Star Wars Jedi: Fallen Order Recenze Star Wars Jedi: The Fallen Order

Star Wars Jedi: The Fallen Order

Pavel Makal

Pavel Makal

29. 11. 2019 13:53 25

Star Wars nemají v herním světě dlouhodobě na růžích ustláno. Od roku 2013, kdy společnost EA podepsala s Disney smlouvu na exkluzivní práva na herní adaptace jsme se dočkali dvou, kulantně řečeno, rozpačitých dílů multiplayerové střílečky s podtitulem Battlefront a singleplayerová kampaň Battlefrontu 2 od studia Motive, která měla po letech potěšit fanoušky-samotáře, byla i přes počáteční zajímavý příslib naprosto otřesná.

NO KONEČNĚ

Šest let a dvě hry, to je vpravdě nepříznivé skóre, naštěstí ale ve stáji EA přistálo studio Respawn Entertainment, které se aktuálně těší pověsti jakéhosi „miláčka současné konzolové generace“, který zkrátka dělá dobré hry. Ostatně, o kampani druhého Titanfallu se hovoří jako o jedné z nejlepších singleplayerových režimech ve střílečkách za poslední roky. To, že v množství herních Star Wars projektů, které postupně pomřely jako mouchy, nakonec právě Respawn dotlačil káru do úspěšného cíle, tak rozhodně není náhodou. A i když jsme s Honzou na letošní E3 o Fallen Orderu spíše pochybovali, nakonec to dobře dopadlo a příznivci předaleké galaxie mohou slavit – dostali jsme dobrou hru!

Výsledný produkt je v zásadě kombinací aktuálně populárních herních prvků v takovém poměru, aby vznikl úspěšný blockbuster.

Přitom je na první pohled patrné, že cesta k vydařenému receptu nebyla nijak trnitá a Respawn se vystříhal jakýchkoli experimentů, jež by mohly v konečném důsledku projektu zlomit větev pod nohama. Výsledný produkt je v zásadě kombinací aktuálně populárních herních prvků v takovém poměru, aby vznikl úspěšný blockbuster. A ačkoli byste tento přístup mohli kritizovat jako nedostatečně inovativní a na jistotu hrající, osobně soudím, že právě v tomto případě se jednalo o velmi správné rozhodnutí. V situaci, kdy fanoušci roky čekají na nové singleplayerové Star Wars dobrodružství, je zkrátka nejlepší držet se osvědčených trumfů a naservírovat mase přesně to, po čem tolik prahne.

ZAJÍMAVÉ SPOJENÍ

V kostce se tak dá říct, že Star Wars Jedi: Fallen Order představuje mix mezi Uncharted a Souls sérií, nebo ještě přesněji, mezi Uncharted a letošním Sekiro: Shadows Die Twice. Na druhou stranu stále platí prohlášení z minulého odstavce, a sice, že se jedná v každém ohledu o blockbuster pro masy, tudíž jsou principy z díla FromSoftware využity mnohem vstřícněji a benevolentněji ku schopnostem průměrných hráčů. Abyste tedy rozuměli – Respawn si od Mijazakiho gangu gangu vypůjčil systém omezených léčivých prostředků, záchytné body, po jejichž využití se v úrovni znovu oživí nepřátelé (což tu moc nedává logický smysl) a soubojový systém (velmi, velmi zjednodušený a zdaleka ne tak do detailu vycinkaný) soubojový systém založený na parírování příchozích útoků. Ten zbytek je klasickou moderní akční adventurou ve střihu Uncharted, v níž běháte, skáčete, šplháte, houpete se na liánách a čas od času řešíte logické hádanky. Do tohoto mixu přihoďte roztomilého droida, který vám dělá společnost, a temný příběh, odehrávající se po neblaze proslulém Rozkazu 66, protřepejte, zamíchejte a výsledkem je velmi příjemně odsýpající titul na dlouhé podzimní večery.

