Space Hulk: Deathwing Enhanced Edition Recenze Space Hulk: Deathwing Enhanced Edition

Space Hulk: Deathwing Enhanced Edition

Martin Synek

Martin Synek

22. 5. 2018 17:30 1

Nejspíš nebudu muset zdlouhavě představovat firmu Games Workshop, která nejdříve na naše stoly, a posléze také na monitory, potažmo televize v rámci všemožných licencí, přinesla slovutné vesmírné mariňáky ze sci-fi odnože zvané Warhammer 40.000. Tato série obsahuje, krom již zmíněné hlavní příběhové linie samotného Warhammeru 40.000, také příběhy vesmírných rytířských terminátorů pod značkou Space Hulk.  A právě o nich dnešní recenze bude.

JSME ČERNÍ ANDĚLÉ

Space Hulk: Deathwing Enhanced Edition je hra, kterou bez onoho přídomku vytvořili vývojáři ze Streum on Studio pod vydavateli Focus Home Interactive již zhruba před dvěma lety. Jenže tehdy touto hrou spíše rozzlobili velkou část fanouškovské obce a nyní se snaží složit reparát právě v podobě vylepšené, přesněji Enhanced edice. Odpověď na otázku, zda se to vývojářů podařilo, jste již nejspíše nalezli na konci recenze v boxíku s hodnocením. Nicméně nepřestávejte v žádném případě se čtením, jelikož vám na následujících řádcích povím, proč je hodnocení takové, jaké je.

Příběh samotný nás zavede opět do války mezi lidmi a vetřelčí chátrou. Lidstvo v tomto příběhu zastupuje jednotka Deathwing, což je jedna z kapitul samotných Dark Angels, neboli těch nejprestižnějších a nejtvrdších vesmírných bojovníků. Do cesty se jim opět staví vetřelčí rasa Genestealerů ve všech jejich různých formách, které jsou ne nepodobné klasickým vetřelcům známých z Gigerových děl a samozřejmě i kultovních filmů.

Nevím, jak si vysvětlit fakt, že ve hře nefunguje prakticky nic pořádně.

O lidství jednotky Deathwing by se dalo s trochou nadsázky pochybovat. Nejde ani tak o to, s jakou vervou se do souboje s vetřelci vrhají, ale spíše o uctívání strojů a technologií samotných. To vše podpořeno mnoha druhy magických útoků. Se svou jednotkou tedy budete procházet mnoha různými vraky vesmírných korábů, kde se budete snažit zastavit Genestealery za každou cenu. Tu před vámi bude stát mise, kde musíte zachránit určité zbytky dalších jednotek (většinou však neúspěšně), tu se budete brodit potoky krve z Genestealerů jen proto, abyste v jiné části lodi nahodili několik tlačítek a spustili tím další sled událostí. Nicméně příběh samotný je jediným pořádným hnacím motorem k tomu, abyste hru dokázali dále hrát.

SLIBY, CHYBY!

Jak už jsem jednou výše napsal, jde o znovu vydanou hru, která by měla být kompletní a vyladěnou záležitostí. Tvůrci se holedbali tím, že si dali velkou práci, aby hra napravila chyby, které nadělali v původní verzi a přidali nějaký ten dodatečný obsah v podobě nových map či protivníků na odstřel. Jenže s tím vším se pojí obrovská porce chyb a nedodělků, které ve hře zanechali, a troufám si tvrdit, že jich ještě větší množství nakupili. Nevím totiž, jak jinak si vysvětlit fakt, že ve hře nefunguje prakticky nic pořádně.

Nejprve bych asi měl začat samotnou grafikou, protože ta vás do očí trefí samo sebou ihned po spuštění. Nejde o kdovíjaký propadák, jenže nejlepší léta má grafické zpracování také dávno za sebou. Většina map se odehrává v chodbách polorozpadlých vesmírných korábů, kde je temnoty místy více, než například v Alien: Isolation. Z předcházející věty to může vypadat tak, že hra nemá co nabídnout, ale lidé, kteří jsou podepsáni pod jednotlivými mapami, si zaslouží pochvalu už jenom proto, že každá je do velké míry originální co se designu týká, nikoliv však celkovým grafickým zpracováním.

Animace pohybů pocházejí někdy z doby, kdy byl populární Duke Nukem a naprosto stejně se chovají i všichni nepřátelé.

S postavami je to ovšem podstatně horší. Jednotlivé modely vesmírných rytířů jsou nedokonalé, zubaté a originalita se utopila někde v té všudypřítomné temnotě. Obdobně na tom jsou i nepřátelé z řad vetřelčích Genestealerů, kteří z velké části útočí v hejnech a dají vám i vašim spolubojovníkům pořádně zabrat. Když k tomu připočítáme ještě nedobře zpracované efekty střelby jednotlivých futuristických střelných zbraní, hloupě navržené máchání obřím mečem nebo používání magie, vznikne nám z toho enormně nechutné divadlo, které donutí přimhouřit oko i otrlým jedincům.

