Spider-Man 3 Recenze Spider-Man 3

Spider-Man 3

Luke

Luke

10. 5. 2007 22:35 29

Pro Petera Parkera je Manhattan se svými mrakodrapy totéž, co orchestr pro dirigenta. Stačí mu v převlečení za Spider-mana ukázat na střechu domu, chytit se jí pavučinou, proletět obloukem a chytit se dalšího domu. Nebo jinak: domy jsou pro něj totéž, co pro Tarzana stromy s liánami v džungli a umí jich využívat s grácií profesionálního akrobata. Houpání nad ulicemi je předpokladem úspěchu hry na téma Spider-manových dobrodružství a právě jemu je věnována velká péče od studia Treyarch a produkční Activision. I tváří v tvář západním kritikům hry jde jednoznačně o jednu z nejlepších herních adaptací filmového média za poslední roky. Autoři z Treyarch vstoupili se Spider-Manem po několikáté do té samé řeky. V předchozích letech se postarali o vývoj Ultimate Spider-Man a Spider-Man 2 při vývoji trojky drželi v ruce seznam „to do“ a „never again“. Výsledný mix akrobacie, městské akce, soubojového systému a nelineárního hraní je tak chytlavý, že zejména majitele PC zaujme na mnoho hodin. Vše, co potřebujete k zamilování se, je rozeběh ze střechy Rockefellerova centra, skočit a poslouchat kinetickou ódu na schopnosti pavoučího muže a krásu městské scenérie.

Příběh hry kopíruje příběh filmu jen částečně. Setkáte se s Venomem, Sandmanem a novým Goblinem; budete s Mary Jane podnikat spanilé skákačky skrz Soho; stanete se temným Spider-Manem; budete fotit pro Daily Bugle a poslechnete si hlasy většiny herců z filmu. Jenže to není jádrem pudla, které je ve svobodě pohybu po Manhattanu a vybírání si dalších misí. Jednotlivé mise dominovitě otevírají další lokace a finálně si zahrajete deset příběhových linií, kde se vyskytují zloduchové z komiksů jako třeba Kingpin, Scorpion nebo Lizard. Na rozdíl od předchozího herního dílu zde není použita metoda náhodně generovaných úkolů a všechny příběhy jsou vnitřně kvalitně dramaticky svázány. V jakémkoliv okamžiku je k výběru větší množství rozehraných dějových linek a pak oddych pro vyšponované nervy – boj s pouličními gangstery přímo v ulicích. Hlavní postava disponuje stovkami animací, díky kterým se budete bavit i při pronásledování zlodějů aut. Stačí je dohnat, skočit na auto, vytáhnout spolujezdce, a pak urvat kapotu a zastavit motor. Osvěžující minihry jako je zastavení auta se střídají neustále a říkají jedno: Spider-Man je zatraceně zaměstnaným superhrdinou.

V samotných instancích s misemi se vývojáři nechali inspirovat filmovými klávesofesty z God of War. Drobné vsuvky se správným pořadím stisknutých kláves se objevují nejen při přeskákání složitých lokací plných překážek (potrubí, laserové pasti atd), ale nečekaně i v případě, že Spidey vejde do dveří a vyskočí na něj ze stínu nepřítel. Někdy jde o tak nečekaný zlom, že se nestihnete připravit a několikrát sekvenci opakujete – naštěstí po každém nepovedeném pokusu vás hra umístí hned na začátek minihry. Jako další prvek umocňující dramatičnost se často objevují enginové animace, kde se Spidey dozví další informace. Celkově takový přístup nedělá z misí prázdné mlátičky, ale udržuje střídání akce a příběhu od začátku do konce.

