SpellForce 3 Recenze Spellforce 3

Spellforce 3

Adam Zámečník

Adam Zámečník

4. 1. 2018 14:45 15

Z hraní posledního dílu ze série Spellforce mám přinejlepším mlhavé dojmy. Přeci jen jedenáct let je jedenáct let. Pamatuji si na RPG prvky s hrdinskými jednotkami, na stavění základen a la RTS a na pronásledované mágy. A víte co? Ono se toho zas tolik nezměnilo!

BYLO NEBYLO

Není třeba se však obávat zapomnění komplikovaného příběhu světa Spellforce plného kataklysmických událostí a jiných pohrom. Spellforce 3 je totiž prequelem k vůbec prvnímu dílu a nováčci do této série rozhodně o nic nepřijdou.  Vlastně nikdo o nic nového nepřijde, příběh jako takový je totiž skrz naskrz prošpikovaný každým možným i nemožným fantasy klišé, útlakem kouzelníků počínaje a tajemnou nemocí sužující nebohé sedláky konče. Lidstvo ve světě samozřejmě není samo a hra jako taková dává hráči do rukou svatou fantasy trojici elfů, lidí a orků. A ano, i Spellforce 3 je plná jemných společenských komentářů, kde církev týrá nebohé mágy a přitroublé houfy poddaných konají pogromy jiných ras. Mlčenlivému hlavnímu hrdinovi se naštěstí studio Grimlore Games vyhnulo obloukem, jakožto potomek zlého černokněžníka Tahara jste vrženi do středu dění, s cílem napravit hříchy svého otce a zabránit zkáze světa. Mlčenlivost se obecně ve světě Eo příliš nenosí, a i ta zdánlivě nejnedůležitější postava má opravdu hodně co říct. Možná až příliš. Bohužel to často platí i u zbylých členech vaší družiny, kde většina postav je pouhým pomyslným odškrtnutím příběhových archetypů – drsný voják, šprýmař, rozverná kouzelnice. Komplexní příběh plný hlubokých postav a filosofických otázek však opravdu nikdo nečekal, zřejmě ani sami vývojáři, což ani není na škodu. Občas totiž takový příběh o dobru, zlu a konci světa bodne. Obzvlášť, když je řádně velkolepý a plný epických bojů, kdy se při hře musíte i občas zastavit a pomyslit si “ Jo, tak tohle je celkem něco.“

Přestože je Spellforce 3 nepochybně hybridem těchto dvou žánrů, jádro singleplayerové kampaně rozhodně je poctivé RPG se vším všudy, ať už se jedná o tuny výbavy a pokladů ukrytých v útrobách pavouků či vcelku propracované stromy dovedností.

Hlavním poznávacím znakem série Spellforce vždy byla kombinace výstavby základny a jiných strategických prvků s propracovanou hrou za postavy hrdinů. Přestože je Spellforce 3 nepochybně hybridem těchto dvou žánrů, jádro singleplayerové kampaně rozhodně je poctivé RPG se vším všudy, ať už se jedná o tuny výbavy a pokladů ukrytých v útrobách pavouků či vcelku propracované stromy dovedností. Celkem často vlastně člověk i zapomene na onu strategickou polovinu a namísto toho se oddává velkolepým questům v kouzelném světě Eo. Ostatně, každá z misí obvykle začíná jako výprava s družinou hrdinů, která následně plynule přejde do strategického režimu. Tento přechod ale rozhodně není kostrbatý, a výstavba jednotlivých map ve Spellforce 3 dává dostatek obsahu a prostoru jak RPG toulkám, tak následným krvavým řežbám mezi desítkami jednotek. Stejně tak se není třeba obávat, že ve strategických částech přestanou být hrdinské jednotky důležité. Obyčejné jednotky jako šermíři nebo lučištníci tu totiž nenabízejí jiné dodatečné dovednosti krom základního útoku. Pokud bude třeba léčitele či vražedného ostrostřelce, nezbývá než poslat do pluku jednu z hrdinských jednotek. Hratelnost Spellforce 3 sice může zprvu připomínat legendární strategii Warcraft III, není tomu však tak. Obyčejné jednotky ve Spellforce 3 totiž slouží převážně jako lidské štíty, které hráč buď pošle na jasnou smrt či, v případě že jsou o něco schopnější, na o něco méně jasnou smrt.

KREV A KVÍTÍ

Zmínka lidských štítů samozřejmě naznačuje, že ve Spellforce 3 se taktické orgie zrovna konat nebudou. A ne, od Spellforce opravdu komplikovaná utkání s AI nečekejte. Systém kámen, nůžky, papír tu společně s přebíjenou větším počtem jednotek hraje prim. Ovšem, schopnosti jednotlivých hrdinů dokáží šarvátky celkem usnadnit, ostatně kvůli těmto schopnostem má hráč možnost zapnutí speciálního kruhového menu schopností, kdy se nad jednotlivými jednotkami zobrazí malé kolo pokynů. Tímto systémem sice lze pečlivě řetězit pokyny, ale většinu postačí čelní útok velké bandy vojclů proti menší bandě.  Absence všemožného taktizování samozřejmě usměrňuje hratelnost k RPG prvkům, což však není na škodu. Byla by totiž škoda neprozkoumat překrásný svět Eo.

