SOCOM: U.S. Navy SEALs Combined Assault Recenze SOCOM: U.S. Navy SEALs Combined Assault

SOCOM: U.S. Navy SEALs Combined Assault

michal.jonas

michal.jonas

31. 12. 2006 23:30 1

Na otázku, proč v rámci SOCOM série vychází nové díly jako na běžícím pásu, existuje poměrně jednoduchá odpověď. Navzdory tomu, že je online podpora u PS2 her řešena často (tzn. ne vždycky) dosti spartánky, tak dosahuje množství najednou připojených hráčů předešlého SOCOM titulu dvaceti až třiceti tisíc, což je opravdu hodně. Byl by to tedy od tvůrců z týmu Zipper Interactive, potažmo SCEE holý nerozum, popularity celé série nevyužít a nepřiživovat se na ní dokud je to možné a hráči jsou ochotni do nových dílů investovat.

Zároveň je však třeba poznamenat, že tvůrci hráčům svých titulů naslouchají a snaží se jim vyhovět. Svědčí o tom fakt, že se největší inovace ve čtvrtém SOCOMu dočkal právě online režim, byť patřičný šmrnc nepostrádá ani zdejší sólo kampaň.

Smyšlená země

Po dosti důrazném apelu ambasád zemí, kde se odehrával díl předešlý, tedy třetí (Maroko, Polsko, Bangladéš), byl ve „čtverce“ nasazen SEAL tým do akce ve smyšleném Adžikistánu. Má se jednat o socialistickou diktaturu někde v centrální Asii, vymodelovanou podle Pákistánu a Afghánistánu. Nový Socom je také první hrou série, jenž kvůli přístupnosti mladšímu publiku upouští od zobrazení krve. Místo teroristů navíc bojujete proti žoldákům a hra neobsahuje žádné politické scény.

Jak je libo

SOCOM: U.S. Navy SEALs Combined Assault
Prezentace je až na pár drobností identická s třetím dílem, tudíž všechny nabídky a volby vypadají na chlup stejně, což je jedině dobře. I po čtvrté si tak může každý hráč přizpůsobit hru k obrazu svému. Nastavit si můžete jak rychlost změny pohledu, tak i citlivost a zrychlení analogových páček. K dispozici je i asistent míření, několik různých rozvržení tlačítek, nebo vypnutí vibrací. Podobně široké je i zvukové nastavení, kde si volíte nezávisle hlasitost headsetu, hudby, filmů i dialogů. V tomto směru je míra uživatelské přívětivosti opravdu vynikající a mnohé konkurenční tituly z konzolí nové generace by se mohly od SOCOMu lecčemu přiučit.

Na stejném místě jako posledně se nachází i bonusový materiál, který nabízí postupně odemykatelné filmy, hudební stopy, nové zbraně, vybavení, atd. Takovou menší perličkou je překvapivý fakt, že se mezi bonusy ukrývají i tzv. credits, neboli titulky se jmény všech, co se na produkci hry podíleli, které se zpřístupní až po dokončení hlavní kampaně. Podpora propojení s konzolí PSP (tzv. Crosstalk) byla oproti předchozímu SOCOM titulu opět posílena, takže si ve spolupráci s PSP titulem SOCOM: U.S. Navy SEALs Fireteam Bravo 2 můžete vypomoci při řešení některých misí, protože eliminace nepřátel v jednom titulu (samozřejmě až po následné synchronizaci dat) vyčistí toto území pro mise v titulu druhém. Jinak jsou možnosti propojení víceméně identické s předešlým dílem.

Podle skutečnosti

Singleplayer kampaň nabízí 18 misí plných obsahu, který částečně vychází ze skutečných akcí jednotek SEAL, jež se odehrály v minulých letech. Hned první úkol spočívá v infiltraci území, kde komunističtí žoldáci sestřelili americkou helikoptéru. Tato úroveň tak nepřímo rekonstruuje záchranné akce po sestřelení vojenského vrtulníku Talibanem v Afghánistánu z června minulého roku. Nováčci jistě ocení nově koncipovaný výcvik, který nahrazuje první misi ve třetím díle. Nyní je trénink samostatný a obsahuje množství úrovní, v nichž si postupně osvojíte pohyb, střelbu, velení jednotce, uzdravování spolubojovníků a nově také eliminaci nepřátel nesmrtícími zbraněmi (světelné granáty, gumové projektily). Šmouhou na kráse jinak povedeného tréninku je komentář, který je připraven pouze na to, že si hráč zvolí zakládaní rozvržení ovládacích prvků. Když si totiž zvolíte alternativní namapování tlačítek, tak to průvodkyně z rádia (její tvář uzříte na konci titulků) nevezme vůbec v potaz.

