Star Wars: Empire At War Recenze Star Wars: Empire at War

Star Wars: Empire at War

Jan Horčík

Jan Horčík

26. 2. 2006 23:39 3

Snad každý kdo měl možnost shlédnout některý díl Hvězdných Válek zatoužil po tom, aby u těch obrovských vesmírných nebo pozemních bitev mohl být. V 90. letech minulého století plnily tuto funkci vesmírné simulátory, ty nejlepší, jaké dosud byly uvedeny. Jenže těm koncem minulé dekády odzvonilo, a tak mnoho hráčů nemělo do čeho píchnout. Marné byly pokusy s hrami jako Force Commander nebo Galactic Battlegrounds, které ani přes Star Wars licenci prostě nedokázaly zaujmout.

Star Wars: Empire at War přináší svěží vítr nejen do herního světa Hvězdných Válek, ale i samotné škatulky realtime strategií. Nápadně připomíná klasické 4X vesmírné strategie jako je třeba slavné maďarské Imperium Galactica. Zkratka 4X značí slova "explore" - průzkum, "expand" - rozšiřování, "exploit" - získávání surovin a "exterminate" - vyhlazování. Tohle všechno v SW: EaW najdete, namíchané ve správném poměru, kvalitně zpracované, a navíc doplněné o spoustu originálních vychytávek.

Vše má samozřejmě svá pro a proti a jedním z hlavních proti žánru 4X je fakt, že naučit se tyhle hry hrát chvíli trvá. Což platí i v tomto případě. Kdo nemá s podobnými hrami zkušenosti, nechť se neostýchá prokousat pěkně zpracovaným tutoriálem. Ti ostatní dobře vědí, že trpělivost přináší ovoce, a tak jim nebude vadit strávit pár minut dumáním a zkoušením.

To nejlepší z obou světů

Ti kdo hráli starší záležitost Star Wars: Rebellion se v EaW budou od začátku cítit jako doma. Hra je rozdělena do dvou rovin. Tou první je galaktická mapa, na které vidíte jednotlivé planety. Na každé z nich můžete stavět budovy a vyrábět jednotky, planety slouží také jako hlavní zdroj kreditů - jediné suroviny ve hře. Čím více planet, tím více kreditů, které přibývají den po dni. Rychlost plynutí herního času lze samozřejmě upravovat. Přísun kreditů můžete ovlivňovat i dalšími způsoby, například propojováním planet obchodními cestami, stavěním důlních budov, nebo v případě Rebelů vysíláním pašeráků na imperiální planety. Na každé planetě lze postavit pouze omezený počet budov, nicméně tyto budovy následně mají velký vliv na druhou rovinu hry, a to jsou bitvy.

Bitvy se mohou odehrávat na povrchu planet anebo na jejich orbitách. Pokud na orbitě, uplatníte zde pozemní vesmírná děla, vesmírné základny a samozřejmě především letky, které jste u planety "zaparkovali". Jakmile se bitvy přesunou na povrch - jakože Rebelové dokáží veškerou orbitální obranu snadno obejít - narazíte tam přesně na ty budovy, které jste už postavili. Navíc lze ale doplňovat ještě menší, především obranné budovy, jako jsou protipěchotní a protitanková děla, opravny, a podobně. Stavění budov je v EaW velmi specifické, nicméně funkční a rychle si na něj zvyknete.

Tak jak to chcete?

Hra sestává z celé řady módů. Singleplayer nabízí příběhovou kampaň, mód Galactic Conquest a klasický skirmish. Kampaň obsahuje čtyřiadvacet misí, za každou stranu třináct. Všechny jsou navzájem propojeny příběhem zasazeným mezi třetí a čtvrtou Epizodu, tedy do období, kdy galaktický senát nefunguje, Impérium začíná rozprostírat svou temnou moc skrze galaxii a Rebelové se teprve začínají formovat. Přesně tak to vypadá i v jednotlivých misích. Jedním z prvních úkolů za Rebely je například ukrást prototypy X-Wingů. Dále budete krást třeba plány na hvězdné křižníky, získávat tajné informace, ničit imperiální základny a podobně. Válka z pohledu Rebelů vypadá a hlavně se hraje úplně jinak, než z pohledu Impéria. Zatímco Rebelové vedou guerrilovou válku, provádějí různou podvratnou činnost, berou bohatým a dávají chudým, Impérium představuje pravou tyranii. Obětovat pluky vojáků není žádný problém, prostě naverbujete další.

