Spider-Man 3 Recenze Spider-Man 3

Spider-Man 3

Ulrik_

Ulrik_

22. 12. 2007 23:46 1

Film už máme za sebou, první vlna veškerého marketingu opadla a s mírným zpožděním si to přifrčela na naše milé, malé displeje i PSP verze třetího dobrodružství Pavoučího muže. Ostatně proč by ne, když navštívila všechny možné porty. PSP port vychází primárně z Wii a PS2 verze, což minimálně u prvního jmenovaného vyvolává vrásky (Wii má přeci jen jiná specifika a vlastnosti, z nichž primárně těží). Výsledek je nakonec takový nemastný, neslaný, superhrdinsky se zrovna moc neprojevuje.

Hra se točí kolem hlavního hrdiny pokousaného pavoukem, trpícího láskou k jedné zrzce a zachraňovacím syndromem. Sympatické je, že v rámci součinnosti s filmem se na dabingu podíleli i herci zářící ve filmu – Tobey Maguire, James Franco nebo Thomas Hayden Church (Kirsten Dunst se na dabing hry vykašlala). Méně sympatické ovšem je, že většina zřejmě nebyla další prací spojenou s dabingem hry nadšena, a to se i projevilo na jejich výkonu. Snad až na Maguirea většinou jen monotónně recitují své repliky, aby to měli co nejdřív za sebou. Samotný děj hry se s tím filmovým setkává jen rámcově, i když nakonec na souboj se Sandmanem a Venomem dojde. Předtím se ale autoři, a budiž jim za to dík, rozhodli využít více postav marvelovského superpadoušského univerza a tak narazíte i na Kingpina, Morbia a nebo mého oblíbence Scorpiona. Příběhový mód sám o sobě ale není z nejdelších a dovedu si představit, že při troše snahy šlo z potenciálu vytěžit mnohem více.

Já si létám, já se vznášííííííím

Pravdou ale je, že když si poprvé zkusíte hopsání na pavučinách ulicemi New Yorku, propadnete nadšení. Ovládání směru vržení pavučiny analogovým joystickem je velmi intuitivní a za chvíli už budete hopsat za rohy a do potřebných výšek jako byste se s pavučinou na rukou narodili. Škoda, že vše u ovládání není tak růžové, pardon, červenomodré. Boj je ještě docela v pořádku co se týče úderových sekvencí a komb. Poskakování kolem nepřítele, přitahování pavučinou, útoky z výšky, silné a slabé údery... vše můžete řetězit do daných komb, která přidají nemalý účinek k vaší pavoučí pěsti. Problém je trochu v tom, že za chvíli je těch klávesových sekvencí tolik, že si my méně paměťově nadaní udržíme v hlavě tak tři a ty neustále opakujeme dle potřeby. Občas se ale boj (a nejen ten) stává velice frustrující záležitostí kvůli naší staré (ne)přítelkyni kameře. Pohybovat ní lze totiž jen za pomocí D-padu a stisknutého L, což má ale za následek to, že nejde zároveň pohybovat se Spideym. Takže náš milý, agilní a na svou rychlost spoléhající hrdina často stojí jako trotl uprostřed palby, protože vy prostě potřebujete zarotovat kamerou a podívat se, co se na vás řítí. Potenciálně atraktivní souboje plné poletujícího superhrdiny tak ztrácejí na šťávě a často Pavoučí muž spíše připomíná krajně zmatenou fretku, která neví co se děje a tak raději bezcílně skáče na místě a doufá, že to během poskakování zjistí.

Je ovšem třeba vynést, když ne do nebes, pak alespoň na vršek nějakého mrakodrapu systém zkušeností, které průběžně získáváte a za něž si nakupujete nové schopnosti a údery. Můžete pak svého hrdinu profilovat dle svého stylu hraní, popřípadě můžete kompenzovat své nedostatky v určitých činnostech. Rozhodně plus. Přiznám se, že více než Story mod mne pak oslovil Conquest mod, tedy verze, kdy se staráte o klid v ulicích New Yorku a nikam vás nežene příběh. Na mapě kontrolujete vliv gangů v jednotlivých čtvrtích, svou popularitu a prostě se vždy vrhnete do víru velkoměsta páchat nějaké to dobro. Pokud si zrovna neobléknete černý kostým, který je sice zatraceně silný, ale má určité nevýhody, jako třeba, že lidi se na vás nedívají přívětivě, nejde sundat a všeobecně by vás raději ovládal on.

Ale ten New York...to není moc rozmanité město, že?

V podání třetího Spider-Mana bohužel není. Když se vzpamatujete z veselého poskakování a poletování, zjistíte, že ulice jsou nechutně unifikovány, hluk tvoří takřka jen neměnné troubení aut, všechny domy působí nepříjemně ploše a nebudí dojem, že by uvnitř někdo snad i byl. Jeho obyvatelé také, stejně jako náš hrdina trpí občasnou vadou řeči a se zalíbením opakují jedno slovo několikrát po sobě. Graficky na tom New York prostě není nejlíp, štěstí je, že to mírně vynahrazuje kvalitní animace postav, zvláště Spideyho, na němž si dali tvůrci záležet. Více si mohli dát záležet na příběhové lince ve vztahu ke grafické podobě. Už když na začátku sháníte počítačové komponenty pro místní policii (proč vás tam posílají, když sami vědí, kde jsou?) působí jako pěst na oko, když vás navigační systém pavoučího GPS dovede k dívce, která vypadá jako ty, které vás odchytávají na ulici a chtějí s vámi vyplňovat dotazníky. Dívčina si vezme ty životně důležité komponenty a poděkuje. Hráč zmateně sleduje komu je vlastně dal, ale autorům to přijde OK. Příště třeba dáte časovanou bombu bezdomovci...

Ne, je mi líto, při vší snaze a i přes radost, kterou člověk zažívá při poletování na těmi bezvýznamnými tvorečky tam dole na ulici (Spider-Man by mohl být pěkný elitář) nemůžu tuhle hru označit jako kvalitní. Spíše než dojem plnohodnotného produktu budí dojem mírně převařené náhražky, kterou lidé koupí pro její slavné jméno. Vezmeme port pro Wii, mírně překopeme pár věcí a však oni si to lidé koupí, vždyť je to jen handheld, nejdou čekat zázraky. Omyl vážení, to, že na PSP jde udělat kvalitní plnohodnotná hra není tajemstvím a to tenhle po většinu času spíše frustrující a postupně i stereotypní port není. Děkujeme, tento přístup nechceme.

Spider-Man 3
Nintendo GameBoy Advance

Velmi průměrná hra hřešící na reklamu související s filmovou předlohou.