Splatoon 2 Recenze Splatoon 2

Splatoon 2

21. 7. 2017 06:20 11

Nebudu vás dlouze napínat. Nintendo Switch má po Zeldě druhý titul, který je povinnou výbavou pro každého majitele této hybridní konzole. Byť se to tak na první pohled může zdát, Splatoon 2 není žádný port nebo mírně vylepšená verze dva roky staré multiplayerové střílečky. Téměř vše, co šlo prvnímu dílu vytknout, dvojka upravuje, přidává mnoho nového navíc a nebýt několika podivných rozhodnutí, šlo by o téhle barevné šílenosti mluvit pouze v superlativech.

ZPĚT DO LÍHNĚ OLIHNĚ

Splatoon 2 se vrací do světa obydleného hybridními mořskými živočichy. Vedle suchozemských medúz, ježků a krabů jsou hlavní rasou Splatoonu olihně, které milují městskou módu, hudbu a barvy a rády tráví čas v přátelských inkoustových zápasech. Ty představují jádro hry a v hlavním režimu Turf War se proti sobě staví dva týmy o čtyřech hráčích, kteří mají tři minuty na to, aby svými netradičními zbraněmi obarvili celou arénu. Střílí, či spíše stříká, se tedy hlavně na zem, ale nesmí se zapomenout ani na likvidaci protivníků, kteří po zastřelení musejí pár vteřin počkat na respawn ve své základně. Po uplynutí časového limitu se vypočítá, který tým pokryl víc povrchu a ten pak zvítězí.

Každá zbraň má své výhody i nevýhody, třeba s pistolkami lze uskakovat při střelbě, štětec je pak extrémně dobrý na blízko, ale ne na dálku.

Čím se Splatoon odlišuje od jiných stříleček ale není jen stříkání barvy na zem. Turf War je sice krátký, intenzivní a jednoduše zábavný režim, ale jen tak pobíhat a matlat mapu svoji barvou k úspěchu nestačí. Zaprvé je třeba využívat možnosti se proměnit v olihničku, která umí rychle proplouvat vystříkaným inkoustem, dostat se tak i na vertikální stěny a vyvýšené plošinky, či se schovat a nepozorovaně přepadnou nepřítele zezadu. Zadruhé, je třeba umět správně využít arzenál zbraní plný zábavných nápadů. Kromě různých stříkacích pušek, ostřelovaček a ikonického válečku Splatoon 2 v základu přichází i s vymoženostmi jako je rotační inkoustomet, dvojice pistolek, kyblík s barvou nebo deštník, který funguje jako brokovnice zkřížená se štítem. Každá zbraň má své výhody i nevýhody, třeba s pistolkami lze uskakovat při střelbě, štětec je pak extrémně dobrý na blízko, ale ne na dálku. Kromě toho však každá zbraň přichází s určitým typem granátů a speciálního útoku. U těch se vývojáři skutečně vyřádili a pokud se vám povede, budete na nepřátele vysílat naváděné rakety, roj inkoustových roombů nebo mrak dštící inkoust.

ZNOVU A LÉPE

Právě na obsah první Splatoon zpočátku trpěl a je super, že pokračování stejnou chybu nedělá. Zároveň je však cítit, že vývojáři chtějí se dvojkou uspokojit nejen casual hráče, ale i ty náročnější. Poté, co se několik hodin vyblbnete v režimu Turf War, odemknou se Ranked Battles, ve kterých rotují tři další herní režimy. V nich nejde už jen o obarvení plochy, ale přichází ke slovu schopnost spolupracovat v týmu a přesná muška při likvidaci protivníků. Ne, o body za zabití tu stále nejde, ale zastavení postupu protivníků je mnohem důležitější, neboť se hraje o body na celosvětovém žebříčku a rank. Režim Splat Zones v centru mapy označí plochu, kterou je třeba přebarvit na vaší barvu a udržet ji tak po určitou dobu. V Rainmakeru zase musíte donést speciální zbraň do nepřátelské základny. Nakonec Tower Control vyžaduje obarvení a dotlačení pojízdné věže po připravené trase až k nepřátelům do domečku.

Trojice kompetitivních režimů od posledně zaznamenala úpravy k lepšímu, například v Tower Control jsou na trase připravené checkpointy, na kterých se věž na chvilku zastaví a dá tak obráncům možnost zabránit nezadržitelnému postupu protivníků. I malé změny do systému známých zbraní, jako třeba přidání vertikálního švihu s válečkem, nebo nové cestičky a strategické úkryty na pár mapách, které se z prvního dílu vrací, naznačují vyspělost titulu a především ambice na vymanění se z casual škatulky. Kdo chce hrát opravdu vážně, ten si bude sestavovat set oblečení z čepic, triček a bot, které postavě dodávají různé podpůrné dovednosti, případně si u NPC postav vyhrají s možnostmi bonusy z oblečení mazat a nahrazovat. Navíc, po dosažení vyššího ranku v Ranked Battles, se hráči mohou pustit do režimu League Battles pro jen připravené skupiny hráčů a ukázat světu, zač je toho sehraná parta.

