Splatoon 2: Octo Expansion Recenze Splatoon 2: Octo Expansion

Splatoon 2: Octo Expansion

27. 6. 2018 11:30

Když loni touto dobou vyšel Splatoon 2, nebylo mu moc co vyčíst. Během roku potom dostal tolik bezplatných aktualizací, že by se jiným vývojářům protočily panenky. Počet map se více než ztrojnásobil, počet zbraní jakbysmet, objevil se nový herní mód, v zimě přišla nová várka fashionu a soundtracku a celou tu dobu hraní doplňují pravidelné Splafesty, které rozdělí komunitu na dva nesmiřitelné tábory dle morálního přesvědčení - například, zda je lepší kečup nebo majonéza, nebo pomerančový džus s dužinou či bez (kečup a s dužinou, vy barbaři!). Jak takový post-launchový servis překonat?

VÁLKA... SE ZMĚNILA

Octo Expansion se zaměřuje na jedinou složku, kterou aktualizace zdarma míjely - singleplayer. Octo přidává vedlejší příběhovou “kampaň”, ve které se snažíme dostat z hlubokomořského příkopu. Splatoon si libuje v metropolitním zasazení, a tak je zde hluboké moře znázorněné jako propletené metro, ve kterém jezdí pasažéři inspirovaní skutečnými obyvateli hlubokého dna - najdeme tu blobfish, obřího stejnonožce nebo průvodčího mořskou okurku, vesele pojmenovaného C. Q. Cumber.

Jestli někdo toužil po dávce loru ze světa Splatoonu, Octo Expansion ho má na rozdávání a chutná fakt sladce.

Kromě nových postav se ale vrací i staří známí: válečný veterán Cap`n Cuttlefish, moderátorské duo Pearl a Marina a dokonce se na scénu vrátí náš dlouho postrádaný hrdina prvního Splatoonu, Agent 3. Jak název (a promo materiály) naznačují, rozšíření Octo se také věnuje Octolingům, zavilým chobotničím nepřátelům olihních Inklingů. Za Octolinga si také celé rozšíření projdeme, zjistíme proč se některé chobotničky chtějí přidat na stranu módy a hudby milujících olihní a odkryjeme i historii skupiny Off the Hook. Jestli někdo toužil po dávce loru ze světa Splatoonu, Octo Expansion ho má na rozdávání a chutná fakt sladce.

TĚŽŠÍ, LEPŠÍ, RYCHLEJŠÍ, SILNĚJŠÍ

To nejlepší na hře jsou ale úrovně. Je jich rovnou 80, téměř dvojnásobek úrovní ze základu, a jsou také znatelně obtížnější. Každá úroveň nějakým způsobem bere známé herní mechanismy a snaží se z nich vyždímat všechen potenciál. V některých úrovních je třeba projet po lince, sestřelovat balónky, žádný neminout, vyhnout se překážkám, odemykat si nové cestičky a neudělat přitom ani jednu chybu. V jiných se střelbou postrkává koule po nakloněných plošinkách, zatímco nepřátelé svojí střelbou ničí cestu před vámi. Jindy je třeba ostřelovačkou zlikvidovat záludně umístěné nepřátele. Nebo s jetpackem, který potřebuje mít pod sebou pevnou zem, proletět úroveň plnou děravých mříží. Nebo s minimem inkoustu v nádrži překonat překážky na cestě k cíli. Někdy se princip úrovní opakuje, ale je k němu přidán nějaký háček, takže se nemusíte bát, že byste se náhodou nudili. Bez velkého spoilerování můžu ještě pochválit design poslední šestice levelů, které přinášejí stealthové pasáže, útěky před nepřáteli bez zbraně, hodně fresh boss fight a postup hnaný příběhem! Jestli by takhle měla vypadat budoucnost singlu ve Splatoonu, tak se opravdu máme na co těšit.

Nejde si nevzpomenout na to, jak si s herními mechanismy pohrály shriny v poslední Zeldě a skutečně, mnoho úrovní připomíná takové zvláštní puzzle. Ale také dojde na souboje, a to ať už s jinými Octolingy, tak i s vylepšenými verzemi bossů z původní kampaně. Je škoda, že zrovna u nich nepřišli vývojáři s něčím razantně novým, byť vylepšení jsou docela povedená a dokážou potrápit.

NEJEDEŠ NAČERNO?

