SpongeBob SquarePants: Battle for Bikini Bottom - Rehydrated

27. 7. 2020 12:20 8

Jste připraveni, děti?
Já vás neslyším!

Jooooo! Kdo žije v ananasu na dně moří? A velikou láskou k vaně hoří? A jestli snad někdo z vás pochyby má; tak ptejte se ryby, ta odpověď má... jaká je Battle for Bikini Bottom videohra?

ŽLUTÝ, HLOUPÝ A TROCHU DEBILNÍ

Museli byste žít v paralelním vesmíru, abyste nevěděli, kdo je to SpongeBob a jaký kus oblečení nejčastěji nosí. Žlutou mořskou houbu ale pravděpodobně neznáte kvůli hnědým hranatým kalhotám, které mu daly druhové jméno, ani kvůli gumovému zvuku černých lakýrek, které sundavá jen při vzácných příležitostech, nýbrž spíše kvůli jeho nízké inteligenci, naivitě, dětinskému humoru a otravnému hlasu Jana Maxiána (v originále Toma Kennyho). Ačkoliv je SpongeBob v dnešní době už téměř dvacet let kult, poprvé jste se s ním mohli na jednom z tuzemských televizních kanálů potkat až na přelomu roku 2009 a 2010. Od té doby z obrazovky nezmizel.

Remaster Battle for Bikini Bottom je tradiční zástupce žánru, který byl v roce 2003 na vrcholu.

Fakt, že jsme v Česku tento klenot objevili až s odstupem, dost možná zapříčinil, že jste nezaregistrovali prakticky žádnou jeho videohru. Ta nejstarší se datuje už do roku 2001, kdy na Game Boy vyšel SpongeBob SquarePants: Legend of the Lost Spatula. Na větší platformy ale ještě týž rok zamířil Operation Krabby Patty a díl SuperSponge. To nejlepší ze světa Zátiší Bikin však vyšlo až o dva roky později. Právě tehdy vyšel ve verzích pro PlayStation 2, Xbox a GameCube SpongeBob SquarePants: Battle for Bikini Bottom od studia Heavy Iron s vydavatelstvím THQ v zádech. Začátek nového milénia podobným hrám přál. Já sice nehrál prakticky žádnou z největších klasik, vyhnul si mi Crash Bandicoot, Jak and Daxter nebo Ratchet & Clank, ale i většina herních adaptací tehdejších animovaných klenotů. S jedinou výjimkou, kterou bylo Toy Story 2.

O Buzz Lightyear to the Rescue bych tu mluvit prakticky nemusel, s recenzovanou hrou v žádném ohledu nesouvisí, ale přesto si rád zavzpomínám. Tehdejší Traveller's Tales, dnešní autoři Lego her, vytvořili titul, který byl poplatný své době a tehdy ničím revoluční. Věnoval se honbě Buzze Rakeťáka za kovbojem Woodym. Hratelnost byla založená primitivních soubojích, poměrně četném platformingu, čemuž odpovídala i možnost dvojskoku, a s ním související otázce, jak se dostat tam nahoru, kde byl náhodně umístěn úkolový předmět, za nějž dostanete odměnu. Kamera byla tehdy tradičně umístěná do pohledu třetí osoby vysoko za záda Buzze, a též tradičně dělala velice často neplechu a stěžovala tak jakoukoliv prostorovou představivost hráčů. Nostalgie dělá hodně, ale klidně bych si Toy Story 2 okamžitě znovu zahrál.

SpongeBob... SpongeBob je úplně stejný.

VZHŮRU DO MINULOSTI

Vlastní vzpomínkou chci primárně říct, že remaster Battle for Bikini Bottom je tradiční zástupce žánru, který byl v roce 2003 na vrcholu. Jde o nostalgický zážitek, o návrat do mladých let, kdy byly videohry stále stigmatizovány a hráči byli především uhrovití mladíci hrající celé dlouhé dny a dlouhé noci bez sociálního kontaktu. Tak, jako já mám své milované a vzpomínané Toy Story, tak vy máte určitě něco svého, ať už ještě staršího (Lví král? Aladin? Tarzan? Herkules?) nebo něco mladšího (Finding Nemo? The Incredibles? Ratatouille?). Ve výsledku je jedno, jestli šlo o 2D plošinovky, nebo jestli jsme se přesunuli do 3D prostoru, styčné prvky byly až na kameru prakticky identické. A proto samozřejmě odpovídají i SpongeBobovi.

Remaster na nich nic nemění. SpongeBob nejčastěji skáče, zhruba stejně často mlátí svou síťkou na medúzy robotí nepřátele, a sbírá zkrátka všechno, co je potřeba sesbírat, ať už jde o volanty lodí pro „loďoškolu“ paní Rybové, cokoliv pro pana Krabse, siláka Larryho, nebo bonusové ponožky pro hvězdici Patrika. Středobodem hry jsou zlaté obracečky, které vás po sesbírání posunou v rámci hry dál na další mapu. Těch je ve hře hned několik, přičemž všechny nejsou stejně velké. Na některých strávíte v klidu přes hodinu, pár jich však dokončíte i za několik minut. Všechno se totiž odvíjí od toho, co v nich můžete sesbírat. Pokud se například dostanete do Poseidonova dómu, bude vaším nepřítelem jen obří roboveverka a za její poražení dostanete jednu obracečku. V jiném světě, například části Zátiší Bikin, ale můžete sbírat vše od obrazů, plnit zadání přátel, a nacházet nejrůznější skrytá místa a obraceček tak nalézt mnohem, mnohem víc.