Výcvik je znát

Pohybový rozsah členů SEAL týmu si zasloužil absolutorium již v předchozích dílech a v tom čtvrtém tomu není jinak. Speciálně vycvičení vojáci umí plynule zrychlovat, zakleknout, zalehnout a vyklánět se zpoza rohů. Vítaným standardem je střelba dávkami, či jednotlivými střelami, stejně jako pohled z první i třetí osoby, o náhledu skrze mířidla, nebo zaměřovač a dalekohled ani nemluvě. Vojáci umí i plavat, potápět se a řídit několik vozidel i člunů. Na dané situaci závislá kontextová nabídka pak zprostředkovává např. otevírání, či vykopávání dveří, šplhání i skluz, léčení, instalaci výbušnin, či přenášení zraněných osob do bezpečí. Zkrátka a dobře,  dovednosti členů SEAL týmu ve čtvrtém SOCOMu si nic nezadají s pověstí této elitní složky americké armády.

Gumou do palice

SOCOM: U.S. Navy SEALs Combined Assault
Ručních zbraní je nyní více než padesát. Kromě několika nových kousků, souvisejících vesměs s možností eliminace soupeře bez jeho usmrcení, je však tento arzenál víceméně totožný s tím, co byl k dispozici v předchozím díle. Výzbroj a výstroj přiděluje hráč každému členu svého týmu v brífinku misí. Kromě zbraní může hráč přidělit i několik druhů zaměřovačů, výbušnin, náhradní munice, optických přístrojů i lékárniček. Jinak je v případě potřeby k dispozici i veškerá výzbroj padlých protivníků. S jejím sběrem si hráč musí pospíšit, protože mrtvoly po chvíli zmizí ze scény.

Až na tento nedostatek, či spíše nutnost, je však grafika (nejenom při porovnání s třetím dílem) o několik stupínků výše. Zmizela typická rozmazanost, veškeré textury jsou nyní perfektně ostré a vylepšené jsou i grafické efekty (např. sněžení a mlha). Daleko detailnějšího zpracování se dočkala i vozidla, což dokazuje přítomnost průhledných skel a řidiče otáčejícího volantem. Výborně je na tom i hudební stránka. Na skvělou orchestrální hudbu jsme si již zvykli, nicméně ani ozvučení zbraní není nejhorší a zmínit musím i solidní ruský dabing nepřátel s anglickými titulky. Širokoúhlé zobrazení, centrování obrazovky, plně ovladatelná kamera, extrémně krátký loading misí a podpora režimu 480p pak znamenitý dojem z technologického zpracování hry ještě vylepšují.

Všichni se ptají, kdepak to hrají

Stěžejní online část hry nabízí nově i kooperaci až čtyř hráčů v kampani (offline multiplayer zcela chybí), stejně jako klasické mapy až pro třicet dva vojáků. Jelikož nový SOCOM obsahuje všechny mapy ze třetího dílu plus osmičku nových, mohou proti sobě hrát majitelé obou posledních SOCOM titulů. Majitelé třetího dílu, kteří nechtějí do čtverky investovat pak určitě potěší fakt, že jsou nové mapy ke stažení v rozšiřujícím balíčku. Další inovaci je režim instantní akce. Zde si v kooperaci, či v singlu navolíte část dohrané úrovně a její náplň (destrukce, ochrana, zajmutí, atd.), abyste se pak proti náhodně generovaným útokům protivníků snažili vybraný cíl splnit.

Přes všechno pozitivní je však třeba říci, že se tvůrci ani po čtvrté nevyvarovali několika chyb, přičemž řadu z nich hráči předchozích dílů identifikují na první pohled. Byť hlasové, nebo kontextové řízení spolubojovníků funguje na jedničku, tak jejich inteligence, stejně jako rozum nepřátel, nepatří ani do zvláštní školy. No a dosti nepříjemné jsou i textury, které mají tendenci k prolínání. Podobných případů je hned několik, takže pokud vám něco vadilo na předešlých dílech, tak si na to budete muset zvyknout i tady. Ani to však nemůže nic změnit na faktu, že se nový SOCOM stává bez jakýchkoli pochyb nejlepší taktickou akcí, která je majitelům PS2 v současné době k dispozici.

SOCOM: U.S. Navy SEALs Combined Assault

Sice s odřeným čumákem, ale přece jenom obsazuje čtvrtý SOCOM trůn pro nejlepší taktickou akci na PS2, byť oproti předchůdci nabízí vesměs jen kosmetické úpravy. Hraje se však pořád skvěle a právě to se počítá v první řadě!

Ostrá a detailní grafika, znamenitá hudba, vyčerpávající brífinky, široké možnosti propojení s PSP, online kooperace a mapy kompatibilní s třetím dílem, instantní akce, široké možnosti pohybu a dovedností vojáků, rozsáhlé možnosti nastavení, funkční velení jednotce hlasovými pokyny a kontextovými příkazy.
Identická prezentace a obecně malé změny oproti třetímu dílu, imbecilní A.I. spolubojovníků i protivníků, chybí offline multiplayer, minimální interaktivita statických úrovní, malá dohlednost a další drobné grafické chyby.