Během prvních hodin hraní postavě neustále přibývají nové údery. Jeden z nejkrásnějších je výskok do vzduchu ve zpomaleném čase, vytažení nepřítele na pavučině a profackování jeho beďarovitého obličeje při pádu směrem na zem. Několik desítek bojových komb se projevuje na nemožnosti zapamatování jednotlivých kombinací, takže finálně drtíte všechno, co má nějakou spojitost se soubojem a jen se díváte. Kromě konvenčních kopů a direktů přijde ke slovu pavučina – zamotání nepřítele do kokonu, roztočení jeho těla jako koule na řetězu pro sražení ostatních nepřátel nebo boj ze stropu, kdy se kamera převrátí a dochází ke chvilkové ztrátě orientace. Kamera je ostatně bolístkou celé hry – po většinu času se chová logicky a hrdinu drží v centru, ovšem v uzavřených prostorách se zasekává za roh a dokud postavu nevymanévrujete do úhlu, kde ho může vidět, tak je úplně k ničemu.

Kromě soubojů je k dispozici řada nebojových prvků, například proskoky skrz kola ve variaci freefallu nad New Yorkem nebo rozpumpování adrenalinu v Mary Jane na vzdušných tandemových procházkách nebo focení na zakázku od Daily Bugle nebo přenášení bomb citlivých na pohyb anebo jejich deaktivace – v takovém případě se objeví několika úrovňová mezihra s jednoduchými úkoly ve stylu Pipemania či puzzle. Výhrou vývojářů je, že všechny aktivity ladí dohromady a vytvářejí plastický obraz Petera Parkera jako hrdiny, který má poslání nejen mlátit zlouny po hlavě a zachraňovat obyvatele New Yorku, ale také žije civilní život a musí se věnovat jiným věcem, než těm agresivním.

Jak v komiskech, tak ve filmech tvoří součást osobnosti Spider-Mana rezignovaný humor. Když na začátku komiksu Spider-Man: Návrat skáče mezi domy, tak intenzivně přemýšlí o tom, že jeho oblek nemá kapsy, a jak je to nepraktické. Podobných hlášek a úvah se dočkáte i ve hře, společně s komickými animacemi ve chvíli, kdy se nepovede sekvenční tisknutí kláves – postava se ze zaduněním rozplácne o zeď a sesune na zem. Nebo netrefí pavučinu na mrakodrap a jako ukřižovaná zaboří hlavu do asfaltu. V předehrách k jednotlivým soubojům pak následuje staccato hlášek (jeden z gangů jsou agresivní emogoth holčičky: „Co se stalo s vaší roztomilostí?“) a angličtinou vládnoucí hráči se nejednou ušklíbnou. Nebo, nedejbože, zasmějí. Pravda je taková, že když nejste fanoušky Spider-Mana, tak právě jeho herní individualita vám neumožní naplno se vžít do role. Hlasové projevy fungují i z jiného důvodu: namluvil je Tobey Maguire, filmový Spider-Man. V porovnání se šéfredaktorem Daily Bugle, J. Jonah Jamesonem, kterého s gustem nadaboval J. K. Simmons jeho výkon sice nepůsobí tak živě, ale atmosfére prospívá.

Nejen pro hráče se systémem Windows bude vizuální prezentace zklamáním. Majitelé Xbox 360 a PlayStation 3 také mohou jít mlátit hlavami do zdi a naříkat, že nextgen na těch promo obrázcích vypadal jinak. Ano. Detail textur v Manhattanu prakticky neexistuje a animace postav na ulici působí prkenným dojmem. Samotný Spider-Man sice spolkne většinu kapacity grafického procesoru (vypadá fakt nádherně), ale právě díky jeho animačním a texturovým kvalitám působí jako perla v kupce hnoje. To samé je vidět i v misích – ty se ovšem často odehrávají v podzermních stokách nebo metru, kde detail moc nečekáme a kde ho tak jako tak zachraňuje architektura úrovní. Kořeny města aspirují na skutečného hlavního hrdinu, působí odcizeně, nebezpečně a krásně. Výprava do vnitřností města je zážitkem na několik dní a potvrzuje, že nebýt města, nebylo by Spider-Mana. Kvalitní hrdina v kvalitním prostředí kvalitní hry. Holt – občas se zadaří.

Spider-Man 3
Nintendo GameBoy Advance

Dobrá hra podle filmu a – to je důležité – perfektní hra sama o sobě.