Star Wars: The Clone Wars - Republic Heroes Recenze Star Wars: The Clone Wars - Republic Heroes

Star Wars: The Clone Wars - Republic Heroes

Marek Švrkala

Marek Švrkala

19. 11. 2009 23:37 9

Hvězdné války jsou jedním z fenoménů zábavního průmyslu. Vždyť klasická filmová řada o dvou trilogiích je dokonce po brýlatém kouzelnickém učni a po hlavní tváři britské tajné služby MI6 třetí nejvýdělečnější filmovou sérií v historii. Není se tak co divit, že podle Star Wars vznikají i počítačové hry. Mimo klasické šestice filmů fanoušci jistě zaznamenali také film a dvě řady animovaného seriálu s podtitulem Klonové války, který si oblíbili zejména mladší fanoušci rytířů Jedi. Právě mezi první a druhou seriálovou řadou (v Americe běží její premiéra) se děj odehrává. LucasArts s akční plošinovkou Star Wars: The Clone Wars - Republic Heroes, která je vyvíjená snad pro všechny aktuální platformy, cílí hlavně na mladší hráče. Už po prvních momentech hraní je jasné, že tento kousek náročnější publikum, jež zásadní chyby obvykle neodpouští, rozhodně nezasáhne. I Star Wars v kostičkovém LEGO pojetí bavily více.

Roger, roger, přichází Jediové!

Efektní animovaná přestřelka, která si na nějakou realitu rozhodně nehraje, parádně navnadí a jde se na věc. Ale ouvej! Bohužel už po pár chvílích strávených s Lukem Skywalkerem na vysokých skaliskách jistíte, kde jsou hlavní nedostatky práce chlapců a dívek ze studia Krome, jež tento titul pro LucasArts vyvinulo. Hned po úvodním pokusu o přeskok z místa na místo praští do očí, či spíše do rukou, špatné ovládání. A to hlavně Pcčkáře, kteří mají k dispozici jen klávesnici a myšku. Základním neduhem je možnost pohybu do pouhých čtyřech směrů. Tento nedostatek se projevuje hlavně při skákání u jednoho ze dvou typů misí – u levelů za Jedie (více než třicítka misí je rozdělena zhruba půl na půl mezi rytíře Jedi a klony). Autoři různé plošiny umístili velmi vtipně, což bych v normálním případě ocenil. S nepřesným ovládáním je ale hledání místa, odkud kam skočit, velmi frustrující. Otrava se skákáním navíc zpomaluje a ubírá na spádu. Častokrát jako nebožáci skončíte v pádu kamsi do hlubin a přeskok musíte znovu opakovat. A nejen jednou... Tohle nezachrání ani rady moudrého Yody, který celou hrou provází.

K mizernému dojmu z ovládání připočtěme ještě kameru. Kameraman snímající hráčovo počínání je totiž amatér, jenž by snad nemohl snímat ani závody slimáků. A co teprve skákání statečných Jediů kdesi po plošinkách! Občas tak vůbec nevidíte, kam máte vlastně skočit. Frustrující ovládání společně se zmatenou kamerou většinu hráčů spolehlivě odradí a dokonale znechutí. Škoda, pokud by tyto zásadní neduhy autoři vychytali, hra se mohla s klidem zařadit k lehkému nadprůměru.

Tak jsem zase umřel. No a?

Pomineme-li zmiňované nepovedené prvky, dostáváme vlastně celkem slušnou akční skákačku s trochu stereotypní náplní. Herní postavy střídáte jako úspěšná dívka na E55 zákazníky v dobách blahobytu. Z Jediů šup na klony a zase zpátky. Mise za obě skupiny se zásadně liší. V případě Jediů si mimo už rozebíraného otravného skákání po plošinkách také zařádíte se světelným mečem, při hraní za klony pak dojde na střelbu. Při šermování obvykle stačí jen zběsile mačkat akční tlačítko a snažit se držet nějaký směr, hrdina pak už smaží jedno kombo za druhým a seká droidy vejpůl. Vedle obyčejného šermu můžete ještě světelnou zbraň hodit proti cíli a k různým účelům používat Sílu.