SUICIDE SQUID

Poslední multiplayerový režim je Salmon Run, něco jako profláklá horda, jenom extrémně zábavná a super náročná horda. V týmu až o čtyřech členech se olihně vydávají na speciální mapu, kde musejí vydržet nájezdy vln mutantních lososoidů a jejich monstrózních boss variací. Z těch totiž vypadávají vajíčka, která je třeba donést do speciálních košů, ale nejprve je je třeba ustřílet a v tom je problém. Jsou mezi nimi tací, kteří jdou zničit jen zezadu, dlouzí mechaničtí hadi s inkoustovými tryskami, obří mrchy, co jsou zranitelní jen na granátu, který se objeví jen pár vteřin před tím, než ho po vás hodí nebo otravní snipeři sedící na vratké věži z neumytých hrnců. Připravte se na to, že budete často umírat. Zatímco zprvu oceníte nápaditý desítky design bossů, z nichž každý vyžaduje jinou strategii k likvidaci, při obtížnějších úrovních na vás takových bossů může jít třeba pět naráz, do toho ještě hordy lososů a vy se nestačíte otáčet. Navíc mapy mohou mezi vlnami projít změnou, příliv odřízne cestičky po písčitém dnu, koš se přesune někam jinam, noc či mlha zhorší dohled a nebo se stane všechno najednou. Salmon Run působí téměř jako jiná hra a díky pomalu rostoucí obtížnosti funguje až překvapivě dobře i při opakovaném hraní.

Online je stvořený pro mulťák, offline pak pro singl, který stojí samostatně a přichází se spoustou vlastních nápadů a herních mechanismů.

Navrch toho všeho Splatoon 2 přichází se skvělým singleplayerem. Je to vlastně vůbec první hra pro Switch, která dvojakost konzole využívá naplno, ať hrajete na cestách nebo připojení k televizi (a k modemu). Online je stvořený pro mulťák, offline pak pro singl, který stojí samostatně a přichází se spoustou vlastních nápadů a herních mechanismů, které najdete jen zde. Ve třiceti úrovních na vás čeká spousta čím dál záludnějšího platformingu, enviromentálních hlavolamů a super soubojů s bossy a nikdy nepůsobí, jako by ve hře byl jen do počtu. Tady se také naučíte používat všechny zbraně, od kyblíku a válečku až po deštník a pistolky. Každou úroveň je možné projít až devětkrát, pokaždé s jinou zbraní, a o znovuhratelnost je tedy postaráno. Zároveň musím pochválit špičkový level design pozdějších úrovní a hlavně ztrojnásobení collectiblů od minula. Kromě listů, které odhalují mytologii a historii tohoto světa, se budete snažit najít a sebrat salmonium, za které si můžete vylepšit zbraně a kupóny, které ve městě u stánku můžete vyměnit za jídlo, které třeba zdvojnásobí zisk zkušeností nebo peněz v multiplayeru.

NENÍ VŠE INKOUST, CO SE TŘPYTÍ

Chvalozpěv na olihní triumf však nemůže zůstat jen u toho pozitivního a pominout zásadní problémy, které vycházejí z tradičně netradičního pojetí multiplayeru. Nintendo to opět vzalo po svém, ale v tomto případě spíše nešťastně. Jakžtakž uspokojivě lze hrát s přáteli leda lokálně přes LAN, ale online partu nevytvoříte bez mobilní aplikace. Ta má zprostředkovávat i hlasový chat, ale celé řešení je k smíchu a pláči zároveň. Upřimně, hrát bez hlasu není v Turf War velký problém - zápasy jsou rychlé, že i prohra při hraní se třemi náhodnými hráči, kteří dle svých výkonů musí sami být nějací lososoidi, dlouho nemrzí. Při Ranked Battles či Salmon Run je ale komunikace důležitější a jednoduché příkazy Tudy, Pomoc nebo Hurá tak tak stačí. Nutnost opustit lobby kvůli výměně zbraně nebo oblečení je pak zbytečná otrava, která měla být od minula napravena.

Splatoon 2

Jsou to takové pitomé neduhy, které prostě šlo vyřešit jinak. Splatoon 2 se od minule tak moc polepšil, ale přesto ho brzdí zrovna absence základních potřeb jako snadná online party a voice chat. A to navzdory znatelnému přání posunout Splatoon 2 směrem k seriózním multiplayerovým akcím. Pokud však chcete hrát hlavně pro zábavu, jde to překousnout a užít si rychlou, různorodou a pořád originální střílečku, která sice není perfektní, ale má k tomu zatraceně blízko.

Splatoon 2

Až Splatoon 2 naplňuje potenciál hybridního Switche bez kompromisů. Na cestách skvělá plošinovka, doma online zase originální týmová střílečka. Větší i menší vylepšení a hlavně dostatek obsahu v základu ze hry dělají povinnost pro majitele Switche.