SOCOM Confrontation Recenze SOCOM: Confrontation

SOCOM: Confrontation

Marek Švrkala

Marek Švrkala

28. 3. 2009 23:53 8

Série SOCOM (Special Operations Command) má za sebou již pořádnou historii. Vždyť její první díl SOCOM: US Navy SEALs vyšel na PlayStation 2 už v roce 2002. Více či méně úspěšná pokračování mimo základní platformu PS2 přenesla tuto sérii v okleštěné podobě také na PlayStation Portable. Nyní se fanoušci konečně dočkali mutace oblíbené taktické akce pro PlayStation 3. Ve Spojených státech už můžou prohánět své nabušené mariňáky půl roku, v Evropě jsme si ale museli počkat až do března. SOCOM Confrontation tak na starý kontinent přichází v době, kdy jedním z hitů pro tuto konzoli je jiná 3D akce – Killzone 2. Vydařený titul od týmu Guerrila Games přinesl singleplayerovou kampaň i brilantní multiplayer. SOCOM odvážně přichází pouze s online multiplayerem. Vyplatila se sázka na jedinou kartu?

Čekej, čekej…čekej…hraj

Na rozdíl od druhého dílu zmiňované pecky Killzone, která se dá charakterizovat spojením „run-and-gun“, se série SOCOM zaměřuje více na taktický aspekt věci. Často to ale tak nevypadá. Najít jako nováček třeba v mamutích mapách pro 32 hráčů (16 na 16) patnáctku plně spolupracujících kolegů je přetěžký úkol. Někdo kempuje, někdo zmateně pobíhá, někdo pouze drsně podle připravených hlášek vykřikuje a nic neumí. Nějaký centrální taktický postup s neznámými lidmi tak hlavně při prvním osahávání hry pravděpodobně neprožijete. Nejlepší variantou je se pokusit s někým spřátelit a začít spolupracovat alespoň v týmu o několika hráčích. Vytvářet vlastní hry a třeba postupem času i klan. Ke všemu slouží server socom.com.

Pokud se ale nechytnete dobrých parťáků a nemáte v plánu trávit moře času před obrazovkou a spíše toužíte si rekreačně zahrát, pak nebudete spokojeni. SOCOM není stavěný na časté měnění módů, serverů a jednotlivých her. Mnoho serverů jede bez respawnu, a tak nejednou musíte dlouhé minuty jako spectator čekat na začátek. Pocit, když vás třeba chvíli po startu neznámo odkud sejme sniper, zavání mírně řečeno pořádným naštváním.

I výběr obyčejných her s neomezeným respawnem je zdlouhavý. Po dobu načtení a kontaktu se serverem si častokrát s klidem odskočíte na záchod a uděláte kafe. Načítání je opravdu nepříjemně dlouhé, pohyb v lobby a jednotlivých menu krkolomný. Otravuje i občasné lagování přímo při hraní. Daleko většími neduhy tato onlinovka trpěla už při zmiňovaném dřívějším startu v Americe, kdy byl problém se vůbec připojit. Servery totálně kolabovaly a hráči šíleli nad nevydařenou investicí. Škoda, že autoři alespoň pro evropský start vše stoprocentně nedoladili. Mamutí patch sice vyřešil zásadní chyby - hrát se tak dá. Jsou ale potřeba i další opravy a výraznější zrychlení všech kontaktů se serverem. Ve srovnání s technickou dokonalostí a rychlostí Killzone můžete leda skrápět slzami svůj milovaný ovladač.

Když všechno šlape, tak to jde!

Zázemí pro slušný herní zážitek se přesto pod rouškou chyb skrývá. Jestliže se prokousáte přes menu, načítání, vyberete dobrý mód a hráče toužící po spolupráci, kteří jsou zhruba na vaší úrovni, pak je vše otevřené pro dobrou takticko-akční zábavu. Hratelnost totiž není vůbec špatná. Sedmička map je velmi povedená. Fanoušci série si možná rozpomenou na některé upravené populární lokace z minulých dílů. Rozlehlé mapy nabízí mnoho možností, jsou dobré vertikální i horizontální členitostí. Některé menší lokace jsou jako stvořené pro ochranu zajatců nebo naopak dobývání konvoje v některém z dostatku módů. Vyprahlé oblasti, suchá města i technické stavby stylizují hru do světlých barev (i když se dá hrát i v noci) a pozitivní atmosféry. Mapy jsou detailní, třeba v jedné z městských lokací vidíte celou plejádu krásných budov. Hezký bývá i pohled na oblaka. Atmosféru bojiště vhodně doplňuje příhodná hudba a zvuky střelby, které oznamují, kde se právě odehrávají líté boje.

Technických nedodělků kazících celkový dojem se autoři bohužel nevyvarovali ani u grafiky. Rozladěně jsem sledoval, jak nohy jednoho z bojovníků božsky prochází zídkou, jak krkolomně vojáčci skáčou nebo plavou. Otřesné jsou i výbuchy granátů. Některé kontury jsou vyloženě umělé a odfláklé. Takovéto nedostatky tak opět snižují celkový dojem a kazí ve většině případů slušnou a pohlednou grafiku.

Černý, bílý, holobrádek i Krakonoš

Naopak téměř bez chybičky jsou možnosti personalizace hráčů. Vybranou dvojici (speciální jednotku a námezdního žoldáka), v jejímž namakaném těle budete bojovat, můžete dokonale upravovat. Svého hrdinu vidíte pěkně 3D zezadu po vytrénovanou siluetu zadnice. Vyberte nějaký fešný ohoz, stylovou čepici a pořádný knírek, ať mezi změtí drsných hráčů nezapadnete! Podobné blbinky doplňuje výběr zbraní a brnění, který už ovlivňuje i celkovou hratelnost. Z realistického zbrojního arzenálu volíte primární (tu více nabouchanou) a sekundární zbraň (menší pistolku).

Výběr je skutečně široký, známé kvéry z celého světa mají navíc velmi podrobně popsané vlastnosti. Upravit si můžete třeba i laser a zaměřování. Vše doplňují i různé granáty a brnění, takže variabilnost hráčů je na hodně vysoké úrovni. Solidně tak nahrazuje absenci povolání. Každý je se svou výbavou originál. Je jen na vás, zda vám bude vyhovovat silnější obrnění a pomalejší pohyb nebo lepší zaměřování a menší síla zbraně. Zbraně fungují skvěle i přímo ve hře, zaměřování, síla, laser – jo jo, střelba jako jedna z mála věcí šlape plně podle mých představ - hezky realisticky. Dobrý dojem zanechává i ovládání, zaujme vyklánění se za zdi pomocí naklonění SIXAXIS ovladače.

SOCOM Confrontation tak celkově působí dosti rozporuplně. Pokud autoři dalším patchem vyřeší spoustu technických nedostatků, zrychlí servery a vy seženete partu dobrých přátel s headsety, pak se můžete těšit na velkolepý herní zážitek plný taktizování a dobré akční zábavy. Bohužel, zatím jde pouze o nadějnou gamesu, kterou kazí spousta bugů a nedodělků. Většina srovnatelných a plně vyladěných multiplayerových titulů navíc nabízí ještě singleplayerovou kampaň. Ve srovnání se současným králem PS3 akcí - Killzone 2 bych volil jednoznačně.

SOCOM Confrontation

Pouze online multiplayerový SOCOM je i po masivních opravách stále pouze v půlce cesty k nastolení bezchybného herního zážitku.

Výtečné možnosti personalizace hráčů, mapy, slušná grafika v některých částech, hudba, zvuky, zbraně, ovládání.