ale úplně bez něj se neobejdete. To by vám pak visely nohy ven jako ve Flintstoneových. Takže ano, Starhawk má podvozek. Placatý, šedý, nudný kovový podvozek... na kterém je našroubovaná lesklá, zářivá a vůbec parádní karoserie a nadupaný motor. Vrummm!

Plnou palbou vpřed!

Střílečky můžete udělat mnoha způsoby. Můžete vrazit veškeré své úspory do realističnosti, můžete se snažit imitovat matrixovské palebné akrobacie, nebo můžete vsadit na davy protivníků a zářivě rudé cákance krve. Starhawk na to jde tak trochu jinou pěšinou. Sází na pestrost. Během svých misí bude kosit protivníky nejen v pouštích a pralesech, ale i ve studeném vesmíru. Půjdete pěšky, budete se řítit na futuristickém vozítku (s kolegou i bez) a budete létat mezi planetami. Budete střílet lidi, obří roboty i naštvané stíhačky. Je toho opravdu hodně, co vám hra naservíruje. A po první nadílce se nezastaví – pořád na vás vybaluje nějaké nové triky.

Samozřejmě, hlavně jsou to zbraně. Bez zbraní by byla střílečka poněkud jednotvárná... i když věřím, že se časem mezi simulátory traktorů, buldozerů a tříkolek objeví i simulátor živého terče. Tohle ale není ten případ, takže tady vám kvér do ruky vrazí. A samozřejmě, s jednou pistolkou si nevystačíte a během hry budete dostávat stále ničivější zbraně. I u vesmírné stíhačky sice budete začínat jen s kulometem, ale brzy získáte naváděné rakety a jiné ničivé hračky.

A pozor! Nejenže budete mít lepší zbrojní vybavení než americká armáda, ale budete mít ještě něco navíc. Možnost budování. Starhawk totiž do vesmírné řežby zasadil ještě prvek tower defence.

Obrana tvrze

Je to tak dobrý nápad, že se člověk diví, proč není používaný častěji. Z rozstřílených protivníků vypadávají modré čudlíky (má to dokonce i nějaké logické opodstatnění, kterým vás ale nebudu obtěžovat), které slouží jako platidlo. Stačí jich dost nasbírat a můžete si za ně poslat z oběžné dráhy výstroj. Začínáte bunkrem, brzo se přidají ochranné zdi, pak kulometná hnízda a tak dále. Všechno vám to pomůže v boji... třeba jen tím, že si tu budovu necháte poslat z vesmíru přímo na hlavy útočících vojclů.

Na druhou stranu si ale nepředstavujte, že to bude klídek a pohodové přidávání cihly k cihle. Ve chvíli, kdy vám váš kolega, zašitý v bezpečí na oběžné dráze, oznámí další útok, máte obvykle tak minutu na rychlovýstavbu nějaké obrany. Takže musíte rychle uvažovat a rychle stavět. Co potřebujete víc... bunkr s raketometem uvnitř? Nebo pevnou (celkem) zeď, na které bude hnizdit samička od kulometu a ze svého kovového zobáčku krmit útočníky předžvýkaným střelivem? Či dokonce obřího robota, do kterého si můžete vlézt a seznámit soupeře s podrážkou své boty? Nebo vysokou snajperskou věž? Jak hlásí reklamní slogan: Budete mít tisíce možností, jak zabíjet... a jak umřít.

Koukej mami, bez brždění.

Starhawk si zakládá na zběsilém tempu, na tom, že vás (kromě animovaných úvodních sekvencí, které bohužel nejdou přeskočit) nic nebrzdí v rozletu. Pořád se něco děje, každou chvíli jste někde jinde, každou chvíli na vás útočí něco jiného a odjinud... je to prostě dokonalý řízený chaos. I když vám hra dává strategické možnosti, jak kterou situaci zvládnout, tak to není nic, nad čím byste museli hodiny dumat. Spíš jde o bleskové zvážení situace a následné stavění kulometných hnízd.

Má to i nevýhody. Není moc času zorientovat se, co vlastně máte dělat, natož, abyste se zvládli pořádně připravit. Někdy bych ocenil větší klídek, možnost si pěkně vybudovat základnu a připravit se na útok, ale obvykle jsem byl rád, když jsem zvládl slepit dohromady nějakou zídku a pár kulometů. A ještě větší šílenství vládne při boji. Díky tomu, že se protivníci snášejí z vesmíru pomocí záchodových budek, nebo něčeho podobně vyhlížejícího, tak se mohou zjevit kdekoliv kolem vás. Sice vás hra obvykle varuje, kde bude další výsadek, ale obvykle jediné, co zvládnete, je procedit sprosté slovo a začít pálit.

Starhawk je prostě frenetická akce všeho druhu, sólo i v davu, pěšky, na voze i ve vzduchu... se strategickou příchutí. A samozřejmě, s masivním multiplayerem.

Multiřežba

Jak už bývá zvykem, sólová hra je jen taková rozcvička k multiplayeru. A v tomhle případě opravdu multi, multi, multiplayeru. Hrát může až 32 lidí. 32 lidí, kteří po sobě střílí, jezdí na v autech (jeden může řídit a druhý střílet), staví pevnosti, chodí v obřích robotech, pálí po okolí rakety ze svých stíhaček, zaměřují ostatní ze sniperských věží... nebo vám právě porcují ledviny svojí kudličkou. Všechno kolem je v pohybu a žádné dvě hry nejsou stejné. Hráči mohou stavět své vlastní překážky a barikády, takže nikdy netušíte, co můžete čekat.

I když Starhawk není nějak ambiciózní hra, tak se rychle postará o to, že se váš ironický úšklebek změní v nadšený výraz obecního blba. Pěkná grafika, masivní exploze a jiné efekty, nařvaná hudba, spousta zbraní, vozidel a vůbec zábavy. Není to jen akce. Je to všechna akce, na kterou si dokážete vzpomenout.

Starhawk

Frenetická akce všeho druhu, bez nějakých okras, za asistence střelných zbraní, vozidel, stíhaček a obřích robotů... a ještě vylepšená špetkou „budovatelské“ strategie.