Ve zpracování světa v mnohém Spellforce 3 přípomíná letošní RPG klenot Divinity: Original Sin II. Podobně jako právě v Divinity se i ve světě Eo mísí pestrobarevná příroda s hektolitry krve a korumpujícím zlem. Pitoreskní sedlácké osady střídají hnilobné mokřady plné rozsápaných těl a rozpadlá sídla. Atmosféru světa doplňuje i náležitě epický soundtrack plný smyčců a chorálů. A že je hned radost procházet tímto světem. Jednotlivé mapy jsou prošpikované malými detaily a skrytými zákoutími, z obyčejné cesty k cíli se stává spletité pobíhání po jednotlivých bodech a plnění vedlejších questů. Na takových vedlejších questech však není nouze o boje s různorodými protivníky. Otravné pavouky a přemnožené vlky záhy vymění nemrtví a démoni, což z některých vedlejších questů dělá až hodinová dobrodružství v hlubinách rozpadlých ruin či rozlehlých podzemních katakomb. Výše zmíněnou krev na takových taženích často doprovází efektní magie, kde se i sebemenší boje mohou zvrtnout v ohnivé peklo. O to lepší pocit je, když hráč po takové řeži s obřím démonem najde blyštivou zbroj, která se leskne pod zářivým sluncem světa Eo. Ano, Spellforce 3 je v mnohém omezováno svoji žánrovou rozpolceností a občas bych si přál prozkoumat svět do větší hloubky, přesto jsem byl až překvapen, kolik času lze strávit plněním absolutně nedůležitých questů.

Spellforce 3

Grafickým zpracováním sice může Spellforce 3 připomínat Divinity: Original Sin II, avšak v jádru rozložení každé z map se skrývá systém sektorů ne nepodobný indie strategii Northgard. Každá z jednotlivých oblastí tudíž nejenom nabízí některé ze zdrojů nutných k výstavby základny jako dříví či potravy, ale zároveň skrývá i nebezpečné nory všemožné havěti a truhlice plné zlata. Tyto zdroje a poklady v oblastech samozřejmě nejsou věčné a po chvíli je hráč nucen zabrat další místa. Po chvílí se jednotlivé mise mění v lité boje o hranice, za které hráč posílá jednotky svých hrdinů k sabotáži protivníkovi základny a zásobování.

BEZ KAMPANĚ ANI RÁNU

Single playerová kampaň Spellforce 3 sice může být plná omílaných fantasy klišé, ale rozhodně baví po celou svou třicetihodinovou délku. To se bohužel nedá říci o multiplayerových režimech, které nenabízejí dostatečnou propracovanost RTS stránky bez kterých se boj více hráčů obejít nemůže. Zatímco v singleplayerové kampaně je hráč motivován průzkumem kouzelného světa, při boji více hráčů na to buď není čas nebo si hráč danými mapami už prošel.  Tomuto nepomáhá ani nedostatečná rozdílnost mezi jednotlivými rasami. Elfové tudíž sice mohou být lepší lučištníci a orkové pro změnu lepší bijci, krom jinak zašpičatělých uší a výšky však každá z jednotek splňuje tu samou funkci. Kooperativní režim je naštěstí mnohem zábavnější a při hře za hrdiny občas i připomíná skupinové útoky na mocné příšery v kdejakém MMO.

Na rozdíl od draků létajících pozpátku jsou chyby ve Spellforce 3 často dosti kritické a rovnou několikrát jsem byl donucen k zopakování mise, kterou nešlo z kdovíjakého důvodu splnit

Největší vadou na kráse Spellforce 3 tudíž nepochybně je celková zabugovanost hry. Na rozdíl od draků létajících pozpátku jsou chyby ve Spellforce 3 často dosti kritické a rovnou několikrát jsem byl donucen k zopakování mise, kterou nešlo z kdovíjakého důvodu splnit. Podpora Grimlore Games je sice vcelku promptní, přesto hru zatím nelze doporučit netrpělivým jedincům. Na to je ve Spellforce 3 až příliš mnoho chyb.

ČEKÁNÍ NA SLEVU?

Jak vlastně popsat Spellforce 3? Je to strategie bez jakékoli strategie nebo RPG bez propracovaného vývoje postav a zajímavého děje? Nejspíš obojí. Z nějakého důvodu to ale až překvapivě dobře funguje a drtivou většinu času jsem se nadmíru bavil. Když jsem tedy nemusel třikrát opakovat tu stejnou misi, to už tolik radosti nebylo.

SpellForce 3

Velkolepé tažení po kouzelném světě Eo plné všech řádně fantasy klišé a krvavé akce, které baví po celou dobu kampaně. Bohužel je také plné chyb, které z něho chvílemi dělají frustrující martyrium.