Druhá polovina misí, tedy ty za klony, mi přišla daleko zábavnější. S klonovými vojáky naštěstí nemusíte skákat, čímž odpadá jeden zásadní neduh. V případě vojáků se budete pohybovat za různými terénními nerovnostmi a krýt se v přestřelkách. Mimo laserové pistole nebo třeba raketometu lze účinně používat rovněž granáty. Akce je vzhledem ke slušnému počtu postav, které vám pomáhají a zároveň hordám protivníků celkem žhavá. U těchto typů levelů navíc není třeba kritizovat ovládání, technicky jsou zvládnuty daleko lépe. Časem však začnou nudit také a to hlavně kvůli brzkému nástupu stereotypu. Úrovně by rozhodně mohly být rozmanitější a nabídnout více zajímavých situací. Zpočátku velmi oživující momenty, kdy můžete třeba ovládnout droida a využít ho v boji, průlet na vznášedle nebo střet s některým z bossů po několika podobných situacích už příliš nepřekvapí a také sklouznou ke stereotypu. Ve výsledku hratelnost snižuje i nulová penalizace smrti, checkpointy jsou na každém rohu a respawnovat se můžete neomezeně. Jedinou motivací vedle samotného postupu jinak dobře podaným příběhem (zasazený mezi druhou a třetí filmovou epizodu) jsou tak body.

Yodo, koukej co to mám za masku!

Za získané body si totiž můžete zakoupit nějaké ty blbinky. V případě likvidace nepřátel pomocí komba (více úderů v řadě) se bodíky ještě více rozmnoží. Při jejich dostatečném počtu se můžete konečně vydat na nákupy. Hračičky potěší různé masky pro hlavní hrdiny nebo sexy taneček pro droidy. Některé jsou opravdu dost bláznivé. Avšak jiný význam, než už tak infantilní vzhled hry ještě trochu odlehčit, nemají. Přímo při hraní je totiž úplně jedno, jakou postavu z obou skupin máte, ani vybírat si je nemůžete. Ovládání Jediů Anakina Skywalkera, Obi-Wana Kenobiho nebo třeba mladé padawanky Ahsoky Tano se nijak neodlišuje. Vlastnosti totiž mají úplně stejné. Ani u klonů mimo vizualizace nijak rozlišíte, jestli zrovna ovládáte vojáka Codyho nebo kapitána Rexe. V nákupech ještě zaujmou různé cheaty nebo další upgrady a vylepšení pro vaše hrdiny. Ve výsledku ale nic zásadního hernímu systému nepřináší. Podobně ve výsledku působí i kooperativní multiplayer s mnoha prvky, kde spolu mohou dva hráči soupeřit. Nenáročné děti, na které asi autoři cílí, si možná zadovádí, ale náročnější hráči nikoli. Pokaženou hratelnost prostě pár dalších byť dobrých nápadů nezachrání.

Potřebné stéblo tonoucímu rytíři nepodává ani technické zpracování. Různé filmečky posunující děj sice příznivce animovaných Star Wars potěší, zkušeným hráčům ale spíše naznačí technologickou nevyzrálost. Vývojáři zaspali jednu generaci, vizualizace tak odpovídá zhruba PS2. To vyplyne vedle detailnějšího pohledu na grafiku i v celkem chudých výhledech na okolní prostředí a v slabších pozadích. Naopak pochvalu zaslouží libová hudba, věrný dabing a zvukový doprovod. Klasické melodie a další pro hráčův bubínek příjemné zvuky polaskají i toho, kdo Star Wars nikdy neviděl a celá série je mu cizí.

Akční plošinovka Star Wars: The Clone Wars - Republic Heroes tak v konečném zúčtování zklamala. Autoři bohužel téměř půlku celé zhruba osmihodinové gamesy dokonale zabili. Mise za Jedie jsou kvůli špatnému ovládání a nepřesné kameře otravné a frustrující. Za klony jde o celkem slušnou run and gun akci, která časem sklouzne do stereotypu. Kdo se dokáže prokousat balastem, najde i ostrůvky dobré zábavy. Takových hráčů ale asi moc nebude a to ani mezi těmi nejmenšími...

Hraní hrdinů Republiky se utápí v pokaženém ovládání a v tragické kameře u poloviny všech misí. Překonat tuto frustraci a zabořit se do mnohem lépe zvládnuté akčnější části za klony asi dovede jen fanoušek Star Wars, který má na zdi svého pokoje světelný meč a k tomu nervy z oceli.