South Park: The Fractured But Whole
South Park: Fractured But Whole Recenze South Park: The Fractured But Whole

South Park: The Fractured But Whole

Pavel Makal

Pavel Makal

17. 10. 2017 08:20 16

Co dělá superhrdinu tím, kým je? Jsou to jeho nadlidské schopnosti, přiléhavý kostým nebo jasný morální kompas? Dost možná, že vůbec nejdůležitějším základním kamenem hrdinské persony je její příběhové pozadí, tragický moment, který navždy změnil její život a postavil ji na cestu boje proti zločinu. Bruce Wayne jej prožil ještě jako dítě v jedné temné uličce, Peteru Parkerovi životní cestu vytyčil umírající strýček a hlavní hrdina nového South Park: The Fractured But Whole bojuje na straně spravedlnosti, protože nedokázal zabránit tomu, aby mu jeho otec opíchal matku. Vítejte u pořádně nekorektní recenze.

ZÁŽITEK PRO OPRAVDOVÉ ZNALCE

South Park dlouhodobě patří k mým oblíbeným seriálům. Potají jsem se jako dítě po nocích díval na dabované díly, zlom přišel v okamžiku, kdy jsem před osmnácti lety viděl celovečerní snímek s podtitulem Peklo na Zemi v původním znění a pochopil, jak geniální hlasový fond mají tvůrci Matt Stone a Trey Parker v rukávu. A to jsem tehdy ještě neměl ani tušení, co je to klitoris, natož abych věděl, jak jej najít. Považuji se za velkého fanouška, a i když se občas zdá, že autorům už dochází dech, vždy se jako zázrakem dokáží vyšvihnout do sedla. Jejich výhodou je především to, že za fasádou sprostých slov a bizarních situací se ukrývá chytrá a tepající satira a především sžíravá kritika současné společnosti a populární kultury. Tenhle úvod nepíšu jen tak zbůhdarma, je velice důležité, abyste si hned na začátku položili otázku, zda a jak moc máte rádi South Park. Právě a jedině na tom totiž závisí, zda se vám dnes recenzovaná hra bude líbit. Od minulého dílu sice došlo k řadě změn v hratelnosti, jádro ale zůstalo stejné. Stejně jako The Stick of Truth je i Fractured But Whole vlastně interaktivní epizodou seriálu, epizodou až po okraj natřískanou nejrůznějšími pomrknutími a referencemi. Troufám si říct, že hra v tomhle ohledu klade na vaše fanouškovství nemalé nároky. Ne, že byste ji bez encyklopedických znalostí nemohli dokončit, spíš vám toho ale dost unikne. Fractured But Whole navíc dost čerpá z novějších sérií, není tedy od věci si doplnit vzdělání. Pokud nevíte, kdo je PC Principal, neznáte Mitche Connera nebo netušíte, co je „cheesing“, možná budete dost plavat. A to je jen příklad toho, jak hluboko do své bohaté zásoby South Park sahá.

Na samém počátku stojí pátrání po ztracené kočce, za jejíž nalezení je přislíbena odměna 100 dolarů, což je v očích kluků dost na nastartování nové franšízy.

