Spider-Man: Friend or Foe Recenze Spider-Man: Friend or Foe

Spider-Man: Friend or Foe

Martin Strnad

Martin Strnad

11. 12. 2007 23:50

Superman se ve svém posledním filmovém pokračování doslova zřítil z komerčně úspěšného nebe a už to není ani pták, ani letadlo. Batman i přes klinickou smrt stále živoří, stejně tak banda, která se skrývá pod názvem X-Men. Divácky nejatraktivnějším z komiksových superhrdinů je paradoxně ten na supersíly nechudší - Spider-man, ačkoliv i ten ve své poslední eskapádě na stříbrném plátně odešel s nepořízenou. Nicméně byla to právě předešlá filmová dobrodružství Spider-mana, která prorazila cestu dalším komiksovým adaptacím a v době, kdy si pavoučí muž klestil cestu filmovým světem, vypadala investice do licence herního zpracování jeho dobrodružství jako zlaté prasátko. Jenomže autoři filmů i her tak dlouho ořezávali zlaté kýty, až nože zaskřípaly o kosti. Film Spider-man 4 není v blízké budoucnosti plánován a her podle filmu s pořadovým číslem 3 už bylo víc než dost. Co teď?

Není superhrdina bez superzlouna

Staré pravidlo, že bez zla není dobra, se samozřejmě uplatňuje i zde. A protože se na nás nevalí žádný nový film s pavoukem v názvu a dalším superzlounem v opozici, museli si autoři vycucat protivníka nového. Tedy ne že by neměli dost na výběr z plejády záporáků známých z komiksové předlohy, ale nemůžou se ohánět komerčně úspěšným filmem, kde si to Spidey rozdával s tím nebo s oním starým známým na život a na smrt. Příběh tohoto spinoffu totiž navazuje na dějovou linku postavy nepřátelského tvora jménem Venom. Meteor, který měl tohoto symbionta zatáhnout na Zem, totiž nebyl jediný. Zbytek roje dopadl do všech světových stran, na všechny kontinenty. Ne, nebudete zde bojovat s tisíckrát nakopírovaným Venomem, namísto toho budete v každé z pěti lokalit bojovat s tisíckrát špatně nakopírovaným známým záporákem, který je zrovna v dané lokaci nejvyšším bossem. Zápletka je to docela humorná a maximálně slouží celé hře a ulehčuje tvůrcům život. V kostce jde o spojení sil odvěkých nepřátel proti mnohem silnější hrozbě. Ovšem způsob, jak je tento děj prezentován, odpovídá buď obrovské, až přehnané nadsázce, nebo zaměření hry na dětské publikum. Počítač s ženským hlasem, který je zamilovaný do Spider-mana a pořád nemístně vtipkuje, typicky drsný velitel, který počítači pořád nadává, a Spider-man s pusou plnou pubertálních hlášek jsou toho důkazem.

Spideyho parťáci

A jak budete všechny mutanty, psychopaty a zlouny od kosti získávat na svou stranu? Jednoduše jim naklepete kokos, odstraníte z nich tajemné zařízení, které ovládá jejich mysl, a vida, i ten nejzatvrzelejší magor se k vám přidá už jenom proto, že si to chce vyřídit s tím drzounem, co mu ovládl hlavu. Parťáci se pak přidají do pytle, z něhož máte možnost mezi jednotlivými misemi vybírat, koho si vezmete do další destinace s sebou. V tomto mezidobí, kdy se ocitnete na palubě bizarní tajné protiteroristické a protimimozemské létající lodi, dostanete možnost vylepšovat dílčí vlastnosti Spider-mana, ale i vašich spolubojovníků. To ovšem logicky nutí hráče vytrénovat si jediného z plejády nabízených, známým Green Goblinem počínaje, přes Doktora Octopuse, Venoma, až po méně známé hromotluky typu Rhina nebo Sandmana.

Budete tedy bojovat vždy ve dvojici. Nečekejte ale žádnou složitou strategii nebo snad možnost udělovat pokyny parťákovi. Friend or Foe je totiž naprosto obyčejná mlátička. Máte sice možnost přepnout si ovládání mezi Spider-manem a jeho aktuálním sidekickem, ale to je všechno. Každá lokace je rozdělena do čtyř úrovní tematicky zamřených, ovšem vůbec neodpovídajících reáliím míst, kde mají být lokalizovány. A jeden takový level se skládá z menších či větších arén pospojovaných různými můstky, průchody, dveřmi nebo propastmi. Celá hratelnost pak spočívá v tom, že vy a váš parťák naběhnete do arény, tam se objeví v rámci lokace neustále stejní fantomové, personifikace oné hrozby z meteorů, vy je za pomocí několika jednoduchých chvatů, jejichž obměňování je téměř zbytečné a bez jakéhokoliv využívání unikátních možností ovládání Wii, odpravíte a jdete dál, aby se to samé opakovalo dobrých deset až patnáct minut, než dokončíte level. Souboje s bossy jsou samozřejmě pokaždé jiné, nicméně nutnost propracovávat se vždy neustále stejnými úrovněmi s totožnou náplní z nich nedělá žádnou odměnu. Ani o výzvě nelze hovořit, neboť v průběhu jednotlivých úrovní můžete umřít kolikrát chcete, hrdina je vždy oživen. Výjimku tvoří pouze finální souboje, kde je jak Spider-man tak jeho kolega omezen pouze na jedno úmrtí – aspoň že tak.

Kulisy a technické zpracování celé hry jenom potvrzují všechny výše zmíněné nedostatky. Celá jako by přifrčela strojem času z konce devadesátých let, kdy 3D akcelerace teprve začínala a nějaké složitější efekty byly futuristickou vidinou v hlavě Johna Carmacka. Nejenže všechny postavičky působí jako pochroumané akční figurky, ale hra dává také okatě najevo, že se celá odehrává uvnitř krabice s pokreslenými stěnami, textura vody působí jako špatně udělaný animovaný GIF obrázek odněkud z internetu a okolí nezdobí kromě holých skal, sloupů nebo zdí vůbec nic. K tomu musíme připočítat zhruba šestihodinovou herní dobu, kterou nezachrání ani versus mód, a máme výčet všeho špatného kompletní. Naopak nebýt pěkně plynulého chodu, herního zážitku s relativně malým výskytem nápisu „loading“ a alespoň trochu vtahujícího hudebního doprovodu, těžko by se na Friend or Foe hledalo něco pozitivního.

Spider-Man: Friend or Foe

Nejnovější herní Spider-man je stejně jako jeho filmový kolega přeplácaný a přitom prázdný. Široká paleta spolubojovníků je sice pěkná, ale takřka nevyužitá, s tím kontrastují stále stejní protivníci a absence jakékoliv motivace využívat bojová komba nebo vůbec při soubojích jakkoliv přemýšlet. Nový Spider-man je tedy i přes snahu opravdu využít co nejvíce z komiksového světa pouze prázdným výkřikem, který vyslyší jenom skalní fanoušci nebo rodiče malých hráčů – oběma skupinám se to ale vymstí.

Plynulý chod hry, nic víc, hudební doprovod.
Minimální viditelný vývoj napříč hrou a z toho vyplývající repetice, takřka nulový design úrovni, zastaralá grafika, uhozený děj recyklující úplně všechno ze Spider-manova světa, nevyužitý potenciál spolubojovníků a jejich vylepšování, dohrajete to za jediné odpoledne