Hlavní hrdina Cal Kestis je Jedi, byť toto řemeslo s ohledem na politické ovzduší v galaxii v současné době neprovozuje a raději nádeničí v jakési díře uprostřed ničeho. To se ale relativně rychle změní, když je jeho pravá totožnost odhalena a ryšavý mladík je uvržen do víru událostí, točících se kolem boje proti rozpínavému impériu, ale také pátrání po prastarých artefaktech řádu Jedi. Fallen Order vás protáhne po několika různých planetách (a tím pádem variabilních prostředích), navíc má jeho struktura nádech metroidvanie, protože se postupně učíte nové schopnosti a tím si otevíráte dříve nepřístupné cesty. Na každé planetě je celá řada skrytých tajemství, které lze odhalit, jen mě trochu zamrzelo, že bedny s „poklady“ se omezují jen na součástky pro vizuální úpravu světelného meče a různě barevná ponča pro Cala nebo nátěry pro robotického BD-1. Na druhou stranu ale ve skrytých místech, která jsou často velmi působivá, narazíte třeba na nepovinného bosse nebo na další kousek příběhového pozadí. A v tomto ohledu dělá Fallen Order pro fanoušky první poslední.

OBČASNÁ CUKATŮRA

Zabíjením nepřátel, ale i skenováním okolí a čtením nalezených dat získáváte zkušenosti, za něž lze odemykat nové schopnosti, jako je třeba větší zdraví nebo nové údery v boji. Na speciálních ponkách si postupně vylepšíte svého droidího kamaráda a naučíte ho třeba hackovat jiné roboty nebo otevírat zapečetěné cesty, také si tu velmi rychle z běžného světelného meče vytvoříte onu cool dvoubřitou variantu, která je velmi vhodná na větší zástupy nepřátel. Hra nabízí celkem čtyři obtížnosti a i na tu třetí je relativně snadná, souboje s bossy jsou až na výjimky procházkou růžovým sadem a odpadá tu i onen děsivý moment ztráty zkušeností, známý ze Souls. Ano, pokud zemřete, musíte si pro zkušenosti dojít zpět, ale i kdybyste cestou několikrát znovu padli, budou tam, kde jste je zanechali.

Fallen Orderu zkrátka chybí takový to důsledné finální přeleštění, které je tolik vlastní zmiňovaným dobrodružstvím Nathana Drakea.

Co se týče grafického zpracování, na zadek si z Fallen Orderu nesednete, ale hra vypadá hezky a čas od času umí příjemně překvapit scenérií. Verze pro PC na testovacím počítači Lynx Grunex Super UltraGamer 2019 s grafickou kartou Geforce RTX 2080 Ti běžela při maximálním nastavení ve 4K na 60 FPS, bohužel ale ve hře dochází k relativně častým framedropům, když hra načítá další část mapy. Pak dochází i k pádům na poloviční framerate, což sice trvá jen pár zlomků vteřiny, ale rozhodně to kazí celkový dojem. Obličej hlavního hrdiny a jeho nejbližších vypadá velmi věrně, běžná NPC by si ale zasloužila větší péči a třeba huňatí wookiové vypadají vyloženě uboze. Fallen Orderu zkrátka chybí takový to důsledné finální přeleštění, které je tolik vlastní zmiňovaným dobrodružstvím Nathana Drakea. A to je škoda.

Ve výsledku jsem se ale při hraní dobře bavil, i když je pravdou, že se po čase dostaví jistá repetitivnost. Dovedl bych si představit, že se vývojáři ještě trochu více rozmáchnou v soubojovém systému, nebo že si na hráče připraví víc překvapení a es v rukávu do pozdějších fázích hry. Je Fallen Order lepší hrou, než byl ve své době Jedi Knight nebo moje milovaná Jedi Academy? Podle mého názoru ne. Jde o vydařený a zábavný titul na slušných patnáct hodin, který vykupuje roky impotence EA nabídnout kvalitní singleplayerovou hru z milovaného univerza? Rozhodně.

Star Wars Jedi: Fallen Order

Vydařený titul, kterému k dokonalosti chybí vychytání detailů a možná trochu větší rozmáchlost. Doufám, že Respawn dostane příležitost ve značce pokračovat, chci vidět víc!