Příběh hry prakticky navazuje na konec minulého dílu. Jenže fantasy už zdaleka tolik netáhne a kluci sami si uvědomili, že mocný „Klacík Pravdy“ je pouhou větvičkou. Nyní jsou jejich plány mnohem dospělejší. Frčí totiž superhrdinové a Cartman spolu s ostatními věří, že by se na módní vlně mohli svézt, založit zcela novou značku a vydělat miliony na filmech a seriálech na Netflixu. Stejně jako minule tu ale zuří ostrá rivalita mezi dvěma frakcemi. Tou první je skupinka jménem Coon and Friends, kterou vede Cartman alias The Coon a nalezneme v ní takové bijce, jako je Super Craig, Mosquito, Fastpass nebo Human Kite. Druhou skupinu jménem Freedom Pals řídí populární Timmy alias Dr. Timothy, pravou rukou mu pak je Mysterion a zbytek ansámblu tvoří třeba hrdinové Toolshed či Tupperware. Zcela stranou pak samozřejmě stojí bizarní padouch Professor Chaos se svou armádou hlodavčích nohsledů. Na samém počátku stojí pátrání po ztracené kočce, za jejíž nalezení je přislíbena odměna 100 dolarů, což je v očích kluků dost na nastartování nové franšízy. Jenže to samozřejmě není tak jednoduché a příběh nakonec nabobtná do mnohem zvrácenějších rozměrů. Přestože jsem byl možná trochu zklamaný z toho, že druhý díl se drží trochu víc při zemi a nacistická zombie embrya z minulosti zůstala nepřekonána, musím říct, že mě potrhlé vypravování bavilo a dokázalo udržet mou pozornost po celou dobu hraní. Na hře je vidět úzká spolupráce se Stonem a Parkerem, atmosféra si celou dobu drží požadovanou úroveň a už si vážně ani nepamatuji, kdy jsem se naposledy u nějaké hry takhle nasmál. Pravděpodobně v roce 2014 při hraní The Stick of Truth.

MÍSTO ŽIDA KYBORGEM

Tři roky starého předchůdce vytvořilo studio Obsidian Entertainment pod hlavičkou Ubisoftu, nová hra už vznikla přímo v sanfranciském studiu francouzského herního giganta. Na hře je jasně patrná snaha o implementaci nových mechanismů a herních prvků, musím se ale přiznat, že jsem zpočátku k řadě z nich přistupoval s nelibostí. Líbil se mi čistý a jednoduchý design od Obsidianu, prostý veškerých rušivých elementů, a jedinou výhradu jsem měl k až příliš primitivnímu soubojovému systému, kvůli němuž byla hra až dětsky snadná. The Fractured But Whole jej zásadně proměňuje, bohužel však s nejistým výsledkem. O tom ale až později. Jako obvykle si napřed musíte vytvořit svou postavičku. V průběhu celé hry pak budete doplňovat sekundární informace, jako je sexuální orientace, náboženské vyznání a tak podobně, což samozřejmě vede k řadě veselých momentů. Všechny tyto osobnostní rysy navíc můžete díky moderní tolerantní společnosti kdykoli změnit a prostě říct, že se odteď cítíte jako pansexuální holka. A komu se to nelíbí, dostane na hubu od místního zastánce politické korektnosti.

Následně si také musíte vybrat jednu ze tří zakládních charakterových tříd. Žid se tentokrát nekoná, nejprve si můžete zvolit, zda se váš hrdina bude orientovat spíše na rychlost, brutální souboje či elementální útoky. V průběhu hry si pak budete moci otevřít několik dalších tříd a následně využívat jejich schopnosti. Vtip je v tom, že v boji máte k dispozici vždy jen čtyři skilly, které si předem zvolíte napříč všemi svými třídami, je tedy třeba dobře rozmyslet a kombinovat. RPG systém je nyní o něco komplikovanější a sbíráním úrovní si otevíráte sloty na bájné artefakty. Ty následně posilují vaše statistiky, které následně můžete ještě více ovlivnit úpravou své DNA. Pokud se tedy rozhodnete jít silovou cestou, je vhodné používat DNA modifikátor, který sice sníží všechny ostatní vlastnosti, ale zas výrazně posílí sílu. A poté už stačí jen zvolit takové bojové schopnosti, které ze síly vycházejí. Charakterových tříd je poměrně slušné množství a jsou i dost nápadité. Časem se dostanete k takovým lahůdkám, jako je Cyborg nebo Plantmancer a je příjemné, že používání nových skillů s různými vtipnými efekty boj vždy osvěží. Pojďme se na souboje podívat ještě trochu více zblízka.