Ačkoliv nešlo o nic objevného ani v roce 2003, a už tuplem nejde o nic objevného dnes, pořád může jít o solidní zábavu. Pokud vás baví hry od TT Games s licencí Lega, asi podobně kvalitní zážitek vás čeká i zde. Kladem je rozhodně to, že předem víte, kolik předmětů lze po mapě najít, a v případě SpongeBobova ikonického kuchařského náčiní dokonce i to, co musíte pro jeho sebrání udělat. V infografice buď uvidíte, že už obracečku máte, nebo že už znáte svůj úkol a trofej nemáte (a můžete se k úkolu instantně přenést) a nebo quest vůbec neznáte a musíte nejprve nalézt jeho zadavatele. Případně volně stojící blyštivou odměnu někde zmerčit a pak se k ní dostat.

MÁM PRO VÁS MELOUN, VAŠE DUCHOSTI

Titulární SpongeBob není jediným hlavním hrdinou. Do každého levelu sice vstoupíte v jeho kůži, na autobusových zastávkách se ale můžete vyměnit za některého z vašich přátel. Schopnosti mořské houby jsou totiž značně omezené. Už víme, že umí stejně jako ostatní double jump, umí síťkou rozbít nepřátele nebo s ní udeřit do tlačítek. Zároveň ale umí i vyletět vzhůru a trefit něco zespoda, případně naopak vyskočit a těžce dopadnout na cokoliv pod sebou. Později se naučíte například bubble bowl - vrhnout bublinu jako na bowlingu, a díky tomu se posunout zase o kousek dál. Naučíte se vystřelit vlastní bublinové torpédo. Na rozdíl od naprosto hloupé, až idiotské hvězdice Patrika ale SpongeBob neumí věci házet a Patrik se například dostane výš díky melounu. SpongeBob ani Patrik neumí plavat, Patrik ale dokáže speciálním kamenem vodu na omezenou domu zmrazit. Veverka Sandy se houpe na lasu a umí jeho rychlým točením nad hlavou plachtit na vzdálenější místa. Chápete, kam tím mířím?

Koncept není zlý, ale rozhodně není v žádném slova smyslu moderní.

Battle for Bikini Bottom je plné nejrůznějších herních stereotypů a archetypů. K tomu všemu je ale potřeba přičíst další negativa. Po dobu celé hry hraje naprosto šíleně otravná hudba. Kdybyste to snad přehlédli: ŠÍLENĚ-OTRAVNÁ-HUDBA! Máloco mě v posledních týdnech nebo měsících deptalo víc než nezadrhnutelná smyčka. Pusťte si známou znělku z úvodu a nastavte si opakování. Můžeme vyhlásit soutěž, jak dlouho to vydržíte. Výherce nezíská nic kromě mozkové výduti. Hudební podkres je naštěstí jiný, přesto vás začne deptat úplně stejně, asi tak jako deptá SpongeBob svého umělecky nadaného souseda Sépiáka. Zároveň, uvážíme-li, o jakou hru se jedná, by mohlo být rychlejší načítání. Čas od času se někde zacyklíte a to poslední, po čem toužíte, je trávit spoustu času u loadingu.

DO NAŠEHO SOUSEDSTVÍ DALŠÍ BLÁZEN

Obecně vzato ale Battle for Bikini Bottom, kromě zastaralého designu, příliš věcí netrápí. Nebudete nadávat na toporné ovládání ani na jiné vypečenosti starších her. Nad rámec původního příběhu si navíc můžete užít i multiplayer, a to jak po síti, tak v rámci lokální kooperace. Jádro hry však zůstává ryze singleplayerové a hra více hráčů musela dostává zbrusu nový režim. V něm se můžete s jednou z hlavních postav seriálu probojovat přes dvě desítky ostrovů. Kromě SpongeBoba, Patrika a Sandy se lze chopit i pana Krabse, Planktona, Sépiáka nebo Garryho. Jde sice o slušnou zábavu, ale rozhodně spíše o zpestření než o promyšlenou součást hry, která by vás donutila ke koupi.

Je otázka, co vás vlastně vůbec donutí. Koncept není zlý, ale rozhodně není v žádném slova smyslu moderní. Pokud máte děti, můžete hrát s nimi, texty jim překládat (v tomto směru tak ani nevytýkám fakt, že pro další dialog musíte kliknout na nějaké tlačítko) a užijete si spolu poměrně zábavnou hru. Pokud ujíždíte na humoru pro žáky prvního stupně, i v ten moment můžete Bitvu o Zátiší Bikin zkusit, ale vtípků by mohlo být o něco víc a situační scénky á la Lego hry budete hledat marně. Existenci remasteru tak odůvodňuje snad jen to, že podobných her na trhu přeci jen zase tolik není...

Jste fanoušky SpongeBoba a jeho seriálu? A máte děti? Snadná infantilní hra bude hledat své hráče především v průsečíku obou táborů, případně mezi pamětníky původní hry. Nad rámec úzce profilovaného publika ale pro nikoho dalšího není. Pro ratolesti navíc přetrvává jazyková bariéra.