Mód Galactic Conquest nabízí volnou hru za jednu ze stran na různé velkých galaktických mapách. Kromě osmičky oficiálních map si samozřejmě můžete stáhnout i mapy neoficiální. Posledním singleplayerovým módem je skirmish, který se dělí na pozemní, vesmírný a kombinovaný. Opět můžete vybírat z oficiálních i neoficiálních map. U jednotlivých her lze také nastavit počáteční počet kreditů, tech level a další možnosti. Multiplayer je přístupný přes LAN a internet až pro osm hráčů, v jeho průběhu lze hru uložit.

Použij Sílu, Luku!

Nedílnou součástí hry jsou filmové postavy, které často dokáží přivodit v bitvě zásadní obrat. Bez nich by nejspíš pozemní bitvy byly jen vleklými šarvátkami umně vymodelovaných bitevních strojů. Jakmile se ale na scéně objevuje Darth Vader se svými speciálními schopnostmi, je o zábavu postaráno. Za Rebely zase dostanete do vínku třeba robůtky C3PO a R2D2. Být ale tahle hra jenom o pozemních bitvách, nepřehouplo by se hodnocení přes 5/10. Skutečná síla totiž leží ve vesmírných bitvách, kterým soukromě přezdívám "2. světová ve vesmíru".

Jsou postaveny na 2D mapě, takže nečekejte žádný Homeworld. Přesto vás ale dokážou vtáhnout do hry mnohem víc, než byste čekali, a především účinněji než pozemní bitvy. Počínaje letkami X-Wingů nebo TIE fighterů a konče u imperiálních křižníků, všechny tyhle lodě budete moct ovládat, přeskupovat, prostě si s nimi hrát jako s malými akčními modýlky. Vývojářům se podařilo výtečně zvládnout poměry velikostí, a tak křižníky vypadají právě tak majestátně jak mají, ale zároveň nechávají prostor těm nejmenším stíhačkám, které z nich mohou vylétávat. U velkých lodí jako jsou fregaty a křižníky lze útočit na jednotlivé části, jako jsou motory, lasery, štíty apod., což dává hráčům mnoho taktických možností.

Oblíbenou taktikou proti velkým lodím je například rychlé znehybnění malými bombardéry, kdy získáte čas věnovat se jiným cílům, zatímco chycenou mouchu si necháte jako pozdější chod. Vesmírné bitvy prakticky nemají chybu, snad až na pohyb jednotek, který místy nápadně připomíná pohyb tanků nebo jiných pozemních vozidel po běžném terénu. Malé stíhačky občas také předvádějí psí kusy, ale tohle všechno se dá překousnout, protože vývojáři neopomněli do hry implementovat tzv. "cinematic view". Jakmile se do něj přepnete, můžete celou akci sledovat okem pomyslné filmové kamery.

"I've seen C-beams, glitter in the darkness..."

Nezbývá než pochválit technické zpracování, které Petroglyphu rozhodně nedělá ostudu a opět zvlášť ve vesmírných bitvách opravdu exceluje. Barevné ohňostroje střel, které se míhají mezi desítkami plavidel vás dokáží k monitoru doslova přikovat. Rozlamující se křižníky a rozpadávající se stanice vám v mysli okamžitě vyvolají obrázky z filmů. Nebýt autentických zvukových efektů a výtečné hudby, byl by zážitek poloviční. V pozemních bitvách už to tak slavné není, tady ale vývojáři nasadili zbraně v podobě atmosférických efektů (které mají vliv na samotné jednotky), a opět bezkonkurenčně provedených zvuků. Každá planeta na vás dýchne úplně jiným stylem. Třeba Tatooine, kde se vám do uší zařezávají písečné bouře a pouštní brouci, ne nepodobní písečným červům z Duny, požírají vaše nebohé vojáčky.

Star Wars: Epire at War nabízí kvalitní zábavu v moderním pojetí. Pro všechny fanoušky jednoznačná volba. A jestli už Hvězdné Války nemůžete ani cítit, představte si prostě, že je to "jen" další výborná realtime strategie.

Star Wars: Empire At War

Petroglyphu se konečně podařilo prolomit prokletí, které LucasArts sužovalo už od 90. let. Stvořili realtime strategii ze světa Hvězdných Válek, která nejenže se dá výborně hrát, ale navíc je to i zábava. Pro příznivce téhle pohádky jednoznačná volba.

Díky množství herních módů vás Empire at War jen tak nudit nezačne. Bezkonkurenční jsou i vesmírné bitvy, které vás svou atmosférou přenesou přímo do obrovských bitev, jaké jste vídali na plátnech.
Kampaň je poměrně krátká a pozemní mise velmi lineární, jednoduché, odpovídající dnešním nevalným standardům žánru realtime strategií. Vyloženě slabý je příběh za Impérium. Zamrzí také chyby v umělé inteligenci a místy otravný interface.