ZMLÁTIT ŠESŤÁKA NENÍ PROBLÉM

Zatímco minulý díl sázel na „tradiční“ JRPG soubojový systém, novinka se od něj odpoutala a dalo by se říci, že je mnohem strategičtější. Boje samozřejmě i nadále probíhají na tahy, ale nyní je velmi důležité především to, kde vaše postava stojí. Různé útoky totiž můžete používat jen z konkrétní pozice a může se vám stát, že vám v cestě stojí třeba hromada haraburdí nebo kolega. Nebudu vás příliš nudit popisem různých schopností, stejně jako minule zde naleznete útoky, které mohou nepřítele zapálit, elektrizovat, způsobit krvácení nebo nevolnost. V rámci svého tahu se můžete přesunout na jinou (neobsazenou) pozici a buď zaútočit, nebo použít léčivý či podpůrný předmět. Návrat slaví i mocní pomocníci, které si můžete jednou za bitvu přivolat a vyřešit tak nejednu nesnáz. Nově je ale zapotřebí mít předmět, kterým tak učiníte, třeba takový ultimátní léčitel Mojžíš pro vás ani nehne prstem, pokud mu nedáte obrázek z nalepených makaronů.

Budete prchat před obézní striptérkou a jakmile doběhne časomíra, dá se prostorově rozměrná kráska do pohybu a svou zadnicí rozdrtí vše, co jí stojí v cestě.

Každá z postav má také k dispozici ultimátní útok, který často velice rychle ukončí celý souboj. Ten se nabíjí úspěšným vykrýváním nepřátelských úderů, nabití je ale sdílené pro celý tým, je tedy třeba si vybrat, která postava má ten nejvhodnější drtivý úder pro danou situaci. Autoři se nebáli souboje okořenit o speciální modifikátory. Někdy je třeba stát jen na určitých políčkách, protože jinde vás v dalším kole čeká utržené poškození, jindy budete prchat před obézní striptérkou a hodně rychle volit útoky na její kolegyně, protože jakmile doběhne časomíra, dá se prostorově rozměrná kráska do pohybu a svou zadnicí rozdrtí vše, co jí stojí v cestě. Obecně se ale bohužel dá říct, že ačkoli soubojový systém doznal zásadních změn, jeho obtížnost nijak zvlášť nenarostla a pokud si dobře sestavíte partu kolegů a budete rozumně používat jejich schopnosti, projdete hrou jako Towelie pytlíkem trávy.

OHNIVÉ PRDELE

Kromě soubojů se v rámci hraní budete muset popasovat s nejrůznějšími miniaturními hádankami. Stejně jako v minulém díle vám bude řada míst zpočátku znepřístupněna a musíte počkat, než získáte kýženou schopnost a dokážete překážku překonat. Nebudu vás nijak zvlášť napínat, drtivá většina schopností je, podobně jako minule, spojena s prděním. Pokud nemáte rádi toaletní humor, asi následující odstavec raději přeskočte, protože nyní se budeme bavit čistě o zvukách, které vycházejí ze střev zejména po konzumaci mexických pochutin z kuchyně Morgana Freemana. Jak si možná pamatujete z minulého dílu, náš hrdina má skutečně mocné hýždě. Jsou tak mocné, že dokáží narušit čas a prostor, můžete díky ním provádět místní verzi parkouru jménem fartcour a lze s nimi dokonce nahradit i kompresor. Okolo prdů se točí značná část hry, sám se musím přiznat, že ačkoli nejsem zrovna útlocitný a mám South Park rád, v jisté fázi mě to už začalo trochu otravovat. Během hry si otevřete několik typů ultraprdů, díky nimž lze například zastavit čas a projít nebezpečným úsekem bez úhony nebo upřít nepříteli jeho tah.

