SPECNAZ 2 Recenze Specnaz 2

Specnaz 2

Martin Kapalka

Martin Kapalka

7. 4. 2009 22:46 21

Setkali jsme se s mnoha hrami, jež nepřinášely nic nového, staly se obětí béčkového až céčkového scénáře nebo jednoduše nebyly technicky dotažené. Speznaz je sice FPS styl, ale vybírá si nejhorší aspekty špatných her a, ač se to může zdát nepředstavitelné, ještě je umocňuje. Speznaz jsem dohrál dvakrát a snažil se najít cokoli, co by přece jen svítilo nad úrovní šedé nudy. Dalo to práci, ale povedlo se.

Nejzajímavější aspekt hry je hudba. Nejspíše bezejmenný ruský či rusky zpívající zpěvák je směšný, ale po pravdě je hudba jediná část, při níž můžeme alespoň chvíli vydržet hrát a nesmát se/nebrečet (čtenář zvolí dle svých preferencí). Uznávám schopnost hry kohokoli rozesmát, ale jedná se o smích hraběte Drákuly těsně před vysátím další ze svých obětí.

Je hra opravdu tak špatná? Bohužel ano. Na první pohled se to nezdá, ale jelikož se jedná o FPS, nemusíte to poznat na první pohled. Pokud by se jednalo o RPG, adventuru, poznáme hned, kde je zakopán pes, ale zde jsme se dobrali k poznání až po minutě a třiceti čtyřech sekundách, tedy času, než se průměrný člověk prokliká přes menu na začátek hry.

Bez jakéhokoli scénáře či nastínění děje vás hra postaví do nelehké role zachránce všech rozbořených domů a jednoho tanku. Snažil jsem se najít jakýkoli východ z über tunelové akce, ale marně. Už se ani nebudu zamýšlet, jak jsem se měl odtud dostat s nalezeným tankem, nejspíše ho vzít na rameno a pokusit se přelézt některou ze třímetrových zdí. Ve Specnaz hráč potřebuje pouze šipku dopředu a levé tlačítko myši. Pokud bych použil slova klasika – nuda, nuda, šeď, šeď. Jediným vaším úkolem v každé z asi 8 misí je dostat se živý k místu určení a pokud možno cestou zabít co nejvíce nepřátel. K čemuž vám bude pomáhat obsáhlý arzenál zbraní. Tedy: Kalašnikov, pistole a granáty. Máte krom výbušných granátů k dispozici také kouřové a oslepující, ale na nepřátele nijak nefungují. Na vás kupodivu ano, a tak možná lepší je nemít. Pozor na druhou misi, zde jste mohli výbušninou vyhodit do povětří vrata do základny protivníka (píši si malé bezvýznamné plus)! Stejně chudé je i prostředí. Každá mise má jistou stylizaci, od níž neuhne ani o píď. Pokud misi začnete na skalním výběžku, tak se na něm probojujete během celé mise až k cíli. Očividně je nemyslitelné, aby se alespoň jednou změnil ráz mise. Například bychom se rádi dostali na konec rozbouraných domů a prošli po louce do lesa. Ne, ne a ne. Asi by byla hra až příliš freeformová.

Ani paleta nepřátel není široká, více méně jde o jeden model oblečený do jiných pixelů. A je jedno, zda se jedná o akci v horách nebo v již několikrát zmíněném rozbouraném městě. Nepřátelé jsou v 95% situací naskriptováni tak, aby reagovali na váš postup misí. Dokonce se schovávají za sudy a zdi a vystrkují pouze zbraně, aby vás mohli pokropit dávkou olova. Nejedná se o umělou inteligenci, jde pouze o čistý skript. Dal jsem si tu práci a vyhledal sud, za kterým se jeden z přibíhajících nepřátel vždy schoval, a několika granáty jsem ho „odvalil“ z dohledu. Přiblížil jsem se k onu naskriptovanému místu, a co se nestalo. Jako vždy přiběhl voják a zaklekl si na místo, kde původně stál sud, a byl si jistý, že ho nic nemůže zasáhnout. Dokonce přes něj střílel. Po chvíli vám to už ani nepřijde divné. Po celou hru vás bude provázet následující souhrn událostí – vidíte nepřítele, on „uvidí“ vás, pustí se skript, nepřítel se schová, snaží se vás zabít, vy při čtení novin, sledování televize nebo ve spánku (cihla na šipce dopředu dělá své) projdete okolo něj a z boku či zezadu ho odstřelíte.

Pokud by Specnaz přišel na svět o 15 let dříve v absolutně stejném zpracování, jednalo by se o průlomovou hru. Dnes se jedná o hru s nehezkým game designem, zpracovanou na jistojistě zastaralém enginu, čemuž odpovídá i grafika. Ani výbuchy nádrží s benzinem nejsou pěkné, a to ani zvukově. A to už je opravdu moc.

Nuda je hlavním tématem Specnaz 2 a je to asi taky to jediné, co se autorům doopravdy podařilo – unudit hráče až k smrti.

SPECNAZ 2

Jedna z nejhorších FPS všech dob, která může směle konkurovat i proslulým Weapons of (M)ass Destruction.