POHNI SE, TY JEDNA PLECHOVKO!

Tím se dostáváme k dalšímu velkému problému hry, kterým jsou animace a pohyb obecně. Hlavní postava, kterou ovládáte, je obrovsky nemotorná. Těžko soudit, zda jde o pokus vývojářů, kteří nám chtěli přiblížit, jak blbě se pohybuje v několikasetkilovém bojovém brnění, nebo jejich neschopnost pořádně rozhýbat postavu. Pohyb je strnulý a trpí místy až viditelnými záškuby. Lépe na tom nejsou ani vaši spolubojovníci. Protože jde o kooperativní střílečku, kterou můžete hrát buďto s přáteli nebo v singleplayeru s AI parťáky, budete v každé akční pasáži na jejich pohyb neuvěřitelně nadávat.

Space Hulk: Deathwing Enhanced Edition

Počítačem ovládaní parťáci vás v mnoha situacích nechají s klidným svědomím na holičkách. Zasekávají se o všemožné překážky, nereagují na příkazy, které jim zadáváte a vůbec je s nimi těžké pořízení. Animace jejich pohybů pocházejí někdy z doby, kdy byl populární Duke Nukem a naprosto stejně se chovají i všichni nepřátelé. Škubané pohyby vetřelců navíc často způsobují neslýchaný chaos, ve kterém se nemáte sebemenší šanci orientovat. Skoro pokaždé se potyčka s nepřáteli zvrhla v chaotické otáčení se kolem vlastní osy a držení tlačítka pro střelbu společně s mácháním mečem kolem sebe. A vězte, že tato taktika skoro pokaždé vychází. Ovšem jen do momentu, kdy se objeví chybová hláška.

NEJSPÍŠ MUSÍM VYMĚNIT SVOJI PS4!

Za tu dobu, co hraju videohry, jsem si zvykl na různé druhy chyb nebo glitchů, které se ve hrách objevují. V roce 2018 ale nechápu, že hra v nepravidelných intervalech padá a s chybovou hláškou vás čeká absolvování veškerého herního postupu, který jste nestihli včas uložit. Další typ pádu hry vás donutí manuálně resetovat konzoli a začít všechno zase hezky znovu. Navíc hra obsahuje jistou formu chyby, která mi znemožnila získávání trofejí, přičemž v úvodní fázi hry vše fungovalo a trofeje jsem vždy obdržel tak, jak jsem měl. Zde nepomohlo ani přeinstalování hry.

Další typ pádu hry vás donutí manuálně resetovat konzolI a začít všechno zase hezky znovu.

Výčet mínusů hry musím uzavřít tím nejhlavnějším aspektem Space Hulk: Deathwing Enhanced Edition. Tím je samozřejmě hratelnost, a ani zde se žádného happy endu nedočkáme. Pocit ze střelby je špatný. Když se na vás vrhají davy nepřátel a střelba nefunguje tak, jak by měla, je něco špatně. Neudržíte zaměřovač na jednom místě, protože se chvěje z jedné strany na druhou. Chladnou ocelí nedokážete krájet protivníky tak, abyste došli úplného zadostiučinění. To, co jsem napsal o chaosu na obrazovce, je ještě umocněno tím, že vaše postava nedokáže ideálně reagovat na situaci, ve které se pravidelně ocitá. Zde se musím opakovat, když napíšu, že veškerá taktika jde do háje. Je potřeba zmínit i RPG systém, kterým je prolezlá celá hra. Vylepšujete si zbraně, zbroj a další nezbytné atributy vaší postavy. Přesto nejde o nic, co by překračovalo vody nadprůměru. Ale funguje dobře a motivace k tomu dostat se k lepším zbraním je fajn.

Přesto jsem se na závěr hry prokousal a musím kvitovat i to, že příběh je opravdu velmi dobře napsán. O to víc pak zamrzí, že nemám pražádný důvod k tomu, abych se ke hře ještě někdy v budoucnu vrátil. Ono v ní totiž prakticky nic nefunguje pořádně. Nezachrání to ani přidaná hodnota v podobě dodatečného obsahu do hry, protože tahle hra si nezaslouží váš čas a ani investované peníze. Bohužel si myslím, že to nezachrání ani kooperativní hraní, protože s ovládáním postavy a zbraní obecně je hra na míle vzdálena ideálu. To jediné, co bych ve zdejší verzi hry označil za Enhanced Edition, jsou všechny chyby, které hra obsahuje.

Space Hulk: Deathwing Enhanced Edition si můžete pořídit na Xzone.cz.

Space Hulk: Deathwing Enhanced Edition

Hra, která je plná velkých chyb, které by se v dnešní době již neměly objevovat. Hra, která si nezaslouží, abyste jí věnovali svůj čas. Hra, na kterou zkrátka zapomeňte.