Octo Expansion taky zajímavě pracuje se strukturou postupu. Každá z úrovní je stanice metra na různých linkách. Prvotním cílem je získat čtyři části tajemné věci, která má našemu Octolingovi pomoci na útěku z podzemí. Samozřejmě, všechny části se nachází v různých koutech podzemky, tak je k nim třeba najít cestu. Postupně se tak prochází úrovněmi, hledají se přestupní stanice, které pak odemknou nové linky. Jelikož je metro značně propletené, je možné si vlastně dělat vlastní cestu skrz linky a k dosažení konce není nutné projít úplně všechny úrovně. Ale byla by chyba jít pouze za cílem - nejenže byste se ochudili o superzábavné úrovně, ale hlavně byste nedostali za každou splněnou úroveň koláček! Neptejte se mě proč zrovna koláček. Když ale máte koláček z každé stanice na dané lince, můžete celý set vyměnit za cool doplněk z octolingové módní kolekce, jež míchá fashion a fetish ve velmi progresivním stylu. Fashion baby!

Nový obsah je naprostá pecka a přesto nejste do nákupu hrou nijak tlačeni.

Trochu zbytečná je pak nová měna, za kterou je třeba nejprve koupit vstup do stanice/úrovně. Některé vstupy jsou levnější, jiné dražší, ale po úspěšném splnění stanice dostanete za odměnu zhruba dvojnásobek vstupu, takže o peníze nouze není. Mnoho stanic také nabízí v podstatě volbu obtížnosti - na výběr můžete mít až ze tří zbraní, které určují, jak lehký či těžký průchod budete mít. Například tak v levelu plném létajících plošinek může být snazší přitahovat se k přitahovákům střelbou ze sniperky, zatímco s puškou, která tak daleko nedostřelí, byste museli vždy nejprve skočit z plošinky směrem k přitahováku. Samozřejmě, že splnění úrovně s těžší zbraní vydělá víc peněz, ale někdy doporučuju své nervy nepokoušet. Vždy se k úrovni můžete vrátit a zkusit výzvu v podobě těžší zbraně. A naopak, pokud by vás nějaká stanice hodně trápila, Marina se nabídne, že ji může nahackovat, což vás pustí dál, ale nedostanete koláček. Je to fajn řešení pro hráče, kterým vyšší obtížnost celého DLC může dělat problémy a přesto by si ho rádi zahráli. Pro odměny se ale budou muset snažit.

KDYŽ HRÁČ NENÍ RUKOJMÍM HRY

Tou hlavní odměnou po dokončení kampaně je možnost hrát za Octolinga i v multiplayerových zápasech, což je docela pěkné a odůvodněné příběhem. Nicméně mi přijde, že pouhá dvojice účesů pro obě pohlaví chobotnic nestačí a požaduji jich víc. Zvlášť když octokluk má na výběr jen hipsterskou chapadlovlnu a pak afro. Octoholky jsou na tom líp, ale pořád toho není dost. Vždyť je to hra o stylu... A stylu má Octo Expansion na rozdávání. Nový soundtrack si bere na paškál hip hop a electro swing, úrovně jsou nádherně detailní a vypadají fantasticky a překvapivě mnoho filmečků dává všem protagonistům, včetně němého Octolinga, spoustu osobnosti.

Splatoon 2: Octo Expansion

Dohrát DLC může trvat jedno odpoledne, ale i třeba za 15 až 20 hodin v případě, že se pustíte do plnění všech 80 úrovní. Což byste samozřejmě měli. Na cenu cca 500 Kč to sice není vůbec zlé, a pokud vás singleplayer Splatoonu bavil, tak určitě investice litovat nebudete. Nový obsah je naprostá pecka a přesto nejste do nákupu hrou nijak tlačeni. Pokud hrajete jen mulťák a skin Octolinga vás neláká, můžete celé DLC v klidu minout. I to z Octo Expansion dělá velmi sympatické řešení dodatečného obsahu. Singl vás nebere? O nic nepřijdete. Chcete však víc singlu? Pak na vás čeká bezvadná dávka akčního plošinovkování, super level designu a hooooodně fresh stylu.

Splatoon 2: Octo Expansion

Octo Expansion ždímá potenciál, který příběhová kampaň Splatoonu 2 zjevně jen naťukla. Fantastický level design, vyšší obtížnost, spousta lore pro fanoušky a hravost v jádru všeho by měly potěšit každého Inklinga i Octolinga.