Mimo to si ale odemknete pomocníky z řad ostatních hrdinů a díky svým prdům pak společně odstraníte jakoukoli překážku. Scott Malkinson alias Captain Diabetes například prdy nenávidí, protože podle Cartmana pšouk Scottovy matky během porodu zapříčinil chlapcovu cukrovku. Pokud si tedy klučinovi dostatečně ulevíte do obličeje, dostane záchvat nadlidské síly a je schopen třeba vyvrátit telefonní budku. Díky Buttersovým hlodavcům šikovně vystřeleným z natlakovaného rekta pak dokážete vyřešit problémy s elektrickým vedením. Přijde vám to jako nevkus? Tak si South Park nekupujte, protože tohle budete dělat skutečně velmi často. Zrovna v tomhle případě se opakovaný vtip velmi rychle vyčerpá, navíc je řešení hádanek ve spolupráci s kolegy spojené s otravnou nutností napřed oskenovat předmět, vybrat správného pomocníka, přivolat ho, absolvovat prdící minihru a až pak jít dál. Když budete tohle dělat třeba třikrát za sebou na jedné obrazovce, bude vás to štvát. To se ale zas tak často neděje. Horší je, že odměny za splněné hádanky a objevená skrytá místa nejsou nijak zvlášť zázračné. Často jde buď o výrobní materiály nebo o nový kostým. Těch máte ale za pouhé normální hraní tolik, že vás pár dalších nevytrhne.

DÁME SELFÍČKO?

A propos – ve hře je skutečně velká spousta různých výzev, které můžete plnit, a řada vedlejších úkolů, které dále doplňují humorný děj. Stejně jako minule platí, že přes den se z větší části věnujete vedlejším aktivitám a noci jsou věnované zásadnímu posunutí děje v rámci jedné velké příběhové mise. Během svého toulání ospalým městečkem budete třeba sbírat yaoi obrázky Tweeka a Craiga, hledat zaběhnuté kočičky Big Gay Ala nebo pomáhat paní Cartmanové znovu rozproudit její…byznys…Tak jako jste minule sbírali přátele na Facebook a zvyšovali tak svou popularitu, budete nyní dělat selfie fotky se známými obyvateli města na novou unikátní platformu Coonstagram, které propadli i místní důchodci. Odměnou za plnění cílů jsou materiály na crafting kostýmů, posilujících artefaktů nebo léčivých předmětů a samozřejmě zkušenostní body. V South Parku jsem strávil více než 30 hodin herního času a většinu té doby jsem se velmi dobře bavil, až na výhrady popsané výše.

South Park: The Fractured But Whole

Hra tentokrát běží na enginu Snowdrop a v průběhu hraní na PS4 jsem nenarazil na žádný zásadní problém. Nahrávací časy by sice občas mohly být kratší, ale nejde o nic významného. Hra skutečně vypadá jako díl seriálu, je příjemné, že stejně jako v jedničce jsou i různé předměty na logických místech, v Kennyho šuplíku tak naleznete polovinu BFF přívěsku a maminka Bebe má v koupelně krém na zpevnění prsou. Scénář se nijak nedrží zpátky, narazíte tu na skutečně velkou spoustu nekorektního humoru, který si bere na paškal rasismus americké policie, feministky a celou řadu dalších ožehavých témat. Ušetřen není samozřejmě ani Kanye West, jehož matka je předmětem vtipné minihry. V rámci oněch více než 30 hodin se potkáte se záplavou více či méně známých postav, jako je pan Mackey, Randy Marsh (můj osobní hrdina), Dr. Mephesto nebo Semen. Tedy Seaman.

The Fractured But Whole je milostným dopisem všem fanouškům seriálu a pokud vás za všechny ty roky dobrodružství povedené čtveřice věčných čtvrťáků pořád baví, nemáte důvod váhat. Přibalený remaster prvního dílu pro aktuální generaci konzolí je velice příjemnou třešničkou na dortu.

South Park: Fractured But Whole

Povedený nástupce, který přináší řadu novinek, stále ale nedokázal vyřešit příliš jednoduché souboje a hádanky. Fanouškům seriálu se bude přesto líbit, jedná se o návštěvu ospalého horského městečka v té nejryzejší podobě